A’Design Awardot nyert az OSZK Corvina-kiállítása
A Belső tér és kiállítási design kategóriájában szerzett 2020-ban bronz minősítést a Gazdag Mária / Lulla Interiors által tervezett tárlat, amely két évvel ezelőtt volt látható az Országos Széchényi Könyvtárban. A tárlatot a tervező által küldött szöveggel mutatjuk be.
Inspiráció
A Corvina Könyvtár könyveit bemutató kiállítást az Országos Széchényi Könyvtár rendezte, fókuszában a XV. századi királyi udvarban működő műhelyben zajló komplex könyvkészítő tevékenységgel. A korábbi Corvina kiállításokkal ellentétben Zsupán Edina kurátor célja a budai műhely bemutatása volt, amivel a Corvina könyvtárral kapcsolatos eddigi tudásunkat új alapokra helyezte.
A fő tervezési szempont az volt, hogy a pompás könyveket egy visszafogottan elegáns környezetbe helyezzük, és a kialakítással segítsük, hogy a kurátor üzenete eljusson a nagyon különböző ismeretekkel rendelkező látogatókhoz.
Koncepció
A kiállítótermekbe való belépés előtt egy hatalmas hullámzó panel fogadta a látogatókat általános tudnivalókkal. Ez a hullámzó felület kialakításával a pergamenre emlékeztetett, ami a középkori kódexek anyaga. Hasonló átvezető tér fogadta a látogatókat a termekből kilépve is, könyvtári olvasóteremre emlékeztető kialakítással. A kiállítás szívében, három teremben 67 kódexet csodálhattak meg a látogatók. Ezzel a megoldással a kiállítói útvonal összecseng a kiállítás témájával: a királyi könyvtár születésével.
Különleges adottságok
A könyvtárépület mint helyszín különleges kihívást jelentett a tervezéskor. A Corvinák a világ különböző pontjairól érkeztek (Párizs, New York, Lipcse, Vatikán, Bécs stb.) és kerültek a Magyarországon őrzött kötetekkel ismét egy térbe, viszonylag rövid időre. Nagyszámú látogató érkezésére kellett felkészülni, akik teljesen különböző szintű háttértudással rendelkeztek a témában.
Megoldások
A kérés az volt, hogy a nagymúltú épület három emeleti kiállítótermét használjuk. Ezek a termek nagyon különbözőek kialakításukban, így mindhárom termet kibéleltük ideiglenes falakkal, és új padlót helyeztünk el, így létrehozva egy egységes kiállítóteret.
Azzal, hogy használtuk az előteret, a lépcsőházat és az emeleti előcsarnokot is, a látogatók az épületbe érkezve azonnal a kiállításba léptek. Ezeknek a tereknek a használata arra is lehetőséget adott, hogy a zajosabb, több fényt igénylő interaktív elemeket kihozzuk a csendet, félhomályt igénylő termekből. Így a fotópont és egy múzeumpedagógiai helyszín is az emeleti előcsarnokba került. Ezzel a kiállítás teljes területe kb. 400 m2 lett.
Az anyagok kiválasztásánál figyelembe kellett venni, hogy a kiállítás viszonylag rövid ideig tartott nyitva, és hogy a kódexek biztonsága elsődleges szempont. Formaldehid mentes MDF-et, vizes bázisú festéket írtunk elő a vitrinek készítéséhez. Minden lámpa egyedileg állítható fényerejű volt, így minden könyvön önállóan elérhető volt az 50 lux maximális fénymennyiség. Ezzel a megoldással azt értük el, hogy a könyvek a figyelem fókuszában, szinte lebegtek a térben, ahelyett, hogy általánosan megvilágított vitrindobozokra került volna a hangsúly.
Minden teremben nagy méretű érintőképernyőn lapozhattak bele az érdeklődők a könyvekbe, és próbálhatták ki a kiállításon megszerzett tudásukat kvízzel. A hangpontnál lehetőség volt belehallgatni a latin és görög nyelvről magyar és angol nyelvre fordított tartalmakba. A dekorációban a hangsúly a közölni kívánt információkra került, a vitrinek hátfalán visszafogott dekorációs grafika, a padlón pedig fényfestés díszítette a termeket.
Gazdag Mária / Lulla Interiors
A könyvtár mint különleges kiállítási helyszín témában Gazdag Mária belsőépítész és Zsupán Edina kurátor tanulmányt is publikált a British Library Alexandria című folyóiratában, amelyet itt lehet elérni. A kiállítás a könyvek védelmének érdekében csak 3 hónapig tarthatott nyitva, de az Országos Széchényi Könyvtár honlapján virtuálisan továbbra is látogatható.