Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Egyéb cikkek

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely fejlesztése

1/5

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Török és Balázs

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Török és Balázs

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Török és Balázs

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Török és Balázs

Hirdetés
?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Török és Balázs
?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Török és Balázs
?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Török és Balázs
?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Török és Balázs
?>
1/5

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Török és Balázs

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Török és Balázs

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Török és Balázs

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Török és Balázs

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely fejlesztése
Egyéb cikkek

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely fejlesztése

2009.11.27. 11:25

Rangsorolás nélkül kiemelt (2,5 millió forintos) megvételben részesült 2. számú pályamű Török és Balázs Építészeti Kft. tervezők: Balázs Mihály, Török Dávid, Falvai Balázs, Tatár Balázs

Rangsorolás nélkül kiemelt (2,5 millió forintos) megvételben részesült 2. számú pályamű
szerző: Török és Balázs Építészeti Kft.
tervezők: Balázs Mihály, Török Dávid, Falvai Balázs, Tatár Balázs
művészeti író: Somogyi Krisztina

 

 

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Török és Balázs
1/5
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Török és Balázs

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Török és Balázs
2/5
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Török és Balázs

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Török és Balázs
3/5
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Török és Balázs

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Török és Balázs
4/5
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Török és Balázs

 


Részletes bírálat

Közmegegyezés (városlakók, szakma és döntéshozók) hiányában a terv egy program-tisztázó párbeszéd alapja kíván lenni. Felhívja a figyelmet a konkrét téri helyzet (a város barokk szövetébe ágyazott belakható köztér) és az absztrakt téma végiggondolására. Narratív módon (makettel is illusztrálva) keresi a hétköznapok és az ünnepek szintjeinek és síkjainak a helyét, melybe – távlatban - a Püspökkertet is bevonja.

A beépítés és a lejtős térelemek tényleges építészeti jellé szerveződnek. A terv pontosan illeszkedik a környezet megszabta határokhoz, de nem vesz tudomást a tulajdonviszonyok korlátairól. Az egyházi szertartások számára a püspökkert területét is igénybe veszi. A városi köztér lendületes lefedése bizonytalan lezárású, sem a püspöki palota déli homlokzata, sem a Lux-féle kőtár által determinált sík nem határozza meg a tető külső párkányvonalát. A „visszahúzott" tömeg következménye a Koronázó tér alapterületének kiszélesedése.

A koncepció oly mértékben a két „rendezvénytér" kialakítására koncentrál, hogy emiatt a felszínen azok a figyelemfelhívó motívumok – mint pl. a Szt. István sír, vagy az uralkodói trónus –, amelyek szükségesek lennének a nagyobb tömegek részvételével az egykori koronázó és temetkezési helyhez kapcsolódó ünnepségek lebonyolítására, hiányoznak a tervből. A bemutató tér fölé emelt kétfunkciós védőtető, a köztér elhelyezésének magassági korlátai miatt, a déli mellékhajó fölött már méltatlan belmagasságúvá szűkül.

Az egykori szakrális tér bemutatását a tervezett védőtető-köztér szerkezete alatt, értelmezés nélkül képzeli el. A lefedett romterület bejáratát – több tervhez hasonlóan – a Mátyás kápolna északi oldala mellett helyezi el. A rom-emlékek érvényesülését erősen korlátozza a viszonylag sűrű 5x5 m-es raszterállású, a városi tér alátámasztására szolgáló nézőtér támaszsora. A lefedett tér mint építészeti tér érvényesülése így megoldhatatlanná válik.

Az építészeti koncepció lényege a makettről jól megítélhető. Az alkalmazott anyagokra és szerkezetekre vonatkozóan a műleírás kevés információt tartalmaz. Sem az építészeti formálásra, sem pedig a szabadtérépítészeti részletképzésre vonatkozóan a rendelkezésre álló források alapján nehéz véleményt nyilvánítani.

Az építészeti koncepció fontos eleme az egyházi ünnepi tér megvalósítása, amivel együtt működtethető a városi ünnepi tér együttese. Csak távlatban képzelhető el, hogy a Püspökkert integrálható legyen az együttesbe.

A romterületet teljesen lefedi, romvédelmi szempontból megfelelő. A kápolna bevilágítója az alaprajzon ellentmondóan jelenik meg. A városi fórum a romtól egyébként teljesen függetlenül van kialakítva.

A terv örökségvédelmi szempontból elfogadható, bár a Püspökkert elfoglalása ilyen szempontból is vitatható. A püspöki paloták szerves részei a meditációra alkalmas zöldterületek.

Az egész romterületet (Mátyás-szentély, templom északi oldala) helyesen egységként kezeli, az északi oldalról nem zárt védőtető azonban nem jelent elég védelmet a romterület számára. A sűrűn elhelyezett alaphelyek miatt a további kutatás nehezen biztosítható.

A terv rajzi és szöveges anyaga nem ad megoldást a térlefedő szerkezetekre, azok vastagsága alulméretezett, reális méretük a belmagasságot tovább csökkenti. A merev raszterben elhelyezett egyes pillérek elhagyása a romterület adottságait figyelembe veszi.

Az építészeti-környezetalakítási megoldásba a püspöki palota kertjét is bevonja, ami jelentős zöldfelület csökkenéssel jár, és idős fák esnek áldozatul. Új kertet, zöldfelületet azonban nem tervez, bár a zárófödémeket zöldtetőként javasolja kialakítani, ami részben kompenzálja a területveszteséget.

A Bíráló Bizottság a tervet elsősorban egyedi téralkotási javaslata, illetve komplex jó megoldásai miatt kiemelt megvételben részesítette.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.