A megújult Pannónia
"Az áttervezés során a régi iskola karakterét megőrizve, az alaprajzi szerkezetét továbbfolytatva, a tornatermi funkciókat egy új épületbe rendezve helyeztük el. Alapelvünk volt, hogy a meglévő épület hagyományos karaktert, míg a bővítés egyértelműen mai arculatot nyerjen." A századfordulós angyalföldi iskolaépület rekonstrukcióját és a kortárs felfogást tükröző tornatermi szárnyat az Archikon jegyzi, vezető tervezők Nagy Csaba és Horváth Balázs.
A 20. század elején épült városi iskolaépületek szigorú rendet tükröztek. A vezérszint a magasföldszint, a bejáratok - külön leány és fiú - a két oldalon szimmetrikusan helyezkedtek el, a tantermek oldalfolyosókra fűzve, nagy, 4 méter feletti belmagassággal épültek. A több szintes homlokzatok a raszterszerűen sorakozó ablakokkal, épülettagozatokkal még jobban kiemelték az épület monumentalitását. Az 1911-ben Schulek János (1902-ig apja egyik főművének, a Halászbástyának volt az építésvezetője, majd magánpraxist folytatott) tervei szerint épült a angyalföldi Pannónia Elemi Népiskola is ebbe a sorba illeszkedett.
Az áttervezés során a régi iskola karakterét megőrizve, az alaprajzi szerkezetét továbbfolytatva, a tornatermi funkciókat egy új épületbe rendezve helyeztük el. Alapelvünk volt, hogy a meglévő épület hagyományos karaktert, míg a bővítés egyértelműen mai arculatot nyerjen. A meglévő épületben az eredeti közlekedési rendszert fejlesztettük tovább. A két iskola – két oldalbejárat helyett a Tutaj utcai főbejárat átépítésével (alagsor lejárati előtető ajtó bontása, a lépcsővel szemben fogadó előtér kialakítása stb.) hangsúlyos főkapu jött létre. A belső átalakítás során az alagsori és földszinti padlómagasságok az egész épületben azonosak lettek, a belső udvari közlekedő - utcai tantermek alaprajzi elrendezése egységessé vált. A homlokzati megjelenés tehát a belső rendet tükrözi vissza, felismerhető a nagy belmagasságú tantermi egységek sora, a lépcsőházak a bejáratokkal, az épülettagozatok is erős, méltóságteljes hierarchiát sugallnak. Az épület karakteres és tipikus példája a múlt század eleji építészeti és társadalom-felfogásnak.
Az új tornatermi szárny azonban más. A méretek, az igények, az előírások egy évszázad alatt megváltoztak. Megváltozott az építészeti és a pedagógiai szemléletmód is. A régi iskolaépületnek megfelelő kulisszahomlokzat anakronisztikus megoldás lett volna. A tornatermi szárny megformálásánál egy, a környezetbe illeszkedő, a belső funkcióra utaló mai megjelenésű épület megformálása volt a cél. A környező beépítéshez utcaképileg különálló épületként illeszkedik, az iskolaépület architektúrájának nem része, hanem ellenpontozza azt. A tornatermi és dísztermi funkciót is betöltő emeleti zömök kőburkolatú épülettömeget a talajtól és a szomszédos épületektől üvegfelületek választják el. Két tornaterem található egymás felett. A felső tornaterem a kiemeltebb, dísztermi funkcióra, mérkőzések megrendezésére alkalmas lelátóval rendelkezik, az épületegyüttes legnagyobb forgalmú egysége. A homlokzatképzésnél is ezt a termet emeltük ki. A kővel burkolt, és fémlemezzel keretezett épülettömeget megtörő nútok játékos rajzolata oldja a régi épület szigorúan raszteres oldalhomlokzatát. A homlokzat esetében egy nemes, hosszabb távon is igényes anyagválasztás volt a célunk, ahol a jellegzetesen kortárs, grafikus megjelenést a burkolat anyaga inkább visszafogja, mint fokozza. Az üvegfelületek előtt zöldhomlokzat fut végig, a földszinti feszített rozsdamentes acélhálós ferde pilonok reflektálnak a kőburkolat mély ablaknútozására. Az épülettömeg felett a tetőkert létesült. Itt a foghíjudvar visszapótlásával az udvari játszó-zsibongó funkciót biztosítottuk (a földszinti udvarral együtt).
A tornatermi szárny az épületbelső és a homlokzat megjelenésével összhangban friss szemléletet tükröz. A díszített részletezettség, a cizelláltság helyett az egyszerűség dominál. Homogén felületek tiszta, világos elrendezésre törekedtünk. Az anyaghasználat a látszóbeton (sajnos festve), a hideg szürke fém és a színes meleg pvc kontrasztjára épül.
Archikon
Többek között a Pannónia Általános Iskola is megtalálható az Építészfórum kortárs építészeti térképén, melyet itt lehet böngészni további munkákért és cikkekért.