| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Emberek/Interjú

10+1 – Orbán Ákos

1/18

Orbán Ákos

Grace Farms – tervező: SANAA – fotó: Orbán Ákos

Material Ecology, MoMA – tervező: Neri Oxman

me + you installáció – tervező: Reddymade – fotó: Reddymade

me + you installáció – tervező: Reddymade – fotó: Reddymade

Zelna Borbár – tervező: 81font

Zelna Borbár – tervező: 81font

A Bistro reklámügynökség irodája – tervező: 81font – fotó: Jaksa Bálint

A Bistro reklámügynökség irodája – tervező: 81font – fotó: Jaksa Bálint

Hudson Bar – tervező: Noumen Studio – fotó: Hlinka Zsolt

Hudson Bar – tervező: Noumen Studio – fotó: Hlinka Zsolt

Hudson Bar – tervező: Noumen Studio – fotó: Hlinka Zsolt

Manó Farm – tervező: Noumen Studio

Manó Farm – tervező: Noumen Studio

Manó Farm – tervező: Noumen Studio

Köztéri szobor, MTA pályázat – tervező: Noumen Studio

Köztéri szobor, MTA pályázat – tervező: Noumen Studio

Köztéri szobor, MTA pályázat – tervező: Noumen Studio

?>
Orbán Ákos
?>
Grace Farms – tervező: SANAA – fotó: Orbán Ákos
?>
Material Ecology, MoMA – tervező: Neri Oxman
?>
me + you installáció – tervező: Reddymade – fotó: Reddymade
?>
me + you installáció – tervező: Reddymade – fotó: Reddymade
?>
Zelna Borbár – tervező: 81font
?>
Zelna Borbár – tervező: 81font
?>
A Bistro reklámügynökség irodája – tervező: 81font – fotó: Jaksa Bálint
?>
A Bistro reklámügynökség irodája – tervező: 81font – fotó: Jaksa Bálint
?>
Hudson Bar – tervező: Noumen Studio – fotó: Hlinka Zsolt
?>
Hudson Bar – tervező: Noumen Studio – fotó: Hlinka Zsolt
?>
Hudson Bar – tervező: Noumen Studio – fotó: Hlinka Zsolt
?>
Manó Farm – tervező: Noumen Studio
?>
Manó Farm – tervező: Noumen Studio
?>
Manó Farm – tervező: Noumen Studio
?>
Köztéri szobor, MTA pályázat – tervező: Noumen Studio
?>
Köztéri szobor, MTA pályázat – tervező: Noumen Studio
?>
Köztéri szobor, MTA pályázat – tervező: Noumen Studio
1/18

Orbán Ákos

Grace Farms – tervező: SANAA – fotó: Orbán Ákos

Material Ecology, MoMA – tervező: Neri Oxman

me + you installáció – tervező: Reddymade – fotó: Reddymade

me + you installáció – tervező: Reddymade – fotó: Reddymade

Zelna Borbár – tervező: 81font

Zelna Borbár – tervező: 81font

A Bistro reklámügynökség irodája – tervező: 81font – fotó: Jaksa Bálint

A Bistro reklámügynökség irodája – tervező: 81font – fotó: Jaksa Bálint

Hudson Bar – tervező: Noumen Studio – fotó: Hlinka Zsolt

Hudson Bar – tervező: Noumen Studio – fotó: Hlinka Zsolt

Hudson Bar – tervező: Noumen Studio – fotó: Hlinka Zsolt

Manó Farm – tervező: Noumen Studio

Manó Farm – tervező: Noumen Studio

Manó Farm – tervező: Noumen Studio

Köztéri szobor, MTA pályázat – tervező: Noumen Studio

Köztéri szobor, MTA pályázat – tervező: Noumen Studio

Köztéri szobor, MTA pályázat – tervező: Noumen Studio

10+1 – Orbán Ákos
Emberek/Interjú

10+1 – Orbán Ákos

2023.03.17. 16:30

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Magyarország

Építészek, alkotók:
Orbán Ákos, Noumen Studio

Dosszié:

"... szeretnénk legalább annyit gondolkodni a kérdéseken, mint a válaszokon." Az Építészfórum 10+1 sorozatában a hazai építészeti szféra legelismertebb és legizgalmasabb szereplőit kérdezzük ki. Ezen a héten Orbán Ákos építésszel, a Noumen Studio társalapítójával készítettünk interjút.

Orbán Ákos 2017-ben diplomázott a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Középülettervezési Tanszékén, Sugár Péter tanítványaként. Egyetemi évei alatt a budapesti 81font építészirodánál helyezkedett el, ahol olyan egyedi hangulatú, főleg belsőépítészeti projektek kerültek ki a kezei közül, mint a Bistro reklámügynökség irodája, vagy a Zelna Borbár. Új kihívásokat, perspektívákat és gondolatokat keresve 2019 őszén New Yorkba költözött, ahol a Reddymade iroda tagjaként ismerkedett meg egy olyan tervezési attitűddel, ami az emberi érzéseket helyezi a tervezés központjába. A ,,Form Follows Feeling’’ gondolat mentén részt vett többek között a me+you interaktív installáció, az első Google Store, és több díjnyertes lakóépület tervezésében is.

me + you installáció – tervező: Reddymade – fotó: Reddymade
4/18
me + you installáció – tervező: Reddymade – fotó: Reddymade

2022 nyarán volt egyetemi évfolyamtársával és 81fontos tervezőtársával, Hudy Balázzsal közösen megalapították a Noumen Studiót. Azzal a meggyőződéssel dolgoznak New Yorkban, Londonban és Budapesten szerzett tapasztalataikra építve, hogy az emberi érzékek és érzelmek köré formált design pozitívan befolyásolja a fizikai és mentális egészséget, a kreativitást és a produktivitást. Első önálló, megvalósult projektjük a Hudson Bar belsőépítészeti kialakítása volt. Az apró speakeasy bár terét úgy alakították a vágyakozás érzése köré formálva, hogy egy drámai, de mégis titokzatos, multiszenzoriális környezetet teremtsenek. Munkáikban törekednek a diverzitásra: terveztek vendéglátóhelyet Budapesten és Bécsben, átfogó beépítést 15 hektáros balatoni területre, de köztéri szobrot is az MTA pályázatának keretein belül.

Hudson Bar – tervező: Noumen Studio – fotó: Hlinka Zsolt
10/18
Hudson Bar – tervező: Noumen Studio – fotó: Hlinka Zsolt

Ha az építészetet három szóban kellene bemutatni, mi lenne az a három szó?

Érzésvilág térbeli kompozíciója.

Mi számodra a legkülönlegesebb, legfontosabb épület vagy hely? 

Három különböző léptékű helyet említenék.

Az első, egyben a legkisebb egészen kisgyerek koromba visz vissza: dédnagymamám kertje Rákoshegyen, ahol a hatalmas fenyőfák ágai között átszűrődő fények pislákolása az állandó félhomályban, a lehullott és elszáradt tűlevelek alkotta puha szőnyeg csendje, és a fenyők törzsének, leveleinek és tobozainak illata egy olyan varázslatos atmoszférát teremtett, ahol órákig tudtam időzni.

A második a Grace Farms közösségi ház New Canaanban, Connecticut államban. A SANAA tervezte épületet 2021 decemberében látogattam meg, végül egy teljes napot ott töltve. A táj, az épület és a program egy olyan ritka, komplett egységet alkot, amire eddig kevés példát láttam a kortárs építészetben.

A harmadik pedig New York városa, elsősorban az egyedülálló diverzitása miatt. Legyen szó társadalmi, kulturális vagy szellemi sokszínűségről, a városhoz mint közösséghez ez legalább annyit tesz hozzá, mint az azt alkotó emberek egyéni fejlődéséhez.

Grace Farms – tervező: SANAA – fotó: Orbán Ákos
2/18
Grace Farms – tervező: SANAA – fotó: Orbán Ákos

Hogyan vélekedsz a régi és az új viszonyáról?

Az örökös körforgásban nem szétválasztható a kettő mindaddig, amíg nem tűzik őket politikai, vagy egyéb ideológiák zászlajára.

Melyik munkádra vagy a legbüszkébb? 

Mindig épp arra, ahol a legtöbb teret sikerül nyerni a kísérletezésnek. Legyen szó egy megszokott társszakmákon kívül eső tervezőpartnerekkel való közös gondolkodásról, mint a me+you interaktív installáció megalkotásánál; megrendelői részről érkező ambíciózus ötletekről, mint a 15 hektáros balatoni biofarm és szálláshely, a Manó Farm esetében; vagy egy, a projekt kötöttségei miatt lehetetlennek tűnő feladat újszerű feloldásáról, mint a 20 négyzetméteres, gépészeti és csatornavezetékektől hemzsegő Hudson Bár atmoszférájának megformálásánál, a büszkeség számomra mindig az addig ismeretlen területek felfedezéséből fakad.

Manó Farm – tervező: Noumen Studio
13/18
Manó Farm – tervező: Noumen Studio

Mit jelent számodra a siker? Mitől érzed magad sikeresnek? 

A siker fogalmát talán a flow-élménnyel tudnám a legjobban összekapcsolni: minél többször sikerül ezt megtapasztalnom az életemben, annál sikeresebbnek érzem magam. Ehhez pedig elengedhetetlennek tűnik a folyamatos önreflexió; minél jobban ismerjük a saját vágyainkat, tulajdonságainkat és képességeinket, annál ügyesebben tudjuk meghatározni az elérendő céljainkat, legyen szó egy tervezési kérdés feloldásáról, egy párkapcsolat magasabb szintre emeléséről, vagy a családi élet és a munka összehangolásáról.

Köztéri szobor, MTA pályázat – tervező: Noumen Studio
17/18
Köztéri szobor, MTA pályázat – tervező: Noumen Studio

Milyen aktualitás, kérdéskör vagy téma foglalkoztat jelenleg az építészetben? 

New Yorkban, még a Reddymade iroda tagjaként ismerkedtem meg a neuroesztétika tudományával, amely —röviden összefoglalva— azt vizsgálja, hogy a művészet (és ezáltal az építészet) milyen hatással van az emberi biológiára. Ez nem csupán azért érdekes, mert ennek használatával tovább gazdagíthatjuk a tervezési folyamatainkat valós adatokkal, de azért is, mert segíthet rávilágítani az építészet és a design jelentőségére a szakmától távol állók számára is.

A Bistro reklámügynökség irodája – tervező: 81font – fotó: Jaksa Bálint
8/18
A Bistro reklámügynökség irodája – tervező: 81font – fotó: Jaksa Bálint

Milyen terveid és céljaid vannak a jövőre nézve?

Szeretnénk folytatni a felfedezést az építészet határterületein, a világ legkülönbözőbb pontjaira eljutni a Noumen Studioval, és nem utolsó sorban: szeretnénk legalább annyit gondolkodni a kérdéseken, mint a válaszokon. 

Mit üzennél a megbízóknak, kivitelezőknek vagy építészeknek?

Az építészeknek üzenném, hogy a laikusokkal és egymással szembeni cinizmus csak tovább ássa a már így is túl mély, a szakmát övező társadalmi gödröket.

Zelna Borbár – tervező: 81font
6/18
Zelna Borbár – tervező: 81font

Egy könyv, film, zene, amit mindenkinek ajánlanál? 

Külföldi építészek, építészirodák közül kivel dolgoznál szívesen? 

Neri Oxmannel. 2020-ban, a MoMA-ban rendezett Material Ecology című kiállításán ismerkedtem meg közelebbről is a munkásságával — az ott bemutatott interdiszciplináris kutatásai, természetből nyert formai és anyagbeli innovációi egy reményteli jövőt vázolnak az építészet számára is.

Kivel készítenél interjút a sorozat keretében?

Baranyai Évával.

Material Ecology, MoMA – tervező: Neri Oxman
3/18
Material Ecology, MoMA – tervező: Neri Oxman

Szerk.: Sütöri Laura

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.