| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Nézőpontok/Kritika

Svájci építészek Magyarországon, "Industria bűvöletében"

1/13

Mátrai, Pászti, Vasek: Berente, hőerőmű (1951-57)

Mátrai, Pászti, Vasek: Berente, hőerőmű (1951-57)

Gnädig Miklós: Kazincbarcika, a műtrágyagyár sóraktára (1950)

Gnädig Miklós: Kazincbarcika, a műtrágyagyár sóraktára (1950)

Mátrai, Pászti, Fekete: Gyöngyös, váltó- és kitérőgyár (1951)

Hamvas Béla Tiszapalkonyán. Háttérben az erőmű

Padányi-Gulyás Jenő, Menyhárd István: Budapest, kelenföldi buszpályaudvar (1941)

Münnich Aladár, Obrist Vilmos: Budapest, nagybani piac (1932)

Mátrai-Gottwald Gyula: Tiszapalkonya, hőerőmű (1952-59)

Mátrai-Gottwald Gyula: Tiszapalkonya, hőerőmű (1952-59)

Mátrai-Gottwald Gyula: Tiszapalkonya, hőerőmű (1952-59)

Quellentexte zur Vorlesung „Architektur und Konstruktion” prof. Markus Peter – a kiadvány tartalomjegyzéke

UIA August Perret-díj, 1961

?>
Mátrai, Pászti, Vasek: Berente, hőerőmű (1951-57)
?>
Mátrai, Pászti, Vasek: Berente, hőerőmű (1951-57)
?>
Gnädig Miklós: Kazincbarcika, a műtrágyagyár sóraktára (1950)
?>
Gnädig Miklós: Kazincbarcika, a műtrágyagyár sóraktára (1950)
?>
Mátrai, Pászti, Fekete: Gyöngyös, váltó- és kitérőgyár (1951)
?>
Hamvas Béla Tiszapalkonyán. Háttérben az erőmű
?>
Padányi-Gulyás Jenő, Menyhárd István: Budapest, kelenföldi buszpályaudvar (1941)
?>
Münnich Aladár, Obrist Vilmos: Budapest, nagybani piac (1932)
?>
Mátrai-Gottwald Gyula: Tiszapalkonya, hőerőmű (1952-59)
?>
Mátrai-Gottwald Gyula: Tiszapalkonya, hőerőmű (1952-59)
?>
Mátrai-Gottwald Gyula: Tiszapalkonya, hőerőmű (1952-59)
?>
Quellentexte zur Vorlesung „Architektur und Konstruktion” prof. Markus Peter – a kiadvány tartalomjegyzéke
?>
UIA August Perret-díj, 1961
1/13

Mátrai, Pászti, Vasek: Berente, hőerőmű (1951-57)

Mátrai, Pászti, Vasek: Berente, hőerőmű (1951-57)

Gnädig Miklós: Kazincbarcika, a műtrágyagyár sóraktára (1950)

Gnädig Miklós: Kazincbarcika, a műtrágyagyár sóraktára (1950)

Mátrai, Pászti, Fekete: Gyöngyös, váltó- és kitérőgyár (1951)

Hamvas Béla Tiszapalkonyán. Háttérben az erőmű

Padányi-Gulyás Jenő, Menyhárd István: Budapest, kelenföldi buszpályaudvar (1941)

Münnich Aladár, Obrist Vilmos: Budapest, nagybani piac (1932)

Mátrai-Gottwald Gyula: Tiszapalkonya, hőerőmű (1952-59)

Mátrai-Gottwald Gyula: Tiszapalkonya, hőerőmű (1952-59)

Mátrai-Gottwald Gyula: Tiszapalkonya, hőerőmű (1952-59)

Quellentexte zur Vorlesung „Architektur und Konstruktion” prof. Markus Peter – a kiadvány tartalomjegyzéke

UIA August Perret-díj, 1961

Svájci építészek Magyarországon,
Nézőpontok/Kritika

Svájci építészek Magyarországon, "Industria bűvöletében"

2013.07.22. 09:53

Különös, ahogyan az idő felértékel sokat vitatott épületeket is. Ki hitte volna az 1950-es években, vagy akár a közelmúltban, hogy a huszonegyedik század második évtizedében svájci építészek érkeznek majd a monumentális ipari csarnokok megtekintésére? Markus Peter és kollégái látogatásáról Vámos Dominika írt cikket.

„Industria: az ipar, az iparosítás istennője a 20. századi mitológiában, a tervezők és mérnökök patrónusa. Attribútuma a gyárkémény. Kultusza Európában 1945 után erősödött meg, a legnagyobb hatást az ötvenes-hatvanas években fejtette ki. Tisztelői feltétlenül hisznek az ipar felsőbbrendűségében, s az erőszakos térítéstől sem riadnak vissza. Az utóbbi időben követőinek száma erőteljesen megfogyatkozott, ám ideológiai hatása különféle áttételeken keresztül ma sem elhanyagolható." (Germuska Pál)

Június közepén Markus Peter, a zürichi műegyetem (ETH) Peter Märkli vezette tanszékének professzora és egyetemi kollégái egy szokatlan tanulmányútnak lehettek részesei kis hazánkban. A háromnapos utazás kizárólagos célja az ötvenes években, helyszíni vasbeton előregyártással épült ipari csarnokok bejárása volt, amelyre meglehetősen felkészülten és céltudatosan érkeztek a svájci építészek.

Gnädig Miklós: Kazincbarcika, a műtrágyagyár sóraktára (1950)
3/13
Gnädig Miklós: Kazincbarcika, a műtrágyagyár sóraktára (1950)

Hónapokkal ezelőtt Markus Peter egyik asszisztense, Tibor Pataky keresett meg, hogy partnert keresnek az előregyártás történetével foglalkozó kutatásukhoz, amelyben kihagyhatatlan mérföldkőnek számít a magyar építészek, mérnökök egykori - részben úttörő, de mindenképpen heroikus - teljesítménye. Természetszerűen a Műegyetem Ipartanszéke, Dobai János, Bartók István, az Iparterv képviseletében pedig Borostyánkői Mátyás kapcsolódott be az immár közös kutatási programba, amelynek első állomása volt a mostani felfedező kirándulás.

A professzort szenvedélyes szakmai érdeklődése navigálta ezekre a történelmi kataklizmáktól sújtott helyekre. Számára a gazdasági értelemben meglehetősen elkényeztetett és kiüresedéssel fenyegetett svájci építészeti környezetben a szerkezeti perfekcionizmus, a technológiai szellemesség jelentik a megújulás egyik fontos alternatíváját. Markus Peter egyik legismertebb munkája, a Biel-i Faipari Egyetem épülete, amely előre gyártott vasbeton elemek és fapanelek kifinomult és szofisztikált összjátéka, önmagában is jól tükrözi ezt a szemléletet.

Kíváncsiságát valójában az 1956 óta Németországban élő és nemzetközi tekintélynek örvendő Stefan Polónyi(Polónyi Károly építész testvére) előadásai szították fel, aki szerkezettervező mérnökként és egyetemi tanárként nagy lelkesedéssel számolt be a német és svájci hallgatóknak korábbi mesterei, Menyhárd István, Gnädig Miklós és más iparterves mérnökök (Mátrai Gottwald Gyula, Wolf Johanna, Mokk László, stb.) virtuóz alkotókészségéről. Polónyi szaktekintélyét nemcsak a héjszerkezetek számításában való jártassága révén szerezte meg, hanem mert tanárként lankadatlan elkötelezettséggel munkálkodott azon, hogy a mérnöki, konstrukciós gondolkodást az építészeti tervezés szerves részévé tegye. (Polónyi Istvánról bővebben itt).

Markus Peter egyetemi előadássorozata, amelynek – a tervek szerint - legújabb fejezetét képezné a nagy magyar szerkezettervezők háború utáni munkássága, nem csupán praktikus statikai, építéstechnikai kérdésekkel foglalkozik, hanem – mint ezt az előadásokhoz összeállított szöveggyűjteményéből kiolvasható – szintén ezt a Polónyi által ambicionált hozzáállást, szemléletet igyekszik megalapozni, körbejárni. Az első fejezet például Rudolf Schwarz „Wegweisung der Technik" (A technika útmutatása) című, meghatározó jelentőségű írása 1928-ból, de olvasható benne egy Polónyi-tanulmány és több fejezet foglalkozik James Stirling munkásságával.

Mátrai, Pászti, Vasek: Berente, hőerőmű (1951-57)
1/13
Mátrai, Pászti, Vasek: Berente, hőerőmű (1951-57)

Mindezzel együtt mégiscsak megdöbbentő, hogy annyi kortárs igyekezet ellenére Magyarországról annyi évtized elteltével még mindig a kazincbarcikai sóraktár, a gyöngyösi váltógyár, vagy éppen a tiszapalkonyai vagy borsodi hőerőmű lehet az az épület, amely ma, 2013-ban igazán képes inspirációt adni a legmagasabb nívóhoz szokott zürichi építészeknek. A magyar építészettörténetnek ez a viszonylag rövid ideig tartó fejezete valójában az idők folyamán sokat veszített a fényéből, noha a vas és acél országában az erőszakolt léptékű és volumenű ipari építési teljesítmények annak idején a dicsőségtáblák legkitüntetettebb helyén ragyogtak. És nemcsak a Rákosi-rezsim emelte piedesztálra őket, de a helyszíni előregyártásban elkövetett nagyhatású, látványos újításokat 1961-ben az UIA is August Perret-díjjal jutalmazta.

UIA August Perret-díj, 1961
13/13
UIA August Perret-díj, 1961

Az iparterves mérnökök és építészek sikertörténete azonban – finoman szólva - nem esett egybe országunk gazdasági fellendülésével, hanem éppenséggel összefüggésben volt a súlyos gazdasági-politikai válság kialakulásával. Merényi László Mátrai-Gottwald Gyuláról szóló monográfiájában azonban egyértelműen elhatárolja egymástól a műszaki teljesítményt annak társadalmi összefüggéseitől: „Ismert tény, hogy az ötvenes években irreális gazdaságpolitika folyt Magyarországon. Ezért azonban nem lehel a mérnököket hibáztatni. Ők a kapott megbízásokat becsületesen hajtották végre. A hibát azok a vezetők követték el, akik egyszerűen nem vették figyelembe: az ilyen nagyarányú beruházások felülmúlják az ország teherbíró képességét." – írja.

A szellemi és művészeti teljesítményt többnyire politikailag rendszersemlegesnek és mindenfajta morális megítéléstől függetleníthetőnek tekinti a társadalmi köztudat, ebben a svájci építészek sem különböznek, akik különösképpen fontosnak tartják az építészeti produktumok sajátszerűségét, történelmi elköteleződésektől való távolságát.

Mátrai-Gottwald Gyula: Tiszapalkonya, hőerőmű (1952-59)
11/13
Mátrai-Gottwald Gyula: Tiszapalkonya, hőerőmű (1952-59)

Az Iparterv vezető építészei valójában elképesztő morális akrobatamutatványok főhősei voltak a háború alatti és utáni egy-két évtizedben. Az akkor átélt fordulatoknak csak a morzsái hagyományozódtak át az utókorra szórványos mendemondákban, így ma már komoly fejtörést és kutatómunkát igényel felfejteni ezeknek a monumentális vasbeton konstrukcióknak a valósághű eredettörténetét. A Merényi-féle kismonográfia és más korabeli visszaemlékezések, dokumentumok némi támpontot adnak a megértéshez.

A Rákosi-féle erőltetett nehéziparosítási tervek teljesítése elképzelhetetlen lett volna ezeknek a mérnököknek a bravúros produkciói nélkül, noha tudvalevő és bizonyítható is, hogy néhány évvel korábban magánpraxisban ugyanilyen erőbedobással és műszaki csúcsteljesítménnyel még a német és magyar hadiipar megrendelésére dolgoztak. A tervezés államosítása teremtette meg számukra a bizonyítás és „jóvátétel" lehetőségét, jóllehet minimális feltételek álltak rendelkezésre. A nagy csarnokok építéséhez nem volt elég alapanyag, se acél, se gömbvas, se elegendő faanyag a vasbeton zsaluzásához, de a munkaerővel is takarékoskodni kellett, jóllehet elítéltekből, internáltakból némileg pótolni lehetett a hiányt. (csak két híresség a hosszú listáról: például Cziffra György politikai fogolyként, Hamvas Béla „bélistázott" író önkéntes száműzetésben dolgozott a nagy erőmű építkezéseken).

Hamvas Béla Tiszapalkonyán. Háttérben az erőmű
6/13
Hamvas Béla Tiszapalkonyán. Háttérben az erőmű

A kihívás tehát adott volt, kevés, újrafelhasználható zsaluzattal, nagyméretű, de könnyített elemekkel, kezdetleges emelőgépekkel, de furfangos megoldásokkal kellett a gigantikus méretű terek lehatárolását megoldani. Merényi a magyar helyszíni előregyártás európai viszonylatban páratlan ütemű fejlődését azzal magyarázza, hogy nálunk az építőipar ekkor már államosított óriáscégekkel működött, ami lehetővé tette a nagyobb teljesítményű emelőgépek beszerzését.

A technológia építkezésről építkezésre fejlődött, alakult: a Gnädig-féle kazincbarcikai műtrágyagyár sóraktárát vasbeton félívekből állították össze, amelyek közé 9 méteres kazettás elemeket helyeztek. Mátrai Gyula elsőként a Marczibányi téri Ganz csarnokon kísérletezett a gördülő állványzattal, a hajógyári üzem esetében pedig már helyszínen gyártott, 40 méteres előfeszített tartókat készítettek és használtak fel, így érve el jelentős anyag-, munkaerő- és időmegtakarítást. Később a Váltógyár és a nagy erőművek építése során egyre nagyobb elemek gyártásával, beemelésével próbálkoztak, ráadásul a tartószerkezeteket sikerült egyre karcsúbbá tenni (rácsostartók, Vierendeel-tartók).

Mátrai, Pászti, Fekete: Gyöngyös, váltó- és kitérőgyár (1951)
5/13
Mátrai, Pászti, Fekete: Gyöngyös, váltó- és kitérőgyár (1951)

A történeti igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy mások másképpen ítélték meg mindezt. A „köztis" Farkasdy Zoltán életút-interjújában például meglehetős szkepticizmussal számolt be ezekről az erőfeszítésekről: „Az Iparterv, amivel európai hírét kiváltotta, hogy csodálta az egész világ, hogy mi lehet a magyarok trükkje ebben a marhaságban - akkor ők még nem marhaságnak hívták, de ma már azt hiszem ők is rájöttek, hogy a csodálatuk marhaságon alapult -, hogy többszörös Kossuth-díjakat adnak olyan dolgokért, hogy lent a földön, helyszínen előregyártanak egy bazi nagy, irgalmatlan fesztávolságú, ebből kifolyólag nagy súlyú vasbeton gerendát, amit aztán teljesen kezdetleges emelőeszközökkel - mert toronydaruk akkor még nem voltak szokásosak -, bikák, meg ilyen himbák, csigák, mifenékkel húzták föl ezeket a többtonnás marhaságokat, hogy rátegyék a pillérre, mert bejött az előregyártás gondolata, míg ők könnyebb, alumíniumból csavarozva, fitty-fitty készen voltak. Jöttek hozzánk, hogy ebben biztos valami nagy trükk lehet, hogyha ezt a természetes egyszerű utat a magyarok nem csinálják. Nahát ezt én mint nem iparterves mondom, nem kis malíciával!" (Oral History Archivum)

Később aztán nemcsak a gazdasági válság, hanem a technológiai továbblépés, a nagyipari előregyártás, a komplett építési rendszerek, típustervezés, a panel lett az a következő fejezet, amely végül betette a kaput ennek a heroikus korszaknak. A hatvanas évektől az egyéni furfangnak mind kevesebb, a gazdasági potenciálnak mind nagyobb szerep jutott a nemzetközi építészetben, építéstechnikában, és ebben a versengésben bizony már – mi magyarok – könnyebbnek találtattunk.

Vámos Dominika


Források:
Germuska Pál: Industria bűvöletében. 1956-os Intézet, 2004
Szabóné Dér Ilona: Farkasdy Zoltán interjú (1986-87). Oral History Archívum, 52. (1956-os Intézet)
Dr. Merényi László: Mátrai Gottwald Gyula, Építési Piac melléklete, 1997.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.