/ MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet
Helyek/Infrastruktúra

A nyugalom járdaszigete – Hatvan, új autóbusz pályaudvar

1/15

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

?>
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
?>
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
?>
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
?>
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
?>
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
?>
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
?>
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
?>
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
?>
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
?>
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
?>
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
?>
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
?>
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
?>
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
?>
1/15

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

A nyugalom járdaszigete – Hatvan, új autóbusz pályaudvar
Helyek/Infrastruktúra

A nyugalom járdaszigete – Hatvan, új autóbusz pályaudvar

2011.10.05. 13:14
MÉD

Projektinfó

Építészek, alkotók:
Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter, Dénes György

Földrajzi hely:
Hatvan, Magyarország

Vélemények:
3

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

Mozgás, sebesség, száguldás. Motorzaj, vonatfütty, robaj – körös-körül. Ebbe a környezetbe tervezte meg Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György Hatvan új autóbusz pályaudvarát. Védett teret biztosítottak, mely nyugalmas szigetként úszik környezetében, a környező utak tengerében – s munkájuk kiérdemelte a Pro Architectura-Díjat.

Szubjektív

- Tud maga fényképezni?
- Tudok.
- És mért nem hord magával fényképezőgépet?
- Mert nincs gépem - hangzott az őszinte és világos válasz.
- De ha volna, akkor fényképezne vele? - kérdezte az őrmester.
- Ha a nagymamámnak kereke volna... - felelte egyszerűen Švejk, és nyugodtan állta az őrmester fürkésző pillantását. Az őrmesternek éppen megint belenyilallt a fejébe a fájás, úgyhogy nem tudott más kérdést kitalálni, csak ezt:
- Nehéz dolog pályaudvarokat fényképezni?
- Könnyebb, mint akármi mást - felelte Švejk -, mert nem mozog, és az a pályaudvar folyton egy helyben áll, és az embernek nem kell rászólni, hogy barátságos arcot kérek...
"
Josef Švejk és Flanderka őrmester párbeszéde Jaroslav Hašek regényében

 

koncepció

Az pályaudvar egészének gondolatisága a - valós és elképzelt - utazás élményére, az érkezés és indulás megélésére épül.

–  A buszpályaudvar egy átgondolt, jól üzemelő és üzemeltethető, racionális rendszer legyen, de jelentsen és nyújtson többet a szigorúan vett funkcionális, logisztikai szerepénél.

– Hordozzon magában gondolati, érzelmi értékeket. A racionalitás mellett a gondolatiság is tükröződjön benne.

–  Valódi középület legyen, ne csupán egy szükséges közlekedési objektum. Jelentsen többet a pályaudvar buszok, peronok és utasok rendezett halmazánál.

– Az épületegyüttes alkalmazkodjon környezetéhez. Vegye figyelembe mit sugall a hely szelleme.

 

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
1/15
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
2/15
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
3/15
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

 

 

A kiindulási Környezet - Túlzott ingerek

A terület Hatvan város belterületén fekszik, viszonylagos közelségben a város történeti központjához. Ennek ellenére az építkezés előtt nyoma sem volt a klasszikus városi szövetnek. Utakat, síneket, gyártelepet láttunk - no és kis ligetet. Északról országos jelentőségű főút, nyugatról szintén országos jelentőségű, nagy forgalmú vasútvonal, kelet és a dél felől, hajlatot képezve közút - annak túloldalán gyártelep - határolja. Mozgás, sebesség, száguldás. Motorzaj, vonatfütty, robaj - körös-körül. Lüktet a környezet, vele együtt szinte lüktet a fejünk is. Nyugalmat sehol nem találtunk.

De nem csak a környezet feszült. Mi magunk, az emberek is. Hiszen hiába is tagadnánk, az utazás mindenkiben izgalmat vált ki - az apróságtól az aggastyánig, a kirándulótól az ingázóig egyaránt. Ki azért izgul, mert új világot láthat, ki azért mert valakije várja, ki azért hogy egyszerűen elérje a járatot. Kellemes vagy kellemetlen ez az izgalom, de feszültség bennünk. Ez a bennünk lévő izgalom is - függetlenül annak milyenségétől - feloldásra, élményre, emlékre vár.  Olyan teret, új világot, olyan új autóbusz-pályaudvart hoztunk létre, melyben a - karakterében, igényszintjében és használati módját tekintve is heterogén - környezet zaklatottsága feloldódik.

 

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
4/15
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
5/15
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
6/15
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

 

 

védettség - szigetszerűség

E zaklatott környezet feloldását építészeti-kertészeti eszközökkel értük el. Olyan védett teret biztosítottunk, mely úszik környezetében, a környező utak tengerében. Ez a védett tér egy nyitott-zárt, épített sziget. A gépkocsiforgalomtól védett terület sziget, mely az utasokért létesül. Zöld sziget, oázis, melyet körben az induló buszok peronjai, perontetői óvnak, melyben úszik a pályaudvar és a víztorony épülete. Nyitott és zárt egyidejűleg. Nyitott, hiszen felülről, oldalról belátunk, de zárt is, a védőgyűrű öleli körül. Ebben a nyitott-zárt, humánus térben - a védettség okán - a feszültség oldódhat. A liget immár rendezett zöldfelülete befolyik a pályaudvar területére, folytatását képezi annak. Kiegészítik egymást. A liget kitágul, a sziget társra lel.

Ez a sziget az indulás, a megérkezés színhelye, színtere. Hangsúlyos tér. Mint ilyen hangsúlyos térnek, emlékezetesnek kell lennie. Emlékezetesnek, hogy élményt nyújtson, amíg várakozunk az indulásra és élményt nyújtson a megérkezés idején is. A buszból kiszállva, itt szembesül először Hatvan városával az utazó. Az élményen túl a szigetszerűség a biztonság érzését is sugározza. Nem direkt, jelzés szinten, de a figyelmes szem számára egyértelműen. Azt a biztonságérzést sugározza, mely a napjaink - közlekedéssel szemben támasztott - legfontosabb követelménye. Jelzi, aki a Hatvani Volánnal utazik, az biztonságban érezheti magát. A ház a hely szellemét a szigetszerű kialakítással, a védelem biztosításával idézi ide.

használhatóság

Címszavakban, gondolatfelvetés szintjén soroljuk, hisz mindegyik tétel önmagáért beszél.

Telepítés

  • az állomásépület középen áll, körben a peronok
  • minden induló járatállás egyenrangú, azonos távolságra vannak az épülettől
  • minden járatállásra jó a rálátás
  • a forgalomirányító valamennyi be- és kimenő autóbuszt szemmel is követhet – rálát azokra

Megközelítés

Elkülönített megközelítést terveztünk

  • az autóbuszoknak - egyetlen helyen van a ki és a behajtás /ellenőrizhetőség/
  • a gyalogosoknak - a park felől, irányított, koncentrált helyen közelíthető meg a pályaudvar
  • a gépkocsival érkezőknek illetve a taxinak – közeli a gépkocsi parkoló

A gépjárművek telken belüli közlekedése

  • az autóbuszok csak egy irányban közlekednek. Nincs kereszteződés, csökken a balesetveszély
  • az érkező autóbuszok a legrövidebb úton elérik a peronokat
  • a parkoló buszok közvetlenül a peronok mellett parkolhatnak

A gyalogosok telken belüli közlekedése

  • csak a park és az érkező peronállások felől - kijelölt helyen - keresztezi gyalogos az autóbuszok útját
  • a védett zónában szabadon - járműforgalomtól elzárt területen - közlekedhetnek

TÉRKAPCSOLATOK

A létesítmény egészét jellemző tisztaság jegyében az állomásépületen belül is karakteresen elválnak egymástól a közönségforgalmi és az üzemi területek.

Utasforgalmi területek

Legjelentősebb tér az váróterem. Ezt helyeztük a központba. Könnyen megközelíthető, a kilátást a nagy üvegfelületek minden irányba biztosítják. A váró méretét Hatvan léptékéhez igazítottuk - se túl nagy, se túl pici ne legyen. Hiszen itt az épületben csak különösen rossz idő esetén várakoznak majd az emberek. A zöldterület az utasforgalmi zóna szerves része. Célunk nem más, mint hogy a pályaudvar előtti, ligetből parkká alakított zöldfelület folyjon át a gyűrű belsejébe is, térbe helyezve azt. Ahogy a belső terek, úgy a kert is differenciált kialakítású - elvonulós, egybegyűlős terekkel, a gyerekek számára játszóhellyel, díszkert részekkel - valamennyi korosztály örömére.

 

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
7/15
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
8/15
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
9/15
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

 

 

Üzemi területek

Szintenként tagoltuk a funkciókat. A földszinten az előcsarnokkal kapcsolatot tartó pénztárak, a csomagfelvétel, valamint az irányítást, a szervezést végző irodák, személyek kaptak helyet. Az emeleten a buszvezetők várakozója, öltözők, raktárak, a kiszolgáló helyiségek találhatók. A helyiségek lineáris tengelyre fűzve, egymás mellett sorakoznak. A buszvezetők pihenését a várakozó helyiség maximálisan képes kiszolgálni. Hiszen a pihenőhely elkülönül az irodaterektől, függetlensége biztosított. Az épületbe belépő buszvezető a vezénylést végző munkatárssal találkozhat, bejelentkezhet. Nem tud észrevétlenül felmenni az emeletre, a pihenőbe. Így valamennyi járat indulása, vagy érkezése koordinált lehet. A forgalomirányítást kiemelt helyre szerveztük. Elhelyezése jó rálátást nyújt a telepre érkező, vagy innen induló buszokra.

 

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
10/15
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
11/15
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
12/15
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
13/15
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György
14/15
Hatvan, új autóbusz pályaudvar, vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György

 

 

Anyagok

A tégla

  • mert a víztorony falazatát adja
  • a szomszédos cukorgyár korabeli épületei épülteinek építőanyaga
  • időtlensége korokon átívelő, mely egyöntetűségével, méretével léptéket szab.

A beton

  • őszinteség kifejezése, megélése
  • nyersesség, szerkezetiség, zsalutáblaosztás
  • a gyűrűség erősítése

A fémlemez

  • a tető a ház sokadik homlokzataként, felülről a mindennapok látványát adja
  • korcai a szomszédos sínek ritmusával rímelnek
  • könnyedsége a repülést idézi

Beépítési mutatók:

Az ingatlan területe 13.699 m2

Beépített terület 2.930 m2

Beépítési mutató 19,6 %

Szintterületi 22,7 %

Zöldfelületek 5.590 m2

Zöldfelületi mutató 40,8 %

Építménymagasság 5,55 m


autóbusz-pályaudvar, Hatvan
vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter, Dénes György
tervezés éve: 2005-2009
kivitelezés éve: 2010
bruttó szintterület: 2930 m2
generáltervező: Építész Kaláka KFT.
szakági tervezők:
környezetrendezés: Bán Karolin
tartószerkezetek: + dr Nagy Tibor, Balogh Béla
épületgépészet: Erhardt Lajos, Erhardt Péter
épületvillamosság: Rajkai Ferenc, Bartha Richárd
közlekedés: Rhorer Ádám, Kerékgyártó Tibor
közmű: Aniot Pál, Aniotné Kallay Gizella
bruttó beruházási költség: 700.000.000,- Ft
építtető: Hatvan Város Önkormányzata
generálkivitelező: Alpine Hungária KFT

 

 

Vélemények (3)
Jovi
2011.10.25.
19:16

Részemről is „gratula”, de így, idézőjelben.! Mert ezt a komplexumot bizony jól elszúrták! - és az „sz” helyett itt a „k” is megállná helyét. Egy autóbuszok közlekedésére tervezett, körpályaudvar három tűkanyarral!? Aminek következtében egy kocsiállás, a 9-es, már eleve használhatatlan! Láttak már önök valaha is buszpályaudvart!? Van fogalmuk esetleg egy autóbusz fordulóköréről? A be- és kiléptető rendszer, a sorompókkal, szintén használhatatlan. Az autóbusz vezetője egyszerűen nem éri el a csengőgombot. A sorompótól csak a buszok nem tudnak bemenni a pályaudvarra, egyébiránt - a tábla ellenére, - boldog-boldogtatlan átjáróháznak használja azt. A médiák állandóan a környezettudatos életmódról és az energiatakarékosságról papolnak, ugyanakkor a hatvani autóbusz pályaudvar esti világításának 2/3 része le van kapcsolva, (pl. a peronok egy része, a víztorony díszkivilágítása,) mert olyan óriási áramfogyasztása van, ami valószínűleg túl nagy anyagi terhet jelent az üzemeltető cég számára. Szóval „gratulálok”! Arról már ne is beszéljünk, ahogy a százéves, ipari műemlék víztornyot körbevették a szabadkőművesség szocreál-bauhaus egyenes és derékszög formáival, a sivárságba fojtva a múlt szépségét. A „nyugalom járdaszigete” – röhej! Inkább a vörös-liberális rablókapitalizmus filozófiai megjelenése, ahol az ember csak „egy gép, egy szükséges rossz, egy kockázati tényező”! Tényleg, miért is kaptak díjat? Ja, a bádogtető… hm… „fenomenális”… Tudják, ez nemcsak az önök szégyene, hanem az ország tragédiájának „lázlapja” is! Rákosi és bűnbandája az ’50-es években kiirtotta a régi nemesi, arisztokrata értelmiséget. Aki megmaradt, az ’56-ban lelépett külföldre, és Magyarország gyakorlatilag kiművelt emberfők nélkül maradt. A ’60-as években felnövekvő technokrata réteg már a nyomába sem léphetett a nemesi értelmiségnek, magyarul: hatelemis párttitkárok hülyegyerekeiből lettek orvosok, tudósok, tanárok, mérnökök, stb. És ez a vonal töretlen! Na, akkor mit várhatunk?

Mészáros Jolán
2011.10.25.
21:22

@Jovi: http://wangfolyo.blogspot.com/2011/10/magyar-megnyitas.html

KONIG TAMAS
2011.10.07.
08:36

Gratula :-)

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PALATINUS // Egy hely + Építészfórum

2021.10.13. 10:43
00:06:31

Az 1930-as években Janáky István és Szőke Károly tervei alapján a Margitsziget egyik legnépszerűbb pontja, a Palatinus Strand, vagy becenevén a Pala. A magyar modernizmus színvonalas alkotása 2017-ben újulhatott meg Nagy Csaba és az Archikon közreműködésével. Az Egy hely mai részéből a Pala és a margitszigeti fürdőkultúra történetével ismerkedhetünk meg.

Az 1930-as években Janáky István és Szőke Károly tervei alapján a Margitsziget egyik legnépszerűbb pontja, a Palatinus Strand, vagy becenevén a Pala. A magyar modernizmus színvonalas alkotása 2017-ben újulhatott meg Nagy Csaba és az Archikon közreműködésével. Az Egy hely mai részéből a Pala és a margitszigeti fürdőkultúra történetével ismerkedhetünk meg.

Nézőpontok/Történet

A PÁCINI MÁGOCSY-KASTÉLY // Egy hely + Építészfórum

2021.09.08. 16:03
00:06:34

A pácini várkastély hazánk késő-reneszánsz építészetének fontos alkotása, jellegzetes saroktornyaival, gyilokjárójával és cserépkályháival Észak-Magyarország egyik legszebb műemléke. Az Építészfórum és az Egy hely közös sorozatának mai részében ezt a XVI. századi épületet ismerhetjük meg.

A pácini várkastély hazánk késő-reneszánsz építészetének fontos alkotása, jellegzetes saroktornyaival, gyilokjárójával és cserépkályháival Észak-Magyarország egyik legszebb műemléke. Az Építészfórum és az Egy hely közös sorozatának mai részében ezt a XVI. századi épületet ismerhetjük meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk