Nézőpontok/Vélemény

21 év Pakson– Kern Andrea, Klenk Csaba és Patartics Zorán gondolatai Horváth András főépítészi munkájáról

1/4

Paksi Gyógyászati Központ – gyógyfürdő 2010-2013 – építészet: Kern Andrea, Klenk Csaba – fotó: Máté Gábor

?>
Paksi Gyógyászati Központ – gyógyfürdő 2010-2013 – építészet: Kern Andrea, Klenk Csaba – fotó: Máté Gábor
?>
Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán
?>
Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán
?>
Horváth András építész
1/4

Paksi Gyógyászati Központ – gyógyfürdő 2010-2013 – építészet: Kern Andrea, Klenk Csaba – fotó: Máté Gábor

21 év Pakson– Kern Andrea, Klenk Csaba és Patartics Zorán gondolatai Horváth András főépítészi munkájáról
Nézőpontok/Vélemény

21 év Pakson– Kern Andrea, Klenk Csaba és Patartics Zorán gondolatai Horváth András főépítészi munkájáról

2020.09.04. 08:03

Horváth András 21 éven keresztül szolgált Pakson főépítészként. Kollégái és a Paksra tervező építészek az elmúlt évtizedek megünneplésére küldtek egy-egy gondolatot, építészeti alkotást. Pécsi műtermének cégtársa Patartics Zorán és a Pakson élő, alkotó Kern Andrea és Klenk Csaba elsőként küldte meg írását.

Paksi Gyógyászati Központ – gyógyfürdő 2010-2013 – építészet: Kern Andrea, Klenk Csaba – fotó: Máté Gábor
1/4
Paksi Gyógyászati Központ – gyógyfürdő 2010-2013 – építészet: Kern Andrea, Klenk Csaba – fotó: Máté Gábor

Kern Andrea, Klenk Csaba

Eddigi „felnőtt" szakmai életünk Pakshoz kötődő része egybeesik Horváth András paksi főépítészi tevékenységével. Ha erre az időszakra gondolunk, vele kapcsolatban először a biztonság jut eszünkbe. Biztonság, mert tudtuk, „fix pont" szakmai értelemben, bízhattunk jó ízlésében, nagyvonalúságában. Nem vagyunk tévedhetetlenek, ezért megnyugtató volt egy koncepciótervet friss szemmel, elfogulatlanul, tágabb (városi) kontextusba helyezve kontrolláltatni a főépítészi konzultáció során. Biztonságot abban az értelemben is, hogy hogy az egyeztetéseket a konszenzuskeresés, a kölcsönös tisztelet jellemezte – akkor is, ha nem mindenben értettünk egyet. 

Gyakran előfordul, hogy a megrendelői igények nem esnek egybe teljes mértékben a tágabb környezet, a város érdekeivel, a szabályozással. Ilyenkor is pontosan tudtuk, a főépítész – akár a „villámhárító" szerepét is felvállalva – segít a közös, minden fél számára vállalható jó irány megtalálásában.

A 21 év során természetesen nem csupán szakmai egyeztetések alkalmával találkoztunk. Üdítő tapasztalat, hogy főépítész és a magánember teljesen önazonos: őszinte, tisztességes, nyitott ember. Az, hogy a barátunknak nevezhetjük, megtisztelő számunkra.

Kern Andrea, Klenk Csaba

 

Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán
2/4
Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán

Patartics Zorán

Közös tervező irodánk gondolata sem merült fel, és András sem volt még Paks főépítésze, amikorra számomra a paksi művészeti iskola tervezése visszanyúlik. Tiltott pálya a város, csak két további épülethez lehetett közöm itt – szigorúan Andrástól függetlenül. András egyetlen tervpályázatot készített oda, 1991-ben. Pedig jog szerint nincs összeférhetetlenség, csak a belső morál szabta a korlátokat. Ahogyan sok más főépítész teszi, András tervezhetett volna a „városában". Fontosabb volt azonban saját és az általa képviselt szakma hitelessége. Bizalmat teremtett maga és a szakmánk iránt, elhitette, hogy „a szakmaiság nem bolsevista trükk", s másképp nem is érdemes. Nem retorikai, marketing vagy PR technikákkal, nem erővel, hanem proaktivitással, érvekkel, kitartással, nyitottsággal, konszenzusok teremtésével. Ezek nyomán a beruházások előkészítettsége, minősége, a város felkészültsége messze meghaladta a hazai gyakorlatot. Ma Paks a kortárs építészet jelentős terepe. 21 évnyi főépítészség gyümölcsei.

Patartics Zorán

Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán
3/4
Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

A FÓTI PLÉBÁNIATEMPLOM // Egy hely + Építészfórum

2021.07.16. 15:51
00:07:54

A fóti Szeplőtelen Fogantatás-templom különleges helyet foglal el a magyar építészettörténetben. Legkvalitásosabb romantikus épületünk, és európai viszonylatban is kiemelkedően magas színvonalat képvisel. Érdekessége, hogy Ybl Miklós első önálló alkotása, minőségét tekintve mégsem különbözik a későbbi épületektől, az építész azonnal főművet alkotott.

A fóti Szeplőtelen Fogantatás-templom különleges helyet foglal el a magyar építészettörténetben. Legkvalitásosabb romantikus épületünk, és európai viszonylatban is kiemelkedően magas színvonalat képvisel. Érdekessége, hogy Ybl Miklós első önálló alkotása, minőségét tekintve mégsem különbözik a későbbi épületektől, az építész azonnal főművet alkotott.

Épületek/Örökség

MÁTYÁSFÖLD // Egy hely + Építészfórum

2021.07.16. 15:47
00:07:04

Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a mátyásföldi villanegyedbe kalauzoljuk nézőinket. Az egykori vadászterületen 1887-ben alapított település kezdetben a nyaralni vágyó pesti úri közönséget vonzotta. A terület arculatát nagyban meghatározza Paulheim József építészete, aki legalább 50 villát, valamint a templom és a későbbi gimnázium épületét is tervezte. 

Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a mátyásföldi villanegyedbe kalauzoljuk nézőinket. Az egykori vadászterületen 1887-ben alapított település kezdetben a nyaralni vágyó pesti úri közönséget vonzotta. A terület arculatát nagyban meghatározza Paulheim József építészete, aki legalább 50 villát, valamint a templom és a későbbi gimnázium épületét is tervezte. 

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk