Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Épületek/Lakóépület

Síkok, színek játéka

1/21

Fecskeház, utcai homlokzat - Vadász Bence

Fecskeház, udvari homlokzat - Vadász Bence

Fecskeház, tetőterasz - Vadász Bence

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

?>
Fecskeház, utcai homlokzat - Vadász Bence
?>
Fecskeház, udvari homlokzat - Vadász Bence
?>
Fecskeház, tetőterasz - Vadász Bence
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva  Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
1/21

Fecskeház, utcai homlokzat - Vadász Bence

Fecskeház, udvari homlokzat - Vadász Bence

Fecskeház, tetőterasz - Vadász Bence

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Síkok, színek játéka
Épületek/Lakóépület

Síkok, színek játéka

2010.08.26. 13:57
MÉD

A Béke utcai Fecskeháznál a síkváltások nem pusztán formai játékként szolgálnak, hanem funkcióváltást jeleznek és árnyékolást is biztosítanak. A szigorúbb tömegeket, illetve az alapszín fehérségét a színes felületek oldják, a visszafogottan játékos épületről, M. Miltényi Miklóssal közös munkájáról Vadász Bence így ír.

A koncepció két homlokzati sík és két homlokzati anyag tervezett kompozícióján alapul. A külső kiugró homlokzatok hófehér vakolt felületei térben keretezik a visszahúzott üvegfalak falsíkjait. Ez a hátsó falsík egyben funkcionális elkülönülést is jelöl a tömegben. A földszinten a belső falsík egészségügyi funkciót jelez, előtte árkádszerű védett sétánnyal, - az emeleten e „hátsó" falsík a lakások térelhatároló homlokzata, - míg az utcai külső sík a loggiákat keretezi, védi és árnyékolja, - a kompozíció középső mezőiben nagy áttört motívummá összefogva, és körpillérekkel tagolva azt. A kompozíció különleges esztétikai értékén túl gazdasági szempontból is racionális, hisz a domináns, fehér külső falsík mögött az üveg homlokzat készülhet a legegyszerűbb profilú olcsó műanyag nyílászárókkal is.

 

 

Fecskeház, utcai homlokzat - Vadász Bence
1/21
Fecskeház, utcai homlokzat - Vadász Bence

Fecskeház, udvari homlokzat - Vadász Bence
2/21
Fecskeház, udvari homlokzat - Vadász Bence

Fecskeház, tetőterasz - Vadász Bence
3/21
Fecskeház, tetőterasz - Vadász Bence

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
4/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
5/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
6/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
7/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
8/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
9/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
10/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
11/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
12/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
13/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
14/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
15/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
16/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
17/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
18/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

 

A kiugró vakolt felületek az utcai oldalon lényegében ritmizált és kiegyensúlyozott lyuk-architektúrát formálnak. A homlokzati loggiasor korlátainak tömör mezői három alapszín kombinálásával fiatalossá és játékossá teszik a szigorú struktúrát, utalva az épület „Fecskeház" mivoltára. A három szín használata  a ’20-as, ’30-as évek építész, képzőművész irányzatára, a De Stijl-re is utal a modern utcai homlokzaton.

 

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
20/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor


 

A nagyobb homlokzati nyílásokat oszlopok, illetve árnyékoló előtetők teszik mozgalmassá, a vakolt homlokzat lakó-utcai nagy felületén tervezetten vibráló aszimmetrikus kompozícióvá. A „hátsó" oldal tömegének lakószintjei hagyományos jellegű, fehér vakolt, erkélyekkel vagy ablakokkal, illetve francia erkélyekkel tagolt homlokzatot kapnak. A tetőszinti felépítmények visszahúzott, lebegő jellegű „könnyű" dobozát túlnyúló, lapos-hajlású tető árnyékolja.

V.B


Fecskeház

vezető tervező: Vadász Bence
tervezők: M. Miltényi Miklós, Iványi Katalin, Miklós Zoltán
szakági tervezők:
statika: ifj. Vadász György vezető tervező
gépészet: Beczássy Oláh Gyula vezető tervező, Bukovics János tervező
elektromosság: Mészáros Lajos vezető tervező

fotó: Zsitva Tibor

tervezés éve: 2004
kivitelezés éve: 2005

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.