Épülettervek/Hallgatói terv

Tapolczai Klára: Puma kereskedőház - Berlin Mitte U6

1/12

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/12

Tapolczai Klára: Puma kereskedőház - Berlin Mitte U6
Épülettervek/Hallgatói terv

Tapolczai Klára: Puma kereskedőház - Berlin Mitte U6

2004.11.03. 23:00

Projektinfó

Földrajzi hely:
Berlin, Németország

Építészek, alkotók:
Tapolczai Klára

Puma termékcsalád: A diplomaterv témája Berlin szívében egy Puma kereskedőházat létesíteni, megfelel a cég azon filozófiájának, vevőket a mindennapokban figyelemmel kísérje.

Puma termékcsalád:
A diplomaterv témája Berlin szívében egy Puma kereskedőházat létesíteni, megfelel a cég azon filozófiájának, vevőket a mindennapokban figyelemmel kísérje.
A cég az Adidas sportcéggel az egymás közti erőteljes konkurrenciális harcig szoros együttműködésben működött, mígnem egy új stratégiális koncepcióval kellett a világ elé tárnia magát, egy meghatározott embercsoportot megcélozva, a "lifestyle" életstílust magába foglaló tiszta, érthető ,egyértelmű formavilágával.
2002-re számos "flagshipstore" üzleteket létesítenek az egész világon. Néhányat említve: Róma, Párizs, Tokio. Ehhez a sorhoz kíván csatlakozni új üzletházával Berlin is.

Építészeti koncepció:
Ez a kereskedőház nem egy mai értelemben áruházi funkciónak megfelelő épület. A termék megismerésének ad helyet, a termék megvétele később majd internet útján történik. Mind a nagyközönség, mind a cégképviseletek számára tájékoztatást, információt ad, bemutatókkal, kiállításokkal népszerűsíti a legújabb Puma termékeket, helyszíni cégképviseletet folytat, és üzleteket köt. Emiatt döntő szereppel bír a termék prezentálása.
Mind építészeti, belsőépítészeti, mind média eszközeivel kapcsolatot teremt a vevő és a termék közt. Ezt elősegíti az aktívan, és passzívan megélhető tevékenységek sora (rendezvények, divatbemutató, kivetítő stb.)

A telket 100%-an elfoglaló épület a földszinten nyitott, közönségi terével helyet ad a városi életnek, a sarki szűkös közlekedési területet tágítva, nyilvános, kulturális és reklámcélú rendezvényeinek helyet biztosítva, vagy egyszerűen csak a közterületi funkciókat szolgálva.
Az épület funkcionális három egységből áll, amely két téregységre osztott:
1.kereskedelem szempontjából másodlagos, de elengedhetetlen egység a kiszolgáló vasbetonblokk, ami a belső telekhatárra szervezett
2.kereskedelem szempontjából döntő szerepet játszó üzletegység és médiaegység

1. gazdasági blokk:
Az épület merevségét is biztosító gazdasági blokk cellás osztású szintekből áll. A telek oldalhatárain, a tömbbelső felé eső oldalán "L" alakban, a közlekedőt, mellékhelyiségeket, irodákat, szintenkénti raktárakat, s az üzleti tevékenységet kiszolgáló (információ, internet, próbafülk ) funkciókat fogadja.
A pincében raktárak, személyzeti öltözők, sprinkler gépház található. A két tetőtéri szint közül az alsó a szellőzőgépházat, az épület gépészeti irányító központját, a diszpécserhelyiséget, a felső szint a kazán- és a gázmérőhelyiséget fogadja.

2. üzlettér:
A csarnoktér szerkezetű, 6 szintes üzletház vízszintesen és függőlegesen is két térstruktúrára oszlik. A sarkon az első emeleti födém síkjában üvegfödémmel megosztott, többszintes tér alsó része "nyilvános" köztér, felső, négy szint magasságú tere üzleti tevékenységek szolgálatába állított "médiatér". A csarnoktér hátsó fele, belső területe, szintekre osztottan különböző funkciókat szolgál. A teljes földszint az üzleti tevékenységeket fogadja, a szűkös sarkos gyalogos zónát bővíti. Az első emeleten egy, az üzlettől függetlenül működő kávézó található.
A fenti négy szint a kereskedőházi tevékenységek számára biztosít helyet.
Összegezve elmondhatjuk, hogy az épület alsó két szintje városi köztér, a fenti szintek pedig a kereskedőház. Ez utóbbi bejárata a városi köztérről nyílik. A két funkcionálisan elem ily módon történő összerendezése egymást erősítő hatású tevékenységeket von össze.

3. közlekedés:
Az épület főbejárata a köztér földszintjéről nyílik, a gazdasági bejáratok a két határoló utcában a gazdasági blokk bütüjén találhatóak.
A gazdasági blokkban található az épület hossztengelyével párhuzamos változó szélességű folyosó, melyre a füstmentes lépcsőházak, a közönségforgalmat szolgáló "panoráma" liftek, valamint a teherszállításra is alkalmas biztonsági személyliftek fűződnek. A folyosó változó keresztmetszete logikusan alakít ki egy " közlekedési csomópontot" a lépcső és a liftek forgalmának találkozásánál.

Külső tömegmegjelenés:
Az épület két alapvető formavilágú tömegből áll.
A gazdasági blokk szomszédos telkek melletti tömör vasbeton tömege törtvonalú, fémlemez borítású tetőével lépcsőzik a szomszédos épületek párkánymagasságához. Az egyhéjú zárt tömeg utcai frontja (Schüco) függönyfallal burkolt, alatta szellőzőréteggel és hőszigeteléssel ellátott vasbetonfal. A tömbbelső felé néző homlokzata vakolt, pontszerűen elhelyezett ablakokkal megnyitott térfal.
A kereskedőház funkciójú épületrész szintén határozott zárt kubus, könnyed üvegfelülettel, a földszinttől elemelten, pillérekre állítva, lapos tető kialakításával válaszol a szemközti irodaépület formavilágára. A kéthéjú homlokzat belső rétege (Schüco) függönyfal, tőle 60 cm távolságban haladó vízszintes sávos osztású, homorú, félig fényáteresztő biztonsági üvegelemekkel. Ezzel az anyaghasználattal kívántam a járókelők számára rejtelmesen vonzóvá tenni a belső teret. A belső réteg ráfut a vasbeton homlokzatra, így egységessé téve a szerkezeti kontrasztot, és illeszkedve a gazdasági épületrész egyhájú falához.

Belső téralakítás:
A belső terek az üzlettérben az állandóan változó kínálat világának fogadására flexibilisen használhatóak. A terek variabilitását a változtatható, függesztett, rejtett bordás (Linder) álmennyezet alkalmazásával kívántam elérni. Így biztosítható a kínálat megfelelő építészeti térigénye, az ismertetés, a termékbemutatás megfelelő kerete. Ezek alsó síkja meghatározott keretek közt mozog, amely építészeti kialakítást követve, figyelembe véve mind gépészeti, mind belső térmagasság szempontokat (min 2.40 m). A helységek általános megvilágítása az elemekbe beépített lámpatestekkel történik, helyenként kiegészítő dísz- és hangulatvilágítással kombináltan.

A médiatér mind építészeti mind épületgépészeti megfontolások alapján kerül kialakításra. Rendezvények, reklámbemutatók területe, ahol a változtatható lamellás (Krülland) álmennyezet kedvező bemutató felületeket biztosít a változó fényhatás létrehozásával egyidejűleg. A mozgathatóság csak az utcai frontot lekövető térnél alkalmazható. A vízszintes síkkal párhuzamosan a belső térfal fix elemekből áll, ahol már nem igényeltetik többletfunkció a belső tér leburkolásakor.

 

1/12

2/12

3/12

4/12

5/12

6/12

7/12

8/12

9/12

10/12

11/12

12/12

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Hilton szálló // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:37
9:40

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Nézőpontok/Történet

A Tóth Árpád sétány // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:34
9:25

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.