Épületek/Középület

Az alkotó és alkotása: Meininger Hotel

1/20

Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019.

?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019.
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019.
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
1/20

Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019.

Az alkotó és alkotása: Meininger Hotel
Épületek/Középület

Az alkotó és alkotása: Meininger Hotel

2019.09.15. 09:02
MÉD

Projektinfó

Csarnoktéri Meininger Hotel – Hullámzó Ház

URL:
Vadász és Társai

Tervezés éve:
2011

Építés éve:
2019

Bruttó szintterület:
8500 m2

Stáblista

Vezető tervező: Vadász Bence DLA
Társtervező: Miklós Zoltán építész 
Építész munkatárs: Urbán Attila 

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

8 évig kellett várni arra, hogy elkészüljön. Idén átadták és az év egyik legvitatottabb épületévé vált. Sokak szerint a Csarnok tér méltó megújulásához járult hozzá az architektúra, mások szerint pedig egy ipari műemlék méltatlan kiiktatásáról van szó. Most maga az építész mondja el véleményét a Meininger Hotelről!

2019-ben adták át az épületet. 2011-ben nyertük el a munkát Miklós Zoltán tervezőtársammal egy sikeres tervpályázat I. helyezettjeként. 8 éve! 8 év, - több száz vázlat, - skicc, - szín- és anyagtanulmány, - építészettörténeti kutatás és elemzés előzte meg a kidolgozást és a végleges komponálást.

Hogyan lehet viszonyulni a helyhez, - a térhez, - a városi szövethez, - a Dunához? És a környezethez?

Az Imre utca neoreneszánsz vakolt eklektikájához,
- Petz Samu tégla homlokzat-remekléséhez, a szecesszióba hajló neogót Nagyvásárcsarnokhoz,
- Ybl Miklós csodálatos neoreneszánsz Központi Vámházához,
- vagy a közraktárak jóarányú rutin téglaházaihoz,
- esetleg a „Bálna" futurisztikus gesztusához,
- vagy Léstyán Ernő szeretve-tisztelt későmodern kubista téglakompozíciójához?

Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
6/20
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás

Alkalmazkodni?

Mihez és hogyan? Lábazatban és párkányban? Esetleg anyaghasználatban? De hisz mind más és mind másként más. Csak téglaépítészetből három különböző hang szól már a téren, - egy homogén, cizellálatlan felületű statikus klinker tömeg, - egy mívesen mozgatott, majolikákkal díszített, színesen vibráló dinamikus kompozíció, - és egy nyugodtan rutinos, jó arányú ipari épületegyüttes. Lapostetős legyen, modern, vagy archaizáló magastetős? Hegyesszögű trapéz alaprajzú sarokfoghíjként miként viselkedjünk, - hogyan „érkezzünk" meg a térre?

Milyen házat építsünk?

Hosszú és kacskaringós utakon, lassan és fokozatosan jutottunk el a felismerésig – reményeink szerint a megoldásig.

Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
14/20
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás

Ne épületet tervezzünk!

Legyen a tömeg egy organikus „képződmény"! Egy „nőtt" jellegű test. Egy hullámzó monolit. Ne egy ház ajtókkal, ablakokkal, tetővel és lábazattal, - hanem egy szoborszerű térkompozíció. Egy szabadon formált „dunai kavics", amely önálló, szinte szabadonálló szobra lehet a térnek, - amely kontraszthatásával interakcióba lép az eklektikusan változatos korú-, stílusú- és arányú városi térfal különböző építészeti hangjaival.

Skardelli György ezt írta az épületről opponenciájában:

„Az épület formálása nehéz szituációt próbál kezelni – sikerrel. A Központi Vásárcsarnok karakteres, részletgazdag épülete, az eklektikus városszövet tipikus egyedei, a csatlakozási kényszer az ELMŰ épület részlettelen, elemi kubusához – határozzák meg az igazodási közeget. Ráadásul mindezt az új tér meghatározó, XXI. századi elemeként kell megtenni. A tudatosan felvállalt szabadvonalú, hullámzó felületet mutató tömegalakítás jó felelet erre a fogas kérdésre. Ezzel a módszerrel elkerüli a szimmetria – aszimmetria választási kényszerét, a funkcióból fakadó szigorú nyílásrend monotóniáját, a viszonylag nagy tömeg konkurálását a Vásárcsarnok épületével. Az egyedi karakter értelmetlenné teszi a formai igazodás felvetődő kérdését. A visszalépcsőző tetőszintek ebben a hullámtengerben feloldódnak, nem érződik túlépítés rossz érzete, elszakításuk a szomszédos épülettől nagyvonalú gesztus, a szándékolt szoborszerű formálást erősítik."

Talán ezért támogatta a Fővárosi Központi Tervtanács és a Műemléki Tervtanács is szinte egyhangúlag a tervet…

Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás
16/20
Csarnoktéri Meininger Hotel – a „Hullámzó Ház”, Tervezők: Vadász és Tsai. Építőművész Kft., 2019., Fotó: Bujnovszky Tamás

Az egymás felett hullámzó beton-szalagok – mintha szél fújná őket – hol kisimulnak és „rászelídülnek" Léstyán téglahasábjára, hol ostorcsapásként bevadulva meglódulnak. Ezeknek a hullámoknak szellemi előképe az art nuoveau zabolázatlan formálása, - de XXI. századi félénk főhajtás Gaudi Casa Mila-ja előtt is. Szecessziós utalásaival reagál a vásárcsarnok építészetére, de kicsit Mendelsohn csillagvizsgálójának organikus világa is átsejlik a „brutalista" beton „Cipolla köpenyen". Fodrozódása talán a Duna visszatükröződéseként is értelmezhető... És ezért kellett a látszóbeton! Hogy monolit szobor lehessen. Hogy dinamikusan hullámzó lehessen. Hogy őszinte és anyagszerű lehessen. Hogy homogenitásával kiemelje a környezet részletgazdagságát. Régi vágyam, hogy a „szerves építészet" és a modernista vonulat formavilága találkozhasson és „kezet foghasson" egyik munkánkon. Talán most sikerült.

Az épületet 2019-ben beválasztották a Nemzeti Építészeti Szalon kiállított művei közé.

Vadász Bence DLA

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

VÁRKERT BAZÁR // Egy hely + Építészfórum

2021.03.24. 18:04
00:07:03

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk