Helyek/Infrastruktúra

Autó helyett vonat – Folytatódhat a budapesti elővárosi vasutak fejlesztése

1/6

Budapest–Hatvan és Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalak fejlesztése – forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala

?>
Budapest–Hatvan és Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalak fejlesztése – forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala
?>
Budapest–Hatvan és Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalak fejlesztése – forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala
?>
Budapest–Hatvan és Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalak fejlesztése – forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala
?>
Budapest–Hatvan és Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalak fejlesztése – forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala
?>
Budapest–Hatvan és Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalak fejlesztése – forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala
?>
Budapest–Hatvan és Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalak fejlesztése – forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala
1/6

Budapest–Hatvan és Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalak fejlesztése – forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala

Autó helyett vonat – Folytatódhat a budapesti elővárosi vasutak fejlesztése
Helyek/Infrastruktúra

Autó helyett vonat – Folytatódhat a budapesti elővárosi vasutak fejlesztése

2020.11.26. 14:04

Cikkinfó

Támogatott tartalom

Szerzők:
Hulesch Máté

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Cég, szervezet:
Budapest Fejlesztési Központ

Megjelent a Budapest Fejlesztési Központ tervezői tendere Kőbánya felső – Rákos – Rákosliget vasúti szakasz felújításáról és vasúti kapacitásának bővítéséről. A fejlesztés elengedhetetlen ahhoz, hogy a hatvani és újszászi, naponta tízezrek által használt elővárosi vonalakat többen és kényelmesebben használhassák, a vonatok sűrűbben járhassanak Budapestre. A munkák előkészítését és a tervezést a Budapest Fejlesztési Központ irányítja, a tervezőknek európai uniós nyílt közbeszerzési felhívásra lehet jelentkezni.

A főváros kétségkívül egyik legnagyobb problémája a rengeteg autó, és az ezzel járó zaj, légszennyezés és dugók. Bár ez sokakat zavar, a legtöbben már megszoktuk, a városi élet velejárójának tartjuk – Budapesten sokan laknak, ezért elkerülhetetlen, hogy ennyi autó legyen. Elgondolkodtató azonban, hogy az 1,7 millió lakosú városba közel ugyanennyi ember utazik be dolgozni vagy tanulni, jelentős részük autóval. Ha ennek a rengeteg autósnak csak egy részét sikerülne rábírni arra, hogy a közösségi közlekedést válasszák személygépjárművük helyett, az egész város fellélegezhetne. Az elővárosi vasút fejlesztésének éppen ez a célja.

A felmérések szerint óriási potenciál van az elővárosi vonalak fejlesztésében, reggelente több mint kétszer ennyi vonat is megtelne utasokkal az elővárosokból és a külső kerületekből érkezőkkel, a főváros belső területeire naponta zúduló autóáradat csak ilyen jellegű fejlesztésekkel mérsékelhető – írja Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója posztjában. A Rákoson egyesülő hatvani és újszászi vonalak együttesen az ország egyik legforgalmasabb vasúti folyosóját jelentik naponta 42 ezer ingázóval.

Budapest–Hatvan és Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalak fejlesztése – forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala
1/6
Budapest–Hatvan és Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalak fejlesztése – forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala

Az ingázóforgalmon kívül a távolsági, nemzetközi és teherforgalomban is fontos szerepet töltenek be ezek a vonalak, elhelyezkedésükből adódóan a kelet-magyarországi és a dunántúli országrészek felé is vasúti kapcsolatot jelentenek, a Miskolc, Békéscsaba és Erdély irányába utazókat is kiszolgálják. A BFK által koordinált több másik projekthez kapcsolódva a sűrűbb és kényelmesebb közlekedésen kívül az utasok új irányokba is utazhatnak majd: a Déli Körvasút fejlesztésével az új Népliget (átszállás az M3-as metróra), Közvágóhíd (átszállás a hévekre), Nádorkert megállók és a budai agglomeráció felé, a külső körvasúton pedig Újpalotára és az esztergomi vonalra. De a hagyományos irányban, a Keleti pályaudvar felé is lesz új kapcsolat: a BFK megrendelésére tervezés alatt álló új, a Hungária körútnál készülő megállónál az 1-es, 28-as, 37-es, 62-es villamosra lehet majd átszállni.

A fejlesztés Kőbánya és a XVII. kerület, Rákosmente, illetve Ecser, Pécel, Gödöllő, Isaszeg, Aszód, Hatvan, Maglód, Gyömrő, Sülysáp térségének jelent megbízhatóbb vasúti közlekedést és új kapcsolatokat. A cél az, hogy a Keleti pályaudvartól legalább Pécelig és Gyömrőig 15-15 perces járatsűrűség legyen biztosítható a MÁV Start elővárosi vonatai számára a Budapest–Hatvan és Budapest–Újszász vonal belső szakaszán. Ehhez a meglévő kettő mellé további vágányokat kell építeni a Keleti pályaudvar és Rákosliget között, ami lehetővé teszi majd az elővárosi vonatok sűrítését a zsúfolt budapesti szakaszokon, és ez a feltétele annak, hogy az elővárosokból több vonat tudjon indulni a főváros felé.

Budapest–Hatvan és Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalak fejlesztése – forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala
4/6
Budapest–Hatvan és Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalak fejlesztése – forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala

A Budapest Fejlesztési Központ a MÁV-val együttműködésben kialakított tervezési programja szerint új, harmadik vágány létesül Kőbánya felső és Rákos, valamint Rákos és Rákosliget között és az eredeti, 100 km/órás pályasebesség is helyreáll. A vágányfelújítás és -bővítés mellett a BFK tervei szerint Kőbánya felső állomást áthelyezik az Élessarokhoz, így könnyebb lesz átszállni az ott közlekedő buszokra, villamosokra. Új megálló épül a Közlekedési Múzeum leendő új otthona mellett, a Hungária körútnál, így a hatvani és újszászi–szolnoki vonalról érkező elővárosi vonatok új átszállási kapcsolatot kapnak az 1-es villamosra – az új megállót a forgalmi modellezések szerint akár 10 ezer utas is használhatja majd naponta. Rákosnál a vonalak szétágazása a nagyobb kapacitás érdekében külön szintűre épül át. A környéken lakók régi panasza, hogy a Jászberényi út felől egy, a Tündérfürt utca irányából pedig két sorompón keresztül vezet az út a Keresztúri úthoz. Ezen segít, hogy a Tárna utcánál felüljáró készülhet a beruházás részeként a vasút felett.

A korszerűsítéseknek köszönhetően az elővárosi vonatok gyorsabban és sűrűbben járhatnak majd, így az elővárosok és a főváros között közlekedő utasok számára az eddiginél jóval vonzóbbá válhat a vonatközlekedés. A kényelmesebb, gyorsabb közlekedés miatt egyre többen válthatnak autóról vonatra, aminek köszönhetően csökkenhet a fővárosi utak forgalma és a levegőszennyezés, összességében a fővárosban és az elővárosokban lakók életminősége is jelentősen javulhat.

 

Forrás: Vitézy Dávid Facebook oldala

(x)

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

KÁLI SZOBROK // Egy hely

2022.09.02. 14:53
00:04:59

Az Egy hely mai részében a Balaton-felvidékre látogatunk: Kővágóörs és Köveskál között áll a "Káli Stonehenge", vagyis Veszprémi Imre szobrászművész Emberi komédia című alkotása.

Az Egy hely mai részében a Balaton-felvidékre látogatunk: Kővágóörs és Köveskál között áll a "Káli Stonehenge", vagyis Veszprémi Imre szobrászművész Emberi komédia című alkotása.

Nézőpontok/Történet

LÖVŐHÁZ UTCA // Egy hely + Építészfórum

2022.09.02. 14:51
00:09:05

Bevásárlóközpont, piac, Ganz-székház, elemi iskola és persze lövőház. Az Egy hely mai részében Torma Tamás a budai Lövőház utcán kalauzolja végig a nézőket, bemutatva a ma élettel teli sétálóutcaként ismert városrész színes múltját és jelenét, a Széna tértől a Marczibányi téren át a Haris parkig.

Bevásárlóközpont, piac, Ganz-székház, elemi iskola és persze lövőház. Az Egy hely mai részében Torma Tamás a budai Lövőház utcán kalauzolja végig a nézőket, bemutatva a ma élettel teli sétálóutcaként ismert városrész színes múltját és jelenét, a Széna tértől a Marczibányi téren át a Haris parkig.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk