Helyek/Infrastruktúra

Aktívház és zöld dizájn – a MOL új budai benzinkútja

1/32

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt
Fa makett, tervező: Zombori Zsolt
Fal terve, tervező: Zombori Zsolt
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
Zombori Zsolt
?>
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
?>
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
?>
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
?>
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
?>
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
?>
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
?>
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
?>
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
?>
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
?>
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
?>
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
?>
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
?>
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
?>
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
?>
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
?>
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
?>
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
?>
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
?>
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
?>
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
?>
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
?>
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
?>
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt
?>
Fa makett, tervező: Zombori Zsolt
?>
Fal terve, tervező: Zombori Zsolt
?>
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
?>
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
?>
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
?>
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
?>
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
?>
Zombori Zsolt
?>
1/32

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor

Aktívház és zöld dizájn – a MOL új budai benzinkútja
Helyek/Infrastruktúra

Aktívház és zöld dizájn – a MOL új budai benzinkútja

2012.02.02. 14:23

Projektinfó

Szerzők:
Garai Péter

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Zombori Zsolt

Vélemények:
7

Január 20-án adták át a megújuló energiaforrásokat aktívan hasznosító, új MOL-töltőállomást Budapest XII. kerületében, az Istenhegyi úton. A jövőbe mutató projekt kihívásairól és részleteiről Zombori Zsolt építész mesélt. A helyszínen Garai Péter járt, a nem mindennapi létesítményt pedig Zsitva Tibor fotóival mutatjuk be.

Környezetbarát benzinkút – elsőre furcsa megállapításnak, akár oximoronnak is tűnhet, ám ha arra gondolunk, hogy az épület saját maga állítja elő a működéséhez szükséges energiát - sőt még többletet is termel -, a kép máris árnyaltabbnak tűnik. Ilyen MOL-töltőállomást adtak át 2012. január 20-án Budán, a XII. kerületben, az Istenhegyi út egyik kanyarulatában.

 

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
1/32
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
2/32
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
3/32
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor

 

 

Zombori Zsolt, az Európa Stúdió építésze hat évvel ezelőtt nyerte meg a MOL-töltőállomások új külső arculattervezésére kiírt pályázatot. Az Istenhegyi úti „jövő töltőállomása" tervezési programjában nagy hangsúllyal szerepelt az innovatív zöld megoldások integrált alkalmazása. A munkát többéves tanulás, vizsgálódás, a témában való elmélyedés előzte meg, amelynek során az építész elvégezte a berlini Szolár Akadémiát, valamint számos nemzetközi konferencián vett részt, kiállításokra, vásárokra látogatott el. „A feladat egyfajta jövőkutatás volt, ami rendkívüli izgalmat és kihívást jelentett. Meg kellett jósolnunk, milyen lesz a világ 5-10 év múlva, hiszen a szolár technológiák akkoriban még kevésbé fejlett stádiumban voltak" – mondta Zombori Zsolt.

 

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
4/32
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
5/32
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
6/32
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
7/32
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor

 

 

A kiindulást a benzinkutak több évtizede kialakult, „öröklött doboz-építészetének" újragondolása jelentette. „Már az első vázlatainkban egy részben földbe rejtett, dombház-szerű képződmény szerepelt, napelemekkel és szélkerékkel. Utóbbiról végül lemondtunk, mert a szélenergia hasznosítása hazánkban kevésbé hatékony" – mesélt az építész a kezdetekről. A „felkészülés" részét képezte egy A+ kategóriás irodaház-felújítás projektje, amely egy éve készült el. Az összegyűjtött információk és tapasztalatok birtokában a konkrét tervezési folyamat fél évig tartott, a kivitelezés pedig mindössze 95 napig, amelynek minősége szintén példaértékű. Az építésben döntően magyar cégek és gyártók vettek részt, amelynek során több, korábban még nem alkalmazott innovatív fejlesztés született.

 

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
8/32
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
9/32
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
10/32
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor

 

 

A kezdeményezés világszinten úttörőnek tekinthető, főként a környezetbarát megoldások integrált alkalmazása miatt, amelyre benzinkutak esetében eddig - a tervező tudomása szerint - még nem volt példa. Egy évvel ezelőtt Dubai-ban épült egy magát világelsőnek hirdető öko-benzinkút, itt a környezettudatosság az autómosáshoz felhasznált víz összegyűjtésében, a napelemes világításban és a szelektív hulladékgyűjtésben merül ki.

 

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
11/32
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
12/32
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
13/32
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
14/32
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
15/32
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor

 

 

Az eddig megszokott, 90 cm magas előtető (canopy) helyett itt mindössze 18 cm összvastagságú, egyirányba lejtő, egyhéjú hártyaszerkezetet látunk. A kétrétegű edzett-ragasztott üvegtetőt a felületbe laminált polikristályos napcellák borítják, a vezetékek és a kötődobozok - a gondos tervezésnek köszönhetően - alulról egyáltalán nem láthatók. A filigrán tartószerkezet miatt a világítás megtervezése külön kihívást jelentett. A tartóoszlopokból kinövő ferde „ágakba" integrált Power LED-ek fényét beépített prizmák törik meg és teszik függőlegessé. A szolárfák kezdettől fogva szerepeltek a koncepcióban, elsősorban szimbolikus, illetve figyelemfelkeltő, „nevelő" célzattal. A 8 %-os lejtésben álló, öntisztulásra képes - összesen 50 m2 felületű - levelek formája az első terveken még hatszögletű volt; később kapták végleges, rombusz alakjukat.

A lejtős területbe simuló épületet passzívházként tervezték meg, 70 cm összvastagságú falakkal és födémszerkezettel; a 150 m2-es extenzív zöldtető a hegyvidéki környezetbe való illeszkedés figyelembevételével készült. A zöldfal teljesen egyedi tervezésű: a téglakötésben elrendezett, varjúháj-félék családjába tartozó talajtakarók vízutánpótlását csepegtető rendszer és speciális vízmegtartó réteg biztosítja. A növényzetet a 195 m2-es üvegtetőről elvezetett és ciszternákban összegyűjtött esővízből öntözik. A homlokzatokon megjelenő faburkolat újrahasznosított fazúzalékból készült, a belső térben pedig - szintén újrahasznosított - hullámkartonból készült berendezési tárgyakkal találkozhatunk, amelyek a Terbe Design nevéhez fűződnek. A térbe lógatott, 512 használt parafadugóból készített lámpa, valamint a három, északi zuzmóval díszített gömb külön attrakciót jelent.

 

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
16/32
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
17/32
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
18/32
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
19/32
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor

 

 

A „zöld" koncepciót tükrözi a szemetesek, a hulladéktárolók, valamint a rejtett kamerák egyedi dizájnja is, a térburkolat pedig világoszöld árnyalatú bazaltbetonból készült. A töltőállomás vendégei hatalmas LED-kijelzőn láthatják az épület által termelt elektromos energia és a növények által elnyelt CO2 mennyiségét, amit a megnyitás óta folyamatosan mérnek. A kút alkalmazottai szerint a betérők zöme kíváncsian szemléli és értékeli az újfajta fejlesztéseket, többen érdeklődtek már ezek részleteiről is.

 

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
20/32
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
21/32
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt,  fotó: Zsitva Tibor
22/32
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt
23/32
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt

Fa makett, tervező: Zombori Zsolt
24/32
Fa makett, tervező: Zombori Zsolt

Fal terve, tervező: Zombori Zsolt
25/32
Fal terve, tervező: Zombori Zsolt

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
26/32
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
27/32
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
28/32
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
29/32
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor

Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor
30/32
Mol kút, tervező: Zombori Zsolt, fotó: Zsitva Tibor

 

 

Zombori Zsolt véleménye szerint az elkövetkező években a szolár technológiák egyre szélesebb körben terjedhetnek el. Az Istenhegyi úti töltőállomás elsősorban a számos prototípus (például a levelek, világítótestek) legyártása miatt jelentett költségbeli többletet, a megbízható működés viszont 25-30 éven keresztül garantálható. „Ki kellene találni a jövő jól működő rendszereit, amelyek az előregyártás révén jelentősen olcsóbbá válhatnának" - összegezte gondolatait az építész. Az alkalmazott műszaki megoldások és dizájn-elemek - vagy ezek variánsai - a jövőben akár több MOL benzinkúton is feltűnhetnek, az itt szerzett tapasztalatok felhasználásával.

Garai Péter


Napelemes, „zöld" MOL töltőállomás
vezető tervező: Zombori Zsolt

Zombori Zsolt
31/32
Zombori Zsolt


építész munkatársak: Kiss Péter, Papp Dávid Béla, Bárdos Gabriella
tervezés éve: 2010
generáltervező: Európa Stúdió Építészet-Belsőépítészeti Kft.
tartószerkezetek: Medek Ákos - Medek Kft.
épületgépészet: Nógrádi Péter - Hano-plan Kft.
épületvillamosság: Kovács Gábor - H.P. Mérnökiroda Kft.
belsőépítészet: Myd II. Kft.
egyedi lámpák: Zengővári Kft.
kartonbútorok: Terbe Design
generálkivitelező: Meto-Építő Zrt.
szerkezet: Metalux Kft.
begbízó: MOL Nyrt.
projektmenedzser: Céh Beruházó Zrt.
fotók: Zsitva Tibor

 

 

Vélemények (7)
Garlando
2012.03.22.
22:30

És naponta 3-szor locsolja valaki a falat, hogy zöld maradjon? Vagy már száraz, sárga? Valaki aki arra jár, kérem fotózza le most a falat! Kíváncsi vagyok.. Vagy csak egy egyszeri attrakció az egész? Akkor meg mi értelme?

HI
2012.02.03.
15:12

Ki mit ért környezettudatosság alatt ? Látszólag egyértelmű lenne a válasz, de nézve ezt a MOL létesítményt, azért kételyeim merülnek fel. Hosszabb fejtegetés helyett - tisztelve a tervezők igyekezetét, elismerve szándékuk nemességét és üdvözölve azt, hogy valamilyen elképzelés megvalósult - példaként egy részletet emelnék ki, nevezetesen a "fém" fát, napcella lombozatokkal. Ennek létjogosultságát a következő mondattal kommentálják: "A szolárfák kezdettől fogva szerepeltek a koncepcióban, elsősorban szimbolikus, illetve figyelemfelkeltő, „nevelő” célzattal." A figyelem felkeltés vitathatatlan, a kérdés az, hogy mit szimbolizál és mire nevel ? Nekem az ugrott be, hogy fém fa helyett inkább maradnék az igazinál, vagyis a szimbólum az, hogy az ipari lét hogyan szorítja ki a természetest? Elismerem lehet erre pont ellenkező magyarázatot is adni, mindenki döntse el, neki melyik a valós. Nézzünk néhány technikai részletet. Köztudott, hogy egy ilyen fa-forma szerkezet szélre igen kedvezőtlen (kíváncsi lennék, hogy az MSZ EN 1991-2-4 szerint hogyan számolták). Valóban csupán a szimbólum kedvéért érdemes napcella lombozatot kb. tonnányi acélra feltenni, úgy, hogy a cellák energiatermelésének egy része a szimbólum acélra megy (1 to acél kb 2500-2800 kWh)? Valóban ez a környezettudatosság jó szimbóluma ? Ismétlem minden tiszteletem a tervezőké, az igyekezeté, a munkáé, de meg kell kérdeznem jól lett megfogalmazva a feladat? Huszti István

Medve.T.
2012.02.03.
21:02

@HI: Egyetértek.

Medve.T.
2012.02.02.
20:08

HÁT NEM TUDOM. Biztos szép. Nekem nem.

Pákozdi Imre
2012.02.02.
21:22

@Medve.T.: Érdemes végigolvasni a következő cikket és a hozzászólásokat is: http://www.epiteszforum.hu/node/20437

juhkrist
2012.02.03.
07:46

@Pákozdi Imre: Tisztelt Pákozdi Imre! Az ön által említett cikk címe helyesen: http://epiteszforum.hu/node/20360 (elnézést a hibaigazításért, de szerintem is érdemes elolvasni a kritikákat) Üdvözlettel: Juhász Kristóf

Pákozdi Imre
2012.02.03.
19:43

@juhkrist: Teljesen igaza van, tévedésből a jelen cikket linkeltem be. Köszönöm!

Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk