Architekturmaschine – A számítógép szerepe az építészetben
Az építészetet tekintve a számítógép „építészeti gépként" segíti az ötletek és a tervek vizualizálását. De hogyan kerültek bitek és bájtok az eredetileg jórészt papíralapú tervezési folyamatba? Erre keresi a választ a müncheni Pinakothek der Moderne-ben megnyitott időszaki kiállítás. Juha Mariann ismertetője.
A Müncheni Építészeti Múzeum (Architekturmuseum der TU München) Architekturmaschine című kiállítása a számítógép építészetre gyakorolt hatásának történetét mutatja be, mindezt az 1960-as évektől napjainkig. A kiállítás bázisául szolgáló kétéves kutatási projekt alapvető kérdése: megváltoztatta a számítógép az építészetet, és ha igen, hogyan?
Teresa Fankhänel, a kiállítás kurátora több mint negyven nemzetközi esettanulmányt és projektet választott ki építészek, művészek, mérnökök és kutatók munkái közül. A tárlat anyaga olyan ismert nemzetközi irodák és szakemberek projektjei mellett mint Greg Lynn FORM (USA), John és Julia Frazer (UK), Reiser + Umemoto (USA), Itsuko Hasegawa (JPN) és Asymptote Architecture (USA); a kiállítás helyszínéből adódóan számos német vonatkozású projektet is tartalmaz: így az első német, kizárólag számítógépen tervezett és realizált projekt, a Ludwig Rase és Georg Nees (DE, 1970) által tervezett hannoveri Siemens CeBIT-pavilon; valamint Oswald Mathias Ungers és Werner Goehner (DE/USA, 1971-1972) építészek a bonni szövetségi épületekre kiírt verseny pályamunkája is bemutatásra kerülnek.
Az archív anyagok mellett különböző irodák aktuális projektjeit, valamint fiatal építészek látványterveit is megismerhetjük. A kiállítás egyik magyar vonatkozása a finn Sørli Visitor Center, egy egykori gazdasági épület átépítési tervének 2018-as vizualizációja a budapesti Brick Visual Solutions építészeti látványtervező stúdió által.
Az interakcióról szóló fejezet részeként a kiállítás bemutatja a You+Pea számítógépes játékának, a London Developers Toolkit (UK, 2020) aktuális, grafikájában leginkább a Minecraftra hasonlító változatát, amellyel a felhasználók saját szatirikus felhőkarcolókat készíthetnek, ezen kívűl megtekinthető Keiichi Matsuda Hyper-Reality, egy a Candy-Crush viedójátékot idéző munkája (UK, 2016).
Egy a kiállításra összeállított software-timeline ismerteti az építészek által ma globális szinten használt összes fontos tervező program – mint a magyar vonatkozású, Graphisoft által fejlesztett ArchiCAD – fejlődését, valamint áttekintést nyújt a számítógépes rajzoláshoz szükséges beviteli eszközökről. A timeline elkészítése és vizualizálása hatalmas feladat volt, hiszen számos nemzetközi kezdeményezés alapításuk során több, sokszor szinte követhetetlen fúzión és egyéb vállalati átalakuláson ment keresztül, amit nem volt könnyű feladat kibogozni és követhető formába önteni.
Mivel olyan metódusok, mint a parametrikus tervezés vagy a mesterséges inteligencia még számos új lehetőséget rejtenek magukban, a kiállítás az építészeti tervezés és vizualizálás digitalizálását tekintve még korántsem lezárt korszakot, inkább annak kialakulását és lehetőségeit mutatja be.
A COVID-19 következtében elrendelt németországi szabályozások miatt a kiállítás 2020 novemberében és decemberében nem látogatható. A kiállítás kurátora egy angol nyelvű videón [https://www.youtube.com/watch?v=JIqyn7iUcUU] mutatja be az Archiktekturmaschine legfontosabb állomásait. A kiállítás katalógusa német és angol nyelven is elérhető.
A kiállítás időtartama: 2020. október 14. – 2021. június 6.
A kiállítást Florian Bengert / BNGRT, München tervezte. A grafikai tervezés a Parat.cc / München-től származik.
Juha Mariann | Architekturmuseum der TU München
Szerk.: Hulesch Máté