| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Nézőpontok/Kritika

Vámossy Ferenc: A Modern Mozgalom és a későmodern

1/1

Hirdetés
?>
1/1

Vámossy Ferenc: A Modern Mozgalom és a későmodern
Nézőpontok/Kritika

Vámossy Ferenc: A Modern Mozgalom és a későmodern

2002.07.13. 12:32

Cikkinfó

Építészek, alkotók:
Vámossy Ferenc dr.

Az építészet története VII. - Felsőoktatási tankönyv

Az építészet története VII. - Felsőoktatási tankönyv

Részlet a szerző "Utóhang"-jából

"Az előző - utolsó előttinek szánt - könyvrészt 2001. szeptember 10-én fejeztem be. A high-tech, újmodern és regionalitás című fejezetben a nyolcvanas évek kibontakozását terveztem bemutatni, teljesebbé téve néhány kortárs építész szerepét. 2001. szeptember 11-ével azonban olyan mértékben változott meg a világ - vagy talán nem is a világ maga, hanem a róla alkotott világképünk - és benne az építészet, hogy más módon kell befejeznem a 20. század építészetéről mondottakat. (...)

Az értékteremtés kötelezettsége teszi az építészetet alkotómunkává s egyúttal megfelelő képzettség nyújtásával az építészt is az értékteremtésért személyesen felelőssé a modernizáció világában.

A környezetépítés és a kultúramegőrzés, -teremtés egylényegű feladata csak az anyagiakon túlmutató olyan eszközök birtokában valósítható meg, amelyekkel eddig nem rendelkezhettünk, mára azonban látókörünkbe - jóformán birtokunkba - kerültek. Mégis kérdéses, hogy pozitív irányba fejlődő világtendenciák esetén készen állunk-e a változásokra; van-e lehetőségünk arra, hogy egy megújuló építészeti kultúra birtokában újrafogalmazzuk a környezetformálás feladatát?

Nem lehet kétséges, hogy a jövőben is az építészeté marad az emberi környezetalakítás fő szerepe, a rugalmas környezetalakításra törekvő, szemléletében tudatos egységű cselekvés. Az építészeti kultúra, az építészeti tevékenység megújulása, továbbfejlődése, hatókörének jobb érvényesítése lehet csak kiút az emberi környezet mai veszélyeztetettségéből. A 20. században maga a környezet került válságba sok helyen az építészeti látókör háttérbe szorítása miatt: a város, a táj, a környezet emberi jellege esett szét az építészeti gondolkodás, az egységteremtő szándék, az együttlátás - sok évszázados és egyre fokozódó - hiánya miatt.

A közösséget szolgáló, közösség és egyén emberségét, szellemi-fizikai képességeit és személyes öntudatát egyesítő építészet az életre alkalmas környezet kialakulásának nélkülözhetetlen feltétele és eszköze. A személyesség és a közösség értékteremtő lehetőségei itt kapcsolódnak egybe. A kötetlenség és tetszőlegesség sokszínű jegyeivel valóban rendelkező regionális értékeket és modern világkultúrát csak a személyek és emberi közösségek együttes erőfeszítései, értékorientált döntései hívhatják létre az épített környezetben is. Az élhető jövőhöz olyan, a saját közösség kultúrájához szervesen kapcsolódó személyes kultúrán és ízlésen alapuló építészeti koncepcióra, sokszínű építészeti világra van szükség, amiben nem csak a helyi hagyományok és térképző szokások, regionális és individuális vonások vannak jelen, hanem az egyetemes építészeti kultúra szellemi mozzanatai, a szakműveltség egyetemes és helyi vonásai, az alkotóképesség sokszínű személyes jegyei és az alkotók felelőssége egyaránt. A valóban egyetemes érdekekeket szolgáló modernizáció az ilyen irányba történő "átalakulás, elmozdulás" feltétele. Nem kerülhetjük meg: újra át kell gondolnunk, milyen értékeket vallunk."

A kötet keménykötésű borítóján ugyanaz a fénykép látható, amely Vámossy Ferenc Korunk építészete című kötetének védőborítóján is szerepelt (Gondolat Kiadó, 1973). Jelen kötet azonban csak részleteiben azonos a korábbi művel, annak alapos átdolgozása tankönyvvé, valamint a legutóbbi 25 év eredményeinek feldolgozása - és mint a fenti idézetből is kiderül, kísérlet a mai helyzet átfogó elemzésére.

Lektorálta Dr. Winkler Gábor
Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest 2002
428 oldal, számos fekete-fehér fotóval és rajzzal illusztrálva, (raktári száma 44337/VII.) ára: 5339 Ft (4767 Ft + áfa)

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.