Emberek/Interjú

10+1 – Gedeon Tekla

1/19

Gedeon Tekla paprika üvegház látogatás során – fotó: Fuzzy Earth

?>
Gedeon Tekla paprika üvegház látogatás során – fotó: Fuzzy Earth
?>
Field Recording – fotó: Bacila Vlad
?>
Paprika Csomagoló Központ – fotó: Bacila Vlad
?>
Paprika Csomagoló Központ – fotó: Bacila Vlad
?>
Paprika Üvegház Látogatás – fotó: Fuzzy Earth
?>
Capsicum film – tervező: Fuzzy Earth
?>
Capsicum film – tervező: Fuzzy Earth
?>
Capsicum film – tervező: Fuzzy Earth
?>
Capsicum – tervező: Fuzzy Earth
?>
Harvest in the Hanging Gardens – tervező: Fuzzy Earth – fotó: Bacila Vlad
?>
Harvest in the Hanging Gardens – tervező: Fuzzy Earth
?>
Walk Under the Midnight Sun, szőnyeg terv – tervező: Fuzzy Earth
?>
Walk Under the Midnight Sun, szőnyeg minta – tervező: Fuzzy Earth
?>
Extended Forest – tervező: Fuzzy Earth
?>
Bestiary – tervező: Fuzzy Earth – fotó: Gyuricza Mátyás
?>
And the Beast Returns – tervező: Fuzzy Earth – fotó: Gyuricza Mátyás
?>
Shimmer – tervező: Fuzzy Earth – fotó: Ackermann Ádám
?>
Shimmer – tervező: Fuzzy Earth – fotó: Ackermann Ádám
?>
Shimmer 3D scan – tervező: Fuzzy Earth
1/19

Gedeon Tekla paprika üvegház látogatás során – fotó: Fuzzy Earth

10+1 – Gedeon Tekla
Emberek/Interjú

10+1 – Gedeon Tekla

2022.09.30. 16:24

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Magyarország

Építészek, alkotók:
Gedeon Tekla, Fuzzy Earth

Dosszié:

"Hiszek abban, hogy a kollektív értelmezés és a stratégiai tervezés kulcsfontosságú eszközök lehetnek a hosszú távú változások megvalósításához." Az Építészfórum 10+1 sorozatában a hazai építészeti szféra legelismertebb és legizgalmasabb szereplőit kérdezzük ki. Ezen a héten Gedeon Teklával, a Fuzzy Earth alapítójával és tervezőjével készítettünk interjút. 

Gedeon Tekla a budapesti székhelyű Fuzzy Earth kreatív praxis társalapítója, amely az építészet, a képzőművészet, a design, a kertészet és a technológia határán mozog. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen, illetve a londoni Architectural Association School of Architecture intézményében szerezte építész diplomáját. Jelenleg oktatással, kutatással és tervezéssel foglalkozik. Olyan tereket, tárgyakat és eseményeket hoz létre, amelyek a természettel és a technológiával való kapcsolatunkat vizsgálják. Munkái spekulatív módszerek alkalmazásával kérdőjelezik meg az ökológiai élővilágok, az ipari tájak és a botanikai intézmények társadalmi és környezeti szerepét. A Fuzzy Earth tagjaival az elmúlt években számos nemzetközi kiállításon mutatták be munkáikat Londonban (2018-2022), Budapesten (2014-2022), Barcelonában (2021), Vuhanban (2021) és Pozsonyban (2022). 2021-ben avatták fel Shimmer című köztéri szobrukat a budapesti Gárdonyi téren.

Field Recording – fotó: Bacila Vlad
2/19
Field Recording – fotó: Bacila Vlad

Ha az építészetet három szóban kellene bemutatni, mi lenne az a három szó? 

Optimista kollektív jövőkép.

Mi számodra a legkülönlegesebb, legfontosabb épület vagy hely?

Vonzanak a virtuális terek és az új valóságok. Egyik kedvenc helyem az Everything című számítógépes játék tere. Itt a játék magában foglalja az Univerzumban való utazást, és annak különböző nézőpontokból való megtekintését. Megszemélyesíthetünk lényeket, tárgyakat, épületeket, vagy ahogy O´Reilly, a játék tervezője nevezi őket, dolgokat. A játék lehetővé teszi a perspektíva folytonos változtatását. Bebújhatunk mikroszkópikus baktériumok vagy planetáris léptékű galaxisok bőrébe. Minden dolog tisztában van önmagával, egymással és környezetével. Játékosként mindig középen vagyunk, és mindig függünk a felettünk és alattunk lévő valóságtól. Az Everything kiterjeszti az emberi perspektívát azáltal, hogy hatalmat ad a dolgoknak, és megosztja világukat.

Capsicum film – tervező: Fuzzy Earth
8/19
Capsicum film – tervező: Fuzzy Earth

Hogyan vélekedsz a régi és az új viszonyáról?

“Hard times are coming, when we’ll be wanting the voices of writers who can see alternatives to how we live now, can see through our fear-stricken society and its obsessive technologies to other ways of being, and even imagine real grounds for hope. We’ll need writers who can remember freedom – poets, visionaries – realists of a larger reality." – Ursula K. Le Guin, 2014

Bár Ursula K. Le Guin beszéde eredetileg írókhoz szólt, az emlékezésről és az elképzelésről idézett gondolatai remekül összefoglalja számomra az építészek kortárs szerepét.

Melyik munkádra vagy a legbüszkébb? 

A Shimmer névre hallgató köztéri szobor története fontos számomra. A szobrot építész hallgatókkal együtt készítettük az Ostrom alkotótábor során, 2021 augusztusában Pilisborosjenőn. Shimmer egy szobor, amely célja a zuzmókkal való hosszú távú együttműködés. A gyűrű alakú installációt egyedileg tervezett terrazzo szegmensek sorozata alkotja, melyek textúrája és részlet kialakításai ösztönzik a zuzmó ökoszisztémák több évtizeden át tartó fejlődését. A zuzmók ősi világokat foglalnak magukba, melyek több ezer faj szimbiózisából jöttek létre. Talluszukat gombák, fotoszintetikus algák, különböző baktériumok és olyan komponensek alkotják, melyek az ember számára a mai napig ismeretlenek. A zuzmók a Föld legtöbb környezeti elemének ősei, mégis gyakran kellemetlen betolakodóként vannak emlegetve. Jelenlétüket fenyegetésként tekintjük az épített környezetre, szobrokra és az építészetre. A városokból ki lettek űzve messzi lakatlan tájakra. Shimmer gyarapodásra ösztönzi ezeket a komplex organizmusokat és ünnepli virágzásuk. A Gárdonyi tér befogadta Shimmert. A zuzmók számára legkedvezőbb helyen installáltuk a szobrot, hogy támogassuk hosszú távú növekedésüket a terrazzo felületén. Az elkövetkező évtizedek során a zuzmók teljesen el fogják foglalni a szobrot. Először a déli fekvésű repedésekben, mélyedésekben fognak megjelenni, majd csatákat vívva és egyesülve egymással tovább terjesztkednek. Az első lakókat talán mi is láthatjuk majd néhány éven belül, viszont a legtöbbjük csak a következő nemzedékek számára lesz megfigyelhető. Shimmer hosszú életű koncepciója a természet generációs gondoskodására hívja fel a figyelmet.

Shimmer – tervező: Fuzzy Earth – fotó: Ackermann Ádám
17/19
Shimmer – tervező: Fuzzy Earth – fotó: Ackermann Ádám

Mit jelent számodra a siker? Mitől érzed magad sikeresnek?

Praxisom egy alternatív építészeti attitűd kialakítására törekszik. Spekulatív, kritikai megközelítésű munkáim optimista kollektív jövőképek formájában reflektálnak a jelen klimatikus kihívásaira. Számomra a siker abban fejeződik ki, ha munkáimmal, történeteimmel és installációimmal hozzájárulhatok egy ellenállóbb és befogadóbb építészet kialakításához, amely közösségi gondolatokon alapul, reményt és motivációt nyújt. Kapcsolatot szeretnék teremteni a tudomány és a nyilvánosság között kreatív módszerekkel. Számomra fontos a kutatás, a szakértőkkel való együttműködés és a részvételi tervezés, hogy jelen társadalmunkban gyökerező, valós problémákkal foglalkozó projekteket hozzak létre. Hiszek a történetmesélés és az esztétika erejében, melyek stratégikus alkalmazása segítheti munkáim elérhetőségét és mélyebb megértését szélesebb körben.

Milyen aktualitás, kérdéskör vagy téma foglalkoztat jelenleg az építészetben? 

Jelenleg az ételtermesztés helyeinek és infrastruktúráinak történelmi, társadalmi és építészeti összefonódását vizsgálom. A globális élelmiszer- és klímaválság egyik fő kihívása az élelem előállításának, elosztásának és fogyasztásának módja. A “zöld forradalom" és a technológiák fejlődésével a termesztés fokozatosan áthelyeződött a részben automatizált üvegházi rendszerekbe. Ezek a zárt mezőgazdasági tájak Európában és Magyarországon is egyre nagyobb területeket fednek le, ennek ellenére a közvéleménynek jellemzően korlátozott ismeretei vannak az üvegházi termesztés gyakorlatáról. Célom, hogy lehetőséget biztosítsak az élelmiszertermelés kevésbé hozzáférhető, rejtett, feketedoboz-szerű tereibe való betekintésre. [1]

Harvest in the Hanging Gardens – tervező: Fuzzy Earth – fotó: Bacila Vlad
10/19
Harvest in the Hanging Gardens – tervező: Fuzzy Earth – fotó: Bacila Vlad

Milyen terveid és céljaid vannak a jövőre nézve?

Egy olyan, új belsőépítészeti kollekció kifejlesztésén dolgozom, amely közelebb hozza az izolált agrikultúrális infrastruktúrákat és a fogyasztói társadalmat; problémát tár fel, új kapcsolatokat képez és megnyitja a képzeletet. A vernakuláris otthon elemei mezőgazdasági történetek archívumaiként is szolgáltak. Textíliák, szőnyegek, hímzések, faragások örökítették meg az ételtermelés folyamatait és eszközeit. Többek között 2022 nyarán mutattam be az első kézzel készített szőnyegem, amely a paprika üvegházak gondozási rendszeréből ihletődött. A szőnyeg egy különleges médium, amely egyszerre egy hagyományos építészeti térszervező elem és egy történetmesélő eszköz.

Mit üzennél építészeknek?

Az építész szakma egy teljesen más diskurzusának határán vagyunk. A spekulatív tervezési megközelítések a hagyományos építészeti gyakorlatok kiterjesztésével, nem pedig azok helyettesítésével teszik próbára az épített környezetünk minőségét és az együttélésünk módjait. Definíciók sokaságára, kritikai reflexiókra, frissített és bővített tervezési készségekre és eltérő kutatási utakra van szükség ahhoz, hogy értelmezni tudjuk az új komplex valóságokat. Én egy alternatív értékrendek mentén önmagát újjáalkotó építészet mellett szállok síkra egy jobb holnap érdekében. Hiszek abban, hogy a kollektív értelmezés és a stratégiai tervezés kulcsfontosságú eszközök lehetnek a hosszú távú változások megvalósításához.

Extended Forest – tervező: Fuzzy Earth
14/19
Extended Forest – tervező: Fuzzy Earth

Egy könyv, film, zene, amit mindenkinek ajánlanál? 

Külföldi építészek, építészirodák közül kivel dolgoznál szívesen? 

Cooking Sections munkája nagy hatással volt a praxisomra. Projektjeik valódi változásokat idéznek elő, illetve több intézményt, szervezetet és közösséget inspirálnak cselekedetre. Az építész és performer háttérrel rendelkező duó az élelmiszer infrastruktúrák világszervező erejét vizsgálják. A CLIMAVORE című programjuk például egy hosszú távú projekt, amely az élelmiszertermelés és -fogyasztás olyan évszakait képzeli el, amelyek reagálnak az ember által előidézett éghajlati eseményekre és tájváltozásokra.

Kivel készítenél interjút a sorozat keretében? 

Zsoldos Annával. 

[1] BÜRO imaginaire és Fuzzy Earth. Séta az Éjjeli Nap Alatt. Pályázati szöveg a 2023. évi Velencei Nemzetközi Építészeti Biennáléra. 2022.

Bestiary – tervező: Fuzzy Earth – fotó: Gyuricza Mátyás
15/19
Bestiary – tervező: Fuzzy Earth – fotó: Gyuricza Mátyás

Szerk.: Sütöri Laura

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

KÁLI SZOBROK // Egy hely

2022.09.02. 14:53
00:04:59

Az Egy hely mai részében a Balaton-felvidékre látogatunk: Kővágóörs és Köveskál között áll a "Káli Stonehenge", vagyis Veszprémi Imre szobrászművész Emberi komédia című alkotása.

Az Egy hely mai részében a Balaton-felvidékre látogatunk: Kővágóörs és Köveskál között áll a "Káli Stonehenge", vagyis Veszprémi Imre szobrászművész Emberi komédia című alkotása.

Nézőpontok/Történet

LÖVŐHÁZ UTCA // Egy hely + Építészfórum

2022.09.02. 14:51
00:09:05

Bevásárlóközpont, piac, Ganz-székház, elemi iskola és persze lövőház. Az Egy hely mai részében Torma Tamás a budai Lövőház utcán kalauzolja végig a nézőket, bemutatva a ma élettel teli sétálóutcaként ismert városrész színes múltját és jelenét, a Széna tértől a Marczibányi téren át a Haris parkig.

Bevásárlóközpont, piac, Ganz-székház, elemi iskola és persze lövőház. Az Egy hely mai részében Torma Tamás a budai Lövőház utcán kalauzolja végig a nézőket, bemutatva a ma élettel teli sétálóutcaként ismert városrész színes múltját és jelenét, a Széna tértől a Marczibányi téren át a Haris parkig.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk