| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Emberek/Interjú

10+1 – Kendik Géza

1/7

Kendik Géza

Előadás általános iskolás gyerekeknek az építészet alapjairól – fotó: A4 Stúdió

Nemzeti Tenisz Edzőközpont – tervező: Kendik Géza / A4 Stúdió – fotó: Bujnovszky Tamás

Sió Plaza – tervező: Kendik Géza / A4 Stúdió – fotó: A4 Stúdió

Vakok Batthyány László Római Katolikus Gyermekotthona – tervező: Kendik Géza / A4 Stúdió – fotó: Bujnovszky Tamás

Vasas Pasarét Sportcentrum Vívócsarnoka – tervező: Kendik Géza / A4 Stúdió – fotó: The Greypixel Workshop

The Zam! – tervező: Kendik Géza / A4 Stúdió – fotó: Bujnovszky Tamás

?>
Kendik Géza
?>
Előadás általános iskolás gyerekeknek az építészet alapjairól – fotó: A4 Stúdió
?>
Nemzeti Tenisz Edzőközpont – tervező: Kendik Géza / A4 Stúdió – fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Sió Plaza – tervező: Kendik Géza / A4 Stúdió – fotó: A4 Stúdió
?>
Vakok Batthyány László Római Katolikus Gyermekotthona – tervező: Kendik Géza / A4 Stúdió – fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Vasas Pasarét Sportcentrum Vívócsarnoka – tervező: Kendik Géza / A4 Stúdió – fotó: The Greypixel Workshop
?>
The Zam! – tervező: Kendik Géza / A4 Stúdió – fotó: Bujnovszky Tamás
1/7

Kendik Géza

Előadás általános iskolás gyerekeknek az építészet alapjairól – fotó: A4 Stúdió

Nemzeti Tenisz Edzőközpont – tervező: Kendik Géza / A4 Stúdió – fotó: Bujnovszky Tamás

Sió Plaza – tervező: Kendik Géza / A4 Stúdió – fotó: A4 Stúdió

Vakok Batthyány László Római Katolikus Gyermekotthona – tervező: Kendik Géza / A4 Stúdió – fotó: Bujnovszky Tamás

Vasas Pasarét Sportcentrum Vívócsarnoka – tervező: Kendik Géza / A4 Stúdió – fotó: The Greypixel Workshop

The Zam! – tervező: Kendik Géza / A4 Stúdió – fotó: Bujnovszky Tamás

10+1 – Kendik Géza
Emberek/Interjú

10+1 – Kendik Géza

2022.09.09. 18:33

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Magyarország

Építészek, alkotók:
Kendik Géza, A4 Stúdió

Dosszié:

"A pályám elején – kis túlzással – mindent elbontottam volna, ma ennek pont az ellenkezőjét teszem." Az Építészfórum 10+1 sorozatában a hazai építészeti szféra legelismertebb és legizgalmasabb szereplőit kérdezzük ki. Ezen a héten Kendik Gézával, az A4 Stúdió alapítójával és vezető tervezőjével készítettünk interjút. 

Kendik Géza 1988-ban végzett a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építészmérnöki Karán. Szakmai tapasztalatára 1988-1993 között tett szert a bécsi Requat-Reinthaller építészirodában, ahol leginkább szállodákat tervezett Szentpétervártól a Kaszpi-tengerig. 1992-ben alakult meg saját cége, az A4 Studio Építésziroda, melyben a mai napig dolgozik. A stúdió legfontosabb épületei közé olyan munkák tartoznak, mint a budapesti Vakok Batthyány László Római Katolikus Gyermekotthona, a Nemzeti Tenisz Edzőközpont, a Vasas Pasarét Sportcentrum Vívócsarnoka, a siófoki Sió Pláza, illetve a zamárdi The ZAM!. Az iroda számos díjat nyert Barcelonában, Velencében, Ljubljanában, Cannesban, Londonban, Montenegroban, Havannában, Hongkongban: többek között magáénak tudhatja a BIG SEE Architecture Award, az S.Arch Conference, a MIPIM AR Future Projects Award, a 2A Continental Architectural Awards, a WAF Awards, valamint a Média Építészeti Díja elismerését. Az építész tartott előadásokat az építészet alapjairól általános iskolás gyermekeknek meghívott előadóként, valamint a mozgókép, a film és az építészet kapcsolata iránti érdeklődéséből adódóan több építészeti témájú kisfilmet is forgatott.

Vasas Pasarét Sportcentrum Vívócsarnoka – tervező: Kendik Géza / A4 Stúdió – fotó: The Greypixel Workshop
6/7
Vasas Pasarét Sportcentrum Vívócsarnoka – tervező: Kendik Géza / A4 Stúdió – fotó: The Greypixel Workshop

Ha az építészetet három szóban kellene bemutatni, mi lenne az a három szó?

Arányok, arányok, arányok.

Mi számodra a legkülönlegesebb, legfontosabb épület vagy hely?

Millennium Terrace, All England Lawn Tennis Club, Wimbledon. Egyrészt a teraszról egyszerre több pályán láthatóak a világ legjobb teniszjátékosainak meccsei, másrészt összefutsz, beszélhetsz a jelenkor és a múlt legendáival is. Évente egy alkalommal van erre lehetőséged.

Nemzeti Tenisz Edzőközpont – tervező: Kendik Géza / A4 Stúdió – fotó: Bujnovszky Tamás
3/7
Nemzeti Tenisz Edzőközpont – tervező: Kendik Géza / A4 Stúdió – fotó: Bujnovszky Tamás

Hogyan vélekedsz a régi és az új viszonyáról?

A pályám elején – kis túlzással – mindent elbontottam volna, ma ennek pont az ellenkezőjét teszem. Hatalmas értéknek tekintem a múlt épületállományát, és szívesebben alkalmazom a divatos fenntarthatóság (mely hangoztatása mögött huncut érdekcsoportok húzódnak meg) helyett a megtarthatóság fogalmát. 2009-ben Barcelonában egy nemzetközi építészverseny döntőjében a zsűri elnöke, Charles Jencks az előttem előadó amerikai építészt leállította mikor az a fenntarthatóságról kezdett beszélni, mondván „ne beszéljen olyanról, amit nem ért".

Melyik munkádra vagy a legbüszkébb? 

A Vakok Batthyány László Római Katolikus Gyermekotthonára. Az itt élő fiatalok halmozottan hátrányos helyzetűek, egyszerre vakok vagy gyengénlátók, szellemileg visszamaradottak, mozgássérültek, nagyrészt árvák. Kinek, kiknek terveznénk, építenénk, ha nem nekik?

Vakok Batthyány László Római Katolikus Gyermekotthona – tervező: Kendik Géza / A4 Stúdió – fotó: Bujnovszky Tamás
5/7
Vakok Batthyány László Római Katolikus Gyermekotthona – tervező: Kendik Géza / A4 Stúdió – fotó: Bujnovszky Tamás

Mit jelent számodra a siker? Mitől érzed magad sikeresnek? 

Évek óta valójában a gyermekeim sikerei érdekelnek. Szerencsére van benne részük. Nekem ez jelenti a sikert.

Milyen aktualitás, kérdéskör vagy téma foglalkoztat jelenleg az építészetben? 

Mindig is izgatott az új anyagok, technológiák alkalmazása. Most egy új irodaházunk üveghomlokzatát fejlesztjük társművészek bevonásával. Mikor elkezdtük úgy gondoltam, hogy már mindent kitaláltak, alkalmaztak ebben a műfajban, de mi egy teljesen új úton indultunk el, hamarosan láthatjuk is a végeredményt.

Milyen terveid és céljaid vannak a jövőre nézve?

Az egyetemi éveket is beszámítva 40 éve gyakorlom az építészeti tervezést. Céljaim nem változtak a kezdetek óta. Mottónk: „Vannak építészek, akik képességeiket alárendelik a megbízó igényeinek. Vannak építészek, akik rákényszerítik ötleteiket a megbízóra. Vannak azonban olyan építészek is, akik a megbízóval folytatott párbeszéd során keresik azt a megoldást, amely tökéletesen megfelel a megbízó vágyainak, ugyanakkor az építész alkotó képességét sem korlátozza." Jelenleg is dolgozunk kis (200 m2) és nagy (90 000 m2) beruházások tervein. Számomra ez a hatalmas léptékváltásból is adódó változatosság a jelen és jövő mozgatórugója. A teljesség igénye nélkül: a fent említett vízparti irodaház mellett hotelt, bevásárlóközpontot és egy izgalmas szabadtéri színpadot is tervezünk, valamint izgatottan várjuk egy pár napja megnyert tervpályázat folytatását.

The Zam! – tervező: Kendik Géza / A4 Stúdió – fotó: Bujnovszky Tamás
7/7
The Zam! – tervező: Kendik Géza / A4 Stúdió – fotó: Bujnovszky Tamás

Mit üzennél a megbízóknak, kivitelezőknek vagy építészeknek?

A kivitelezőknek üzenném, hogy mindenki tegye a dolgát. De csak azt. És jól.

Egy könyv, film, zene, amit mindenkinek ajánlanál? 

Külföldi építészek, építészirodák közül kivel dolgoznál szívesen? 

Carlo Scarpával, ha élne. Az a részletgazdagság párosulva a laza, nagyvonalú anyaghasználattal, egyedülálló. A Brion család temetőjében még a víz alatti felületek kidolgozottsága is olyan szintű, hogy nem tudsz továbbhaladni. Amikor nézem a műveit, első gondolatom, hogy visszaadom a diplomámat. A második, hogy dolgoznék vele.

Kivel készítenél interjút a sorozat keretében?

Vikár Andrással.

Sió Plaza – tervező: Kendik Géza / A4 Stúdió – fotó: A4 Stúdió
4/7
Sió Plaza – tervező: Kendik Géza / A4 Stúdió – fotó: A4 Stúdió

Szerk.: Sütöri Laura

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.