/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Épületek/Középület

A tükrök mestere - Phillip K. Smith III. installációi

1/47

Lucid Stead projekt - fotó: Steve King

?>
Lucid Stead projekt - fotó: Steve King
?>
Lucid Stead projekt - fotó: Steve King
?>
Lucid Stead projekt - fotó: Steve King
?>
Lucid Stead projekt - fotó: Steve King
?>
Lucid Stead projekt - fotó: Steve King
?>
Lucid Stead projekt - fotó: Steve King
?>
Lucid Stead projekt - fotó: Steve King
?>
Lucid Stead projekt - fotó: Steve King
?>
Lucid Stead projekt - fotó: Steve King
?>
Lucid Stead projekt - fotó: Steve King
?>
Lucid Stead projekt - fotó: Steve King
?>
Lucid Stead projekt - fotó: Lou Mora
?>
Lucid Stead projekt - fotó: Lance Gerber
?>
Lucid Stead projekt - fotó: Lance Gerber
?>
Lucid Stead projekt - fotó: Lance Gerber
?>
Lucid Stead projekt - fotó: Lance Gerber
?>
Lucid Stead projekt - fotó: Lance Gerber
?>
Lucid Stead projekt - fotó: Lance Gerber
?>
The Circle of Land and Sky - fotó: Lance Gerber
?>
The Circle of Land and Sky - fotó: Lance Gerber
?>
The Circle of Land and Sky - fotó: Lance Gerber
?>
The Circle of Land and Sky - fotó: Lance Gerber
?>
The Circle of Land and Sky - fotó: Lance Gerber
?>
The Circle of Land and Sky - fotó: Lance Gerber
?>
The Circle of Land and Sky - fotó: Lance Gerber
?>
The Circle of Land and Sky - fotó: Lance Gerber
?>
The Circle of Land and Sky - fotó: Lance Gerber
?>
The Circle of Land and Sky - fotó: Lance Gerber
?>
The Circle of Land and Sky - fotó: Lance Gerber
?>
The Circle of Land and Sky - fotó: Lance Gerber
?>
The Circle of Land and Sky - fotó: Lance Gerber
?>
The Circle of Land and Sky - fotó: Lance Gerber
?>
The Circle of Land and Sky - fotó: Lance Gerber
?>
The Circle of Land and Sky - fotó: Lance Gerber
?>
The Circle of Land and Sky - fotó: Lance Gerber
?>
Open Sky, Milánó
?>
Open Sky, Milánó
?>
Open Sky, Milánó
?>
Open Sky, Milánó
?>
Reflection Field
?>
Reflection Field
?>
Reflection Field
?>
Reflection Field
?>
Reflection Field
?>
Reflection Field
?>
Reflection Field
?>
Reflection Field
1/47

Lucid Stead projekt - fotó: Steve King

A tükrök mestere - Phillip K. Smith III. installációi
Épületek/Középület

A tükrök mestere - Phillip K. Smith III. installációi

2018.04.25. 15:30

Cikkinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Földrajzi hely:
Milánó, Olaszország

Építészek, alkotók:
Phillip K. Smith III

A kaliforniai sivatagban már számos látványos installációt létrehozott Phillip K. Smith III. építész-képzőművész, most Milánóban egy reneszánsz palota udvarán mutathatta be, milyen hatást tud elérni tükröződéseivel, fény- és árnyjátékaival a zárt, városi környezetben. Bán Dávid írása.

Hatalmas tükörgallér jelent meg a milánói belvárosának közelében álló 15. századi Palazzo Isimbardi udvarában. Első ránézésre persze szokatlanul hat a kontraszt az installáció és a hagyományos mintakövető épület között, de mindez korántsem meglepő. Az amerikai Phillip K. Smith III. térművész-építész munkája az idei Design Week alkalmából került a patinás helyszínre, a svéd COS divatcég megbízásából. Nem először kerül izgalmas installáció az udvarra, hiszen a COS már évek óta neves alkotókat hív meg, hogy a programok idejére valamilyen karakteres jelzést helyezzenek el, amely összeköti a teret a divattal.

Az április 22-én zárult eseményre készült installációhoz a megrendelő a lehető legnagyobb szabadságot adta az alkotónak. Smith elmondása szerint a COS képviselői csak annyit mondtak neki, hogy „szeretjük a munkáit, ez lenne a tér, beszéljünk egy hónap múlva". Rámutatva a palazzo udvarára, egy időre magára hagyták az alkotót. A térbe végül egy hatalmas, tükörszerűen csillogó, a fényt visszaverő, rozsdamentes acélpanelekből álló félkörív került azzal a céllal, hogy a tér megnyíljon, a belső udvarra bevetüljön az égbolt kékje. Smith a nyüzsgő utcából a palotába belépők számára egy kisebb nyugodt oázist szeretett volna létesíteni, a megnyugtatásra szolgáló építészeti teret kialakítani. Az Open Sky című munka az égbolt leképezése lett a reneszánsz palota udvarának kövezetére.


Open Sky, Milánó
36/47
Open Sky, Milánó

Open Sky, Milánó
38/47
Open Sky, Milánó

 

Phillip K. Smith III. rendszeresen használja a visszatükröződő felületeket építészeti jellegű installációiban. Az építész-képzőművész kaliforniai műtermében készíti általában ideiglenes megjelenésű térinstallációit. Legfőbb „építőanyaga" maga a fény, annak mozgása, állandó változása, melyet tükrökkel, tükröződésekkel irányítja bele installációiba, vagy éppen különböző, de állandóan változó mesterséges színeket ad nekik. Az égen kívül inspirációként hat rá a végtelenbe tűnő hatalmas sivatag, az a táj, amely kaliforniai stúdióját is körbeveszi.


Lucid Stead projekt - fotó: Steve King
1/47
Lucid Stead projekt - fotó: Steve King

Lucid Stead projekt - fotó: Lance Gerber
13/47
Lucid Stead projekt - fotó: Lance Gerber

 

2013-ban egy elhagyatott sivatagi faházat alakított át tükrökkel játszó installációvá. A Lucid Stead elnevezésű munka az érzéki csalódásra épül. Minden második sor deszkázatot tükröződő felületre cserélt ki, így azt a hatást kelti, mintha a vízszintes sávokban átlátnánk az épületen. Az épület maga befogadja és egyúttal transzparenssé teszi a sivatagi látképet. Az egész projekt a fény és árnyák hatásokon, a sivatag nyugalmának szokatlan megtörésén alapszik. A nyílászárók különleges felületet kaptak, amely napközben nem különbözik a tükröződő sávoktól, este azonban a mögöttük elhelyezett LED világítás színezi meg azokat. Egy számítógépes program változtatja a színeket és a fényerőt, figyelembe véve a fényviszonyokat és a környező mozgásokat. Ahogy Smith elmondja: a sivatagi ház percepciója nagyban múlik azon, hogy miként közelítünk hozzá. Mindenképp időt, nyugalmat kell szánnunk rá, csak így bontakozik ki a fénnyel való játék. 


The Circle of Land and Sky - fotó: Lance Gerber
23/47
The Circle of Land and Sky - fotó: Lance Gerber

The Circle of Land and Sky - fotó: Lance Gerber
29/47
The Circle of Land and Sky - fotó: Lance Gerber

 

A sivatagban megjelenő, a fényekkel és tükröződésekkel játszó illúziókeltés, a műalkotássá átlényegült építészeti munkája hozta el az alkotó számára a nemzetközi hírnevet. A Desert Biennálé Desert X című kiállításán 16 művész alkotásait mutatták be. Phillip K. Smith III. The Circle of Land and Sky című munkájával itt már aktív részvételt várt el a látogatóktól. A dél-kaliforniai Coachella-völgyben felállított, köralakban elendezett 300 darab keskeny, megdöntött oszlop különböző tükröződését adják a sivatagnak. A munka megismeréséhez, feldolgozásához Smith arra kérte a látogatókat, hogy készítsenek fotókat és töltsék fel az Instagramra, így a tárlat valóban élni kezdett. Az égboltot itt hasonló módon csatornázta be a sivatagi látképbe, mint később Milánóban a COS installációban tette a Palazzo Isimbardi udvarán, ezáltal a kaliforniai munka egyfajta előképe lett az Open Sky-nak.


Reflection Field
43/47
Reflection Field

Reflection Field
45/47
Reflection Field


Akárcsak a milánói designhét, az 1999 óta megrendezésre kerülő, szintén kaliforniai Coachella Valley Music and Arts Festival is minden évben egyedi installációkat rendel kortárs művészektől. Smith a Desert X kiállítás sikere után kapott meghívást a népszerű zenei és művészeti fesztiválra, hogy 2014-ben ő építsen installációkat. A Lucid Stead munkájához hasonlóan kétarcú elemeket tervezett ide: olyan hatalmas oszlopokat, szabályos álló hasábokat épített, amelyek nappal tükröződnek, éjszaka pedig hatalmas, különböző színben világító neontömbökké alakulnak át. Nappal jól visszaadják a környező természeti formák kontúrjait, valamelyest a táj részévé válnak, éjszaka pedig külön életet kezdenek élni. 

A számos sivatagban és néhány amerikai múzeum előterében megjelenő installációja után a milánói alkotásával már közvetlen kapcsolatba kerül a hagyományos építészeti térrel. Hiszen itt egyértelműen kapcsolódik a 15. századi reneszánsz palotához, Smith tükröződései itt lépnek leginkább interakcióba az épített környezettel, találkoznak a leginkább zárt falak nyújtotta keretekkel. A megrendelő divatcég azonban jól felismerte a korábban nagy térségekben működő építészeti installációkban, a tükröződésekben és a fény-árnyék játékokban rejlő lehetőségeket, így Smith gondolatai szerencsésen találkoztak és valósultak meg a milánói környezetben is.

Bán Dávid

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk