Nézőpontok/Vélemény

21 év Pakson– Kern Andrea, Klenk Csaba és Patartics Zorán gondolatai Horváth András főépítészi munkájáról

1/4

Paksi Gyógyászati Központ – gyógyfürdő 2010-2013 – építészet: Kern Andrea, Klenk Csaba – fotó: Máté Gábor

Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán

Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán

Horváth András építész

?>
Paksi Gyógyászati Központ – gyógyfürdő 2010-2013 – építészet: Kern Andrea, Klenk Csaba – fotó: Máté Gábor
?>
Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán
?>
Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán
?>
Horváth András építész
1/4

Paksi Gyógyászati Központ – gyógyfürdő 2010-2013 – építészet: Kern Andrea, Klenk Csaba – fotó: Máté Gábor

Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán

Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán

Horváth András építész

21 év Pakson– Kern Andrea, Klenk Csaba és Patartics Zorán gondolatai Horváth András főépítészi munkájáról
Nézőpontok/Vélemény

21 év Pakson– Kern Andrea, Klenk Csaba és Patartics Zorán gondolatai Horváth András főépítészi munkájáról

2020.09.04. 08:03

Horváth András 21 éven keresztül szolgált Pakson főépítészként. Kollégái és a Paksra tervező építészek az elmúlt évtizedek megünneplésére küldtek egy-egy gondolatot, építészeti alkotást. Pécsi műtermének cégtársa Patartics Zorán és a Pakson élő, alkotó Kern Andrea és Klenk Csaba elsőként küldte meg írását.

Paksi Gyógyászati Központ – gyógyfürdő 2010-2013 – építészet: Kern Andrea, Klenk Csaba – fotó: Máté Gábor
1/4
Paksi Gyógyászati Központ – gyógyfürdő 2010-2013 – építészet: Kern Andrea, Klenk Csaba – fotó: Máté Gábor

Kern Andrea, Klenk Csaba

Eddigi „felnőtt" szakmai életünk Pakshoz kötődő része egybeesik Horváth András paksi főépítészi tevékenységével. Ha erre az időszakra gondolunk, vele kapcsolatban először a biztonság jut eszünkbe. Biztonság, mert tudtuk, „fix pont" szakmai értelemben, bízhattunk jó ízlésében, nagyvonalúságában. Nem vagyunk tévedhetetlenek, ezért megnyugtató volt egy koncepciótervet friss szemmel, elfogulatlanul, tágabb (városi) kontextusba helyezve kontrolláltatni a főépítészi konzultáció során. Biztonságot abban az értelemben is, hogy hogy az egyeztetéseket a konszenzuskeresés, a kölcsönös tisztelet jellemezte – akkor is, ha nem mindenben értettünk egyet. 

Gyakran előfordul, hogy a megrendelői igények nem esnek egybe teljes mértékben a tágabb környezet, a város érdekeivel, a szabályozással. Ilyenkor is pontosan tudtuk, a főépítész – akár a „villámhárító" szerepét is felvállalva – segít a közös, minden fél számára vállalható jó irány megtalálásában.

A 21 év során természetesen nem csupán szakmai egyeztetések alkalmával találkoztunk. Üdítő tapasztalat, hogy főépítész és a magánember teljesen önazonos: őszinte, tisztességes, nyitott ember. Az, hogy a barátunknak nevezhetjük, megtisztelő számunkra.

Kern Andrea, Klenk Csaba

 

Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán
2/4
Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán

Patartics Zorán

Közös tervező irodánk gondolata sem merült fel, és András sem volt még Paks főépítésze, amikorra számomra a paksi művészeti iskola tervezése visszanyúlik. Tiltott pálya a város, csak két további épülethez lehetett közöm itt – szigorúan Andrástól függetlenül. András egyetlen tervpályázatot készített oda, 1991-ben. Pedig jog szerint nincs összeférhetetlenség, csak a belső morál szabta a korlátokat. Ahogyan sok más főépítész teszi, András tervezhetett volna a „városában". Fontosabb volt azonban saját és az általa képviselt szakma hitelessége. Bizalmat teremtett maga és a szakmánk iránt, elhitette, hogy „a szakmaiság nem bolsevista trükk", s másképp nem is érdemes. Nem retorikai, marketing vagy PR technikákkal, nem erővel, hanem proaktivitással, érvekkel, kitartással, nyitottsággal, konszenzusok teremtésével. Ezek nyomán a beruházások előkészítettsége, minősége, a város felkészültsége messze meghaladta a hazai gyakorlatot. Ma Paks a kortárs építészet jelentős terepe. 21 évnyi főépítészség gyümölcsei.

Patartics Zorán

Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán
3/4
Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Hilton szálló // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:37
9:40

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Nézőpontok/Történet

A Tóth Árpád sétány // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:34
9:25

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.