Épülettervek/Középület

A gyarmati sors leküzdése – Afro-ázsiai művészeti központ Mauritiuson

1/9

Port Louis kikötő, magtár - fotó: Sánta Gábor

?>
Port Louis kikötő, magtár - fotó: Sánta Gábor
?>
Port Louis, Aapravasi Ghat - építészet: Lampotang & Siew Architects
?>
Port Louis, Aapravasi Ghat - építészet: Lampotang & Siew Architects
?>
Port Louis, Aapravasi Ghat - építészet: Lampotang & Siew Architects
?>
Port Louis, Aapravasi Ghat - építészet: Lampotang & Siew Architects
?>
Port Louis, Aapravasi Ghat - építészet: Lampotang & Siew Architects
?>
Port Louis, Aapravasi Ghat - építészet: Lampotang & Siew Architects
?>
Port Louis, Aapravasi Ghat - építészet: Lampotang & Siew Architects
?>
1/9

Port Louis kikötő, magtár - fotó: Sánta Gábor

A gyarmati sors leküzdése – Afro-ázsiai művészeti központ Mauritiuson
Épülettervek/Középület

A gyarmati sors leküzdése – Afro-ázsiai művészeti központ Mauritiuson

2011.06.01. 11:08

Projektinfó

Építészek, alkotók:
Sánta Gábor, Gaetan Siew

Földrajzi hely:
Mauritius, Port Louis

Letölthető dokumentumok:

Mauritius sokáig volt (előbb francia, majd angol) gyarmat, ennek az időszaknak építészeti öröksége a Port Louis kikötő. A mára független állam számára nagy kihívás, hogy kultúráját, gazdaságát, talpon maradását ne a „sápadtarcúak", hanem saját maga definiálja. Ennek egyik eleme a leromlott kikötői épületállomány hasznosítása, melyre a Gaetan Siew vezette Lampotang & Siew Architects Ltd. tett javaslatot a közelmúltban. Sánta Gábor írása.

A kikötő története
A mauritiusi gyarmati történelem teljes keresztmetszetét megadja a kikötő és az Aapravasi Ghat világörökségi helyszíne. A százéves francia gyarmati státuszt 1810-ben a brit kolonializmus váltotta fel újabb százötven évre. A Port Louis kikötő építészeti öröksége a két európai gyarmatosító közös hagyatéka. A kikötő még ma, a repülés korában sem vesztette el gazdasági jelentőségét, bár a XXI. századi hajóforgalom, a nagy utasszállító luxusjáratok megszűnésével már jórészt teherszállítás folyik itt.  Irodánk, a Lampotang & Siew Architects Ltd. a leromlott kikötői épületállomány hasznosítására tett javaslatot a közelmúltban.

 

Port Louis kikötő, magtár - fotó: Sánta Gábor
1/9
Port Louis kikötő, magtár - fotó: Sánta Gábor

 

 

A meglévő épületek:
Labourdonnais kórház (1740)
A 240 ágyas francia kórház 1740-ben épült, majd a  brit katonai kormány vette át 1841-ben. N​emzeti kulturális örökség 1999-től, ma állami közigazgatási intézményterület.

Aapravasi Ghat (1849)
A Bevándorlási Hivatal (hindi nyelven: Aapravasi Ghat) együttese, mely a brit gyarmati korban az indiai mezőgazdasági munkások partra lépését és ellenőrzését szolgálta. Az 1849-1923-ig tartó időszakban félmillió indiai vendégmunkás sorsát intézte ez a hivatal. Az eredeti létesítményekből csak három kőépület maradt fenn, együttesük 2006-tól UNESCO világörökségi helyszín és kiállítótér.

Magtár (1929)
Az egész Indiai-óceán tengeri kereskedelmének elosztóhálózatában kulcsfontosságú szerepet betöltő központi raktár közel 20 000 négyzetméteres, nagy belmagasságú, háromszintes épület. Jelenleg nagy részében kihasználatlan, leromlott monolit betonvázas szerkezetű épület. A megközelítés lehetőségének korlátozottsága miatt csak a földszinten működik közcélú parkolóház.

 

Port Louis, Aapravasi Ghat - építészet: Lampotang & Siew Architects
2/9
Port Louis, Aapravasi Ghat - építészet: Lampotang & Siew Architects

Port Louis, Aapravasi Ghat - építészet: Lampotang & Siew Architects
3/9
Port Louis, Aapravasi Ghat - építészet: Lampotang & Siew Architects

Port Louis, Aapravasi Ghat - építészet: Lampotang & Siew Architects
4/9
Port Louis, Aapravasi Ghat - építészet: Lampotang & Siew Architects

 

 

Vízió
Afro-ázsiai kitekintéssel a világra, a projekt szlogenje: „Összefogással az egész világ kíváncsi ránk". Mauritius, korábbi térségi szerepéhez hasonlóan, ma is tranzitországként működik Afrika és Ázsia között, ami a környező országok és Mauritius kulturális sokszínűségére alapozva nagyvárosi kozmopolita életminőséget idézhetne meg. A kultúra nem csupán minőség, hanem egyúttal gazdagság, és valljuk be őszintén, árucikk is. Kis országoknak a XXI. század gazdasági versenyen alapuló körülményei között csak a kreativitás és a művészetek terén van kitörési lehetősége. A folyamat elindítása tudatos építkezéssel, illetve működőképes intézményrendszer kialakításával egyszerre hathat majd a turizmusra, a művészetpolitikára és az oktatásfejlesztésre.

A lakosság lehet a projekt céljainak közvetlen élvezője a városi életminőség változása révén. A város a megszokott lokalitásból az interkontinentális kulturális vérkeringés erőterébe kerülhet majd. Az állam a népesség hagyományosan meglévő kulturális sokszínűségéből hosszútávú fejlesztési tőkét kovácsolhat. A világ és az emberiség közös érdeke a nagy afrikai és ázsiai kultúrák pontosabb és árnyaltabb megismertetése az amerikai és európai hagyományokon nevelkedett generációkkal. A modern civilizáció fogalmának meghatározása többé nem – a gazdasági világot ma még nyomasztóan meghatározó – sápadtarcú kultúrkör feladata.

A hely szelleméből következő üzenetek:
1.A kulturális sokszínűség megtartásának és megosztásának elve
2.A közös birtoklás és a részvétel elve
3.A nyitottság és a hozzáférhetőség elve

Építészeti célkitűzések:
1.Az épített örökség és a kortárs beavatkozások egymást erősítő együttélése
2.A fenntarthatóság és az idővel együtt változó, rugalmasan alakítható környezet biztosítása
3.A gyalogos övezet kiterjesztése révén a közterületek integrálása az intézményrendszer funkcionális övezeteibe

 

Port Louis, Aapravasi Ghat - építészet: Lampotang & Siew Architects
5/9
Port Louis, Aapravasi Ghat - építészet: Lampotang & Siew Architects

Port Louis, Aapravasi Ghat - építészet: Lampotang & Siew Architects
6/9
Port Louis, Aapravasi Ghat - építészet: Lampotang & Siew Architects

 

 

Az övezetek
Aapravasi Square

A javasolt fejlesztések és a világörökségi helyszín között ez a tér teremt kapcsolatot. A nyitott amfiteátrum a nyilvánosság új formáinak ad lehetőséget úgy a művészetek, mint a közélet területén. Ez az udvar a csatlakozási pont a buszpályaudvar felől gyalogosan érkező látogatók számára, tágabb értelemben a városhoz való kapcsolódás tere.

Entrance Square – a kapuzat
Színházi, zenei és táncelőadásokat kínál minden járókelőnek, a tér előtt elhaladó autók utasainak. A projekt jelértékű sűrítménye a szerény méretű, modern, multifunkcionális rendezvényterem és a hozzá kapcsolódó Táncművészeti Főiskola. Mauritius nagy táncműhelyei, a Bharat Natyam, Katak, klasszikus balett és a latin táncok művelői ebben az áttört tömegű, áttetsző falakkal épülő főiskolában találkozhatnak majd egymással.

Patio de la Gastronómia – a konyhaművészet udvara
A meglévő királyi pálmafák felett kifeszülő, üvegszerkezetű tetővel kialakuló téren az avantgárd önkifejezési formák és a kissé franciásan hedonista életstílus, divatbemutatók, irodalmi, filozófiai, sport, digitális audiovizuális művészetek és a játék ízesítik a környező kávézók, bárok és éttermek kínálatát. A multikulturális gasztronómiai rendezvények és a kulturális programok kiegészítik egymást.

La Place du Temps – az Idő udvara
A gasztronómiai udvar zajos közösségi életének ellenpontja az elmélyültebb, csendesebb övezet, mely a nagy közösségi udvarok között már a magánszféra intimitását kínálja mint természetes lobby és bejárat a felső emeleti lakásokhoz. Légkondicionált, meghitt társalgók és irodalmi kávézó kap itt helyet, angolos stílusú, klubszerű életforma a hagyományos klubok belterjes zártsága nélkül.

Cour de l'Echange – a képzőművészetek udvara
A Nemzeti Művészeti Galériában lesz kiállítva a XIX. és XX. századi művészeti gyűjtemény. Az állandó gyűjtemény a négy mauritiusi etnikai csoport, a francia, a kreol, a hindu és a kínai népesség együttélését tekinti át a művészettörténet aspektusából. A galéria nem csak kiállítótér, hanem művészeti iskola és a vizuális nevelésre szervezett oktató és kutatóközpont is.

 

Port Louis, Aapravasi Ghat - építészet: Lampotang & Siew Architects
7/9
Port Louis, Aapravasi Ghat - építészet: Lampotang & Siew Architects

Port Louis, Aapravasi Ghat - építészet: Lampotang & Siew Architects
8/9
Port Louis, Aapravasi Ghat - építészet: Lampotang & Siew Architects

 

 

Digital Media court – vizuális médiák udvara
Ez a különálló, többszintes udvarrendszer a jelen marketingfeladatainak központja és a jövő virtuális forradalmának laboratóriuma. Az egész nagyberuházás informatikai háttérintézményeként kulcsfontosságú szerepet tölt be úgy a nemzetközi kapcsolattartásban mint az intézmény menedzselésében és üzemeltetésében. Számítógépes játékok, mobil technológia, animáció, karakter design, reklám, film, zene, alternatív képzési modulok és kísérleti digitális tartalmak fejlesztése

Granary - Magtár
-1. szint: 230 férőhelyes parkolóház
0. szint: Nemzeti Művészeti Galéria konferenciatermei és irodái – tárgyalások, konferenciák, előadások, nemzetközi művészeti csereprogramok helyszíne.
+1. és +2. szint: Boutique Hotel – a hotel a projekt gazdaságosságát biztosító háttérintézmény a nemzetközi művészélet vendégeinek, az üzleti élet résztvevőinek szállást adó, tengerre néző szállodai szobákkal.

Ez a nagyberuházás természetesen nem valósulhatna meg külső befektetői források nélkül. Mauritius ma is a harmadik világ országa, névleg ugyan önálló állam már 1968 óta, de gazdaságilag nagyon is sérülékeny, függő helyzetű sziget. Gaetan Siew úr emiatt próbálja megtalálni a kényes egyensúlyt, úgy, hogy az üzleti élet szereplőivel, a politikai elittel és a művészeti közélet meghatározó személyiségeivel egyidejűleg egyezteti az ötletet. A vázlatterv összeállítását követően, a széleskörű bemutatók és társadalmi ismertetések tucatjai után Siew úr három hónapos tanulmányútra indult fiával, Kim Siewval, akivel együtt járja végig a Selyemutat Isztambultól Xi’anig. Páratlan ritmusérzékét mindig is csodáltam. Nagyvonalú, ahogyan az idővel bánik.     

Sánta Gábor


Port Louis, Aapravasi Ghat - multikulturális alkotóműhely és kulturális központ az Indiai-óceán kétszáz éves kikötőjében

vezető tervező: Gaetan Siew
építész munkatárs: Sánta Gábor

tervezés éve: 2011
építtető: Mauritius Köztársaság

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk