Épülettervek/Hallgatói terv

Szolidaritás - Kolontár 2010, BME Építészmérnöki Kar: egy egynapos zárthelyi tervei

1/40

Agg Virág Melinda tervlap 01

Agg Virág Melinda tervlap 02

Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája

Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája

Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája

Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája

Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája

Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája

Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája

Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája

Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája

Benyusz Bence, Pál András, Tarján Gábor munkája

Benyusz Bence, Pál András, Tarján Gábor munkája

Benyusz Bence, Pál András, Tarján Gábor munkája

Benyusz Bence, Pál András, Tarján Gábor munkája

Bordi Beáta, Ellenrieder Orsolya, Németh Diána, Pintér Norbi munkája

Bordi Beáta, Ellenrieder Orsolya, Németh Diána, Pintér Norbi munkája

Bordi Beáta, Ellenrieder Orsolya, Németh Diána, Pintér Norbi munkája

Erdélyi Veronika munkája

Erdélyi Veronika munkája

Erdélyi Veronika munkája

Erdélyi Veronika munkája

Erdélyi Veronika munkája

Erdélyi Veronika munkája

Koncz Péter munkája

Koncz Péter munkája

Koncz Péter munkája

Riesz Abigél, Gyökér András munkája

Riesz Abigél, Gyökér András munkája

Riesz Abigél, Gyökér András munkája

Riesz Abigél, Gyökér András munkája

Riesz Abigél, Gyökér András munkája

Riesz Abigél, Gyökér András munkája

Riesz Abigél, Gyökér András munkája

Riesz Abigél, Gyökér András munkája

Rozs Gáspár-Tamás munkája

Rozs Gáspár-Tamás munkája

Rozs Gáspár-Tamás munkája

Pásztor Bence terve

?>
Agg Virág Melinda tervlap 01
?>
Agg Virág Melinda tervlap 02
?>
Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája
?>
Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája
?>
Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája
?>
Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája
?>
Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája
?>
Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája
?>
Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája
?>
Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája
?>
Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája
?>
Benyusz Bence, Pál András, Tarján Gábor munkája
?>
Benyusz Bence, Pál András, Tarján Gábor munkája
?>
Benyusz Bence, Pál András, Tarján Gábor munkája
?>
Benyusz Bence, Pál András, Tarján Gábor munkája
?>
Bordi Beáta, Ellenrieder Orsolya, Németh Diána, Pintér Norbi munkája
?>
Bordi Beáta, Ellenrieder Orsolya, Németh Diána, Pintér Norbi munkája
?>
Bordi Beáta, Ellenrieder Orsolya, Németh Diána, Pintér Norbi munkája
?>
Erdélyi Veronika munkája
?>
Erdélyi Veronika munkája
?>
Erdélyi Veronika munkája
?>
Erdélyi Veronika munkája
?>
Erdélyi Veronika munkája
?>
Erdélyi Veronika munkája
?>
Koncz Péter munkája
?>
Koncz Péter munkája
?>
Koncz Péter munkája
?>
Riesz Abigél, Gyökér András munkája
?>
Riesz Abigél, Gyökér András munkája
?>
Riesz Abigél, Gyökér András munkája
?>
Riesz Abigél, Gyökér András munkája
?>
Riesz Abigél, Gyökér András munkája
?>
Riesz Abigél, Gyökér András munkája
?>
Riesz Abigél, Gyökér András munkája
?>
Riesz Abigél, Gyökér András munkája
?>
Rozs Gáspár-Tamás munkája
?>
Rozs Gáspár-Tamás munkája
?>
Rozs Gáspár-Tamás munkája
?>
Pásztor Bence terve
?>
1/40

Agg Virág Melinda tervlap 01

Agg Virág Melinda tervlap 02

Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája

Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája

Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája

Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája

Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája

Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája

Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája

Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája

Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája

Benyusz Bence, Pál András, Tarján Gábor munkája

Benyusz Bence, Pál András, Tarján Gábor munkája

Benyusz Bence, Pál András, Tarján Gábor munkája

Benyusz Bence, Pál András, Tarján Gábor munkája

Bordi Beáta, Ellenrieder Orsolya, Németh Diána, Pintér Norbi munkája

Bordi Beáta, Ellenrieder Orsolya, Németh Diána, Pintér Norbi munkája

Bordi Beáta, Ellenrieder Orsolya, Németh Diána, Pintér Norbi munkája

Erdélyi Veronika munkája

Erdélyi Veronika munkája

Erdélyi Veronika munkája

Erdélyi Veronika munkája

Erdélyi Veronika munkája

Erdélyi Veronika munkája

Koncz Péter munkája

Koncz Péter munkája

Koncz Péter munkája

Riesz Abigél, Gyökér András munkája

Riesz Abigél, Gyökér András munkája

Riesz Abigél, Gyökér András munkája

Riesz Abigél, Gyökér András munkája

Riesz Abigél, Gyökér András munkája

Riesz Abigél, Gyökér András munkája

Riesz Abigél, Gyökér András munkája

Riesz Abigél, Gyökér András munkája

Rozs Gáspár-Tamás munkája

Rozs Gáspár-Tamás munkája

Rozs Gáspár-Tamás munkája

Pásztor Bence terve

Szolidaritás - Kolontár 2010, BME Építészmérnöki Kar: egy egynapos zárthelyi tervei
Épülettervek/Hallgatói terv

Szolidaritás - Kolontár 2010, BME Építészmérnöki Kar: egy egynapos zárthelyi tervei

2010.10.25. 10:50

2010. október 12-én Varga Tamás oktatási dékánhelyettes előterjesztése alapján a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építészmérnöki Karának dékánja - a tanszékvezetői kar és a hallgatói képviselet egyetértésével - engedélyezte az ötödéves hallgatók kari zárthelyi dolgozatának rendkívüli időpont megváltoztatását a Kolontáron történt tragédia áldozatainak megsegítésére. A tervekből kiállítás és kiadvány készült, amelyet az újjáépítéssel megbízott építészeknek is átadnak.

2010. október 12-én Varga Tamás oktatási dékánhelyettes előterjesztése alapján a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építészmérnöki Karának dékánja - a tanszékvezetői kar és a hallgatói képviselet egyetértésével - engedélyezte az ötödéves hallgatók kari zárthelyi dolgozatának rendkívüli időpont megváltoztatását a Kolontáron történt tragédia áldozatainak megsegítésére. A tervekből kiállítás és kiadvány készült, amelyet az újjáépítéssel megbízott építészeknek is átadnak.

BEVEZETŐ

2010. október 4. hétfő

Tehetetlen rémülettel hallottuk a hírt a vörösiszap tároló gátszakadásáról. Több napon keresztül sem tudtuk feldolgozni a híradásokban látott tragédiákat, emberi sorsokat.

2010. október 11. hétfő

SEGÍTENÜNK KELL!!! ...de hogyan? A szakmánkat találtam a legalkalmasabbnak: teherbíró gyorsaságunkat a bajba jutottak és támogatóik megsegítésére. Fiatalos, kreatív, kortárs gondolatainkat, szakmai tudásunkat az újjáépítés megtervezésére.

Egy pillanat alatt kész volt a tervem az előrehozott hallgatói zárthelyi feladathoz. Az első szóra megvolt a széleskörű kari támogatás, az első felkérésre jöttek a kollégák, hogy speciális szakmai tudásukkal segítsenek a hallgatók tájékoztatásában!

2010. október 15. péntek

... és a hallgatók is az első üzenetre ott voltak a ZH előkészítő előadáson. Ott és akkor tele volt a K. 232 terem, s már ekkor együtt voltunk! Hiteles és pontos képet mutattunk be tudományos prezentációval, rengeteg szakmai ismerettel, érzelmi kötődésekkel. Az ötödik év derekán ebben a feladatban összeállt az építészeti komplexitás a szakmagyakorlás sűrűjében.

A hétvége kinek-kinek már munkával telt. Az igazi munka azonban hétfőn kezdődött.

2010. október 18. hétfő

Hallgató koromat idézte, hogy a felsőéves diákok bent az egyetemen készítik el tervezési zárthelyi dolgozatukat. Rajzolnak, ki kézzel, ki a laptopját használva. Bárhol is dolgoznak, együtt vannak. Együtt azokkal az ismeretlen emberekkel is, akiknek házakat terveznek, hogy segíthessük Őket a bajban, hogy szolidárisak lehessünk!

2010. október 25. hétfő

Köszönet a közel 370 hallgatónak a részvételért, minden egyetemi kollégámnak a segítségért!

Kérem fogadják segítségül terveinket további lehetőségeikhez ötletként, ha a bennük megfogalmazott gondolati csírák az Önök számára is értékesek, fejleszthetők, figyelmet felkeltők.

Varga Tamás DLA egyetemi docens

oktatási dékánhelyettes


Agg Virág Melinda tervlap 01
1/40
Agg Virág Melinda tervlap 01

Agg Virág Melinda tervlap 02
2/40
Agg Virág Melinda tervlap 02

 

 

A feladat

Fedél nélkül maradt családok a vörösiszap károsultak között. Idősek, fiatal házasok, kis és nagy gyermekes családok jelenleg ideiglenes helyen elszállásolva, rokonoknál, iskolák tornatermében. Van, aki elmenekült még a környékről is – megtehette - , de többen vissza szeretnének térni régi, megszokott lakóhelyükre. A házak, a kertek, a környezet az áradat vonalában lakhatatlanok, azonban a település többi részén még van esély.

 

Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája
3/40
Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája

Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája
4/40
Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája

Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája
5/40
Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája

Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája
6/40
Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája

Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája
7/40
Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája

Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája
8/40
Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája

Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája
9/40
Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája

Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája
10/40
Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája

Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája
11/40
Balázs Nóra, Marton Petra, Reményi Petra munkája

 

Urbanisztikai szempontok

Az újonnan nyitott utcákban a hagyományos beépítést követően az épületek a telkek oldalhatárán állnak, az utca felé fésűs elrendezésben. Az egységes falukép érdekében az épületek a rajzokon jelölt építési vonalakra kerüljenek! A telkekre építhető épületek nettó alapterülete a meghatározó; a beépíthetőség szempontjából más beépítési mutató nem kerül most, a zh szempontjából meghatározásra.

Az 1-50 sorszámú telkeknél az általános telekszélesség 15,0 m, ettől csak a sarokpozíciókban térnek el, míg 52-84-ig a korábbi telekosztáshoz igazodóan 18m szélesek.

A helyi hagyományos építészeti karaktert a vakolt, oromfalas, nyeregtetős épülettípus jellemzi, melynek oldalán nyitott tornác is végig futhat. Az utcavonalra kihúzott főépületet a telek hátsó része felé melléképületek sora követte.

 

Benyusz Bence, Pál András, Tarján Gábor munkája
12/40
Benyusz Bence, Pál András, Tarján Gábor munkája

Benyusz Bence, Pál András, Tarján Gábor munkája
13/40
Benyusz Bence, Pál András, Tarján Gábor munkája

Benyusz Bence, Pál András, Tarján Gábor munkája
14/40
Benyusz Bence, Pál András, Tarján Gábor munkája

Benyusz Bence, Pál András, Tarján Gábor munkája
15/40
Benyusz Bence, Pál András, Tarján Gábor munkája

 

Építészeti szempontok

Az urbanisztikai beavatkozásokkal Kolontár nyugati részén a régi település struktúrához igazodó oldalhatáron álló beépíthetőségű lakóterület alakítható ki. A 600-800m2 nagyságú telkeken az utcára merőleges gerincű, magastetős, oromfalas, földszintes épületek elhelyezése javasolt. A Veszprém megyére jellemző, a déli Bakony településein szokásos arche-típus épület, kortárs átirata, de 

  • legyen 60, 70, 80, vagy 95 m2 nettó alapterületű, funkcionálisan a szociális jellegű lakóterek kialakításával; 
  • legyen azonban méretezésében, anyaghasználatában takarékos, de feleljen meg a szükséges pl. energetikai és földrengés-biztos előírásoknak.  
  • könnyen kivitelezhető, de falai hagyományos szerkezetek, a továbbiakban minél kevesebb vizes technológiát használjon! 
  • minél több a szerelt jellegű száraz technológia(!), mert a kivitelezésre szánt idő cc. 2 hónap, s mert az építési költség is korlátozott!
  • lehet a későbbiekben bővíthető, de ennek megtervezése nem feladat, esetleg a lehetőség feltüntethető.

 

Bordi Beáta, Ellenrieder Orsolya, Németh Diána, Pintér Norbi munkája
16/40
Bordi Beáta, Ellenrieder Orsolya, Németh Diána, Pintér Norbi munkája

Bordi Beáta, Ellenrieder Orsolya, Németh Diána, Pintér Norbi munkája
17/40
Bordi Beáta, Ellenrieder Orsolya, Németh Diána, Pintér Norbi munkája

Bordi Beáta, Ellenrieder Orsolya, Németh Diána, Pintér Norbi munkája
18/40
Bordi Beáta, Ellenrieder Orsolya, Németh Diána, Pintér Norbi munkája

 

 

A tervezési terület feltételezzük, hogy minden közművel ellátott. Minden épület esetében gondoskodni kell az épületgépészeti rendszerek megfelelő működési lehetőségéről, de alkalmazhatók pl. korszerű, energiatakarékos fűtési rendszerek is!  

Az épületeket a kijelölt építési vonalra kell elhelyezni, maximális épületszélesség 7,5 m. Előny, ha a tervezés során a telkek szintkülönbségét figyelembe veszik!

 

Erdélyi Veronika munkája
19/40
Erdélyi Veronika munkája

Erdélyi Veronika munkája
20/40
Erdélyi Veronika munkája

Erdélyi Veronika munkája
21/40
Erdélyi Veronika munkája

Erdélyi Veronika munkája
22/40
Erdélyi Veronika munkája

Erdélyi Veronika munkája
23/40
Erdélyi Veronika munkája

Erdélyi Veronika munkája
24/40
Erdélyi Veronika munkája

 

 

Beadandó munkarészek:

  • Helyszínrajz – a szomszédos telkek ábrázolásával - m=1:500
  • Földszinti alaprajz – a környezet ábrázolásával - m=1:100
  • Keresztmetszet m=1:100
  • Homlokzatok – 4 db m=1:100
  • Látványterv / távlati kép / modell
  • Épületszerkezeti metszet m=1:50

 

Koncz Péter munkája
25/40
Koncz Péter munkája

Koncz Péter munkája
26/40
Koncz Péter munkája

Koncz Péter munkája
27/40
Koncz Péter munkája

 

 

A terv tetszőleges technikával, fehér FEKVŐ A/3 lapokra készüljön. A feladattal kapcsolatos összes információ letölthető: www.urbanisztika.bme.hu

Budapest, 2010. október 14.

Varga Tamás DLA, egyetemi docens
Pálfy Sándor DLA , tanszékvezető
Fonyódi Mariann PhD, egyetemi docens
Vörös Tamás, doktorandusz

 

Riesz Abigél, Gyökér András munkája
28/40
Riesz Abigél, Gyökér András munkája

Riesz Abigél, Gyökér András munkája
29/40
Riesz Abigél, Gyökér András munkája

Riesz Abigél, Gyökér András munkája
30/40
Riesz Abigél, Gyökér András munkája

Riesz Abigél, Gyökér András munkája
31/40
Riesz Abigél, Gyökér András munkája

Riesz Abigél, Gyökér András munkája
32/40
Riesz Abigél, Gyökér András munkája

Riesz Abigél, Gyökér András munkája
33/40
Riesz Abigél, Gyökér András munkája

Riesz Abigél, Gyökér András munkája
34/40
Riesz Abigél, Gyökér András munkája

Riesz Abigél, Gyökér András munkája
35/40
Riesz Abigél, Gyökér András munkája


Rozs Gáspár-Tamás munkája
36/40
Rozs Gáspár-Tamás munkája

Rozs Gáspár-Tamás munkája
37/40
Rozs Gáspár-Tamás munkája

Rozs Gáspár-Tamás munkája
38/40
Rozs Gáspár-Tamás munkája



 

Pásztor Bence terve
39/40
Pásztor Bence terve

 
 

 


A résztvevő hallgatók: Agg Virág Melinda, Balázs Nóra, Bordi Beáta, Benyusz Bence, Ellenrieder Orsolya, Erdélyi Veronika, Fonyódi Mariann, Gyökér András, Koncz Péter, Marton Petra, Németh Diána, Pál András, Pálfy Sándor, Pásztor Bence, Pintér Norbi, Reményi Petra, Riesz Abigél, Rozs Gáspár, Tarján Gábor, Varga Tamás, Vörös Tamás.

 

 

Vélemények (47)
egy zéházó
2010.10.28.
08:24

Én résztvettem a zh-n.

egy-két tény:

pénteken 10-12 óra között volt a zh-val kapcsolatos előadás, ahol általános tájékoztatást kaptunk a zh témájáról

a zh feladatkiírása péntek délután/estétől volt elérhető, telket hétfő reggel lehetett választani, ugyanekkor kapott mindenki plusz tájékoztatást a maga tanszékén (pl.: nem az alaprajz a lényeg, koncentráljunk a közösség problémáira megoldást nyújtó stratégiákra)

a zh-t előrehozták, utolsó pillanatban kellett mindenkinek átszerveznie a hétvégéjét, persze ez nem lehet probléma, hisz az egyetem az életünk

   ez számomra azt jelentette, hogy a zh valóban egynapos volt

emellett a feladatkiírás zavarba ejtően ellentmondásos volt (kortárs, hagyományos, előre gyártott, újrahasznosított, szociális, bővíthető, 60nm, többgenerációs, 2 hónap alatt felépíthető, alternatív fűtési rendszer, olcsó, ne legyen napkollektor, stb…)

   őszintén szólva nem értettem pontosan mit akarnak tőlem

 

Persze elkezdhetném védeni a terveinket, ami teljesen normális reakció lenne. Hisz 8-18-ig nem álltunk fel az asztal mellől és azért mindenkinek fáj, ha a munkáját szidják. Csak sajnos nincs értelme. Az a bizonyos terv azért került előre a cikkben (nem kapott 5-t! ami azt illeti egy terv sem kapott), mert a tanárok szerint előremutató volt az alapötlet (közösségi melegedő). Az nyilvánvaló túlzás, hogy zh-n készült munkákat tervekként emlegetnek. Ezzel mi, hallgatók járunk a legrosszabbul, mert a kontextus azt sugallja, hogy ezeket a rajzokat mi kész eng. terveknek gondoljuk. Ez nincs így. És a mi nevünk van odaírva a tervlap aljára nem a cikk írójáé.

kek-szakall
2010.10.28.
17:38

@egy zéházó: Neked nem kell "védeni a tervet".

Szégyelljék magukat a felelősök, akik fizetést kapnak és nem dolgoznak, hanem helyette öncélúan szórakoznak.

Amit elmondtál az nagyon tanulságos.

Azaz 4 napos volt a feladat, mert péntek 10h től tudtátok, hogy kolontári családi házat terveztek (volt, aki vörösiszaptározóra gondolt?), aztán hétfő 18h beadás.

Tervezzetek családi házat, de:- "nem az alaprajz a lényeg"(kérdem: hanem mi a fene?)- "koncentráljunk a közösség problémáira megoldást nyújtó stratégiákra" (mi van???? egy csh tervezése apropóján? mégis mi legyen? a szaletli alatt falugyűlés? Egy lakásba nem kell nappali, de stratégia kell bele?).

"Az a bizonyos terv azért került előre a cikkben, mert a tanárok szerint előremutató volt az alapötlet (közösségi melegedő)."

Én kérek elnézést, az mingyárt más, ha "közösségi melegedő" volt benne (mentségemre: nem látszott a rajzról), akkor jó. Ez feledteti a lakásban a nappali hiányát. Gratulálok a tanároknak: Feltaláltak vmi óriási nagyot. Persze mi gyakorlók ezt nem értjük. Rég volt már "közösségi melegedős" megbízásunk (a szakmai irodalomban sem találom).

Mellesleg kb. ezt prejudikáltam. Végülis a helyzetet normális ember már rég felfogta. Katasztrófa van. MIndent elönt a vörösiszap.

zapata
2010.10.27.
05:39

Való igaz, hogy néhány évtizeddel ezelőtt ez a tudásszint, amit ezek a tervek tükröznek, kevés volt a diplomához.  De persze akkor nem 370 fős volt egy évfolyam. Engem nem győznek meg az erre felemlegetett külföldi példák, nálunk ilyen létszám mellett a színvonal fordítottan arányos a létszámmal. És ami a legfontosabb, a külső környezet diploma után ezt a felesleges létszámot nem tudásszint szerint szelektálja, Mutyiországban sokkal inkább a kontraszelekció dívik. Azt viszont nem írhatjuk a külső körülmények számlájára, ha nem egy hallgató azt hiszi, hogy egy katasztrófa utáni újjáépítésben az a legfontosabb, hogy egy házon ne legyen két egyforma parapetmagasságú ablak... Ilyen hallgatói kompozícióra mondta Kodály annak idején, hogy "mielőtt modern zenét szeretne komponálni, tanulja meg a C-dúr  akkordot". Persze ilyen diploma-tömegtermeléssel Kodály se tudott volna mit kezdeni.

Alagi
2010.10.26.
19:49

Nagyon furcsa dolgok vannak itt azért, és mindenképpen elgondolkoztató valóban, hogy szabad-e ilyen terveket kitenni a nagy nyilvánosság elé, valamint a hallgatót túl korán kitenni, az ilyen jellegű nyilvánosságnak. Ez valóban a tanárok hibája, és nem a diákoké. Persze nemes a gesztus, és köszönjük szépen a felajánlást a Kolontáriak nevében, de valószínűleg nem lesz szükség a hozzájáruló nyilatkozatra. A kollégának igaza van, még ha most nagyon negatív színben is tűnik fel bármilyen kritikai hang, de pl. a nappali nélküli tervet jobb lett volna elhallgatni. Kezdjük azzal, hogy családi házat nem építünk pillérvázzal. Meg lehet csinálni, de minek? Aztán ugye a nappali...A csomópontot pedig inkább szedjük le. „előregyártott tégla fal”, előregyártott beton koszorú”, „előregyártott beton födém” aljzatbetonnak jelölve, vízszigetelés a hőszigetelés és az aljzatbeton felett (padló rétegrend). Itt jön képbe az épszerk tanszék felelőssége.

Hangsúllyozzuk még egyszer és nyomatékkal: nem a kezdeményezés rossz, nem a szándék, nem a hallgató a hibás, hanem az, aki felrakta ezt a tervet ide mintapéldának.

sityu
2010.10.26.
20:32

@Alagi: Nem is oly' furcsák azok a dolgok:

Kedves Alagi! Az "ilyen jellegű nyílvánosság" "ilyen jellegéhez" te is hozzáteszel. Mindjárt meg is magyarázom, hogy mikkel. Pl.:a nappali kérdéssel kapcsolatban csatlakoznék hartg véleményéhez: egy nappalis falusi ház sokkal furcsább, mint a nappali nélküli (nem mellesleg az idézett épület nagyon szépen hozza a hagyományos háromosztatút, mai kontextusban); s nem utolsó sorban egy 'igazi' nappali meglehetős pazarlás; (s én pl. sokkal jobban is szeretk a konyhában ücsörögni, mint a tvszoba-nappalikban);kezdjük azzal, hogy igenis, családi házat is építhetünk pillérvázzal; ha más miatt nem, akkor azért mert régen is építettek olyat: favázzal, téglapillérekkel, vályog kitöltő falakkal (ne adj' isten vert fallal);az előregyártott tégla fal sem az ördögtől való (a téglablokkos házak köszönik jól vannak; előregyártani meg egy közepesen iparosított országban általában olcsó és hatékony szok' lenni) - de természetesen nem kötelező téglablokkal építeni (s asszem nem is volt alapfeltétel);önhordó padlófödémet is elég régóta szoknak csinálni (nem csak a tomésdzserriben, hanem itthon is); az egy más kérdés, hogy ma még lényegesen olcsóbb löttyinteni a betont, mint födémet tenni (bár ha egy kiszellőztetett réteggel megspóroljuk a padlószigetelést, akkor már nem biztos, hogy akkora a különbség);vízszigetelés alatti hőszigetelés: nem t'om hallottál-é a zártcellás polisztirolról, ami gond nélkül alkalmazható ilyenre (megspórolva akár egy aljzatbeton-réteget);hiretlenjében csak ennyit a (frusztrált) nagy megmondásokról 

Alagi
2010.10.26.
21:29

@sityu: 1. Írd be a google keresőbe, hogy "előregyártott téglafal" (így idézőjelben), és nyomd meg az entert.

kek-szakall
2010.10.26.
21:52

@sityu: "családi házat is építhetünk pillérvázzal"

ja, ha hülye vki...

de ez téglafallal volt, csak hogy ne fáraszd magad, kevés nyilású tömör fal... 2-3 szintig OK.

Miért vetíted ki jóindulatúan a tudásod alapján a rajzokról ordító tudatlanság helyére a tartalmat? Persze lehet így is. De becsapod... magad is. Valami egyetem iránti elkötelezettség és a "szent téma köde" elhomályosítja a látásod... hm.

Minek alacsonyodsz le, pedig értelmes ember vagy: "egy 'igazi' nappali meglehetős pazarlás". Ebbe nem merülnék bele mélyen, de megemlítem halkan, hogy pl. oték. 

hagyjuk a francba: HISZ CSAK ÖTÖD ÉVESEK!még nem tanulták...ilyennel még nem találkoztak a MINIMUM 9 félév alatt.

Ha ezeket a rajzokat kérdezted volna tőlem hanyad évesek? lazán válaszolok, hogy kb: másod. Nagyon mellbe vágott a dolog. Én nagyobb katasztrófának látom, mint a vörösiszapot. Sokkal több ember életét keseríti meg. Vagy a tanárokat rosszul fizetik? vagy túl sok a diák? Valamit halljak már... pl. hogy bocs tényleg: azonnal korrigáljuk, bevesszük a tanrendbe a nappalit. De a megszólítottak hallgatása (beleértve Mb-t is) még jobban elborzaszt. Én nem akarok hittel teli, magabiztos, de tudatlan építész szakmát...

persze cinikusan személyeskednem kell tovább: akkor mit tanítanak? és kérnek számon?

ja és ha rossz indulat fűtene akkor sorolnám-sorolnám tovább a kérdéseimet. De nem érdekel, EZ MÁS FELELŐSSÉGE. És talán még épkézláb ember található...

zapata
2010.10.27.
05:55

@Alagi: Kíváncsiságból beírtam, de csak egy építésgépesítő céget találtam, akiknek a honlapján csak vasbeton elem beemelő segédszerkezetek fordulnak elő. Jó negyven éve viszont tényleg előfordult a "szocialista" építőiparban tégla középblokk, természetesen nem vasbeton váz kitöltő falazataként, hanem teherhordó szerkezetként. Ha jól rémlik, láttam olyan típusterev-katalógust is, ahol földszintes blokkos lakóház is előfordult, csak éppen olyan hülye nem akadt, aki a hagyományos fal árának duplájáért épített volna ilyen falat.

csoka
2010.10.27.
06:52

@kek-szakall: ad1. A kritikus szemlélettel nincs semmi gond. Az általad megfogalmazott pontok közül néhánnyal egyet is értek (pl.: a szerzői jogokra vonatkozó kérdés, illetve ami az egyenlő esélyekről szól. számítógép vs kézi rajz, 4nap vs 1nap), de azt igenis problémának látom, hogy mindezeket név nélkül adod elő. Sok esetben pusztán ez a tény vált ki ellenállást, és indulatot a többi kommentelőből. ad2. Kicsinyes és nevetséges dolognak tartom, hogy még mindíg a nappalin lovagolsz... seriously!?!? ad3. Azért az is elgondolkoztató, hogy ebben a vitában a diákság viselkedik a leg érettebben ami netikettet illeti. [kékszakáll, mb] ...no commentad4. Volt egy feladat, volt egy kiírás, erre születtek megoldások. Azt gondolom, hogy ezek a megoldások megfelelnek a feladattal szemben támasztott kívánalmaknak. Ha ennyire gyengének érezzük ezeket a munkákat akkor talán a feladat kiírásával lehetett a gond. Személyes véleményem, hogy egy egynapos zárthelyin nem lehet feladat, hogy kvázi eng.tervek, hibátlan szerkezeti, csomóponti részletek szülessenek. Sokkal ésszerűbbnek tartom, ha a feladat ötletek, elvi megoldások, átfogó koncepció megalkotásáról szól, ami megoldást ad egyrész az újrakezdésre, másrészt a jövőben hasonló katasztrófa megelőzésére, mintsem családi házak tervezésére.ad5. "Miért vetíted ki jóindulatúan a tudásod alapján a rajzokról ordító tudatlanság helyére a tartalmat?" Ezzel a megjegyzéseddel végére is értem...nem is tudom, hogy ez kire nézve sértő!? Tudatlanság nem ordít a tervekről. Átgondolatlanság, kapkodás, figyelmetlenség, esetleg, de ezt már az előző pontomban kifejtettem...tudod. Egy nap, inkább csak fél...

volczzoltan
2010.10.27.
07:43

@csoka: Kék-szakáll

A névtelenség mellett, szerintem csúsztatsz is. A probléma valós, és a felvetett kérdéseid is, azonban nem vagy korrekt és ez a problémáról tereli el a figyelmet. 

1. Valóban vannak tervek, ahol nincsen nappali, ami alapvetően nem baj. Ami viszont az, hogy ez nincsen megmagyarázva. Így összemosódik az újító gondolat és a figyelmetlenségből adódó hiány. Ha újító gondolat, attól még vitatható. A tanári kar felelőssége ez, és az esetek többségénél ezekért szerintem is egyes jár.

DE egy csomó terven van nappali. Ezekről nem veszel tudomást, általánosítasz.

2. A pillérváznál és az előregyártásnál egy házból indulsz ki. Pedig itt egy egész faluról van szó, ahol az előregyártás, akár jó is lehet. Ha nem akkor ilyen összefüggésben kritizáld, mert a kiírás is típus tervről szólt.

3. Ugyanakkor nem csupa fantasztikus, körbevilágított terv születik a mai magyar valóságban sem. Korábban is épültek olyan házak, ahol sötét nappali van, vagy más (használati szempontról beszélek) rosszak. Az egyéb szempontokat meg sem említem.

4. Véleményem szerint a legnagyobb baj a kiírással van, hiszen két, vagy három nap alatt nem várható el, egy hallgatótól (akinek nincsen tapasztalata lakóépület tervezésben) hogy eng. szintű terveket készítsen (a kedvencem az 50-es metszet). Óhatatlan, hogy kapkod és az ide vezet, amiért (igazad van) a ZH-n 1-es jár. Azonban ez nem jelenti azt, hogy nem tud használható lakást tervezni.  A kiírás (és a vita) így, nem a tragédiára adható urbanisztikai vagy építészeti válaszokról szól, hanem alaprajzokról. Miköben vitatkozhatnánk a Benyusz-Pál-Tarján féle terv azon felvetéséről, hogy a lakóházak kerüljenek dombra.

Összegezve van egy csomó használhatatlan terv, és gondok vannak az egyetemi oktatásban, de ettől még nincsen tragédia. 

kek-szakall
2010.10.27.
07:58

@csoka: ad1. van nevem. kek-szakall. hívhatsz így. de az igazit mindannyiunk érdekében nem erőltetném. személyes ügyet nem csinálok belőle. sőt biztosíthatlak, hogy aki nevet ad(ott), az is egyenlő és korrekt (nem személyeskedő) elbírálásban részesül a részemről (továbbra is). Viszont ezt fordítva nem tudom teljes nyugodtsággal feltételezni minndekiről.

ad2. a nappaliról mi a véleményed? szerinted is apróság? (van sok más, még durvább is, de ezt szándékosan emeltem ki...) Tudtam, hogy még erre is lesznek védelmezők... Pedig ezen szerintem sincsen mit lovagolni. A lakás része a nappali. Forradalom, vörösiszap ide vagy oda: punktum.

ad3. A diákok "üléspontja" respektálható. Másrészt (na jó nem egészen) teljesen "kívülállók" a témában.Ez olyan mintha a kolontári áldozat mondaná: hogy neki nem kell nappali. Ez a mérnöknek egy kommunikációs probléma csak. Könnyen kezelhető. Ha lakást akar Lajos bácsi, akkor abban van nappali...

ad4. "egy egynapos zárthelyin" tévedsz 4 NAPOS!!! és elvárható, hogy nappali akkor is van ha csak 1órás zh. minden mást elfogadok ezzel az érvvel: pl hogy csúnya a rajz stb"feladat kiírásával lehetett a gond". leesett a tantusz. De nem a feladat, hanem a "tananyag" és az átadott és visszaellenőrzött SZEMLÉLET a rémisztő és megdöbbentő.

ad5. "Tudatlanság nem ordít a tervekről". finomabban fogalmaznám, akkor: ismerethiány, képzetlenség stb. Bocs erős kifejezést irtam... De szó sincs arról, hogy: "Átgondolatlanság, kapkodás, figyelmetlenség,"4 nap! de ettől függetlenül is másról van szó, nem amit te irsz.

csoka
2010.10.27.
08:11

@kek-szakall: A nappaliról a véleményem? Ez a terv így szerintem nem működik. De ennyi, túl van tárgyalva. A zárthelyi körülményei, hogy egy napos, vagy négy napos volt nem teljesen világosak számomra...de ha te mondod elhiszem. más.Sokkal érdekesebb a kérdés amit az átadott és visszaellenőrzött szemlélettel kapcsolatban mondasz...Fejsd ki, hogy miben látod a hibát, és hogy ezekre milyen megoldást látsz. Komolyan érdekel. A feladattal kapcsolatban továbbra is tartom azt, hogy a zárthelyi tárgya és a kiírás volt nem megfelelő. Sokkal inkább a gondolatiságra kellett volna kihegyezni a feladatot, működő jó koncepciók felvázolását, ha már úgy is továbbtervezésre kínálják a terveket.

kek-szakall
2010.10.27.
08:27

@volczzoltan: Kedves Volczzoltan!

0. névtelenség lásd alább.

1. A nappali hiányát nem kell magyarázni: egyes. Nincs tragédia: megismétli a zht osztjonapot. Viszont hogy legjobb tervként kiteszik, hm na azt kéne magyarázni..."egy csomó terven van nappali" ezekben ez nem is problémám... 

2.hagyjuk. táglafalas családi ház vasbeton pillérekkel? mellesleg nem is én vetetettem fel. felőlem lehet. a mérnök = gazdaságos, optimális megoldás ez már utópia.egyelőre szakmai minimumokról legyen szó: nappali. és úgy tünik, hogy ez sem világos az egyetemen oktatóknak.

3. a valóságot hagyjuk. az egyetemi oktatás a téma (bár erősen összefüg de messze vezet)

4. Nem a kiírás a gond. Hanem az oktatott és számonkért "tudás és szemlélet". És ekkor még feltételezek követketességet, bár az nyilván nincs. Illetve nem tudom mit reméljek. Pl hogy leírta e vki előre, hogy a nappli nem követelmény, az nem gond? és a többiek akik "szenvedtek" a nappalival? azokat most nagyrészt nem látjuk, mert csúnyább grafikájuk van? ÉRTÉKREND stb a probléma.

+1. "van egy csomó használhatatlan terv, és gondok vannak az egyetemi oktatásban, de ettől még nincsen tragédia"Ok Nem tragédia. Csak folytassák még 15 évig: hittel, és nagy mellénnyel...Mint többször mondtam nem én vagyok érte felelős... izguljon aki ezért kapja a fizetését.

kek-szakall
2010.10.27.
08:51

@csoka: Részemről lezártam a témát. A fizetést nem én kapom érte, így ís eltúloztam az ingyenes tanácsadást. Gyerekem nem jár oda. Két kivülálló vitája meddő beszélgetés. A bent lévők meg "hit-elven" dolgoznak. Kizökkenthetetlenek. Ez van. Most egyébként is az oktatás a legkisebb problémánk.

A 4 nap az közömbös, lehet 1-2 óra is, ugyanez vonatkozik.

"Ez a terv így szerintem nem működik." Ez a lényeg. Nem kell a fejét venni, nem kell megalázni, nem kell semmi. CSAK: a terv egyes, azaz PÓT ZH. Semmi gond. De a tanárokat tovább minősíti, hogy finom utalásomra sem ugrottak levenni. Nem, hogy nem egyest kapott, hanem egy ORSZÁGOS ÉPÍTÉSZ LAPON MUTOGATJÁK, MINT LEGJOBBAK EGYIKÉT. Nem értik a problémát... akkor nincs is probléma.

Majd levonják a következtetést:Független szakmai kontrollnak nem lehet kitenni a terveket.Maradnak bezárva, azaz nem lesz több egyetemi akció megjelenítés nyilvánosság előtt. gratulálok előre is.

itt tartunk.

volczzoltan
2010.10.27.
08:57

@kek-szakall: Alapvetően egyet értünk mégis letámadsz, miért?

0. Ha névtelenségre van szükséged, elfogadom, de így csak "balhézó névtelen" leszel, mert az is számít, hogy mondod el a véleményed.

1.Én sem mondtam mást.

2. Újra a nappali témára jukadsz ki. És igazad van, mert szerintem ez a probléma is hasolnó: Tehát ha szar, akkor szar, de szerintem nem csak egy adekvált műszaki megoldás lehet, mint a falas szerkezet. Ha ezt mondod te is, akkor félreértettelek.

3. Habár fiatal vagyok, szerintem az egyetemi oktatás színvonala nem ma kezdett zuhanni. Általános megfigyelésem, hogy mi magyarok a múltat túl jó színben tüntetjük fel, talán a szokásosnál is jobban szeretünk romantikus ideákat kergetni. Javíts ki, de szerintem te is ezt teszed. Cáfolj rám, ha nem!

4. A kiírás és számonkérés között következetlenség van. Ez általános probléma,de szerintem kevésbé a számonkéréssel van a baj, sokkal inkább a kiírással. Elvárás a feldolgozás jó (grafikai) minősége, elvárás az újszerű megközelítés, a grafikai komunikáció. Ez kell is. Ha kiírásban nem lett volna eng. terv írva, akkor az ajtó nyílás irányával és a WC elhelyezéssel sem kellett volna foglalkozi. Egy csomó kérdés most nem lenne kérdés. Mert szerintem egy ZH-án ez nem lényeg.

Ezért gondolom, hogy a kiírás volt rossz.

+1. Probléma! Az egyetemi oktatás rossz. De nem rombolhatjuk le az egészet, mert nem építkezhetünk mindig 0-ról. A jelenlegit kell megváltoztatni. Mert meggyőződésem, hogy értékek is vannak a műegyetemi oktatásban, és kár lenne veszni hagyni!

Ezért felesleg túlzásokba esni. 

kek-szakall
2010.10.27.
09:21

@volczzoltan: Nem támadok:)

0. nem érdekel a körítés. én nem hittel és előítéletekkel vagyok tele szakmai kérdésekben. Igyekszem "mással vértezni" magam. Ma este jobb ha kek-szakall néven emlegetnek. :)

1. :)

2. A szerkezet miatt nem egyes. Lakásban: nappali hiánya - egyes és nem ÉF címlap.

3. Nem ma kezdődött, hanem a 1990-től, mint minden intézmény rohamosan  hanyatlik. Ebbe nem merülnék bele.

4. Felmerül, hogy az ott tanítók a saját eng.terveiket is ugyanígy kezlik-e. Ha tudathasadás van, akkor az nagyon veszélyes játék. Tartok tőle, hogy a "hivatali packázásokkal" szemben egy "virtuális világot" építenek a homokozójukban (az egyetemen).

+1. Hm most hogy így felvetetted nulláról már egyszerűbb. Eddig nekem is voltak kétségeim. Ez annyira "beállt" rossz rendszer. De ne az egyetemi oktatással kezdjed, hanem az alkotmánnyal. De már ez is elkésett értelmetlen felvetés. Azaz majd meglátjuk OV és Hof. Róza mit szeretne akar.

"Ezért felesleg túlzásokba esni." Nem várható el pl. Mb-től, hogy egyik napról a másikra (külső hatás nélkül) "szemléletet vált". Reménytelen.

volczzoltan
2010.10.27.
09:46

@kek-szakall: Kezdelek megkedvelni!

0.

1. :)

2.

3.

4. A virtuális világgal szerintem nincsen baj, ha az nem önkényes. Márpedig a BME-én az. Szerintem nem baj, hogy nincsen hivatali packázás az egyetemen. A baj, hogy a szabályok kezelése tanártól és évszaktól függ. Az utópia jó (mert előre mutat), és hol máshol lehetne utópiát gyártani mint az egyetemen. De két dolognak kellene érvényesülnie: a hallgató tudja, hogy utópiát készít, és ha nem tetszik a tanári karnak ne az legyen a kifogás, hogy ez egy utópia. (Tudniillik néhány utópia hatalmas 5, néhány érvek nélkül gyenge 2.)

+1. A 0-ról építésben nekem rossz tapasztalatom van. De ez egy előremutató kérdés, jó vitaalap lehetne. 

kek-szakall
2010.10.27.
10:08

@volczzoltan: Nem volt célom, de hizelgő ("Kezdelek megkedvelni!")

nem érzelmi alapon akarok érvényesülni:)

a hallgass a szivedre az a fidesz

A hivatalt félreértetted. A tanárokat "korlátozzák" (+szakmai szabályok) a "való világban", ezt kompenzálják bent...

volczzoltan
2010.10.27.
10:51

@kek-szakall: Ehhez képest elég sok érzelemt váltottál ki többekben. :)

Szerintem nem értettem félre. Viszont elfelejtettem írni (harmadik szempontként), hogy az utópia a hallgatóért legyen (az oktatásról beszélünk). Ne a tanár élje ki benne magát. Segítse kibontani a hallgató ötletét. A saját magáét meg fejtse ki máshol.

 

Azt még hozzáfűzném, hogy ez nem általános. Nagyon sok értékes tanár van az egyetemen, akiktől sokat lehet tanulni. (Többek között ezért sem jó a lerombol-újraépít elvet követni.)

 

kek-szakall
2010.10.26.
16:06

370-400 "Szép létszám! Azt tudják, hogy munkanélküliség vár rájuk? Vagy irány nyugat? Nos?"

hm... ilyen megalapozott tudást kaptak tanáraiktól, nem kell aggódniuk. Az egy millió új munkahelyből bizonyára lesz 1000 (minden főisk is) építész állás. Mert azt kötve hiszem hogy ennyien nyugdíjba mennének a szakmából (hisz a korhatár meg lassan 80 év...).

adam899
2010.10.26.
16:43

@kek-szakall: Most már ezt a szakmai tudás dolgot, nem kellene tovább ragozni, mert ez csak egy feladat volt. Lehet, hogy az ,aki mondjuk most 1 nap alatt (szerinted) nem rakott össze egy jó házat, az olyan féléves terveket produkál/produkált már, hogy leesne az állad. Egy terv, egy téma alapján ne ítélkezzünk! Az építészfórumon vannak nagyon szép hallgatói pályázatos tervek is. Azokat szoktad nézegetni? Vagy gyere be az egyetemre, és nézd meg a II. emelet összes folyosóját! Kiváló tervek vannak ott a falra függesztve! (Tényleg gyere! Nincs beléptető rendszer, vagy ilyesmi...)

hartg
2010.10.26.
18:48

@kek-szakall: Kek-szakall, nem gondolom, hogy ez a cikk a megfelelő hely és alkalom, hogy elküld az építészoktatást a hallgatók tervein keresztül a fenébe. 

(Amúgymeg egy 24 m2-es összefüggő tér, mégha nincs is odaírva, hogy "nappali, parketta, 24,74 m2" működhet közösségi térként. Arról nem is bbeszélve, hogy cca. 50 évvel ezelőttig egészen jól megvolt mindenki a falusi házakban ún. külön "nappali" nélkül is...)

Láttam egy-két napja (még a zh előtt) a híradóban, hogy Turi Attila bemutatott kész terveket az újjáépítéshez. Én inkább azt kérdezném, hogyha vannak kész tervek, hol lehetne ezeket a zh-munkákat felhasználni a gesztusértékükön túl?

kek-szakall
2010.10.26.
21:47

@hartg: Az a bútorozhatatlan 24 nm es előszoba, körben nyílásokkal, aminek a mélyén van egy sötét konyha?

Ezért ELŐRE elnézést kérek, de személyeskedés kényszerem van most:Gondolom mostanában "végeztél" Te is. Már az új kurzuson... Mb alatt...Kolontárra ez is jó? vagy hogyan gondolod? Laknál benne szivesen?Szerintem kár a szart védeni... Jó mindegy hagyjuk csak 4 NAP VOLT RÁ.

Apropo. "nem gondolom, hogy ez a cikk a megfelelő hely és alkalom"Én meg igen. Gondolom azért jelent meg, azért van kommentelési lehetőség és nem utolsó sorban szépen egyben látszanak egy végzős évfolyam legjobbjai. Vagy a zh miatt az oktatás metszete... és a védő kommnetek a HIT-re alapozva súlyosbító körülmények. Kiderült; nem is értik a problémát.

kek-szakall
2010.10.26.
16:01

látom a hit még a szakmai tudást is tudja pótolni :)

Smiló Dávid
2010.10.26.
15:13

Az ükapám krisnatudatú hívő volt hosszú-hosszú-hosszú éveken át. Ő osztotta meg velem ezt a bölcsességet a halálos ágyán (isten nyugosztalja):

"a puszta a zöld páviánnak nem jó ha közben a pávián agya a Himalájára gondol"

Én azóta eszerint élek és a lelkem azóta tiszta. Szeretném ha mindenki elgondolkodna ezen a nagyon mély (mily mély a...) bölcs és tiszta bölcsességen.

(Persze olvassatok Bibliát is (én mindig(minden este és reggel is(legalább három sort)olvasok)belőle)

adam899
2010.10.26.
11:28

A 146 oldalas kiadvány letölthető innen: http://www.urb.bme.hu/segedlet/kolontar/Kolontar_2010.pdf (még több terv)

adam899
2010.10.26.
11:32

@adam899: kek-szakall kolléga!

Töltsd le mindenképpen! Van egy csomó nappali ;-)

kek-szakall
2010.10.26.
11:51

@adam899: +nézem. kösz. tényleg 370 egy évfolyam???

bár nappalit láttam már. és az csak a gyengébbek kedvéért emeltem ki. a többi az "bonyolultabb" ügy.

plusz tul kritikus vagyok a szabterv se annyira tetszik:) de nekem ezzel kapcsolatosan semmi felelősséggem, tehát nem merülök bele.

m.zoli
2010.10.26.
12:54

@kek-szakall: Egy rég látott film egyik mondata jut eszembe a fenti hozzászólások kapcsán.

„Aki az emberekben csak a rosszat keresi, az egy idő után már csak azt fogja megtalálni...semmi mást.”

m.zoli
2010.10.26.
13:00

@kek-szakall: Kreditrendszer egyik sajátossága...a tantárgyat végző hallgatók létszáma nem egyenlő az évfolyam hallgatóinak számával, már közel 15 éve a BME-n.

abra
2010.10.26.
15:48

@m.zoli: A hallgatók ötödévesek, tehát kb. ez lehet az évfolyamlétszám!!! Lehet, hogy nem fog közülük ebben a tanévben diplomázni, de kiegészítik őket az előző években nem diplomázottak! Szép létszám! Azt tudják, hogy munkanélküliség vár rájuk? Vagy irány nyugat? Nos?

erdelyib
2010.10.25.
22:39

Én nagyon jó kezdeményezésnek tartom/tartottam - mint végzős-diplomázó - ezt a rögtönzött komplex zh-t, nekem is eszembe jutott, de akkor már olvastam a hozzászólásokat ezzel kapcsolatban a fb-on.

 El kell/lehet fogadni, hogy a legtöbb végzős építészmérnök még nem szerzett annyi tapasztalatot, mint Te, kedves Kékszakáll... De így a munkájuk nem valami értelmetlen témájú zh volt, hanem valami olyan, mely rögtönzött "brainstorming" talán több száz ember számára tud majd komfortos, sablon mentes, modern lakókörnyezetet teremteni.

Lehet kritizálni, de szerintem mindenkinek más a lakótérről a fogalma, más térigénye van egy kolontárinak, egy budapestinek, egy firenzeinek, egy ulanbatorban élő mongolnak, más egy olyan embernek, aki a XXI. század közepén komfort nélküli házban, lakásban él és télen éjszaka a minusz fokokban megy ki a budira.

Sőt, neked és nekem is más a lakótérről kialakított elképzelésünk. 

Nem ellenforradalmárnak kell "beállni"... Rövid az élet, arra kellene törekedni, hogy minél több JÓT cselekedj, a pillanatnyi profit, haszon semmit sem jelent.

A premontreiek jelmondata: "Minden jó ügyért készen", próbálj a jövőben Te is ezen bibliai iránymutatás szerint élni, kérlek... 

kek-szakall
2010.10.26.
05:48

@erdelyib: A hallgatókkal sose volt gond. A kezdeményezés is nemes. Az oktatás drasztikus színvonala "esett le" éppen nekem. Erről kizárólag az oktatók tehetnek. Az kérdés csak gondatlanság, vagy szándékos.

"még nem szerzett annyi tapasztalatot"

az egyetemen nem tapasztalatot, hanem tudást, de legalább alap tudást kellene szerezni -elsősorban.

"brainstorming"

Azt látom, hogy a tényszerű tudás "gyüjtögetés" helyett egy folyamatos agyvihar söpör az egyetemen.

"mindenkinek más a lakótérről a fogalma, más térigénye van egy kolontárinak"

Azért ezt másképpen látom. Nem kell az eszkimókat és bantukat belekeverni. A magyar "lakás"kultúrához tartoznak dolgok és fogalmak. Ha meg kolontárit is bele keversz, az alatt a vidéki léthez tartozó rétege rakódhat. De semmilyen körülmények között nem lehet relativizálni a nappalit... max a "tisztaszoba" fogalom keverhető ide. A térigényről nem fejteném ki a véleményem, mert gondolom inkább térlehetőségekre gondolsz.

mB
2010.10.26.
06:04

@kek-szakall: "Erről kizárólag az oktatók tehetnek. Az kérdés csak gondatlanság, vagy szándékos." - na most hogy így lebuktunk, bevallom: szándésosan rontunk, na. A hallgatók valahányszor előhoznak valami építészeti témát, mindig áttereljük a szót a Megasztrárra. A piacról élünk mi is, és hát félünk, hogy lenyúlják a melót, tudod. Meg ha nagyon kiművelődnek,  akkor netalán kollegális kapcsolat alakul ki köztünk, az meg sok időt elvesz, nem éri meg. Arra neveljük őket, hogy menjenek inkább rokkzenésznek.

Addig meg olvassuk (mi, oktatók) az építészfórumot, hogy az épületes hozzászólásokból épüljünk, de persze vigyázunk, nehogy megemelkedjen a "drasztikus színvonal" (ehhez zsinórmértéknek használjuk az itteni hozzászólásokat).

Marosi Bálint

lebukott Rontó (oktatói álcában)

adam899
2010.10.26.
06:52

@mB: Bálint!

Lehet, hogy azért "ilyen rossz az oktatás színvonala", mert kevés feladatot adtok a hallgatóknak :)))) :D

Ádám

kek-szakall
2010.10.26.
07:54

@mB: elszámolnod nem felém kell.

azt látom hogy mellébeszélni tudsz. egy szakmai mondatod nem volt eddig.de mégis a nappali ról mi a véleményed? Virág nertárs: se ajtó, se ablak?

nem is kell irnod csak a helyes válasz számát...

1. kis hiba, nem számít

2. nem vettük észre, bocs le is vesszük ÉF-ről

3. ez nem a legjobb tervek között van, ez elrettentés... huh.

4. nappali nincs a lakásokban

5. a nappalit Kolontáron nem ismerik pszichológiai okokból (nappal jött az ár és egyébként is bezárkóznak)

6. vészhelyzet van, ilyenkor nem számít

7. nem értünk hozzá, egyébként is város feladat volt

8. mi az a nappali?

9. az én lakásomban nincsen, nem használok ilyet. minek? ki se írtuk a programban

10. nappali az szoclista csökevény ("8 óra munka+ 8 óra pihenés+ 8 óra szórakozás"),

11. betiltottuk a funkcionalizmus (mert azt hittük a "funkci-val" függ össze),nem jó, de nagyon szép.

12. kis lakásban nem fér el a nappali

13. este volt a zárthelyi, vagy nem a "nappali"-s évfolyamnak írtuk ki hanem a levelezősnek

+1. egyéb, azaz: ...............................................................................

kek-szakall
2010.10.26.
08:03

@mB: pedig az elmélet már jó...

http://epiteszforum.hu/node/17187

"hagyományosan az épületszerkezettani tudásbázisra építő, gyakorlatias, problémamegoldó típusú építész profilja rajzolódott ki"

Sajnos a zh tervei nem kollerálnak az elmélettel.

Mizsei Anett
2010.10.26.
10:13

@kek-szakall: A vitához nem szeretnék csatlakozni és a terveket sem szeretném minősíteni. Nem érzem magam illetékesnek.

Egyszerűen hadd kérdezzem már meg, mégis milyen logika alapján keveredik ide az Ybl-n megrendezett Földalatti beszélgetésekről megjelent cikk egy mondata, amikor itt BME-s tervek szerepelnek?

kek-szakall
2010.10.25.
15:57

1. "ötödéves hallgatók kari zárthelyi dolgozatának"

felhívnám a figyelmet az ötödéves és a zárthelyi szavakra - egyelőre kommentár nélkül...

2. "...vakolt, oromfalas, nyeregtetős épülettípus jellemzi, melynek oldalán nyitott tornác is végig futhat."

elég egyszerű karaktervizsgálat, de gondolom sürgető volt az idő...

3. "a felsőéves diákok bent az egyetemen készítik el tervezési zárthelyi dolgozatukat. Rajzolnak, ki kézzel, ki a laptopját használva. Bárhol is dolgoznak, együtt vannak"

nyomtatót is vittek be? és akinek "rendes" (asztali gépe van?) az otthon? vagy kapott gépet?  és egyenlő verseny ceruza és egér? pont most vezetik be az iskola köppenyt... hogy elfedje a diákok különbségeit...

4. Látok olyan tervet, ahol 3 hallgató neve van... azok egy ötöst felosztanak?

5. "K.232 terem, s már ekkor együtt voltunk! ...  370 hallgatónak..."

Ilyen nagy a terem?

6. "A hétvége kinek-kinek már munkával telt. Az igazi munka azonban hétfőn kezdődött."

Most kiadták előre a feldatatot, vagy nem? Ha igen, akkor ki nem dolgozott 7végén? aki nem ért rá?

7. Állítólag a MAKONA tervezőinek elküldték a terveket, szíves használatra...

Ez szerzői jogilag hogyan kezelhető? Mit emelnek át az "igazi" tervekbe? Erről van valami visszaigazolás?

8. Egyes renderelések technikai szintje (Erdélyi Veronika) versus egynapos zéhá komoly kérdéseket vetnek fel.

9. Tartalmilag egyetlen apróság. A Rozs Gáspár-Tamás terven a nappali lemaradt véletlen. Vagy ez még nem volt tananyag? Így nem követelmény? A konyha meg sötét de ez mindegy.

 

Elnézést, de az egyetem mostani működését nem értem teljesen tisztán.

záborszki
2010.10.25.
15:58

@kek-szakall: Én csak a 7. pontra szeretnék válaszolni.

A hallgatóknak egy nyilatkozatot kellett aláírni, hogy hozzájárulnak ehhez.

kek-szakall
2010.10.25.
20:32

@záborszki: akkor a 7. ponthoz visszatérve. 

kaptok visszajelzést, hogy mit használtak fel? "kellett aláírni?" kötelező vagy önkéntes nyilatkozat?a (társ)szerzői név feltüntetési kötelezettség-jogot is rendezi a nyilatkozat?

 

bocs még nézegetem.

10. Pásztor Bence tervében fürdőkád nélküli WC-s helyiség nyilik az étkezőasztal végéből.

11. Reisz Abigélében meg hálószoba nincsen. hm Falusi garzonlakás?

12. Az első terven a fedélszék szeglemezes? Gábor könyv? 7,50-es fesztávra? AZ alapozás síkváltások és fa válaszfalak alatt az is... a lényeg "megnemértésére" utal.

13. Ez dícséret! Agg VIrág Melinda terve egész arányos helyiségeket mutat. Pár apró naivságtól eltekintev. um. kifelé nyíló külső nyílászáró, konyha berendezés.

14. BN+MP+RP tervén a nyílászáró alatt megszakad a sávalapozás. hmUgyanezen terven Az utcai ablak nélküli fal előtti "beugró" minden rajzon másként van ábrázolva és egyébként is WC-t takar... A nappaliból nyíló hálókkal az alaprajz tragédia.

15. Erdélyi Veronika tervén a nappali-étkező-konyha tér egy élmény. A fürdő szintén. A hátsó homlokzaton se ajtó se ablak? hm

16. Egy évfolyamon 370 hallgató van? Vagy hogyan írnak ennyien komplex ötöd éves zh-t?

17. Ezek a tervek a 370 hallgatói terv legjobbjai? Ezt komolyan kérdem.

18. Ki fogja elmagyarázni Nekik a szerkezetek és a lakás alapvető fogalmait és szempontjait? Mikor fogják megtanulni? MInden iroda továbbképzi Őket egyedi igényeik alapján? Akkor mire fizetjük a szakképzési hozzájárulást? Vagy lakással senki nem fog találkozni?

19. Az urbanisztika tanszék (kiíró?) foglalkozik a lakás tervezéssel?

20. Ez így marad? vagy romlik? vagy épp javul? A tanárok (BM) multkor tapasztalt "lelkes" hozzászólása alapján "benntről" jónak látják az eredményt és "független", "külsős" meghívottakkal igazolják azt...

 

Tudom a (NER) összefogás nagybetűs ünnepét elrontom. Ellen-fülke-forradalmár vagyok... tudom. De ezt kár volt feltenni ÉF-re. Az egyetem szép csendben változatlanul még ellapulhatott volna pár évet. Ebből botrány lesz.

adam899
2010.10.25.
20:49

@kek-szakall: Nem vagyok érintett, de én is ebbe az intézménybe járok. A komplex zh-ra, ha jól tudom egy napot adnak. Teljesen érthető, hogy ennyi idő alatt nem lehet mindenre gondolni (pláne a szerkezet részleteire). Kek-szakall te építész vagy, ugye? Mert akkor te is átestél még talán tervezési szigorlaton is, úgyhogy tudod miről beszélek.

Lehet, hogy szerencsésebb lett volna egy pályázatot kiírni...csak azzal az a baj, hogy legalább 4 hónapba telik (a kiírástól az eredményhirdetésig). A kezdeményezés szerintem dicséretes, és azért szerintem a munkák is jók lettek...fel lehet használni őket az újjáépítés során.

kek-szakall
2010.10.25.
20:59

@adam899: tervezési szigorlat 1992-től van kb

"szerencsésebb lett volna egy pályázatot kiírni"

így is lehet mondani. De vészhelyzet van és forradalom, vagy vmi "ok" mindig akad...

sajnos ezt pont Nektek nem kellene tűrni. a legnagyobb vesztesei vagytok. viszont a bűn a miénk, mi hagyjük örökségül... sajnálom a kudarcunkat.

mB
2010.10.25.
21:11

@kek-szakall: (az) "ünnepet elrontom" - nem rontod el. A hallgatók viszint megtanulják (szerintem már megtanulták), kinek a megszólalásaira érdemes odafigyelni, és kiére nem. Közben óhatatlanul fejlődik a humorérzékük - és milyen szép lesz majd pár év múlva együtt nevetni: "rajtad is ugrált  egyet a kék-szakáll?!" :-)

Marosi Bálint

kek-szakall
2010.10.25.
21:26

@mB: a személyeskedéstől ÉN eltekintek. így nem kérdezem meg, hogy érintett vagy é?

viszont szerinted: tekinthetem legjobb tervnek azt a lakást, amiben nincsen nappali? szerinted ez nem alapvető tudás? 9 félév alatt ez nem merül fel? ezt nem látta oktató egy sem? vagy most is látja, de ez nem elvárás? vagy vannak szempontok, amik ezt felülírják? micsoda értékrend ez? ezzel kapcsolatban nincs több kérdésem. nem értem...

(nem állom meg: legalább a humorérzék fejlődik)

mB
2010.10.25.
21:26

@kek-szakall: "ezzel kapcsolatban nincs több kérdésem." - ezzel kapcsolatban örömérzésemnek adok hangot.

kek-szakall
2010.10.27.
08:47

@mB: meztelen a király

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.