Design/Formatervezés

The Filigree Maker - Koszovó

1/17

Koszovó kiállítása, Velencei Biennálé 2012

?>
Koszovó kiállítása, Velencei Biennálé 2012
?>
Koszovó kiállítása, Velencei Biennálé 2012
?>
Koszovó kiállítása, Velencei Biennálé 2012
?>
Koszovó kiállítása, Velencei Biennálé 2012, fotó: Bálint Cili
?>
Koszovó kiállítása, Velencei Biennálé 2012, fotó: Bálint Cili
?>
Koszovó kiállítása, Velencei Biennálé 2012, fotó: Bálint Cili
?>
Koszovó kiállítása, Velencei Biennálé 2012, fotó: Bálint Cili
?>
Koszovó kiállítása, Velencei Biennálé 2012, fotó: Bálint Cili
?>
Koszovó kiállítása, Velencei Biennálé 2012, fotó: Bálint Cili
?>
Koszovó kiállítása, Velencei Biennálé 2012, fotó: Bálint Cili
?>
Koszovó kiállítása, Velencei Biennálé 2012, fotó: Bálint Cili
?>
Koszovó kiállítása, Velencei Biennálé 2012, fotó: Bálint Cili
?>
Koszovó kiállítása, Velencei Biennálé 2012, fotó: Bálint Cili
?>
Koszovó kiállítása, Velencei Biennálé 2012, fotó: Bálint Cili
?>
Koszovó kiállítása, Velencei Biennálé 2012, fotó: Bálint Cili
?>
Koszovó kiállítása, Velencei Biennálé 2012, fotó: Bálint Cili
?>
Koszovó kiállítása, Velencei Biennálé 2012, fotó: Bálint Cili
1/17

Koszovó kiállítása, Velencei Biennálé 2012

The Filigree Maker - Koszovó
Design/Formatervezés

The Filigree Maker - Koszovó

2012.11.26. 11:00

Cikkinfó

A Design rovatot támogatja a 

Földrajzi hely:
Velence, Olaszország

Építészek, alkotók:
Mokos Mariann

Dosszié:

Mokos Mariann építész hallgató a 2012-es Velencei Építészeti Biennálé koszovói pavilonját mutatja be, amely interaktív kiállításon vonultatja fel az ország sokszínű építészeti örökségét.

Koszovó építészeti öröksége meglehetősen sokszínű, a négyszáz éves török uralom ugyanannyira erőteljesen jelen van, mint a majdnem hetven évig húzódó jugoszláv fennhatóság. Az ország születésével együtt járó természetes folyamatként megindult az új nemzet építészeti identitásának megfogalmazódása is, és a kurátor, Perparim Rama erre kereste a lehetséges válaszokat a „THE FILIGREE MAKER" nevű kiállítással.

Koszovó kiállítása, Velencei Biennálé 2012
3/17
Koszovó kiállítása, Velencei Biennálé 2012


Koszovó kiállítása, Velencei Biennálé 2012, fotó: Bálint Cili
10/17
Koszovó kiállítása, Velencei Biennálé 2012, fotó: Bálint Cili



A kiállításon megjelennek egy-egy képben az ottomán éra jellegzetes épületei ugyanúgy, mint a kommunista évek hagyatékai, vagy Koszovó tradicionális építészete – ezekről mondhatjuk el a véleményünket annak az érzelemnek a megjelölésével, amit az adott épület látványa kivált belőlünk. Választhatunk, miszerint egy adott épület láttán dühöt, szabadságot, izgalmat, bezártságot, boldogságot vagy szomorúságot érzünk. Így válik a kiállítás teljesen nyitottá és interaktívvá. Lényegében a pavilonnak pont ezzel a gesztussal sikerült nagyon egyszerűen és lényegre törően megragadnia a COMMON GROUND értelmét. Azzal, hogy közüggyé teszi Koszovó építészeti jövőjét, amibe mindenkinek van beleszólása, közérthetően teremt egy megfogható közös alapot, és nem próbál többet mondani annál, mint amiről jelenleg Koszovó építészete szól.

Mokos Mariann, BME Urbanisztika Tanszék

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

VÁRKERT BAZÁR // Egy hely + Építészfórum

2021.03.24. 18:04
00:07:03

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk