Nézőpontok/Vélemény

21 év Pakson– Kern Andrea, Klenk Csaba és Patartics Zorán gondolatai Horváth András főépítészi munkájáról

1/4

Paksi Gyógyászati Központ – gyógyfürdő 2010-2013 – építészet: Kern Andrea, Klenk Csaba – fotó: Máté Gábor

?>
Paksi Gyógyászati Központ – gyógyfürdő 2010-2013 – építészet: Kern Andrea, Klenk Csaba – fotó: Máté Gábor
?>
Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán
?>
Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán
?>
Horváth András építész
1/4

Paksi Gyógyászati Központ – gyógyfürdő 2010-2013 – építészet: Kern Andrea, Klenk Csaba – fotó: Máté Gábor

21 év Pakson– Kern Andrea, Klenk Csaba és Patartics Zorán gondolatai Horváth András főépítészi munkájáról
Nézőpontok/Vélemény

21 év Pakson– Kern Andrea, Klenk Csaba és Patartics Zorán gondolatai Horváth András főépítészi munkájáról

2020.09.04. 08:03

Horváth András 21 éven keresztül szolgált Pakson főépítészként. Kollégái és a Paksra tervező építészek az elmúlt évtizedek megünneplésére küldtek egy-egy gondolatot, építészeti alkotást. Pécsi műtermének cégtársa Patartics Zorán és a Pakson élő, alkotó Kern Andrea és Klenk Csaba elsőként küldte meg írását.

Paksi Gyógyászati Központ – gyógyfürdő 2010-2013 – építészet: Kern Andrea, Klenk Csaba – fotó: Máté Gábor
1/4
Paksi Gyógyászati Központ – gyógyfürdő 2010-2013 – építészet: Kern Andrea, Klenk Csaba – fotó: Máté Gábor

Kern Andrea, Klenk Csaba

Eddigi „felnőtt" szakmai életünk Pakshoz kötődő része egybeesik Horváth András paksi főépítészi tevékenységével. Ha erre az időszakra gondolunk, vele kapcsolatban először a biztonság jut eszünkbe. Biztonság, mert tudtuk, „fix pont" szakmai értelemben, bízhattunk jó ízlésében, nagyvonalúságában. Nem vagyunk tévedhetetlenek, ezért megnyugtató volt egy koncepciótervet friss szemmel, elfogulatlanul, tágabb (városi) kontextusba helyezve kontrolláltatni a főépítészi konzultáció során. Biztonságot abban az értelemben is, hogy hogy az egyeztetéseket a konszenzuskeresés, a kölcsönös tisztelet jellemezte – akkor is, ha nem mindenben értettünk egyet. 

Gyakran előfordul, hogy a megrendelői igények nem esnek egybe teljes mértékben a tágabb környezet, a város érdekeivel, a szabályozással. Ilyenkor is pontosan tudtuk, a főépítész – akár a „villámhárító" szerepét is felvállalva – segít a közös, minden fél számára vállalható jó irány megtalálásában.

A 21 év során természetesen nem csupán szakmai egyeztetések alkalmával találkoztunk. Üdítő tapasztalat, hogy főépítész és a magánember teljesen önazonos: őszinte, tisztességes, nyitott ember. Az, hogy a barátunknak nevezhetjük, megtisztelő számunkra.

Kern Andrea, Klenk Csaba

 

Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán
2/4
Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán

Patartics Zorán

Közös tervező irodánk gondolata sem merült fel, és András sem volt még Paks főépítésze, amikorra számomra a paksi művészeti iskola tervezése visszanyúlik. Tiltott pálya a város, csak két további épülethez lehetett közöm itt – szigorúan Andrástól függetlenül. András egyetlen tervpályázatot készített oda, 1991-ben. Pedig jog szerint nincs összeférhetetlenség, csak a belső morál szabta a korlátokat. Ahogyan sok más főépítész teszi, András tervezhetett volna a „városában". Fontosabb volt azonban saját és az általa képviselt szakma hitelessége. Bizalmat teremtett maga és a szakmánk iránt, elhitette, hogy „a szakmaiság nem bolsevista trükk", s másképp nem is érdemes. Nem retorikai, marketing vagy PR technikákkal, nem erővel, hanem proaktivitással, érvekkel, kitartással, nyitottsággal, konszenzusok teremtésével. Ezek nyomán a beruházások előkészítettsége, minősége, a város felkészültsége messze meghaladta a hazai gyakorlatot. Ma Paks a kortárs építészet jelentős terepe. 21 évnyi főépítészség gyümölcsei.

Patartics Zorán

Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán
3/4
Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk