| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Emberek/Interjú

10+1 – Szentirmai Tamás DLA

1/14

Szentirmai Tamás – fotó: Szentirmai Tamás

João Mendes Ribeiro: Vizuális Művészetek Központja, Coimbra, Portugália, 2006 – fotó: Szentirmai Tamás

Kormányzati Negyed nemzetközi tervpályázat, I. díjas pályamű, 2007 – alkotók: Alexa Zsolt, Bernard Bea, Janesch Péter, Rabb Donát, Schreck Ákos, Szentirmai Tamás, Vági János

João Luis Carrilho de Graça: Szent Antal templom, Portalegre, Portugália, 2008 – fotó: Szentirmai Tamás

Feszti – helyspecifikus térinstalláció, Képzőművészeti Egyetem, Feszty ház, Budapest, 2009 – alkotók: Albert Ádám, Hübler János, Szentirmai Tamás, Vági János – fotó: Szentirmai Tamás

Pult Mögött – kiállítás installáció, Műcsarnok, Budapest, 2010 – alkotók: Szentirmai Tamás, Vági János – fotó: Szentirmai Tamás

K201 – a BME Építészmérnöki Kar új közösségi tere, Budapest, 2010 – alkotók: Szentirmai Tamás, Vági János – fotó: Szentirmai Tamás

Növekedési struktúrák, az anyag metamorfózisa – térinstalláció, 2009 – alkotók: Hübler János, Rácz Márta, Szentirmai Tamás, Vági János – fotó: Szentirmai Tamás

Kortárs portugál építészet – Terc Kiadó, Budapest, 2010 – szerzők: Szentirmai Tamás, Vukoszávlyev Zorán

Egyszerű többség – helyspecifikus térinstalláció, Műcsarnok, Budapest, 2011 – alkotók: Szakács István, Szentirmai Tamás, Vági János – fotó: Szentirmai Tamás

Műterem – helyspecifikus térinstalláció, JCE Biennálé, Montrouge, Franciaország, 2011 – alkotók: Szentirmai Tamás, Vági János – fotó: Szentirmai Tamás

Erózió – térinstalláció, MODEM, Debrecen, 2019 – alkotók: Szentirmai Tamás, Vági János – fotó: Szentirmai Tamás

B10 belsőépítészet, bútorterv és -gyártás, 2020 – fotó: Szentirmai Tamás

LEVONÓ – improvizatív kiállítás a MODEM Párizsi absztraktok tárlatra reflektáló hallgatói munkákból, DE Építészmérnöki Tanszék, 2021 – fotó: Szentirmai Tamás

?>
Szentirmai Tamás – fotó: Szentirmai Tamás
?>
João Mendes Ribeiro: Vizuális Művészetek Központja, Coimbra, Portugália, 2006 – fotó: Szentirmai Tamás
?>
Kormányzati Negyed nemzetközi tervpályázat, I. díjas pályamű, 2007 – alkotók: Alexa Zsolt, Bernard Bea, Janesch Péter, Rabb Donát, Schreck Ákos, Szentirmai Tamás, Vági János
?>
João Luis Carrilho de Graça: Szent Antal templom, Portalegre, Portugália, 2008 – fotó: Szentirmai Tamás
?>
Feszti – helyspecifikus térinstalláció, Képzőművészeti Egyetem, Feszty ház, Budapest, 2009 – alkotók: Albert Ádám, Hübler János, Szentirmai Tamás, Vági János – fotó: Szentirmai Tamás
?>
Pult Mögött – kiállítás installáció, Műcsarnok, Budapest, 2010 – alkotók: Szentirmai Tamás, Vági János – fotó: Szentirmai Tamás
?>
K201 – a BME Építészmérnöki Kar új közösségi tere, Budapest, 2010 – alkotók: Szentirmai Tamás, Vági János – fotó: Szentirmai Tamás
?>
Növekedési struktúrák, az anyag metamorfózisa – térinstalláció, 2009 – alkotók: Hübler János, Rácz Márta, Szentirmai Tamás, Vági János – fotó: Szentirmai Tamás
?>
Kortárs portugál építészet – Terc Kiadó, Budapest, 2010 – szerzők: Szentirmai Tamás, Vukoszávlyev Zorán
?>
Egyszerű többség – helyspecifikus térinstalláció, Műcsarnok, Budapest, 2011 – alkotók: Szakács István, Szentirmai Tamás, Vági János – fotó: Szentirmai Tamás
?>
Műterem – helyspecifikus térinstalláció, JCE Biennálé, Montrouge, Franciaország, 2011 – alkotók: Szentirmai Tamás, Vági János – fotó: Szentirmai Tamás
?>
Erózió – térinstalláció, MODEM, Debrecen, 2019 – alkotók: Szentirmai Tamás, Vági János – fotó: Szentirmai Tamás
?>
B10 belsőépítészet, bútorterv és -gyártás, 2020 – fotó: Szentirmai Tamás
?>
LEVONÓ – improvizatív kiállítás a MODEM Párizsi absztraktok tárlatra reflektáló hallgatói munkákból, DE Építészmérnöki Tanszék, 2021 – fotó: Szentirmai Tamás
1/14

Szentirmai Tamás – fotó: Szentirmai Tamás

João Mendes Ribeiro: Vizuális Művészetek Központja, Coimbra, Portugália, 2006 – fotó: Szentirmai Tamás

Kormányzati Negyed nemzetközi tervpályázat, I. díjas pályamű, 2007 – alkotók: Alexa Zsolt, Bernard Bea, Janesch Péter, Rabb Donát, Schreck Ákos, Szentirmai Tamás, Vági János

João Luis Carrilho de Graça: Szent Antal templom, Portalegre, Portugália, 2008 – fotó: Szentirmai Tamás

Feszti – helyspecifikus térinstalláció, Képzőművészeti Egyetem, Feszty ház, Budapest, 2009 – alkotók: Albert Ádám, Hübler János, Szentirmai Tamás, Vági János – fotó: Szentirmai Tamás

Pult Mögött – kiállítás installáció, Műcsarnok, Budapest, 2010 – alkotók: Szentirmai Tamás, Vági János – fotó: Szentirmai Tamás

K201 – a BME Építészmérnöki Kar új közösségi tere, Budapest, 2010 – alkotók: Szentirmai Tamás, Vági János – fotó: Szentirmai Tamás

Növekedési struktúrák, az anyag metamorfózisa – térinstalláció, 2009 – alkotók: Hübler János, Rácz Márta, Szentirmai Tamás, Vági János – fotó: Szentirmai Tamás

Kortárs portugál építészet – Terc Kiadó, Budapest, 2010 – szerzők: Szentirmai Tamás, Vukoszávlyev Zorán

Egyszerű többség – helyspecifikus térinstalláció, Műcsarnok, Budapest, 2011 – alkotók: Szakács István, Szentirmai Tamás, Vági János – fotó: Szentirmai Tamás

Műterem – helyspecifikus térinstalláció, JCE Biennálé, Montrouge, Franciaország, 2011 – alkotók: Szentirmai Tamás, Vági János – fotó: Szentirmai Tamás

Erózió – térinstalláció, MODEM, Debrecen, 2019 – alkotók: Szentirmai Tamás, Vági János – fotó: Szentirmai Tamás

B10 belsőépítészet, bútorterv és -gyártás, 2020 – fotó: Szentirmai Tamás

LEVONÓ – improvizatív kiállítás a MODEM Párizsi absztraktok tárlatra reflektáló hallgatói munkákból, DE Építészmérnöki Tanszék, 2021 – fotó: Szentirmai Tamás

10+1 – Szentirmai Tamás DLA
Emberek/Interjú

10+1 – Szentirmai Tamás DLA

2021.12.24. 16:50

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Magyarország

Építészek, alkotók:
Szentirmai Tamás

Dosszié:

"Nem hiszek a meglévő felszámolásában és a tőle független új létrehozásában, sem a régi feltétel nélküli főlényében, sokkal inkább a folyamatos rétegzettségben, átalakulásban, a ma lenyomatának megjelenésében." Az Építészfórum 10+1 sorozatában a hazai építészeti szféra legelismertebb és legizgalmasabb szereplőit kérdezzük ki. Ezen a héten Szentirmai Tamással, a Debreceni Egyetem Építészmérnöki Tanszékének vezetőjével készítettünk interjút. 

Szentirmai Tamás 2003-ban diplomázott a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Középülettervezési Tanszékén. 2009-2014 között a tanszék meghívott oktatója volt. 2012-ben szerezte meg doktori fokozatát. 2013 óta a Debreceni Egyetem Műszaki Kar Építészmérnöki Tanszékén tanít. 2016 óta a tanszék vezetője, egyetemi docens.
A tágan értelmezett építészeti tervezés és kutatás mellett képzőművészeti projektekben vesz részt, építészeti fotózással foglalkozik, bútort tervez és készít. Kisebb önálló munkák mellett jellemzően másokkal dolgozik együtt, Vági János az állandó alkotótársa. Kiemelt munkáihoz tartoznak a BME Építészmérnöki Karának K201-es közösségi tere, a Műcsarnokban megrendezett Pult Mögött kiállítás installációja, a Kormányzati Negyed I. díjas pályamunkája, a párizsi Jeune Creation Européenne nemzetközi képzőművészeti biennále fődíját elnyert Növekedési struktúrák installációja és a Vukoszávlyev Zoránnal közösen írt Kortárs Portugál Építészet című könyv. Kutatási területe az építészeti határterületek és a hagyományok kortárs értelmezése.

Növekedési struktúrák, az anyag metamorfózisa – térinstalláció, 2009 – alkotók: Hübler János, Rácz Márta, Szentirmai Tamás, Vági János – fotó: Szentirmai Tamás
8/14
Növekedési struktúrák, az anyag metamorfózisa – térinstalláció, 2009 – alkotók: Hübler János, Rácz Márta, Szentirmai Tamás, Vági János – fotó: Szentirmai Tamás

Ha az építészetet három szóban kellene bemutatni, mi lenne az a három szó?

Kísérletezés határok nélkül.

Mi számodra a legkülönlegesebb, legfontosabb épület vagy hely? 

Több is van és gyakran változik attól függően, hogy éppen mi foglalkoztat. Ami elsőre eszembe jut, az a portugál João Mendes Ribeiro coimbrai Vizuális Művészetek Központja, ami nagyon jól illusztrálja számomra az építészet határnélküliségét. Az 500 éves falak között egy évtizede létrejött Vizuális Művészetek Központja életében a történeti épület, az új belsőépítészet és a bútorok szoros egységet alkotnak, nem is igen lehet őket megkülönböztetni, mind a tér sokszínű részét képezik, és annak rugalmas működését segítik. A bútor épület léptékűvé növekszik, az épületelemek bútorszerűek, teljesen elmosódik a diszciplínák közötti határ.

João Mendes Ribeiro: Vizuális Művészetek Központja, Coimbra, Portugália, 2006 – fotó: Szentirmai Tamás
2/14
João Mendes Ribeiro: Vizuális Művészetek Központja, Coimbra, Portugália, 2006 – fotó: Szentirmai Tamás

Hogyan vélekedsz a régi és az új viszonyáról?

Inkább a meglévőt használnám régi helyett, nem tartom különösen fontosnak, hogy mennyire régi valami, nem attól gondolom értékesnek. Az új reflektál a meglévőre, helyzetbe hozza, kiemeli a lényegét, értékét, vitatkozik vele vagy ellensúlyozza esetlenségeit. A lényeg, hogy kommunikálnak. Nem hiszek a meglévő felszámolásában és a tőle független új létrehozásában, sem a régi feltétel nélküli főlényében, sokkal inkább a folyamatos rétegzettségben, átalakulásban, a ma lenyomatának megjelenésében. Érdemes visszatérni az előző kérdésben említett coimbrai házhoz, ahol nagyon érdekesen, szemléletesen és a meglévőt gazdagítva jelenik meg ez a szemlélet. Az épület terei az eredeti téralakítást tükrözik, az új funkció igényeit karakteresen eltérő, bútor szerű kialakítások szolgálják ki, melyek izgalmas párbeszédbe elegyednek a meglévővel, absztrakt módon idézik fel a régit, reagálnak a meglévő egyedi helyzeteire.

Melyik munkádra vagy a legbüszkébb? 

A BME Építészmérnöki Karának 2011-ben megépült, új közösségi terme, a ma 210-esnek hívott terem számomra különleges pillanatban született, izgalmas összekapcsolódásokat eredményezett, és ezért mind a mai napig kiemelten figyelek rá. Ekkor készült a portugál építészetet bemutató könyv is, melyben hangsúlyosan foglalkoztunk a történeti épületek átalakulásával, az ott megismert példák – többek között a már említett coimbrai múzeum is – nagy hatással voltak a tervezésre. Ekkor kezdett foglalkoztatni az építészet rugalmassága, folyamatossága, mely fogalmak hangsúlyosak voltak ebben a munkában, és azóta is fontosak. Tulajdonképpen nem csináltunk mást, mint megtisztítottuk az eredeti teret az évtizedek során bekerült elemektől, és egy darab, nagyméretű, változtatható bútorral biztosítottuk a sokféle használatot, a tér átalakulásait. Jó látni, hogy az egyszerű beavatkozás ellenére mind a mai napig jól működik egészen eltérő esetekben is. Ráadásul különösen szerencsés egybeesés volt, hogy a terem átadása után itt védhettem meg a doktori értekezésemet, aminek alapja az említett könyv volt.

K201 – a BME Építészmérnöki Kar új közösségi tere, Budapest, 2010 – alkotók: Szentirmai Tamás, Vági János – fotó: Szentirmai Tamás
7/14
K201 – a BME Építészmérnöki Kar új közösségi tere, Budapest, 2010 – alkotók: Szentirmai Tamás, Vági János – fotó: Szentirmai Tamás

Mit jelent számodra a siker? Mitől érzed magad sikeresnek? 

Szerencsének és egyben sikernek tartom, hogy a sokféle irányú munkáim miatt szinte mindig valami új helyzetben lehet kipróbálni magam. Sikernek tartom, hogy teljesen meglepő helyekről kérnek fel együttműködésre, és hogy sokakkal van lehetőségem egy-egy feladaton együtt gondolkodni.

Milyen aktualitás, kérdéskör vagy téma foglalkoztat jelenleg az építészetben? 

Mostanában főleg az oktatás, a debreceni építészmérnöki tanszék vezetése a meghatározó az életemben, és próbálok ezzel a szemmel is figyelni az építészetre. Próbáljuk a helyi építészeti problémákat megtalálni, a helyi sajátosságokból kiindulni, illetve azt a kérdést körüljárni, hogy mi is a “helyiség" jelentősége. Ettől nem teljesen függetlenül az építészet, a szakma határai foglalkoztatnak, az együtt dolgozás más területekkel és az építészet társadalmasítása. Próbálunk különböző eszközökkel (kiállítás, kutatás, könyv, előadás, beszélgetés) diskurzust kezdeményezni, a szakma lehetőségeit kézzelfogható közelségbe hozni.

LEVONÓ – improvizatív kiállítás a MODEM Párizsi absztraktok tárlatra reflektáló hallgatói munkákból, DE Építészmérnöki Tanszék, 2021 – fotó: Szentirmai Tamás
14/14
LEVONÓ – improvizatív kiállítás a MODEM Párizsi absztraktok tárlatra reflektáló hallgatói munkákból, DE Építészmérnöki Tanszék, 2021 – fotó: Szentirmai Tamás

Milyen terveid és céljaid vannak a jövőre nézve?

A terveim is jellemzően az oktatással kapcsolatosak. Folyamatosan igyekszünk bővíteni az oktatási lehetőségeken, új személyeket, témákat, módszereket bevonni a képzésbe. Sajnos a járványhelyzet eléggé megakasztotta ezt a folyamatunkat, de reméljük tavasszal már tovább tudunk dolgozni a képzés színesítésén, a tanórák melletti szakmai programokon.

Legfontosabb tervünk a közeljövőre a Szárító Műhely nevet viselő közösségi alkotóház elindítása. A Debrecen belvárosában található, jelenleg felújítás alatt álló, egykori ipari épületben reményeink szerint a jövő évben tud elindulni a kreatív munka. Az egyetem alkotóháza lesz, amit műteremként, előadó-, kiállító- és workshop térként fogunk használni, egy nyitott szakmai közösségi teret létrehozva, ahol a várossal is szoros kapcsolatot tudunk kialakítani.

Mit üzennél a megbízóknak, kivitelezőknek vagy építészeknek?

Legyenek nyitottak a kísérletezésre, a nem szokványos megoldásokra és útvonalakra.

Pult Mögött – kiállítás installáció, Műcsarnok, Budapest, 2010 – alkotók: Szentirmai Tamás, Vági János – fotó: Szentirmai Tamás
6/14
Pult Mögött – kiállítás installáció, Műcsarnok, Budapest, 2010 – alkotók: Szentirmai Tamás, Vági János – fotó: Szentirmai Tamás

Egy könyv, film, zene, amit mindenkinek ajánlanál? 

Külföldi építészek, építészirodák közül kivel dolgoznál szívesen? 

Például a berlini Raumlabor kollektívával. Az ő interdiszciplináris megközelítésük, társadalmi szerepvállalásuk, kísérletező attitűdjük nagyon inspiráló, és meggyőződésem, hogy nagyon sok aktuális problémára kínál társadalmilag, gazdaságilag okos megoldást.

Kivel készítenél interjút a sorozat keretében?

Álmosdi Árpáddal.

Műterem – helyspecifikus térinstalláció, JCE Biennálé, Montrouge, Franciaország, 2011 – alkotók: Szentirmai Tamás, Vági János – fotó: Szentirmai Tamás
11/14
Műterem – helyspecifikus térinstalláció, JCE Biennálé, Montrouge, Franciaország, 2011 – alkotók: Szentirmai Tamás, Vági János – fotó: Szentirmai Tamás

Szerk.: Sütöri Laura

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.