Közélet, hírek

Rotterdam - egy építészeti főváros

1/11

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/11

Rotterdam - egy építészeti főváros
Közélet, hírek

Rotterdam - egy építészeti főváros

2003.02.17. 23:00

Budapest is szerepel a májusban nyíló I. Építészeti Biennálén Hollandiában

A 2003. május 7-én nyíló I. Építészeti Biennáléról tartottak nemzetközi sajtótájékoztatót a rendezvény fő helyszínén, a rotterdami NAi-ban, a Holland Építészeti Intézetben. Az Építészfórum már korábban hírt adott arról, hogy a BME Urbanisztikai tanszékén szervezésében folyik a magyar szereplés előkészítése. Mint a sajtótájékoztatón a Biennálé kurátora, Francine Houben építész elmondotta, 9 nagyvárosból illetve urbánus területről hívtak meg egyetemeket, hogy kapcsolódva a rendezvény tematikájához - World Avenue, Világ-sztráda címen - készítsenek hallgatói közreműködéssel urbanisztikai vizsgálatot és ebből kiindulva építészeti terveket. A munkálatok nem kizárólag az építészetre koncentrálnak, abban résztvesznek mérnökök, várostervezők, tájtervezők, filmesek és fotográfusok. A résztvevő helyszínek: Los Angeles, a Ruhr vidék, Mexico City, Tokyo, Hong Kong, Peking, Budapest, Beirut és a Pearl River Delta.

 

3/11

 

 

"Mobilitás: szoba kilátással"
A rendezvény célja, hogy fölhívja a politikusok és egyáltalán a társadalom figyelmét arra az ellentmodásos helyzetre, amit a gyors városfejlesztések, az autópályaépítések jelentenek - megfelelően átgondolt arculat, építészeti igényesség nélkül. Ezért például a Nai-ban rendeznek majd kiállítást azokból a tervekből, melyet 12 nemzetközi építésziskola közreműködésével készítetűnek el Holland Avenue, Holland-Sztráda címmel. A tervezési terület az ország nyugati vidéke, a szinte összefüggő agglomerációs terület, a 'Randstad', melybe beletartozik Amsterdam, a főváros Hága valamint Rotterdam is.

Rotterdamban május 7-én nyílik majd meg az elsô Építészeti Biennálé. Más lesz, mint a Velencei, ami nagy esemény volt, amikor indult, még ma is vonzza a figyelmet, de egyúttal szinte áttekinthetetlen sztárparádé lett. Óriási össz-világi fiesta, ahol csak az tud igazán domborítani, aki már egyébként is masszívan benne van a pixisben. De hogy magamnak is rögtön ellentmondjak, éppen a holland kiállítás sikere azt mutatja, hogy Velencében is jut figyelem a fiatalokra, tavaly a NEXT hívószó nem volt teljesen hiábavaló. Csak persze a szereplést nem csupán kiállításnak és katalógusnak kell fölfogni, nagyon pontos szcenáriót, forgatókönyvet kell készíteni a teljes szereplésre. Föl kell építeni az idôt.

Ezt Rotterdamban pontosan tudják, ezért rendeztek sajtótájékozatót három hónappal a Biennálé megnyitása elôtt. És többek között figyelmet fordítottak arra, hogy próbaképpen elvigyék a sajtó képviselôit az építészeti-urbanisztikai túrára, körülbelül arra, amit majd meghirdetnek a Biennálé közönségének.
    

 

4/11

5/11

 

 

Gyorsan változó környezetünkben egyre nagyobb szerepet kap a közlekedés, a közösségi jármûvek - busz, villamos, hajó, vonat, metró stb. - és persze a személyautó. Az építészek sokszor csupán mint természeti adottságot fogadják el ezt a jelenséget. Eddig kevés figyelmet fordítottak arra, hogy a gyorsan épülô úthálózatok környezete építészibb módon, vagy ha az szükséges, akkor a tájépítészet nyelvén legyen megoldva. Francine Houben építész, aki a Mecanoo iroda egyik alapítója és a Delfti Egyetem tanára, elôadásban vázolta föl, hogy mennyire komplex jelenségként fogják föl ezt a problémát, és 11 város iskoláit, köztük a Budapesti Mûszaki Egyetem Urbanisztikai tanszékét bízták meg, hogy hallgatók bevonásával készítsenek elemzéseket és terveket saját helyzetük alapján. Az idea elég szép, bár egy kicsit tamás vagyok: biztos, hogy az öles léptekkel nyomuló autós biznisz-világ nyomába kell eredni, és ôket kell rávenni, hogy mesés bevételeikbôl áldozzanak már egy kicsit az esztétikusabban fölöltöztetett sztrádákra is? Nem inkább arra kéne megtanítani az új nemzedékeket, hogy a világon való létezésnek nem alapfeltétele a személyautó használata?

S kicsit elgondolkodtat a Retterdami Biennálé másságáról az is, hogy itt szintén kiállítják majd a Ground Zéróra készülô terveket. Vagyis az ingatlan-biznisz császárai is ott lebegnek majd valahol a holland egeken. Ehhez annyit: Velencében Otto Frei, a sátorszerkezetek konstruálásában nevet szerzett idôs mester válasza tetszett legjobban arra a kérdésre, hogy mit tegyenek a lerombolt World Trade Center ikertorony helyén: építsenek oda emlék-kertet!

Visszatérve a jelenbe: a tájékoztató délutánjára esett a Gépi Valóság címû kiállítás megnyitója ugyanott, a mutatós és jól kitalált NAI-ban, a Holland Építészeti Intézetben. A tárlathoz a nagy terem mennyezetére végtelen, vagyis önmagába visszatérô pályát szereltek, majd' minden kiállított mûvet erre lógattak föl. De a futószalag olyan lassan mozog, a látogató csak néhány perc múlva eszmél rá, hogy akár le is ülhetne a teremben bárhol, és ott megvárhatná, amíg minden tárgy - ami persze színvonalas és egyedi figyelmet kíván - elvonul a szeme elôtt. Itt tart ma a kiállítás-rendezés Rotterdamban.

Vagy említhetem a Kunsthal-t, németesen Kunsthallét, az ottani Mûcsarnokot, amit az OMA iroda, névszerint Rem Koolhaas és F. Hoshino tervezett és épített 1989 és 1992 között. Az épületet egyetlen állandó mûtárgy díszíti, a tetején Henk Visch szobra, a "Teve", ami az utcáról is jól látható. S az épület teteje mindemellett a közönség számára is használatos.
    

6/11

7/11

8/11

9/11


 

A két fô tömeg között lyuk fut át a házon, lejtôsen, ebbôl nyílik fedetten a bejárat. A kiállítási szintek is fôképp rámpán, esetleg liften közelíthetôk meg. A fô csarnokban most éppen impresszionisták képei láthatók, nem fehér, hanem szürke falakon. Ezen a szinten egy mellék-csarnokban raklapokra helyezve design-tárlat, itt megfogható tárgyak és számítógépes katalógus is a tárlat része. A felsô szinten két kamara-kiállítás. Marcel Janco, bukaresti születésû dadaista mûvész tárlatán ott látható Kassák aktivista folyóirata Janco grafikáival. A másik teremben pedig válogatás André Kertész fekete-fehér nôi akt sorozatából, az 1930-as évekbôl. A képek különlegessége, hogy torz tükör dekonstruálta a hol igen formás, hol eleve kicsit telt, megáradt meztelen modelleket. A maga idején sokkoló látvány lehetett, gyerekeknek persze mindig új. Éppen ezért a terem végére domború és homorú nagy állótükröt szereltek, mindenki megszemlélheti magát vagy kísérôjét. A dolog nem áll messze a Vidám Parktól. Csakhogy holland módra, csipetnyi öniróniával, de mégis a szó jó értelmében.

 

10/11

 

 

Időközben megjött a hír Rotterdamból, hogy MOb_LAb szekcióra benevezett magyar anyagok közül Valkai Csaba építész egyetemi munkáját a nemzetközi zsűri beválasztotta kiállításra.

Vargha Mihály

(Ezúton is köszönöm az utazásomhoz és kinntartózkodásomhoz nyújtott segítséget "Az építés fejlődéséért" Alapítványnak, valamint a EEA Építészirodának.)

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk