Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Nézőpontok/Vélemény

Városkapuk, saját történelemmel - hét nagyvonalú hazai vasútállomás

1/22

Pécs belvárosának szélén áll a vasút új, 125 éves állomásépülete, ami a korábbi helyén épült, jóval nagyobb méretben. Tervezője Pfaff Ferenc, a Magyar Államvasút egyik legtermékenyebb főépítésze.

Az állomás mai képét a 2016-ban véget ért átfogó felújítással nyerte el. Ennek során Hajós Tibor építész vezetésével, szinte a vázszerkezetig bontották vissza, és építették újjá az épület gépészetét és belső burkolatait.

Pfaff Ferenc 1887-1907 közti főépítészi munkásságának ma is tucatnyi műemlék állomásépület állít emléket, Fiumétől Miskolcig. Az építész stílusára jellemző reneszánsz eklektikát mindenhol a helyi jellegzetességekhez igazította.

Győr városának szintén Pfaff-féle régi épülete a második világháborús bombázások során szerzett végzetes sérüléseket. Újjáépítése az 1950-es évek közepén, a klasszikus szocreál építészet fénykorában kezdődött.

Az épület falait hat nagyobb képzőművészeti alkotás díszíti. Közülük a legközelebbről talán Konecsi György mozaikja figyelhető meg, az állomás két aluljáróját összekötő folyosón.

Az állomás építéséhez a szomszédos területek rendezése, és az új perontetők is hozzátartoztak, amik mind az UVATERV-nél dolgozó Éhn József, Dianóczky János, és Vas Dénes tervei nyomán készültek el 1958-ra.

Békéscsabának két vasúti állomásépülete is van. Az első, a vasúttal egyidős, azaz 165 éves típusépület, a mellett álló, ma is használt historizáló állomás pedig 1933-ban épült, Golszeth Béla tervei szerint.

Az állomás 2016-ra teljesen újjáépült, sok más mellett aluljáróval, aminek kijáratát az utascsarnokba helyezték. Minden más területen viszont az épület eredeti állapot szerinti műemléki helyreállítása volt a cél.

A felújítás tervezését a Mata-Dór Architektúra Tervező Műhely Kft. végezte Bánszky Szabolcs vezetésével. Az elmúlt hét év alapján az állomás karbantartása megoldott, egyenlőre a kiskereskedelmi bódékat is sikerült távol tartani.

Az egyik utolsóként épült nagy állomásépület Szolnok központjában áll, a második világháborúban lebombázott épület helyén.

Az 1975-ben átadott, bő 13 ezer négyzetméteres új állomás tervei az akkor 35 éves Schneller Vilmos építész műhelyében készültek. Munkáját 1976-ban Ybl-díjjal ismerték el.

Az állomás felújítására az elmúlt években több terv is született, de egyenlőre a kisebb átépítéseket leszámítva, eredeti állapotban szolgálja a megyeszékhely utasforgalmát.

A hatalmas épület mögött az ország egyik legnagyobb vasúti csomópontja terül el, 28 vágánnyal, mellette a külön állomásnak számító rendezőpályaudvar, további 42 teherforgalmi vágánnyal. A létesítmények nagy része ma is változatlanul működik.

Körmend pompásan felújított állomása a szecessziós építészet és a vasút ritka találkozásainak egyikeként jött létre 1910-ben.

Az állomás legutóbbi teljes felújítása 2012-re készült el. A tulajdonos GySEV nem adott ki alvállalkozóknak alapvető üzemeltetési feladatokat, az állomás büféje is a vasúttársaság kezelésében áll. Az összkép így tizenegy év után is tiszta és rendezett.

A felújítás az épület mellett kiterjedt a vasúti pályára is, az állomás mellett pedig új buszpályaudvar épült.

Szintén a világháborúban elpusztult állomások szocreál stílusban újjáépült sorát gazdagítja Székesfehérvár felvételi épülete. A Kelemen László által tervezett épületet félkész formában már 1951-ben átadták.

A forgalomba helyezés után még közel nyolc évig tartott az állomás befejezése, különös tekintettel a díszek és szobrok hosszú sorára. Az előcsarnok két monumentális pannójának egyike Béres Jenő munkája.

A szemközti falon Konecsni György az ipar és a vasút ünnepélyes találkozását dolgozta fel, hasonló méretben. Az állomás több ütemből álló felújítás után, az elmúlt években ismét jó állapotban működik.

Szombathelyen haladt át az Osztrák-Magyar Monarchia egyik legfontosabb vasútvonala, a Bécset a trieszti kikötővel összekötő Déli Vasút. Típusterv szerinti állomásépületét a 19. század végén gyorsan fejlődő város egy reprezentatívabbra cserélte.

Az új, historizáló épület 1902-re Posel Gusztáv tervei szerint, akinek egyik fő műve lett az új állomás. Mai formáját a 2006-ra, Bokor Mihály vezetésével nyerte el.

A megyeszékhelyhez méltóan nagy területű állomásépületben korszerű utascsentrum, büfé és kormányablak is működik. Az utastájákoztató rendszer hangszóróit a kandeláberek alatti krómszínű hengerekbe rejtették.

?>
Pécs belvárosának szélén áll a vasút új, 125 éves állomásépülete, ami a korábbi helyén épült, jóval nagyobb méretben. Tervezője Pfaff Ferenc, a Magyar Államvasút egyik legtermékenyebb főépítésze.
?>
Az állomás mai képét a 2016-ban véget ért átfogó felújítással nyerte el. Ennek során Hajós Tibor építész vezetésével, szinte a vázszerkezetig bontották vissza, és építették újjá az épület gépészetét és belső burkolatait.
?>
Pfaff Ferenc 1887-1907 közti főépítészi munkásságának ma is tucatnyi műemlék állomásépület állít emléket, Fiumétől Miskolcig. Az építész stílusára jellemző reneszánsz eklektikát mindenhol a helyi jellegzetességekhez igazította.
?>
Győr városának szintén Pfaff-féle régi épülete a második világháborús bombázások során szerzett végzetes sérüléseket. Újjáépítése az 1950-es évek közepén, a klasszikus szocreál építészet fénykorában kezdődött.
?>
Az épület falait hat nagyobb képzőművészeti alkotás díszíti. Közülük a legközelebbről talán Konecsi György mozaikja figyelhető meg, az állomás két aluljáróját összekötő folyosón.
?>
Az állomás építéséhez a szomszédos területek rendezése, és az új perontetők is hozzátartoztak, amik mind az UVATERV-nél dolgozó Éhn József, Dianóczky János, és Vas Dénes tervei nyomán készültek el 1958-ra.
?>
Békéscsabának két vasúti állomásépülete is van. Az első, a vasúttal egyidős, azaz 165 éves típusépület, a mellett álló, ma is használt historizáló állomás pedig 1933-ban épült, Golszeth Béla tervei szerint.
?>
Az állomás 2016-ra teljesen újjáépült, sok más mellett aluljáróval, aminek kijáratát az utascsarnokba helyezték. Minden más területen viszont az épület eredeti állapot szerinti műemléki helyreállítása volt a cél.
?>
A felújítás tervezését a Mata-Dór Architektúra Tervező Műhely Kft. végezte Bánszky Szabolcs vezetésével. Az elmúlt hét év alapján az állomás karbantartása megoldott, egyenlőre a kiskereskedelmi bódékat is sikerült távol tartani.
?>
Az egyik utolsóként épült nagy állomásépület Szolnok központjában áll, a második világháborúban lebombázott épület helyén.
?>
Az 1975-ben átadott, bő 13 ezer négyzetméteres új állomás tervei az akkor 35 éves Schneller Vilmos építész műhelyében készültek. Munkáját 1976-ban Ybl-díjjal ismerték el.
?>
Az állomás felújítására az elmúlt években több terv is született, de egyenlőre a kisebb átépítéseket leszámítva, eredeti állapotban szolgálja a megyeszékhely utasforgalmát.
?>
A hatalmas épület mögött az ország egyik legnagyobb vasúti csomópontja terül el, 28 vágánnyal, mellette a külön állomásnak számító rendezőpályaudvar, további 42 teherforgalmi vágánnyal. A létesítmények nagy része ma is változatlanul működik.
?>
Körmend pompásan felújított állomása a szecessziós építészet és a vasút ritka találkozásainak egyikeként jött létre 1910-ben.
?>
Az állomás legutóbbi teljes felújítása 2012-re készült el. A tulajdonos GySEV nem adott ki alvállalkozóknak alapvető üzemeltetési feladatokat, az állomás büféje is a vasúttársaság kezelésében áll. Az összkép így tizenegy év után is tiszta és rendezett.
?>
A felújítás az épület mellett kiterjedt a vasúti pályára is, az állomás mellett pedig új buszpályaudvar épült.
?>
Szintén a világháborúban elpusztult állomások szocreál stílusban újjáépült sorát gazdagítja Székesfehérvár felvételi épülete. A Kelemen László által tervezett épületet félkész formában már 1951-ben átadták.
?>
A forgalomba helyezés után még közel nyolc évig tartott az állomás befejezése, különös tekintettel a díszek és szobrok hosszú sorára. Az előcsarnok két monumentális pannójának egyike Béres Jenő munkája.
?>
A szemközti falon Konecsni György az ipar és a vasút ünnepélyes találkozását dolgozta fel, hasonló méretben. Az állomás több ütemből álló felújítás után, az elmúlt években ismét jó állapotban működik.
?>
Szombathelyen haladt át az Osztrák-Magyar Monarchia egyik legfontosabb vasútvonala, a Bécset a trieszti kikötővel összekötő Déli Vasút. Típusterv szerinti állomásépületét a 19. század végén gyorsan fejlődő város egy reprezentatívabbra cserélte.
?>
Az új, historizáló épület 1902-re Posel Gusztáv tervei szerint, akinek egyik fő műve lett az új állomás. Mai formáját a 2006-ra, Bokor Mihály vezetésével nyerte el.
?>
A megyeszékhelyhez méltóan nagy területű állomásépületben korszerű utascsentrum, büfé és kormányablak is működik. Az utastájákoztató rendszer hangszóróit a kandeláberek alatti krómszínű hengerekbe rejtették.
1/22

Pécs belvárosának szélén áll a vasút új, 125 éves állomásépülete, ami a korábbi helyén épült, jóval nagyobb méretben. Tervezője Pfaff Ferenc, a Magyar Államvasút egyik legtermékenyebb főépítésze.

Az állomás mai képét a 2016-ban véget ért átfogó felújítással nyerte el. Ennek során Hajós Tibor építész vezetésével, szinte a vázszerkezetig bontották vissza, és építették újjá az épület gépészetét és belső burkolatait.

Pfaff Ferenc 1887-1907 közti főépítészi munkásságának ma is tucatnyi műemlék állomásépület állít emléket, Fiumétől Miskolcig. Az építész stílusára jellemző reneszánsz eklektikát mindenhol a helyi jellegzetességekhez igazította.

Győr városának szintén Pfaff-féle régi épülete a második világháborús bombázások során szerzett végzetes sérüléseket. Újjáépítése az 1950-es évek közepén, a klasszikus szocreál építészet fénykorában kezdődött.

Az épület falait hat nagyobb képzőművészeti alkotás díszíti. Közülük a legközelebbről talán Konecsi György mozaikja figyelhető meg, az állomás két aluljáróját összekötő folyosón.

Az állomás építéséhez a szomszédos területek rendezése, és az új perontetők is hozzátartoztak, amik mind az UVATERV-nél dolgozó Éhn József, Dianóczky János, és Vas Dénes tervei nyomán készültek el 1958-ra.

Békéscsabának két vasúti állomásépülete is van. Az első, a vasúttal egyidős, azaz 165 éves típusépület, a mellett álló, ma is használt historizáló állomás pedig 1933-ban épült, Golszeth Béla tervei szerint.

Az állomás 2016-ra teljesen újjáépült, sok más mellett aluljáróval, aminek kijáratát az utascsarnokba helyezték. Minden más területen viszont az épület eredeti állapot szerinti műemléki helyreállítása volt a cél.

A felújítás tervezését a Mata-Dór Architektúra Tervező Műhely Kft. végezte Bánszky Szabolcs vezetésével. Az elmúlt hét év alapján az állomás karbantartása megoldott, egyenlőre a kiskereskedelmi bódékat is sikerült távol tartani.

Az egyik utolsóként épült nagy állomásépület Szolnok központjában áll, a második világháborúban lebombázott épület helyén.

Az 1975-ben átadott, bő 13 ezer négyzetméteres új állomás tervei az akkor 35 éves Schneller Vilmos építész műhelyében készültek. Munkáját 1976-ban Ybl-díjjal ismerték el.

Az állomás felújítására az elmúlt években több terv is született, de egyenlőre a kisebb átépítéseket leszámítva, eredeti állapotban szolgálja a megyeszékhely utasforgalmát.

A hatalmas épület mögött az ország egyik legnagyobb vasúti csomópontja terül el, 28 vágánnyal, mellette a külön állomásnak számító rendezőpályaudvar, további 42 teherforgalmi vágánnyal. A létesítmények nagy része ma is változatlanul működik.

Körmend pompásan felújított állomása a szecessziós építészet és a vasút ritka találkozásainak egyikeként jött létre 1910-ben.

Az állomás legutóbbi teljes felújítása 2012-re készült el. A tulajdonos GySEV nem adott ki alvállalkozóknak alapvető üzemeltetési feladatokat, az állomás büféje is a vasúttársaság kezelésében áll. Az összkép így tizenegy év után is tiszta és rendezett.

A felújítás az épület mellett kiterjedt a vasúti pályára is, az állomás mellett pedig új buszpályaudvar épült.

Szintén a világháborúban elpusztult állomások szocreál stílusban újjáépült sorát gazdagítja Székesfehérvár felvételi épülete. A Kelemen László által tervezett épületet félkész formában már 1951-ben átadták.

A forgalomba helyezés után még közel nyolc évig tartott az állomás befejezése, különös tekintettel a díszek és szobrok hosszú sorára. Az előcsarnok két monumentális pannójának egyike Béres Jenő munkája.

A szemközti falon Konecsni György az ipar és a vasút ünnepélyes találkozását dolgozta fel, hasonló méretben. Az állomás több ütemből álló felújítás után, az elmúlt években ismét jó állapotban működik.

Szombathelyen haladt át az Osztrák-Magyar Monarchia egyik legfontosabb vasútvonala, a Bécset a trieszti kikötővel összekötő Déli Vasút. Típusterv szerinti állomásépületét a 19. század végén gyorsan fejlődő város egy reprezentatívabbra cserélte.

Az új, historizáló épület 1902-re Posel Gusztáv tervei szerint, akinek egyik fő műve lett az új állomás. Mai formáját a 2006-ra, Bokor Mihály vezetésével nyerte el.

A megyeszékhelyhez méltóan nagy területű állomásépületben korszerű utascsentrum, büfé és kormányablak is működik. Az utastájákoztató rendszer hangszóróit a kandeláberek alatti krómszínű hengerekbe rejtették.

Nézőpontok/Vélemény

Városkapuk, saját történelemmel - hét nagyvonalú hazai vasútállomás

2023.06.17. 14:42
1/22

Pécs belvárosának szélén áll a vasút új, 125 éves állomásépülete, ami a korábbi helyén épült, jóval nagyobb méretben. Tervezője Pfaff Ferenc, a Magyar Államvasút egyik legtermékenyebb főépítésze.

Az állomás mai képét a 2016-ban véget ért átfogó felújítással nyerte el. Ennek során Hajós Tibor építész vezetésével, szinte a vázszerkezetig bontották vissza, és építették újjá az épület gépészetét és belső burkolatait.

Pfaff Ferenc 1887-1907 közti főépítészi munkásságának ma is tucatnyi műemlék állomásépület állít emléket, Fiumétől Miskolcig. Az építész stílusára jellemző reneszánsz eklektikát mindenhol a helyi jellegzetességekhez igazította.

Győr városának szintén Pfaff-féle régi épülete a második világháborús bombázások során szerzett végzetes sérüléseket. Újjáépítése az 1950-es évek közepén, a klasszikus szocreál építészet fénykorában kezdődött.

Az épület falait hat nagyobb képzőművészeti alkotás díszíti. Közülük a legközelebbről talán Konecsi György mozaikja figyelhető meg, az állomás két aluljáróját összekötő folyosón.

Az állomás építéséhez a szomszédos területek rendezése, és az új perontetők is hozzátartoztak, amik mind az UVATERV-nél dolgozó Éhn József, Dianóczky János, és Vas Dénes tervei nyomán készültek el 1958-ra.

Békéscsabának két vasúti állomásépülete is van. Az első, a vasúttal egyidős, azaz 165 éves típusépület, a mellett álló, ma is használt historizáló állomás pedig 1933-ban épült, Golszeth Béla tervei szerint.

Az állomás 2016-ra teljesen újjáépült, sok más mellett aluljáróval, aminek kijáratát az utascsarnokba helyezték. Minden más területen viszont az épület eredeti állapot szerinti műemléki helyreállítása volt a cél.

A felújítás tervezését a Mata-Dór Architektúra Tervező Műhely Kft. végezte Bánszky Szabolcs vezetésével. Az elmúlt hét év alapján az állomás karbantartása megoldott, egyenlőre a kiskereskedelmi bódékat is sikerült távol tartani.

Az egyik utolsóként épült nagy állomásépület Szolnok központjában áll, a második világháborúban lebombázott épület helyén.

Az 1975-ben átadott, bő 13 ezer négyzetméteres új állomás tervei az akkor 35 éves Schneller Vilmos építész műhelyében készültek. Munkáját 1976-ban Ybl-díjjal ismerték el.

Az állomás felújítására az elmúlt években több terv is született, de egyenlőre a kisebb átépítéseket leszámítva, eredeti állapotban szolgálja a megyeszékhely utasforgalmát.

A hatalmas épület mögött az ország egyik legnagyobb vasúti csomópontja terül el, 28 vágánnyal, mellette a külön állomásnak számító rendezőpályaudvar, további 42 teherforgalmi vágánnyal. A létesítmények nagy része ma is változatlanul működik.

Körmend pompásan felújított állomása a szecessziós építészet és a vasút ritka találkozásainak egyikeként jött létre 1910-ben.

Az állomás legutóbbi teljes felújítása 2012-re készült el. A tulajdonos GySEV nem adott ki alvállalkozóknak alapvető üzemeltetési feladatokat, az állomás büféje is a vasúttársaság kezelésében áll. Az összkép így tizenegy év után is tiszta és rendezett.

A felújítás az épület mellett kiterjedt a vasúti pályára is, az állomás mellett pedig új buszpályaudvar épült.

Szintén a világháborúban elpusztult állomások szocreál stílusban újjáépült sorát gazdagítja Székesfehérvár felvételi épülete. A Kelemen László által tervezett épületet félkész formában már 1951-ben átadták.

A forgalomba helyezés után még közel nyolc évig tartott az állomás befejezése, különös tekintettel a díszek és szobrok hosszú sorára. Az előcsarnok két monumentális pannójának egyike Béres Jenő munkája.

A szemközti falon Konecsni György az ipar és a vasút ünnepélyes találkozását dolgozta fel, hasonló méretben. Az állomás több ütemből álló felújítás után, az elmúlt években ismét jó állapotban működik.

Szombathelyen haladt át az Osztrák-Magyar Monarchia egyik legfontosabb vasútvonala, a Bécset a trieszti kikötővel összekötő Déli Vasút. Típusterv szerinti állomásépületét a 19. század végén gyorsan fejlődő város egy reprezentatívabbra cserélte.

Az új, historizáló épület 1902-re Posel Gusztáv tervei szerint, akinek egyik fő műve lett az új állomás. Mai formáját a 2006-ra, Bokor Mihály vezetésével nyerte el.

A megyeszékhelyhez méltóan nagy területű állomásépületben korszerű utascsentrum, büfé és kormányablak is működik. Az utastájákoztató rendszer hangszóróit a kandeláberek alatti krómszínű hengerekbe rejtették.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.