Épületek/Középület

Zöld park lesz az Eiffel-torony körül

1/10

A 2010-es Zöld Budapest koncepció egyik központi eleme: A lakosok által is használható Belgrád rakpart látványterve

A Zöld Budapest program központi eleme, a budai és pesti belvárost összekötő gyaloghíd.

Ilyen lesz az Eiffel-torony környéke 2024-ben.

Ilyen lesz a teljes zöld koncepció.

Így néz ki most a tér. A Grand cite tour Eiffel programot Párizs városa 2018 januárjában indtotta, 2024-re 80 százalékban készül el.

A teljes projekt 72 millió euróba kerül, azonban a párizsiaknak egy fillérjébe se kerül, mert az Eiffel-tornyot üzemeltető társaság finanszírozza.

Így néz ki most a Pont d'Iena. Most is át lehet menni rajta, csak épp az autók mellett, nem túl kellemesen.

Így néz ki most a Jardin du Trocadero, de a terv szerint mind az Eiffel-torony irányába, mind a Place Joffre irányába meg lesz hosszabbítva a zöld tér.

A híres Pont d'Iena most. Nekimegy az Eiffel-torony lábának.

Az Eiffel-toronnyal szemben található Place de Varsovie-n a jövőben egyáltalán nem lesz autó.

?>
A 2010-es Zöld Budapest koncepció egyik központi eleme: A lakosok által is használható Belgrád rakpart látványterve
?>
A Zöld Budapest program központi eleme, a budai és pesti belvárost összekötő gyaloghíd.
?>
Ilyen lesz az Eiffel-torony környéke 2024-ben.
?>
Ilyen lesz a teljes zöld koncepció.
?>
Így néz ki most a tér. A Grand cite tour Eiffel programot Párizs városa 2018 januárjában indtotta, 2024-re 80 százalékban készül el.
?>
A teljes projekt 72 millió euróba kerül, azonban a párizsiaknak egy fillérjébe se kerül, mert az Eiffel-tornyot üzemeltető társaság finanszírozza.
?>
Így néz ki most a Pont d
?>
Így néz ki most a Jardin du Trocadero, de a terv szerint mind az Eiffel-torony irányába, mind a Place Joffre irányába meg lesz hosszabbítva a zöld tér.
?>
A híres Pont d
?>
Az Eiffel-toronnyal szemben található Place de Varsovie-n a jövőben egyáltalán nem lesz autó.
1/10

A 2010-es Zöld Budapest koncepció egyik központi eleme: A lakosok által is használható Belgrád rakpart látványterve

A Zöld Budapest program központi eleme, a budai és pesti belvárost összekötő gyaloghíd.

Ilyen lesz az Eiffel-torony környéke 2024-ben.

Ilyen lesz a teljes zöld koncepció.

Így néz ki most a tér. A Grand cite tour Eiffel programot Párizs városa 2018 januárjában indtotta, 2024-re 80 százalékban készül el.

A teljes projekt 72 millió euróba kerül, azonban a párizsiaknak egy fillérjébe se kerül, mert az Eiffel-tornyot üzemeltető társaság finanszírozza.

Így néz ki most a Pont d'Iena. Most is át lehet menni rajta, csak épp az autók mellett, nem túl kellemesen.

Így néz ki most a Jardin du Trocadero, de a terv szerint mind az Eiffel-torony irányába, mind a Place Joffre irányába meg lesz hosszabbítva a zöld tér.

A híres Pont d'Iena most. Nekimegy az Eiffel-torony lábának.

Az Eiffel-toronnyal szemben található Place de Varsovie-n a jövőben egyáltalán nem lesz autó.

Zöld park lesz az Eiffel-torony körül
Épületek/Középület

Zöld park lesz az Eiffel-torony körül

2019.05.28. 15:38

Cikkinfó

Szerzők:
Kozár Alexandra

Földrajzi hely:
Budapest, Párizs

Építészek, alkotók:
Kathryn Gustafson

2024-ben, a Párizs által rendezendő Olimpia évében gyalog lehet majd átmenni a Szajna bal partjáról a jobbra a pont d'Iena nevet viselő hídon, mely addigra fáktól zöldellő gyaloghíd lesz. Párizs az Eiffel-tornyot és a Trocaderót zöld parkkal és gyalogos utakkal kötné össze 1,6 kilométeren a szemközti Place Jofrre-ral a helyi autósforgalmat a közeli alagútba terelve, ezzel téve élhetőbbé és kellemesebbé az Eiffel-torony környékét, visszaadva azt a helyi lakosoknak is. 

Óriási egybefüggő park létesítésével várja Párizs a 2024-es olimpiai játékokat. A városlakók új rekreációs zónát, a turisták használható és zöld útvonalat kapnak a Trocadérotól az Eiffel-toronyig. A Kathryn Gustafson terve alapján megvalósuló, a Jéna hidat is magába foglaló park a város legnagyobbja lesz. 

A város egyik legforgalmasabb turistalátványossága, az Eiffel-torony és környéke jelentős mértékben kizöldül a következő években. A toronyra tökéletes rálátást nyújtó Trocadéro térről, annak kertjén keresztül, majd a Szajnát átszelve lelkes turisták tömegei hömpölyögnek végig minden nap, egyes pontokon azonban az autóforgalommal viaskodva, a kocsik között cikázva. Anne Hidalgo főpolgármester ezt a szerencsétlen állapotot kívánta határozottan megváltoztatni azzal, hogy az autóáradat jelentős visszafogásával a gyalogosoknak és a zöld területek fejlesztésének ad szabad utat.


Így néz ki most a tér. A Grand cite tour Eiffel programot Párizs városa 2018 januárjában indtotta, 2024-re 80 százalékban készül el.
5/10
Így néz ki most a tér. A Grand cite tour Eiffel programot Párizs városa 2018 januárjában indtotta, 2024-re 80 százalékban készül el.

Az éves szinten több millió látogatót és nézelődőt vonzó Eiffel-torony és környékének gyalogoshálózata rég nem alkalmazkodott ahhoz az embermennyiséghez, amelyet napi szinten befogad, átereszt. A Szajna mindkét oldalán jelenleg még masszívan jelenlevő autóforgalommal megküzdő turistáknak nem egyszerű eljutni a környező közösségi közlekedési megállókhoz, a metróhoz, az RER gyorsvasúthoz, de magától a Trocadérótól a toronyhoz vezető, ideálisnak tűnő sétaút is többszörösen megtörik. Valamelyest hasonló módon, mint Budapesten, ahol a belvárosából a Budai Vár felé tartó, a Széchenyi téren és a Lánchíd tövében megzavarodó turisták próbálnak utat találni a Duna-partra vagy a túlpartra.  


Ilyen lesz az Eiffel-torony környéke 2024-ben.
3/10
Ilyen lesz az Eiffel-torony környéke 2024-ben.


Tavaly írtak ki nemzetközi tervpályázatot Párizs ezen frekventált turistatengelyének és egyben az egyik legnagyobb, majdnem egybefüggő zöldterületének fejlesztésére: a különböző elemek összekapcsolásával egy óriás park létrehozására. Hiszen — ahogy a városi közlemény fogalmaz — míg a sűrűre beépített New York közepén ott terül el a Central Park, Londonban a Hyde Park, Berlinben pedig a Mauerpark, Párizs központi zöld tüdeje még nem alakult ki. Noha számos szépen kialakított park terül el a város belterületén, s keletről és nyugatról is nagy kiterjedésű, igaz, egyre jobban körbeépített erdő is körbeveszi a francia fővárost, a belső városmagban a néhány év múlva egy 54 hektáros zöldterület jön létre.

A projekt lényege, hogy egy egybefüggő, mintegy 1,6 kilométer hosszú park kösse össze az Eiffel-toronyhoz kapcsolódó tereket, így egy tematikus és jól használható turistaútvonal és egyben lényegesen megnövekedett rekreációs térség jöhessen létre. A toronyra ideális kilátást nyújtó Trocadéro térre megérkezők kellemes és akadálymentes sétaútvonalon, a Szajnát is keresztezve juthatnak el magához az Eiffel-toronyhoz, majd a mögötte elterülő, már ma is parkosított, igaz, pár utcával keresztülvágott Mars mezőn egészen a Joffre térig juthatnak, itt ér majd véget a nagy kiterjedésű parkrendszer. Mindehhez néhány helyen jelentősen közbe kell avatkozni, hogy az autóforgalmat a térségből kivonják: kezdve a Trocadéro tér jelenlegi körbejárhatóságának megszüntetésével, folytatva a Szajna két partján átvezető főútvonalak megváltoztatásával, majd — leghatározottabb lépésként — a folyón átívelő Jéna híd autómentesítésével.


Ilyen lesz a teljes zöld koncepció.
4/10
Ilyen lesz a teljes zöld koncepció.


A zöldfolyosó kialakítására kiírt nemzetközi tervpályázatot végül a számos nagyszabású park tervét jegyző, a kertépítészet egyik magasiskoláját, az École Nationale Superieure du Paysage a' Versailles-t is elvégző, amerikai Kathryn Gustafson nyerte meg. Nyilatkozata szerint „rémület fog el, amikor látom, hogy ez a térség mennyire nem adaptálódott a gyalogosok és a látogatók áramlataihoz", így elképzelése szerint mindenképp újra kívánta gondolni a teljes térhasználatot. Az egységes, megszakítás nélküli zöld folyosó észak-nyugati kiindulópontja az átértelmezett Trocadéro tér lesz: az autóforgalom a tér távolabbi kerületére tevődik át, megszűntetve a mostani körbejárhatóságot ezzel viszont egy kellemes, amfiteátrumszerű, lágyan emelkedő, körkörös elrendezésű, füvesített rálátás kínálva a toronyra. Az új parkban, a tervek szerint 12.000 ember tud leülni és gyönyörködni a panorámában, amit eddig csak a Trocadérot övező Chaillot paloták közti, burkolt teraszos rendszerből, az átalakítás után is érintetlenül megmaradó Emberi Jogot teréről lehetett megtenni.


Így néz ki most a Jardin du Trocadero, de a terv szerint mind az Eiffel-torony irányába, mind a Place Joffre irányába meg lesz hosszabbítva a zöld tér.
8/10
Így néz ki most a Jardin du Trocadero, de a terv szerint mind az Eiffel-torony irányába, mind a Place Joffre irányába meg lesz hosszabbítva a zöld tér.


A története során többször megváltozott, jelenleg alapvetően az 1937-es világkiállításra, a két Chaillot palotával együtt, a kor szellemében modernizálódott, szökőkutakkal tarkított Trocadéro kert alapstruktúrája a jövőben is megmarad. A Szajnára ereszkedő, szimmetrikus kialakítású, sétautakkal ma is ellátott kert csak a megfelelő mértékben újul meg, kerülnek bele egységes kialakítású turisztikai és kereskedelmi pavilonok, amik az áthaladó tömegeket megfelelően kiszolgálhatják.

A kert aljában, a Szajnát elérve a turisták jelenleg csak több lépcsőben, a Varsó tér autóforgalmával nem egy ponton megküzdve juthatnak át a folyót átszelő Iéna hídhoz. A térről a forgalom teljes mértékben a már meglévő, de kellőképpen megújuló, a tér alatti alagútba terelődik át. A felszínen pedig, a zöldesítés mellett olyan építményeket, színpadszerkezetet és kiszolgáló létesítményeket terveznek, amelyek a Mars mezőt, mint hagyományos ünnepi színhelyt — rendszeresek itt a július 14-i koncertek és tűzijáték — tehermentesítenék.


Az Eiffel-toronnyal szemben található Place de Varsovie-n a jövőben egyáltalán nem lesz autó.
10/10
Az Eiffel-toronnyal szemben található Place de Varsovie-n a jövőben egyáltalán nem lesz autó.


A projekt talán legnagyobb dobása a Jéna híd zöldítése és szinte teljes egészében a gyalogos forgalomnak való átadása, egyedül az esetleges mentésben résztvevő járművek számára hagynak meg egy burkolt sávot. A hídon átérve, a gyalogosforgalmat jelenleg keresztező autóút szintén teljese egészében a felszín alá kerülne — ehhez már most is rendelkezésre áll egy alagút. A zöld sétány a rakpart felé is kiszélesedne, így új megközelítést kapna a Jean Nouvel-féle Quai Branly múzeum is, amely zöld homlokzatával már eddig is komoly figyelmet keltett. A Mars mező túlsó végét lezáró Joffre tér — a tájépítész szerint — egy „igen szomorkás terület", amelyet élettel kell megtelíteni, így nemcsak önmagában kap értelmet, hanem élő kapcsolatba léphet az École Militaire igen domináns épületcsoportjával.

A nem csak a turistákra, hanem a városlakók igényeire is adaptált, rekreációs zónát kínáló különleges projekt várhatóan 72 millió eurós költségét teljes egészében az Eiffel-tornyot üzemeltető cég állja.

Bán Dávid 

 

 

 

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.