Nézőpontok/Vélemény

21 év Pakson– Kern Andrea, Klenk Csaba és Patartics Zorán gondolatai Horváth András főépítészi munkájáról

1/4

Paksi Gyógyászati Központ – gyógyfürdő 2010-2013 – építészet: Kern Andrea, Klenk Csaba – fotó: Máté Gábor

Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán

Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán

Horváth András építész

?>
Paksi Gyógyászati Központ – gyógyfürdő 2010-2013 – építészet: Kern Andrea, Klenk Csaba – fotó: Máté Gábor
?>
Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán
?>
Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán
?>
Horváth András építész
1/4

Paksi Gyógyászati Központ – gyógyfürdő 2010-2013 – építészet: Kern Andrea, Klenk Csaba – fotó: Máté Gábor

Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán

Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán

Horváth András építész

21 év Pakson– Kern Andrea, Klenk Csaba és Patartics Zorán gondolatai Horváth András főépítészi munkájáról
Nézőpontok/Vélemény

21 év Pakson– Kern Andrea, Klenk Csaba és Patartics Zorán gondolatai Horváth András főépítészi munkájáról

2020.09.04. 08:03

Horváth András 21 éven keresztül szolgált Pakson főépítészként. Kollégái és a Paksra tervező építészek az elmúlt évtizedek megünneplésére küldtek egy-egy gondolatot, építészeti alkotást. Pécsi műtermének cégtársa Patartics Zorán és a Pakson élő, alkotó Kern Andrea és Klenk Csaba elsőként küldte meg írását.

Paksi Gyógyászati Központ – gyógyfürdő 2010-2013 – építészet: Kern Andrea, Klenk Csaba – fotó: Máté Gábor
1/4
Paksi Gyógyászati Központ – gyógyfürdő 2010-2013 – építészet: Kern Andrea, Klenk Csaba – fotó: Máté Gábor

Kern Andrea, Klenk Csaba

Eddigi „felnőtt" szakmai életünk Pakshoz kötődő része egybeesik Horváth András paksi főépítészi tevékenységével. Ha erre az időszakra gondolunk, vele kapcsolatban először a biztonság jut eszünkbe. Biztonság, mert tudtuk, „fix pont" szakmai értelemben, bízhattunk jó ízlésében, nagyvonalúságában. Nem vagyunk tévedhetetlenek, ezért megnyugtató volt egy koncepciótervet friss szemmel, elfogulatlanul, tágabb (városi) kontextusba helyezve kontrolláltatni a főépítészi konzultáció során. Biztonságot abban az értelemben is, hogy hogy az egyeztetéseket a konszenzuskeresés, a kölcsönös tisztelet jellemezte – akkor is, ha nem mindenben értettünk egyet. 

Gyakran előfordul, hogy a megrendelői igények nem esnek egybe teljes mértékben a tágabb környezet, a város érdekeivel, a szabályozással. Ilyenkor is pontosan tudtuk, a főépítész – akár a „villámhárító" szerepét is felvállalva – segít a közös, minden fél számára vállalható jó irány megtalálásában.

A 21 év során természetesen nem csupán szakmai egyeztetések alkalmával találkoztunk. Üdítő tapasztalat, hogy főépítész és a magánember teljesen önazonos: őszinte, tisztességes, nyitott ember. Az, hogy a barátunknak nevezhetjük, megtisztelő számunkra.

Kern Andrea, Klenk Csaba

 

Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán
2/4
Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán

Patartics Zorán

Közös tervező irodánk gondolata sem merült fel, és András sem volt még Paks főépítésze, amikorra számomra a paksi művészeti iskola tervezése visszanyúlik. Tiltott pálya a város, csak két további épülethez lehetett közöm itt – szigorúan Andrástól függetlenül. András egyetlen tervpályázatot készített oda, 1991-ben. Pedig jog szerint nincs összeférhetetlenség, csak a belső morál szabta a korlátokat. Ahogyan sok más főépítész teszi, András tervezhetett volna a „városában". Fontosabb volt azonban saját és az általa képviselt szakma hitelessége. Bizalmat teremtett maga és a szakmánk iránt, elhitette, hogy „a szakmaiság nem bolsevista trükk", s másképp nem is érdemes. Nem retorikai, marketing vagy PR technikákkal, nem erővel, hanem proaktivitással, érvekkel, kitartással, nyitottsággal, konszenzusok teremtésével. Ezek nyomán a beruházások előkészítettsége, minősége, a város felkészültsége messze meghaladta a hazai gyakorlatot. Ma Paks a kortárs építészet jelentős terepe. 21 évnyi főépítészség gyümölcsei.

Patartics Zorán

Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán
3/4
Pro Artis Művészeti Iskola, I. ütem 1994-2006 – építészet, belsőépítészet: Patartics Zorán

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.