| CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Nézőpontok/Történet

Visszatérők: a hannoveri Herrenhausen-kastély rekonstrukciója

1/14

1708 körüli metszet a kertről és a még barokk stílusú, egyszerű kastélyépületről

A kastély 1895-körül, utólag színezett fényképen

Az 1951-es szálloda-tervek

Arne Jacobsen: Bella Vista étterem terve, 1964, Forrás: hannover.de

A JK – Jastrzembski Kotulla terve, Forrás: jk-architekten.com

A kastély építé közben, Forrás: skyscrapercity

A kastély kerti homlokzata a szabadtéri lépcsővel, Forrás: Wikimedia Commons, Felhasználó: Kl Aas

Az udvar alatti nagyelőadó, Forrás: a kastély Facebook oldala

A kastély város felőli homlokzata, Forrás: a kastély Facebook oldala

A kastély kerti homlokzata a szabadtéri lépcsővel, Forrás: a kastély Facebook oldala

A konferenciatermek egyike, Forrás: a kastély Facebook oldala

A visszaépített kastély belül teljesen új kiképzést kapott, Forrás: a kastély Facebook oldala

A díszudvari parterbe vágott világítóudvaron át látható a nagy előadóterem, Forrás: a kastély Facebook oldala

A kastély madártávlatból, Forrás: a kastély Facebook oldala

?>
1708 körüli metszet a kertről és a még barokk stílusú, egyszerű kastélyépületről
?>
A kastély 1895-körül, utólag színezett fényképen
?>
Az 1951-es szálloda-tervek
?>
Arne Jacobsen: Bella Vista étterem terve, 1964, Forrás: hannover.de
?>
A JK – Jastrzembski Kotulla terve, Forrás: jk-architekten.com
?>
A kastély építé közben, Forrás: skyscrapercity
?>
A kastély kerti homlokzata a szabadtéri lépcsővel, Forrás: Wikimedia Commons, Felhasználó: Kl Aas
?>
Az udvar alatti nagyelőadó, Forrás: a kastély Facebook oldala
?>
A kastély város felőli homlokzata, Forrás: a kastély Facebook oldala
?>
A kastély kerti homlokzata a szabadtéri lépcsővel, Forrás: a kastély Facebook oldala
?>
A konferenciatermek egyike, Forrás: a kastély Facebook oldala
?>
A visszaépített kastély belül teljesen új kiképzést kapott, Forrás: a kastély Facebook oldala
?>
A díszudvari parterbe vágott világítóudvaron át látható a nagy előadóterem, Forrás: a kastély Facebook oldala
?>
A kastély madártávlatból, Forrás: a kastély Facebook oldala
1/14

1708 körüli metszet a kertről és a még barokk stílusú, egyszerű kastélyépületről

A kastély 1895-körül, utólag színezett fényképen

Az 1951-es szálloda-tervek

Arne Jacobsen: Bella Vista étterem terve, 1964, Forrás: hannover.de

A JK – Jastrzembski Kotulla terve, Forrás: jk-architekten.com

A kastély építé közben, Forrás: skyscrapercity

A kastély kerti homlokzata a szabadtéri lépcsővel, Forrás: Wikimedia Commons, Felhasználó: Kl Aas

Az udvar alatti nagyelőadó, Forrás: a kastély Facebook oldala

A kastély város felőli homlokzata, Forrás: a kastély Facebook oldala

A kastély kerti homlokzata a szabadtéri lépcsővel, Forrás: a kastély Facebook oldala

A konferenciatermek egyike, Forrás: a kastély Facebook oldala

A visszaépített kastély belül teljesen új kiképzést kapott, Forrás: a kastély Facebook oldala

A díszudvari parterbe vágott világítóudvaron át látható a nagy előadóterem, Forrás: a kastély Facebook oldala

A kastély madártávlatból, Forrás: a kastély Facebook oldala

Visszatérők: a hannoveri Herrenhausen-kastély rekonstrukciója
Nézőpontok/Történet

Visszatérők: a hannoveri Herrenhausen-kastély rekonstrukciója

2022.12.19. 08:07

Az egykori vadászkastély se méretét, se megjelenését tekintve nem tűnik első látásra építészettörténeti szempontból páratlan építménynek. Mégis, 1943-as leégése után a barokk kertépítészet egyik legjelentősebb példája vesztette el értelmét. Az 1:1-es rekonstrukciókat vizsgáló sorozatunk legújabb részében egy kezdetben "zajos", később azonban semmiféle társadalmi vagy városvezetési akadályba nem ütköző visszaépítést veszünk szemügyre. 

A 18. században Hannover Európa egyik legfontosabb politikai központja volt. A városról elnevezett állam választófejedelmei, majd királyai, 1714 és 1837 között egy személyben az Egyesült Királyság uralkodói is voltak. A fejedelem-királyok szívesebben időztek az ősi székhelyen, ahol már 1665-től elkezdték kiépíteni a városhoz közeli Herrenhausenben a több kertből álló együttest. Ennek fő eleme a nemes egyszerűséggel csak Großer Gartennek, vagyis „nagy kertnek" hívott park, ami Európa egyik legszebb barokk kertépítészeti alkotása. Ennek súlypontjában egy viszonylag szerény vadászkastély állt, amit 1818-ban III. György megbízásából Georg Laves klasszicista formában átépített. Ez az egyemeletes, U alaprajzú kastély, sem méretével, sem kialakításával nem hivalkodik. Mégis, ez a hírneves kert eszmei központja, a látványtengelyek, a fasorok ide futnak be, illetve innen indulnak, a szobrok ezen homlokzathoz igazítva lettek felállítva. Ezért is volt nagy veszteség, mikor 1943. október 18-án a nagyrészt favázas (!) épület bombatalálatot kapott és teljesen kiégett.

1708 körüli metszet a kertről és a még barokk stílusú, egyszerű kastélyépületről
1/14
1708 körüli metszet a kertről és a még barokk stílusú, egyszerű kastélyépületről

Az épületnek csak egy-két részlete maradt épen, mint például a szabadtéri lépcső, és a szomszédos, épen maradt barokk galériához vezető folyosó egy része. Azonban ezek az elemek is tovább pusztultak a szűkös háborús és háború utáni években, így a romokat a negyvenes évek végéig eltakarították. Az elkövetkezendő évtizedekben egy egész sor terv készült különböző felfogásban a kastély helyének beépítésére. 1951-ben konzervatív jellegű, némileg a szocreálra emlékeztető tervváltozat-pár készült egy kastélyszálló számára. Mindkét variáció visszaidézte az egykori épületet, az egyik szintszámát tekintve is magasabb rizalittal.

A kastély 1895-körül, utólag színezett fényképen
2/14
A kastély 1895-körül, utólag színezett fényképen

A kastélyszálló-elképzelések nem valósultak meg, de a következő évtizedekben is foglalkoztatta a tartományi – és városvezetést, és persze az építészeket is a terület sorsa. Felmerült, hogy kilátóval ellátott, szoborszerű épületet helyezzenek el ide, aminek teraszáról felülről lehet gyönyörködni majd a kertben. 1964-ben Arne Jacobsen dán építész, a híres Århus-i városháza tervezője el is készítette a „Bella Vista" terasz-étteremnek helyt adó tervjavaslatát, ami az egykori kastély 12 méteres párkánymagasságát éppen kétszer meghaladó, vagyis 24 méter magas kilátópavilont mutatott volna fel.

Noha a kertre való rálátás valóban jó elgondolás volt és a tervezett épületnek is vannak értékei, a közvélemény elutasította a tervet, a közfelháborodás miatt a Jacobsent megbízó városvezetés pedig leállította a projektet. 1979-ben még elkészült egy „összvér" terv, ami a kastély eredeti formájában való újjáépítését irányozta elő, ám fölé egy magas terasz került volna egyfajta kortárs belvedere-ként. Ez a terv is csupán gondolatkísérlet maradt, a valóságban az épület helyét leburkolták, az egykori udvart gyepesítették. A terület tehát a sok terv ellenére a valóságban több mint hetven évig beépítetlenül állt a barokk kert eszmei középpontjában. A tervezéssel eltöltött sok évtized után a kastélyépület sorsa szinte teljesen váratlanul, pár év alatt rendeződött, különösebb viták és ellenkezések nélkül.

Arne Jacobsen: Bella Vista étterem terve, 1964, Forrás: hannover.de
4/14
Arne Jacobsen: Bella Vista étterem terve, 1964, Forrás: hannover.de

2007-ben ugyanis a közeli Wolfsburgban működő Volkswagen művek alapítványa jelentkezett, hogy képzési központot és múzeumot hozna létre a rekonstruált kastélyban. A Hannover városával történt egyeztetések után az a megállapodás született, hogy az épület külső homlokzatait építik újjá a Georg Laves-féle klasszicista formában, de a belső terek, valamint az egykor két oldalt csatlakozó melléképületek kortárs formában készülnek el. A tervpályázatot e feltételek szerint írták ki 2009-ben, ahol a hamburgi JK – Jastrzembski Kotulla építésziroda kapta az első díjat és a tervezési megbízást. Az alapítvány és a város megállapodást kötött, miszerint az újjáépítés (akkori áron) 25 millió eurós költségeinek ellenértékeként előbbi szervezet 99 évig használhatja a létesítményt.

Az események ezután valóban gyorsan és gond nélkül zajlottak: 2011. június 6-án helyezték el az alapkövet és 2013. január 18-án ünnepélyesen át is adták a rekonstruált kastélyt, illetve a Volkswagen Alapítvány képzési és konferenciaközpontját. Most pedig nézzük, milyen elvek, illetve építészeti-műszaki megoldások jellemzik a rekonstruált kastélyt!

A JK – Jastrzembski Kotulla terve, Forrás: jk-architekten.com
5/14
A JK – Jastrzembski Kotulla terve, Forrás: jk-architekten.com

A pályázati kiírásnak megfelelően csupán az épület homlokzatait építették tehát vissza, a belső terekben semmilyen részlet vagy építészeti megoldás nem utal a régi kastélyra, természetesen a terek főbb geometriáját leszámítva. Az épületszerkezetek sem utalnak a történeti épületre: egy vasbeton szerkezet rejlik a klasszicista vakolatarchitektúra mögött. Az eredeti állapotról terv vagy felmérés nem maradt meg, ezért archív fényképek alapján végezték el a rekonstrukciót. A hitelességért Bernd Adam, az északnémet klasszicizmus neves szakértőjének számító művészettörténész felelt.

Az udvar alatti nagyelőadó, Forrás: a kastély Facebook oldala
8/14
Az udvar alatti nagyelőadó, Forrás: a kastély Facebook oldala

Az új létesítmény alaprajzi beosztása a konferencia-rendezvényközponti funkciót szolgálja, de a földszinten kapott helyet a kertet bemutató múzeum és látogatóközpont is. A kert felőli díszudvar alatt helyezték el a nagy előadótermet, a csatlakozó alagsori szinten pedig kiszolgálóhelyiségek kaptak helyet. Az előadóterem szellemes módon a díszudvari parterekbe mélyített világítóudvarokon keresztül kap természetes fényt. A földszinten a rendezvénytermek, az emeleten a kisebb szekciótermek helyezkednek el. A belsőépítészeti megoldások a visszafogott, a mi szemünknek talán kissé rideg északnémet dizájnt követik, de mindenképpen igényesnek és a funkciót jól kiszolgálónak tekinthetők.

A visszaépített kastély belül teljesen új kiképzést kapott, Forrás: a kastély Facebook oldala
12/14
A visszaépített kastély belül teljesen új kiképzést kapott, Forrás: a kastély Facebook oldala

Az átadás óta a központ sikeresen működik, szinte folyamatosak a teremfoglalások, sőt, nagyobb nemzetközi események is zajlottak itt: 2014-ben például az angol királyi család tagjainak részvételével nyitották meg a Hannover és Nagy-Britannia közötti perszonálunió kezdetének 300. évfordulóján rendezett nagyszabású kiállást, két évvel később pedig Herrenhausen adott helyet az informális g5 találkozónak (az amerikai elnök és az öt vezető európai gazdaság kormányfője).

A kastély madártávlatból, Forrás: a kastély Facebook oldala
14/14
A kastély madártávlatból, Forrás: a kastély Facebook oldala

A kastély, bár igényes mű, mégsem tekinthető az európai klasszicista építészet kiemelkedő alkotásának. Újjáépítésének jelentőségét a tágabb környezet szempontjából érdemes vizsgálni, hiszen így kapott újra értelmet, építészeti-eszmei középpontot a herrenhauseni kert, ami viszont valóban a barokk kertépítészet egyik legjelentősebb példája. A rekonstrukció hosszú tervezgetés után viták és ellentmondások nélkül valósult meg, az épület teljes természetességgel „nőtt vissza" a barokk látványtengelyek enyészpontjára.

 

Szende András

 

Szerk.: Pleskovics Viola

Vélemények (1)
Pákozdi
2022.12.19.
09:25

Igen, sokféle a múlt megidézének útja-módja. Nagyon vigyázni kell, hogy melyik esetből vonunk le tanulságot, melyik, másik esetre vonatkozóan. A korrekt leírásból ui. kiderül, hogy ez az épület, több mint fél évszázadig nem igazán hiányzott senkinek: "egy viszonylag szerény vadászkastély állt, amit 1818-ban III. György megbízásából Georg Laves klasszicista formában átépített. Ez az egyemeletes, U alaprajzú kastély, sem méretével, sem kialakításával nem hivalkodik". A hely értéke tehát nem a rég átépített, majd lebombázott és elhordott épület, hanem a barokk kert volt. Azonban a Budai Várban, Diósgyőrben, Nagyvázsonyban, de még Füzéren is, valódi tétje volt a helyreállításnak, amelynek a mikéntjét emlékezetpolitikai megfontolások alapján, erőből határozta meg a kormányhatalom. A hannoveri nem középület, ezért pusztán a külsejével díszeleg, klasszicista külsejével feltehetőleg elbizonytalanítva a barokk kert-csodát meglátogatókat. A felsorolt magyarországi példák azonban - főleg a Budai Vár stukkókkal cifrázott betonmakettjei - alapvetően rossz üzenetet hordoznak: a XIX. század vége hibás, megalomán budavári palotaépítészetének dicsőségét hirdetik. Miközbhen a Vár, főleg annak hajdan a Szent György térig terjedő Polgárvárosa a főváros egyetlen, hitelesen fennmaradt, középkori együttese, amely ezért páratlan kulturális és turisztikai jelentőséggel bír.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Gül Baba utca // Egy hely + Építészfórum

2024.01.30. 16:22
8:55

A Frankel Leó útról nyíló meredek, macskaköves gyalogutat sokszínű építészeti térfalai és ebből fakadó zegzugossága teszi Budapest egyik legromantikusabb utcájává. A hangulatos ösvényen keresztül lehet felzarándokolni a közel fél évezreddel ezelőtt épült Gül Baba türbéjéhez, az iszlám világ legészakibb szenthelyéhez.

A Frankel Leó útról nyíló meredek, macskaköves gyalogutat sokszínű építészeti térfalai és ebből fakadó zegzugossága teszi Budapest egyik legromantikusabb utcájává. A hangulatos ösvényen keresztül lehet felzarándokolni a közel fél évezreddel ezelőtt épült Gül Baba türbéjéhez, az iszlám világ legészakibb szenthelyéhez.

Nézőpontok/Történet

Róth Miksa Emlékház és Gyűjtemény // Egy hely + Építészfórum

2024.01.16. 11:41
9:03

Róth Miksa üvegműves, üvegfestő és mozaikművész volt. Művei megtalálhatóak az Országházban, a Zeneakadémiában, a Gresham-palotában és a Magyar Nemzeti Bankban, míg családja – a rendszerváltás előtt – hagyatékát Erzsébetvárosnak adományozta. Az Egy hely stábja a pesti "Chicagóba", a Nefelejcs utcai Róth Miksa Emlékházhoz látogat el.

Róth Miksa üvegműves, üvegfestő és mozaikművész volt. Művei megtalálhatóak az Országházban, a Zeneakadémiában, a Gresham-palotában és a Magyar Nemzeti Bankban, míg családja – a rendszerváltás előtt – hagyatékát Erzsébetvárosnak adományozta. Az Egy hely stábja a pesti "Chicagóba", a Nefelejcs utcai Róth Miksa Emlékházhoz látogat el.