Rem Koolhaas Wes Anderson rendezővel tervez a Prada számára
A Pritzker-díjas, 70 éves Rem Koolhaas a Time magazin szerint a világ 100 befolyásosabb emberének egyike volt 2008-ban. A holland tervező nem először kóstol bele a divat világába, mára szinte a Prada divatcég házi építésze lett, most művészeti alapítványuk számára tervezett székházat.
A holland Rem Koolhaas építész, várostervező, gondolkodó, a Harvard tanára 2000-ben kapta meg a Pritzker-díjat, majd 10 évvel később a Velencei Építészeti Biennále életmű díját. A Pritzker zsűri indoklásában kiemeli Koolhaas az építészethez való holisztikus, elméleti és gyakorlati hozzáállását, egy személyben „filozófus és pragmatista – teoretikus és próféta" – írják róla. Építészeti munkássága minden nagyságrendre kiterjed, legyen az városrendezés vagy akár egy buszmegálló pavilon terve. Az észak-francia hanyatló iparváros, Lille rehabilitációjában jelentős szerepet játszott az Euralille nagyszabású közlekedési és ingatlanfejlesztési projektjének Koolhaas-féle rendezési terve, de több nagyvárosi térség újjáélesztésében is közreműködik.
Az 1975-ben alapított Office for Metropolitan Architecture (OMA) irodája a világ minden tájára tervez, számos épületük formabontó, kedvelik a megtört felületeket, a kicsavart struktúrákat. A számos elismerés mellett épp ezért nem ritkán érik a kritikák is, tavaly a kínai államelnök rohant ki az országában eluralkodó „eszelős" épületekkel szemben. Koolhaas, a szintén megtámadott pekingi CCTV székházát volt kénytelen nyilatkozataiban megvédeni.
Május elején nyílik meg Milánóban a Fondazione Prada, a világhírű divatcég nonprofit művészeti alapítványának 11.000 nm-es kiállítótérrel ellátott új központja a városközponttól délre, a Largo Isarco ipari körzetben. Koolhaas irodájának főleg divattal kapcsolatos terveit készítő AMO részlege 25 éve működik együtt a Pradával, így tavaly, a 2015-ös év kollekcióját felvonultató nagyszabású bemutatójára egy úszó kifutót terveztek.
A Prada új kiállítóközpontja Koolhaas szerint szakítani kíván a tér hagyományos tipológiáival, önmagában is élményt fog nyújtani a közönség számára. A volt lepárlóüzem jó százéves 7 épületét három új konstrukcióval köti össze az új terv, többek között egy múzeum tornyot is emeltek a terület egyik sarkába. Az új központ a Prada mindennemű eseményigényét kielégíti, a kiállítótermeken kívül nyílik itt mozi, dizájn központ, kifutó, illetve a különleges és következetes vizuális világú filmrendező, Wes Anderson elképzelései szerint egy „milánói kávézó" is, mindenben pedig a Prada ízlése, filozófiája, formavilága kíván visszatükröződni.
Bán Dávid