Közélet, hírek

A Zaha Hadid Architects tervezi Prága új üzleti negyedét

1/4

A Masaryčka spojuje látványterve a felújított államásépülettel és a Na Florenci utca mentén álló új irodatömbökkel. Forrás: Masaryčka spojuje, masaryckaspojuje.cz

Hirdetés
?>
A Masaryčka spojuje  látványterve a felújított államásépülettel és a Na Florenci utca mentén álló új irodatömbökkel. Forrás: Masaryčka spojuje, masaryckaspojuje.cz
?>
A Masaryčka spojuje  látványterve a felújított államásépülettel és a Na Florenci utca mentén álló új irodatömbökkel. Forrás: Masaryčka spojuje, masaryckaspojuje.cz
?>
A Na Florenci utca új beépítése. Forrás: Masaryčka spojuje, masaryckaspojuje.cz
?>
A Zaha Hadid Architects vázlatrajza a Na Florenci utca mentén tervezett épületekre. Forrás: Masaryčka spojuje, masaryckaspojuje.cz
1/4

A Masaryčka spojuje látványterve a felújított államásépülettel és a Na Florenci utca mentén álló új irodatömbökkel. Forrás: Masaryčka spojuje, masaryckaspojuje.cz

A Zaha Hadid Architects tervezi Prága új üzleti negyedét
Közélet, hírek

A Zaha Hadid Architects tervezi Prága új üzleti negyedét

2020.03.23. 13:56

Mégpedig Európa egyik legrégebbi vasútállomásának felújításával. A százezer négyzetméternyi fejlesztés azonban jelentős csúszásban van, az első átadások csak két év múlva várhatóak.  

A Praha Masarykovo nádraží, azaz a Masaryk vasútállomás 1845-ben épült Anton Jüngling tervei alapján (azaz mindössze 15 évvel fiatalabb a világ legrégebbi, ma is működő vasútállomásánál Liverpoolban). A közeli főpályaudvar 1871-es átadásáig ez volt a város legnagyobb vasútállomása, és manapság annak telített mivolta miatt fontos kiegészítő szerepet tölt be. Praktikussá teszi, hogy szinte a belváros szívében helyezkedik el, mintha Budapesten a Nyugatit előretolták volna egészen a kiskörútig. A mellette levő, alulhasznosított területek viszont inkább a Keleti pályaudvar oldalsávját idézik. 

A Masaryčka spojuje  látványterve a felújított államásépülettel és a Na Florenci utca mentén álló új irodatömbökkel. Forrás: Masaryčka spojuje, masaryckaspojuje.cz
1/4
A Masaryčka spojuje látványterve a felújított államásépülettel és a Na Florenci utca mentén álló új irodatömbökkel. Forrás: Masaryčka spojuje, masaryckaspojuje.cz

A terület hasznosítására még 2002-ben írt ki először pályázatot, amelyet 2009-ben ötletpályázat, 2010-ben pedig urbanisztikai-építészeti tervpályázat követett. A szlovák alapítású befektetőcég, a Penta Investments 2011-ben kapcsolódott be a folyamatba. A Penta ingatlanfejlesztő ága Szlovákiában, Csehországban és Lengyelországban aktív – a Masaryčka spojuje a legnagyobb aktuális beruházásaik közé tartozik. Belépésüket újabb pályázatok követték, ezek eredményeként választották ki a Zaha Hadid Architects és a cseh Jakub Zigler Architekti készítette masterplant még 2014-ben, még a világhírű tervezőnő életében. 

A beruházás első lépéseként a pályaudvar felújítása készült el, a köz általános megelégedésére, 2012-2018 között. (Az állomás természetesen a cseh államvasutak tulajdonában maradt, a bérbeadható területeket azonban a Penta többségi tulajdonában álló cég hasznosítja.) A felújítás terveit Marek Tichý vezetésével a TaK Architects készítette, a SUDOP Praha közreműködésével. 

A Masaryčka spojuje  látványterve a felújított államásépülettel és a Na Florenci utca mentén álló új irodatömbökkel. Forrás: Masaryčka spojuje, masaryckaspojuje.cz
2/4
A Masaryčka spojuje látványterve a felújított államásépülettel és a Na Florenci utca mentén álló új irodatömbökkel. Forrás: Masaryčka spojuje, masaryckaspojuje.cz

A további munkák azonban meglehetősen lassú ütemben folynak, aminek részben az igen prominens, belvárosi helyszín, részben a kötelező régészeti feltárások az okai. A tervek szerint második lépésben a Na Florenci utca (1. ütem), illetve a Hybersnká és a Wilsonová utcák közötti, háromszög alakú, jelenleg parkolóként használt terület (4. ütem) tervezése és kivitelezése kezdődik meg. 

A Na Florenci utca torkolatánál, a vasútállomás mellett kisebb teret alakítanak ki, az utca szélességét pedig 25 méterre növelik. Mindkét oldalon fasort is telepítenek majd. Az ide tervezett épületek a Zaha Hadid Architects munkái. A nyilvános konzultációk eredményeként a fejlesztő 2019 őszén azt is bejelentette, hogy a tervezett épületek magasságát a Na Florenci utca mentén két méterrel csökkentik. 

A Zaha Hadid Architects vázlatrajza a Na Florenci utca mentén tervezett épületekre. Forrás: Masaryčka spojuje, masaryckaspojuje.cz
4/4
A Zaha Hadid Architects vázlatrajza a Na Florenci utca mentén tervezett épületekre. Forrás: Masaryčka spojuje, masaryckaspojuje.cz

A 4. ütem épületeinek terveit a Schindler Seko Architekti alapítói, Ludvík Seko és Jan Schindler cseh építészek készítették. Itt létrejön egy új gyalogos sétány, valamint a Wilsonová és a Husitská utcák felüljárói alatt a közvetlen kapcsolat a Masaryk állomás egykori csarnokaival – ide hosszú távon vasúti múzeumot terveznek. 

A majdani kiadásban fontos szerepet kaphat, hogy a tervek szerint ide, a Masarykra fut majd be a reptéri vasútvonal is – ennek építését azonban 2023 előtt aligha kezdik meg. A beruházás első épületeinek idén kellett volna elkészülnie, de várhatóan nem lesz átadás 2022 előtt. A teljes egészében 100 ezer iroda- és kereskedelmi négyzetméterre rúgó beruházás így akár 2027-is is elhúzódhat. Feltéve persze, hogy a jelenlegi vírushelyzet nyomán kialakuló gazdasági visszaesés nem tesz keresztbe a projektnek, ahogyan egy évtizeddel ezelőtt Zaha Hadid budapesti álmainak.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

VÁRKERT BAZÁR // Egy hely + Építészfórum

2021.03.24. 18:04
00:07:03

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk