Nézőpontok/Kritika

A bambusz, mint szemléletmód

1/1

Negatív példa - Bojti András

Hirdetés
?>
Negatív példa - Bojti András
1/1

Negatív példa - Bojti András

A bambusz, mint szemléletmód
Nézőpontok/Kritika

A bambusz, mint szemléletmód

2010.04.23. 13:37

Cikkinfó

Építészek, alkotók:
Bojti András

Vélemények:
4

Mennyire kell és mennyire érdemes eltávolodni jól bevált módszerektől? Hol rejtőzik az igazi tudás? Bojti András írása szépségről és örökségről az indonéz szigetvilág bambuszépítészete kapcsán.

Maradt-e még alázat a mai építészetben, vagy a gátlástalan, formalista önmegvalósításé a jövő? Ha ez utóbbi nyerne teret, akkor további kérdések vetődnek fel. A legfontosabb talán, hogy adott-e a Teremtő vagy a Sors valódi formai kultúrát, netán szobrászi affinitást a szobrászat területére tévedt, ám ettől igen távoli képzésben részesült tervező számára. Lehet, hogy pusztán az egymás tiszteletén alapuló szakmai együttműködés magasabb színvonalú produktumokat termelne ki, az építész és a szobrász szakmai szuverenitása, egyenrangúsága és a tolerancia jegyében?

 

 

 

Szerencsére mind a hazai, mind a nemzetközi építészek között sokan maradtak az eredeti állapotnál. Ahogy a 2009-es Építészkongresszuson, a dél-afrikai Jo Noero, és a horvátországi Andrija Rusan életművével is jelezte, az eredeti állapot a funkciót helyezte első, a második, sőt a harmadik helyre is. Nem kértek az önmaguk, mások, illetve a köz pénzéből folytonosan szobrot állító építészi immoralitásból.

Mindez a - immár globalizált - probléma fel sem merülhet a távol-keleti szegénység országaiban. Egy gonddal kevesebb zavarja hétköznapjaikat.

2008-ban filmet forgatni mentem az indonéziai Bali és a szerencsére kevésbé ismert Flores különös atmoszférájú szigetére. Nem turistaként: szegény családok és egész hegyi falvak fogadtak be kamerámmal együtt, és így volt szerencsém mélyebben is belelátni hétköznapjaikba. A téma épp a boldogság volt. Itt még van ilyen.

Gondoltam, elhozom a nagyon civilizált és egészen a válságig fejlődött nyugati világnak, hogy megmutassam, mennyire „primitívek" is a más utakat és kultúrákat járó távoliak. Hát van mit behozniuk, ha sietnek. Szóval „ezek, ott" még képesek meghajolni a természet ajándékai előtt. Képesek ismerni és pontosan felmérni, hogy mit, mire lehet használni, hogy azután lelki és fizikai szimbiózisban éljenek együtt tovább.

 


 

Ott van például ez a szörnyű, egyáltalán nem mesterséges anyag, a bambusz, mint elnyűhetetlen, földrengéstűrő szerkezeti elem, vagy a rizsaratás után levágott, vízálló, esőtűrő rizs-száltömeg, mint tetőfedő anyag. A mellékelt képeken illetve egy korábbi filmemben jól látható, hogy hogyan készítik, „rendszerszemléletű design elvek" mentén az azonos méretű, szó szerint síkba forgatott bambusz paneleket. Hogyan merészelnek formalista kivagyiság nélkül, csak úgy egyszerűen otthonokat építeni. Semmi „organikus" vagy posztmodern ív a tető és a homlokzat vonalában. Semmi pocak és eternit oszlopos timpanon a homlokzaton.

A paneleket néhány szöggel egy minimál faváz szerkezetre rögzítik. Ekkor már elmondhatják, hogy áll a ház. Ezután bemennek abba, ami eddig nem volt, és  elhelyezik a kiterített, egykor 13 cm átmérőjű, gyönyörű bambuszcsőből percek alatt faragott – d x π -  immár 40 cm széles, 3 méter hosszú, rugalmas padlót. Ezután felkapják a rizsfűből, vastagon és sok átfedéssel, két bambuszrúd szorításában összepréselt 60 cm x 3 méteres tetőpaneleket és a szarufára rögzítik. Végül beköltöznek. Nem állítják viszont a főutak tengelyébe az építményt, hogy mindenki tudja és lássa, ki vagyok én, és csakis az én önmegvalósításom, de a tájban úgy helyezik el azt, hogy annak szerves részévé váljon. Ezek az épületek elképesztően szépek, mert nem akarnak szépek lenni. A homlokzatok megunhatatlanok: annyira gazdag, grafikailag is értékes rajzolattal és milliónyi sok változatban készülnek. Nincs trendi szomszédok másolgatása, és nemzetközi folyóiratokból koppintott utánérzések. Csak tisztaság van, lelki és szellemi.

Na de, jön azután a civilizált nyugati természetimádó, mondjuk a szomszédos Ausztráliából és hozza az ő mérnöki, egyetemi, sokkal fejlettebb tudását. Az őserdőben drága, fizetős elitiskolát épít  újgazdag nemzetközieknek és bevonja a helyi balinéz hindu vallás kultikus, amúgy hihetetlenül szép, és a sznobokat is ámulatba ejtő misztikus világát, és íme kész a turmix. Jól beletenyerel rengeteg pénzével egy eddig egészen autentikus és koherens állapotban megmaradt szegény világba, és megindul az erjedés, megzavarva az addig tiszta és nemes hitek mentén felnövő, helyi új generáció szellemi integrációját.

 


 

 

Fura módon nem találja azt a primitív összeépítési módot, amit a helyiek csukott szemmel is tudnak már  több ezer éve, ha bambuszból ácsszerkezetet hoznak létre. Kínlódik, barkácsol, szervetlen anyagkapcsolódásokat, csomópontokat hoz létre. Nem találja elégnek és elég látványosnak azokat a funkcióból adódó feszes formákat, amit a helybeliek használnak, bár sokat tanult a Bauhaus funkcionális szerkesztésmódjáról... De hát az alkotás, az nagyszerű dolog, ahol csak úgy repül a fantázia, és a világhír reményében ott lebeg a vágyott anyagi siker is.

Nem anyaghasználati ajánlatként íródtak e sorok. Talán érzékelhető, hogy egy világjelenségről, egy szemléletmódról, és egy szimbólumról beszélünk. A világjelenség pedig itt tombol és pusztít a mi városainkban is a maga önmegvalósító gátlástalanságával, ízléstelenségével. Bár a szimbólumokat már nem igazán értjük, kinőttünk belőlük. Erre akkor döbbentem rá, amikor nemrég egy rangos építész grémiumnak, a 20-éve forgatott, fanyar humorú építészeti filmem segítségével próbáltam Adolf Loos és Major Máté diktatórikus, agresszív, és ellentmondást nem tűrő üvöltözéseit idéző, archív felvételekkel utalni a mai diktatórikusnak tűnő építészeti szándékokra. Nem értették. Szerencsére az élet teljes egészét nap, mint nap érzékelő indonéz emberek, mind a szimbólumokat, mind a természet által üzent nemes egyszerűséget értik és élik. Mi meg inkább fejlődünk, de hová?

Mindezen gondolatok, a félreértéseket elkerülendő, nem a valódi kortárs építészeti, illetve szobrászi gondolkodás ellenében, hanem éppen annak érdekében, annak drukkolva íródtak. A bambusz - az egy szemléletmód.

Bojti András
üvegszobrász, filmrendező és bambusz

Vélemények (4)
piripócs
2010.05.28.
19:50

"Maradt-e még alázat a mai építészetben?"

Igen, egy kis pénzért bármikor megalázkodunk.

:)

Kovács Bence
2010.04.26.
04:23
mB
2010.04.25.
23:23

Érteni vélem a fenit szöveg üzenetét – de lehet hogy mégsem? Mert azért csak többnek kéne lennie (gondolom), mint egy nagy intellektuális furkósbot meglengetése a (csakis és egyértelműen rossz és gonosz) NYUGATI CIVILIZÁCIÓ feje felett... vagy ennyire egyszerű lenne? Bambusz: jó, beton: rossz?

Nagyon jó és szép példát jelenthet (és jelent is) a fenti építés- és gondolkodásmód, akár általános tanulságokkal is, de hogy ennek ürügyén szinte minden egyebet a Gonosszal tegyünk egyenlővé? (Bauhaus, önmegvalósító építészek, pénz, globalizáció, "mérnöki, egyetemi tudás"...) Az elmúlt években-évtizedekben remek, érzékeny, takarékos, ökologikus, csodaszép-csudajó épületeket volt szerencsém láthatni európaszerte, sőt (sütöm le a szemem): Magyarországon is. A paletta persze színes, borzalmak is vannak a környezetünkben, hogyne lennének - de ne lássunk már mindent fektében. (Apropó: ha egy filmet a közönség nem ért, akkor csakis és kizárólag bennük lehet a hiba?...)

Javaslom a „bambusz, mint szemléletmód” helyett a „differenciálás, mint szemléletmód” bevezetését – és pardon, nem gúnyolódni akarok (csak egy picit), mert az ilyen jellegű vagdalkozás érvelés épp maga alatt vágja a (pálma)fát. Sok tanulnivalónk van – sokmindenkitől. Például ilyen lehet az is, hogy ne fekete-fehérben (vagy csak feketében) lássuk a világot , ne kreáljunk mindenkiből ellenséget, és ne csapkodjunk szerteszét…

mérnöki Bauhausos B.

vizes
2010.04.27.
07:22

@mB: Úgy tűnik, jómagam is, mint a kor gyermeke, nem elég pontosan fogalmaztam, mert jó néhány ponton épp a szándékom ellenkezője érkezett meg hozzád. Ez a cikk, egy féltő aggodalom, a kortárs építészet mérnöki produktumainak minél magasabb színvonaláért.

Épp ezért említettem, hogy a bambusz itt nem egy anyag, hanem egy a tervezői szemléletmód, mely nem a betonnal van versenyben.

A civilizált nyugat, trendi felületességéről van szó és nem a valódi értékek tagadásáról.

Ezt a szemléletet láthatjuk Anna Heringer és Eike Roswag osztrák építészmérnökök kiváló munkáinál is. Lásd: http://epiteszforum.hu/node/15548  (2010 ápr.6.):



„A rudrapuri iskola szemléletes példája annak, hogy a jó tervezéshez nem pénz, hanem kreativitás és intelligencia szükséges.

Korlátok között születnek a legjobb ötletek.

Az általában csak szlogenekben vagy ígéretekben hangoztatott fenntartható fejlődés legfontosabb ismérvei ezek.”

 

És íme egy hozzászólás ehhez: „Ami követendő az leginkább a felfogás, a gondolkodásmód, mint a konkrét technológia.”

 

„Az elmúlt években-évtizedekben remek, érzékeny, takarékos, ökologikus, csodaszép-csudajó épületeket volt szerencsém láthatni európaszerte, sőt (sütöm le a szemem): Magyarországon is.”

Nekem is volt szerencsém, és írtam is róluk!

 

„(Bauhaus, önmegvalósító építészek, pénz, globalizáció, "mérnöki, egyetemi tudás"...)”

 

Itt, nyílván a fogalmazásom pontatlansága és iróniája okán sikerült minden nem egybetartozót összemosatni.

A Bauhaus tanítása, (pozitív példaként említve) épp az élethez való szoros kapcsolatából vezeti le a funkcionalizmust. Moholy Nagy-ék innen, a természeti értékek közeli ismeretéből, lásd tapintási élmények, faktúrák stb. jutottak el a tiszta szerkesztésű tárgyakig, épületekig. A cikk, ezen tanulmányok figyelmen kívül hagyására utal a negatív példáknál.

 

„Például ilyen lehet az is, hogy ne fekete-fehérben (vagy csak feketében) lássuk a világot”

 

Épp egy pozitív világszemlélet háttereként próbáltam felmutatni még fellelhető értékeket. Legutóbbi filmem címe: „Dal a boldogságról”, helyszíne Flores szigete.

 

(Apropó, film: „(Apropó: ha egy filmet a közönség nem ért, akkor csakis és kizárólag bennük lehet a hiba?...)” Mint olvashatod ezek archív, tehát eredeti felvételek, idézetek, amit nehéz nem érteni. Itt a rendező már nem sokat tud rontani a helyzeten. Amúgy pontosítok: nem mindenki értette.)

 

Valami hasonlót fogalmaz meg Anna Heringer is az Indiában épített gyönyörű iskolájával kapcsolatban: „Örülnék, ha maximálisan kihasználnák, boldog gyerekek tanulnának benne”

 

 „For me, sustainability is a synonym for beauty: a building that is harmonious in its design, structure, technique and use of materials, as well as with the location, the environment, the user, the socio-cultural context. This, for me, is what defines its sustainable and aesthetic value.

Azt már csak szerényen jegyzem meg, hogy ugyanez a pozitív, értékadó szándék vezeti a szobrász agyát, kezét és lelkét is, ha a köznek kíván új értékeket adni. Ezért lehet értékes alkotói kapcsolat a műfajok között, melyet, tudomásom szerint az érintett egyetemek professzorai is támogatnak.

Nyilvánvalóan létezik tehát, a nyugati civilizáció, mérnöki termékeként létrejött pozitív értékek gazdag tárháza, és azok elvitathatatlan érdemei, itthon, és külföldön is. Épp ezen értékes, alkotói alázattal teli, kortárs építészeti példák létrejöttének, egyik elképzelhető gondolati eredetére próbáltam utalni a természet „szerkesztési elveit” és nem a formalizmus ürességét pártolva. Szerencsére jó néhány kiváló hazai példa adhat erőt ezek minél letisztultabb jövőbeli megjelenéséhez.  

A bambusz - az egy szemléletmód.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.