Technológia

A világháború emléke a föld alatt - II. Világháború Múzeuma, Gdansk

1/5

II. Világháború Múzeuma, Gdansk

II. Világháború Múzeuma, Gdansk

II. Világháború Múzeuma, Gdansk

II. Világháború Múzeuma, Gdansk

II. Világháború Múzeuma, Gdansk

?>
II. Világháború Múzeuma, Gdansk
?>
II. Világháború Múzeuma, Gdansk
?>
II. Világháború Múzeuma, Gdansk
?>
II. Világháború Múzeuma, Gdansk
?>
II. Világháború Múzeuma, Gdansk
1/5

II. Világháború Múzeuma, Gdansk

II. Világháború Múzeuma, Gdansk

II. Világháború Múzeuma, Gdansk

II. Világháború Múzeuma, Gdansk

II. Világháború Múzeuma, Gdansk

A világháború emléke a föld alatt - II. Világháború Múzeuma, Gdansk
Technológia

A világháború emléke a föld alatt - II. Világháború Múzeuma, Gdansk

2017.11.06. 15:15

Cikkinfó

Támogatott tartalom

Cég, szervezet:
Siniat

Építészek, alkotók:
Zdzislaw Leszkowski

Impozáns, a földből ék alakban kiálló gdanski, II. Világháború Múzeumának épülettömbje pedig az csak a monumentális bejáratot rejti. A 23 ezer négyzetméternyi felhasználói felületet a föld alatt helyzeték el, és ezzel a világ egyik legnagyobb, történeti múzeumi kiállítása lett.

 

Gdansk egy izgalmas épülettel lett gazdagabb, az építészek pedig valódi kihívásokkal teli feladatot kaptak. Tervezőnek és végül a kivitelezőnek is egyaránt fejtörést jelentett a feladat: összehangolni a funkciót és a látványt, méltó módon „csomagolni a teret" a tartalomhoz. Föld alatt és felett különleges formák, nagy belmagasságú terek születtek, ahol egyúttal magas tűzállósági, hang- és hőszigetelési szabványoknak is eleget kellett tenni.


II. Világháború Múzeuma, Gdansk
2/5
II. Világháború Múzeuma, Gdansk

 

A kivitelező számára a Múzeum belső tereiben végzett szárazépítési munka volt komoly feladat. A sokrétű követelményrendszer, a hatalmas belső terek és a gipszkarton általánostól eltérő alkalmazása miatt érezte úgy Zdzislaw Leszkowski, a Múzeum belső munkáit végző Renova vállalat tulajdonosa, hogy rendhagyó feladatot kaptak. Az épület különleges kialakítású függőleges vagy éppen ferde – akár 7 méter magas - falai, azok rögzítése, a tárlók súlya vagy a hangszigetelés csak néhány terület azok közül, melyekhez gipszkarton megoldást kellett találni. Mivel a kiállítás évi több százezer hazai és külföldi látogatóra számít, így a falaknak a mechanikai terhelést is el kell bírniuk.


II. Világháború Múzeuma, Gdansk
3/5
II. Világháború Múzeuma, Gdansk

 

A több mint 1000 négyzetméteren használt Siniat Nida Twarda faforgáccsal megerősített magú gipszkarton lapjai például a mechanikai sérüléseket hivatottak „kibírni" nap-nap után, hogy a múzeumi élmény hónapok múlva is minden látogatónak ugyanazt jelenthesse. Miközben láthatatlanul teljesülnek a törvényi előírások, tartósak a falak, a felhasználói élménynek is teljessé kell válnia. Egy ilyen projekt esetén a funkció és esztétika elválaszthatatlan testvérek. A Siniat gipszkarton lapok a legváltozatosabb formájú falfelületek kialakítását is lehetővé tette, így már csak egy szakértő csapatra volt szükség a megvalósításhoz. A rugalmas Siniat Nida Gieta lapjainak használatával alakították ki a lágy átmeneteket, domborításokat és a falak szép ívét, kivitelezve építész által megálmodott vonalvezetést.


II. Világháború Múzeuma, Gdansk
4/5
II. Világháború Múzeuma, Gdansk

 

Minden gipszkarton elem megtalálható a Siniat és Promat termékkínálatában, amelyekkel a tervből valóság lett. Például a Promaduct®-500 rendszerrel a szellőzőcsatornák tűzvédelmét biztosították, hiszen a múzeumi szintek a föld alá kerültek, így a szellőztetés kiemelt jelentőséget kapott. A szellőző és füstelvezető csatornák szigeteléséhez több mint 4000 m² Promatect®-L500 építőlapot építettek be. Ez a biztonságtechnikai vonatkozás, míg az esztétikai kihívásoknál több mint 40 000 négyzetméternyi, a helyzethez igazított elvárások szerinti, termékével működött közre a Siniat a profiloktól a gipszkarton lapokig.


II. Világháború Múzeuma, Gdansk
5/5
II. Világháború Múzeuma, Gdansk

 

Egy múzeumnál nemcsak a látvány a fontos, az akusztikai kérdések, a látogatói élmény befogadása is megkerülhetetlen kérdés. A monumentális tereknél az alkalmazott hanghatások miatt is szükség volt az elkülönítésre és közben minimalizálni kellett a hangvisszaverődést: erre használták megoldásként a hangelnyelés érdekében a plusz akusztikus textilréteggel ellátott, 400 négyzetméternyi Nida Sonic perforált gipszkarton lapot.
Így vált ez az izgalmas, látványos belső tér a Siniat palettájának kiemelkedő referenciájává. Esztétikusan és biztonsággal szolgálva az emlékezést a gdanski II. Világháború Múzeumában. További érdekességeket, részleteket a projektről itt

Siniat

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.