/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Gazdaság

A Zaha Hadid Architects tervezi Prága új üzleti negyedét

1/4

A Masaryčka spojuje látványterve a felújított államásépülettel és a Na Florenci utca mentén álló új irodatömbökkel. Forrás: Masaryčka spojuje, masaryckaspojuje.cz

?>
A Masaryčka spojuje  látványterve a felújított államásépülettel és a Na Florenci utca mentén álló új irodatömbökkel. Forrás: Masaryčka spojuje, masaryckaspojuje.cz
?>
A Masaryčka spojuje  látványterve a felújított államásépülettel és a Na Florenci utca mentén álló új irodatömbökkel. Forrás: Masaryčka spojuje, masaryckaspojuje.cz
?>
A Na Florenci utca új beépítése. Forrás: Masaryčka spojuje, masaryckaspojuje.cz
?>
A Zaha Hadid Architects vázlatrajza a Na Florenci utca mentén tervezett épületekre. Forrás: Masaryčka spojuje, masaryckaspojuje.cz
1/4

A Masaryčka spojuje látványterve a felújított államásépülettel és a Na Florenci utca mentén álló új irodatömbökkel. Forrás: Masaryčka spojuje, masaryckaspojuje.cz

A Zaha Hadid Architects tervezi Prága új üzleti negyedét
Gazdaság

A Zaha Hadid Architects tervezi Prága új üzleti negyedét

2020.03.23. 13:54

Mégpedig Európa egyik legrégebbi vasútállomásának felújításával. A százezer négyzetméternyi fejlesztés azonban jelentős csúszásban van, az első átadások csak két év múlva várhatóak.  

A Praha Masarykovo nádraží, azaz a Masaryk vasútállomás 1845-ben épült Anton Jüngling tervei alapján (azaz mindössze 15 évvel fiatalabb a világ legrégebbi, ma is működő vasútállomásánál Liverpoolban). A közeli főpályaudvar 1871-es átadásáig ez volt a város legnagyobb vasútállomása, és manapság annak telített mivolta miatt fontos kiegészítő szerepet tölt be. Praktikussá teszi, hogy szinte a belváros szívében helyezkedik el, mintha Budapesten a Nyugatit előretolták volna egészen a kiskörútig. A mellette levő, alulhasznosított területek viszont inkább a Keleti pályaudvar oldalsávját idézik. 

A Masaryčka spojuje  látványterve a felújított államásépülettel és a Na Florenci utca mentén álló új irodatömbökkel. Forrás: Masaryčka spojuje, masaryckaspojuje.cz
1/4
A Masaryčka spojuje látványterve a felújított államásépülettel és a Na Florenci utca mentén álló új irodatömbökkel. Forrás: Masaryčka spojuje, masaryckaspojuje.cz

A terület hasznosítására még 2002-ben írt ki először pályázatot, amelyet 2009-ben ötletpályázat, 2010-ben pedig urbanisztikai-építészeti tervpályázat követett. A szlovák alapítású befektetőcég, a Penta Investments 2011-ben kapcsolódott be a folyamatba. A Penta ingatlanfejlesztő ága Szlovákiában, Csehországban és Lengyelországban aktív – a Masaryčka spojuje a legnagyobb aktuális beruházásaik közé tartozik. Belépésüket újabb pályázatok követték, ezek eredményeként választották ki a Zaha Hadid Architects és a cseh Jakub Zigler Architekti készítette masterplant még 2014-ben, még a világhírű tervezőnő életében. 

A beruházás első lépéseként a pályaudvar felújítása készült el, a köz általános megelégedésére, 2012-2018 között. (Az állomás természetesen a cseh államvasutak tulajdonában maradt, a bérbeadható területeket azonban a Penta többségi tulajdonában álló cég hasznosítja.) A felújítás terveit Marek Tichý vezetésével a TaK Architects készítette, a SUDOP Praha közreműködésével. 

A Masaryčka spojuje  látványterve a felújított államásépülettel és a Na Florenci utca mentén álló új irodatömbökkel. Forrás: Masaryčka spojuje, masaryckaspojuje.cz
2/4
A Masaryčka spojuje látványterve a felújított államásépülettel és a Na Florenci utca mentén álló új irodatömbökkel. Forrás: Masaryčka spojuje, masaryckaspojuje.cz

A további munkák azonban meglehetősen lassú ütemben folynak, aminek részben az igen prominens, belvárosi helyszín, részben a kötelező régészeti feltárások az okai. A tervek szerint második lépésben a Na Florenci utca (1. ütem), illetve a Hybersnká és a Wilsonová utcák közötti, háromszög alakú, jelenleg parkolóként használt terület (4. ütem) tervezése és kivitelezése kezdődik meg. 

A Na Florenci utca torkolatánál, a vasútállomás mellett kisebb teret alakítanak ki, az utca szélességét pedig 25 méterre növelik. Mindkét oldalon fasort is telepítenek majd. Az ide tervezett épületek a Zaha Hadid Architects munkái. A nyilvános konzultációk eredményeként a fejlesztő 2019 őszén azt is bejelentette, hogy a tervezett épületek magasságát a Na Florenci utca mentén két méterrel csökkentik. 

A Zaha Hadid Architects vázlatrajza a Na Florenci utca mentén tervezett épületekre. Forrás: Masaryčka spojuje, masaryckaspojuje.cz
4/4
A Zaha Hadid Architects vázlatrajza a Na Florenci utca mentén tervezett épületekre. Forrás: Masaryčka spojuje, masaryckaspojuje.cz

A 4. ütem épületeinek terveit a Schindler Seko Architekti alapítói, Ludvík Seko és Jan Schindler cseh építészek készítették. Itt létrejön egy új gyalogos sétány, valamint a Wilsonová és a Husitská utcák felüljárói alatt a közvetlen kapcsolat a Masaryk állomás egykori csarnokaival – ide hosszú távon vasúti múzeumot terveznek. 

A majdani kiadásban fontos szerepet kaphat, hogy a tervek szerint ide, a Masarykra fut majd be a reptéri vasútvonal is – ennek építését azonban 2023 előtt aligha kezdik meg. A beruházás első épületeinek idén kellett volna elkészülnie, de várhatóan nem lesz átadás 2022 előtt. A teljes egészében 100 ezer iroda- és kereskedelmi négyzetméterre rúgó beruházás így akár 2027-is is elhúzódhat. Feltéve persze, hogy a jelenlegi vírushelyzet nyomán kialakuló gazdasági visszaesés nem tesz keresztbe a projektnek, ahogyan egy évtizeddel ezelőtt Zaha Hadid budapesti álmainak.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk