/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Egyéb cikkek

A Gomba hasznosítása

1/10

Szt. Imre herceg szobra, háttérben a Gomba

?>
Szt. Imre herceg szobra, háttérben a Gomba
?>
Gomba a Bartók Béla út felől
?>
Gomba a vízmedencével
?>
Gomba este
?>
Gomba bejárati tetője alatt
?>
Gomba bejárati előtere
?>
Gpmba belső tere
?>
Belső kerengő
?>
Belső udvar, középen az ivókuttal
?>
1/10

Szt. Imre herceg szobra, háttérben a Gomba

A Gomba hasznosítása
Egyéb cikkek

A Gomba hasznosítása

2009.11.19. 06:09

Díjazásban nem részesült 20. sorszámú pályamű; szerző: MCXVI építészműterem, tervező: Borsay Attila, Álmos Gergely, Una Breathnach

Díjazásban nem részesült 20. sorszámú pályamű
szerző: MCXVI építészműterem
tervező: Borsay Attila, Álmos Gergely, Una Breathnach

 

Szt. Imre herceg szobra, háttérben a Gomba
1/10
Szt. Imre herceg szobra, háttérben a Gomba

Gomba a Bartók Béla út felől
2/10
Gomba a Bartók Béla út felől

Gomba a vízmedencével
3/10
Gomba a vízmedencével

Gomba este
4/10
Gomba este

Gomba bejárati tetője alatt
5/10
Gomba bejárati tetője alatt

Gomba bejárati előtere
6/10
Gomba bejárati előtere

Gpmba belső tere
7/10
Gpmba belső tere

Belső kerengő
8/10
Belső kerengő

Belső udvar, középen az ivókuttal
9/10
Belső udvar, középen az ivókuttal

 

 


Koncepció
A Bartók Béla út a XI. kerület potenciális főutcája. A Szabadság híd felújításával egy olyan Váci utcához kapcsolódó pest-budai gyalogos kulturális tengely jöhet létre, amely a város életének megújításához vezethet.

A Bartók Béla út hangsúlyos városépítészeti indítása a Gellért térrel megoldott. Olyan korzós főutcát kell létrehozni, ahol elegáns boltok, szép kirakatok, tiszta portálok, felújított homlokzatok sorakoznak egymás mellett. A Bartók Béla út egyhangúságát kisebb-nagyobb városi terek, térbővületek oldják, így az egyenletes ritmusban táguló, szűkülő út valódi főutcává válhat, amihez minden urbanisztikai adottsága megvan. Fontos, hogy az üzleti, kereskedelmi funkció kultúrával vegyüljön.

A Gellért Szálló földszintjén kávéház van, a Gárdonyi téren előbb-utóbb remélhetőleg kinyit a Hadik Kávéház, a sort a Kosztolányi Dezső téren a Tranzit Art Café zárja. A hiányzó láncszem a körtér.

A Gellért tér, a Gárdonyi tér, végül a Kosztolányi Dezső tér rendezése, megújítása már korábban megtörtént, és bár a körtérre is készült javaslat, a metróépítés miatt ez elakadt. Be kell fejezni a láncot.

A Móricz Zsigmond körtér építészeti újragondolásakor egy többszörösen differenciált, tagolt városi agóra víziója lebegett a szemünk előtt. A mai átmenő forgalomtól túlterhelt közlekedési csomópont helyett egy barátságosabb, otthonosabb, zöldebb tér létrehozásával számoltunk. Az elképzelt teresedés szervesen illeszkedik a Bartók Béla út mint kerületi főutca kompozíciós sorába, Gellért téri indítással és Kosztolányi Dezső téri zárással. A teret a Bartók Béla út déli oldalán értelmezzük csak, a Villányi út torkolata nem része a koncepciónak.

A teret a Fehérvári út körtérbe kapcsolódó tengelye határozottan kettévágja, két jól megkülönböztethető térfélre. A keleti egy trapéz, míg a nyugati tortaszelet formájú. Bár a két félteke funkcionalitásában eltér egymástól, építészetileg egységesen kezelt.

A tér kialakításakor a meglévő állapot - növénykazetták, metrókijárati pavilon, aluljárólépcsők, Gomba - figyelembevétele mellett a rendteremtés, az egység kialakítása, és a jelenleginél dúsabb parkosítás, vagyis növénykiültetés volt a fő tervezési szempont. 

Az építészeti koncepció lényege a tér két felén egységesen lefektetett szőnyegburkolat, melyre a különböző tárgyak "ráfekszenek". A szőnyegminta alapját a Bartók Béla és a Fehérvári út eltérő koordinátarendszeréből létrejövő paralelogramma sorminta alkotja, mely átlós irányban három különboző színben fut át a téren léptéket, téri dimenzót adva a burkolatnak.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk