Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. /
Épülettervek/Tervpályázat

Az elnyomás szimbóluma – Recsk Nemzeti Emlékpark díjnyertes építészeti koncepció

1/15

A ZDA-Zoboki Építésziroda, az Egyheted Studio és az Objekt közös díjnyertes pályaműve a Recski Nemzeti Emlékpark pályázatán

?>
A ZDA-Zoboki Építésziroda, az Egyheted Studio és az Objekt közös díjnyertes pályaműve a Recski Nemzeti Emlékpark pályázatán
?>
A ZDA-Zoboki Építésziroda, az Egyheted Studio és az Objekt közös díjnyertes pályaműve a Recski Nemzeti Emlékpark pályázatán
?>
A ZDA-Zoboki Építésziroda, az Egyheted Studio és az Objekt közös díjnyertes pályaműve a Recski Nemzeti Emlékpark pályázatán
?>
A ZDA-Zoboki Építésziroda, az Egyheted Studio és az Objekt közös díjnyertes pályaműve a Recski Nemzeti Emlékpark pályázatán
?>
A ZDA-Zoboki Építésziroda, az Egyheted Studio és az Objekt közös díjnyertes pályaműve a Recski Nemzeti Emlékpark pályázatán
?>
A ZDA-Zoboki Építésziroda, az Egyheted Studio és az Objekt közös díjnyertes pályaműve a Recski Nemzeti Emlékpark pályázatán
?>
A ZDA-Zoboki Építésziroda, az Egyheted Studio és az Objekt közös díjnyertes pályaműve a Recski Nemzeti Emlékpark pályázatán
?>
A ZDA-Zoboki Építésziroda, az Egyheted Studio és az Objekt közös díjnyertes pályaműve a Recski Nemzeti Emlékpark pályázatán
?>
A ZDA-Zoboki Építésziroda, az Egyheted Studio és az Objekt közös díjnyertes pályaműve a Recski Nemzeti Emlékpark pályázatán
?>
A ZDA-Zoboki Építésziroda, az Egyheted Studio és az Objekt közös díjnyertes pályaműve a Recski Nemzeti Emlékpark pályázatán
?>
A ZDA-Zoboki Építésziroda, az Egyheted Studio és az Objekt közös díjnyertes pályaműve a Recski Nemzeti Emlékpark pályázatán
?>
A ZDA-Zoboki Építésziroda, az Egyheted Studio és az Objekt közös díjnyertes pályaműve a Recski Nemzeti Emlékpark pályázatán
?>
A ZDA-Zoboki Építésziroda, az Egyheted Studio és az Objekt közös díjnyertes pályaműve a Recski Nemzeti Emlékpark pályázatán
?>
A ZDA-Zoboki Építésziroda, az Egyheted Studio és az Objekt közös díjnyertes pályaműve a Recski Nemzeti Emlékpark pályázatán
?>
A ZDA-Zoboki Építésziroda, az Egyheted Studio és az Objekt közös díjnyertes pályaműve a Recski Nemzeti Emlékpark pályázatán
1/15

A ZDA-Zoboki Építésziroda, az Egyheted Studio és az Objekt közös díjnyertes pályaműve a Recski Nemzeti Emlékpark pályázatán

Az elnyomás szimbóluma – Recsk Nemzeti Emlékpark díjnyertes építészeti koncepció
Épülettervek/Tervpályázat

Az elnyomás szimbóluma – Recsk Nemzeti Emlékpark díjnyertes építészeti koncepció

2021.12.13. 08:08

Projektinfó

Recski Nemzeti Emlkékpark tervpályázat

Tervezés éve:
2021

Stáblista

Vezető tervezők

Zoboki Gábor (ZDA)
Csiszér András (ZDA)
Buzás Bence Álmos (Egyheted Studio)
Hómann János (Objekt)

ZDA-Zoboki Építésziroda

Fekete Ferenc
Bedrossian Ádám

Egyheted Studio

Jäger Krisztián
Nagy András
Ruppert András

Objekt

Pécsi Máté
Wang Xiao
Koltai Emese

A ZDA-Zoboki Építésziroda, az Egyheted Studio és az Objekt közös terve a recski emlékpark helyszínét hét stációra osztva mutatja be a látogatóknak, melyben "minden stáció saját történettel, drámával bír, és a végén összeáll egy egységes koncepcióvá" – olvasható a bírálóbizottság zárójelentésében – amivel a pályamű "kiemelkedik az egyébként színvonalas pályázatok közül."

Recsk a magyarországi kommunista diktatúra egyik legsötétebb színtere. A szemek elől a Mátra mélyére eldugott titkos kényszermunkatábor történetéről irodalmi igényességű visszaemlékezések, könyvek, filmek születtek, számos képzőművészeti alkotás ihletforrása volt az elmúlt évtizedekben. Miközben a nemzeti emlékezetben fontos szerepet tölt be a magyar „Gulág", az emlékhely eddig nem nőtt fel Recsk történelmi, emlékezetpolitikai jelentőségéhez. A nemzeti emlékpark ezt a hiátust szeretné betölteni, méltó módon emlékezni és emlékeztetni.

Alapvetések – a táji karakter és a történelmi mag megőrzése

Az emlékpark építészeti koncepciójának egyik kiindulópontja az volt, hogy a helyszín maga is szimbólummá váljon, és ekként emlékeztessen a több mint 1800 embertelen körülmények között fogvatartott rab kálváriájára, felfejtse a kommunista diktatúra valós arcát, és épületeivel történelmi utazásra hívva tegye átélhetővé az emlékezést a látogató számára.

A ZDA-Zoboki Építésziroda, az Egyheted Studio és az Objekt közös díjnyertes pályaműve a Recski Nemzeti Emlékpark pályázatán
1/15
A ZDA-Zoboki Építésziroda, az Egyheted Studio és az Objekt közös díjnyertes pályaműve a Recski Nemzeti Emlékpark pályázatán

Az építészeti koncepció alapvetése, hogy a tábor történelmi magját és vele együtt a sajátos táji karaktert a legteljesebben meg kell őrizni. Jelenlegi területére a történelmi hűség és kegyeleti okok miatt sem kerülhet olyan épület, mely nem közvetlenül az átéléshez, emlékezéshez kapcsolódik. A múlt és a jelen közötti kapcsolatot egyfelől az elmúlt 70 évben érdemben alig változott táji környezet, másrészt a rabok barakkjai jelentik. A természet az eltelt idő alatt elkezdte visszahódítani a helyszínt, finom réteget adva a múlthoz, lehetővé téve ezzel az egykori tábor, mint kegyeleti hely megrázó, ugyanakkor szakrális átélését. A barakkokat 1953-ban – hogy a titkot megőrizzék – a földdel tették egyenlővé, így korábbi állapotukra néhány fennmaradt légi fotóból és a rabok elmondásaiból lehet csak következtetni. A fentiek miatt míg tájépítészeti elemekkel az emlékpark bejárási útvonala tovább erősíthető, addig építményt a kijelölt tervezési határvonalon belül – a barakkok visszaépítésén kívül – nem szabad elhelyezni.

Az építészeti koncepció hét, tájépítészi elemekkel és épületekkel megfogalmazott stáción nyugszik, melyeket végigjárva átélhető lesz a történelmi hely jelentősége.

A ZDA-Zoboki Építésziroda, az Egyheted Studio és az Objekt közös díjnyertes pályaműve a Recski Nemzeti Emlékpark pályázatán
3/15
A ZDA-Zoboki Építésziroda, az Egyheted Studio és az Objekt közös díjnyertes pályaműve a Recski Nemzeti Emlékpark pályázatán

Tovább élő emlékek – a meglévő állapot koncepcióba integrálása

A koncepció nagy hangsúlyt fektet az emlékhely jelenlegi, meglévő elemeinek integrálására. Az emlékhelyhez vezető fákkal szegélyezett erdei út a megújuló emlékpark egyik legmeghatározóbb téri eleme, a területtel való átlényegülés, a megérkezés-belehelyezkedés terepe, a látogatói útvonal szerves része lesz a jövőben.

Mivel a meglévő két emlékmű is hozzátartozik a tábor történelméhez, ezért továbbra is az emlékezés részét képezik majd. Új, méltó helyükön állva erősítik a látogatói útvonal dramaturgiáját. Ugyanígy, az egykori víztározó tavak, melyek mára a tábor meghatározó vizuális elemeivé váltak, a koncepció szerves részét képezik. A partszakaszok kitisztítása mellett sétány köti össze őket a látogatói útvonallal, ezzel is erősítve az emlékhelyhez kötődésüket. 

Az egykori parancsnoki épület jelenlegi funkciója ugyanakkor megszűnik, de maga az épület megmarad. Homlokzatai sűrű növényzettel lesznek befuttatva, az épület használaton kívül, a természet által birtokba véve, mementóként válik az építészeti és tájépítészeti koncepció részévé. A jelenleginél jobb adottságú, méltóbb környezetben, az emlékpark több helyszínén kialakított szakrális terekben helyezik el a kápolna (egykori trafóház) funkcióját, míg a jelenlegi épületet visszabontják.

A Csákánykői kőbánya, az egykori kényszermunka helyszíne, jelenleg is üzemel. Így maga a bánya nem lehet a látogatói útvonal és az építészeti koncepciónk része, viszont a táborból oda vezető útvonal igen. Ennek feloldására a koncepció absztrakt eszközöket alkalmaz, így integrálva az emlékezés eme fontos helyszínét is a megújuló emlékparkba.

A ZDA-Zoboki Építésziroda, az Egyheted Studio és az Objekt közös díjnyertes pályaműve a Recski Nemzeti Emlékpark pályázatán
10/15
A ZDA-Zoboki Építésziroda, az Egyheted Studio és az Objekt közös díjnyertes pályaműve a Recski Nemzeti Emlékpark pályázatán

Az emlékezés stációi

A megújuló emlékpark hét stáción keresztül vezeti végig a látogatót és teszi átélhetővé az emlékezést. Ez a hét állomás a megérkezés, az utópia, a bűn, az eszmélés, a szökés, az elcsendesülés és a szintézis fogalmai köré szerveződik. A stációk közötti utak, ösvények vonalvezetése, anyaghasználata tudatosan komponált rendszer, segíti a dramaturgiát. Az állomások közötti úton élesek az irányváltások, az utakat impozáns architektúrájú burkolt felületek és a töredezett, rögös felületek közötti átmenetek jellemzik. A tervezők fontos célja volt, hogy az emlékpark épített elemeinek formai alakítása, vizuális üzenete konzekvens legyen a nem látható mögöttes, filozófiai tartalommal.

  • 1. Megérkezés

Az emlékparkba Csákánykő kőbányája felé vezető út melletti erdei úton keresztül érkezik meg a látogató. A fogadótér egy erdei tisztás, ahonnan felsejlik a fogadóépület és a kiállítás épülete. A tér fókuszpontja, egyben a főbejárati tengely kezdete a Recski Nemzeti Emlékpark áthelyezett emlékműve. Előterében megemlékezések céljára alkalmas burkolt felülettel.

A Fogadóépület barakk szerű megjelenésével, kortárs anyagválasztásával és térstruktúrájával hangolja rá a látogatót a hely történetére. A barakkok paramétereivel megegyező archetipikus házforma, homlokzatán egyenes záródású, falfülke-szerű nyílásokkal, melyeknek szigorú osztása katonai rendet kölcsönöz az épületnek. Anyaga az építés mai eszközrendszerén belül a táborbéli anyagok logikáját követi. Monolit vasbeton falazattal, nyitott fedélszékkel / koporsófödémmel. A látogatókat kiszolgáló fogadóépületből alacsony kerítésfal menti sétány vezet a főbejáratig.

  • 2. Utópia

Az emlékpark főbejáratától folyamatosan süllyedő téren át jut a látogató a Kiállítás épületének bejáratához. A sziklaszerű épület utal az elítéltek kőbányában végzett embertelen munkájára. Monolit vasbeton szerkezetű, csillogó kőszerű formája messziről vonzza a tekintetet. Később, az emlékparkban sétálva több nézőpontból érzékelhető nehézkedése. Az andezit szikla épület metaforikus leképezése a magyar történelem egy darabjának, amely egy szikla koporsóba zárva mementóként jelenik meg előttünk.

Az épületben a szocialista utópia kezdeti idillt, jobb életet sugárzó ígéretei után a rendszer valódi bűnös arcának bemutatása történik kortárs építészeti eszközökkel. A bejárási útvonalon a szintkülönbségeket lépcsőn leküzdve felfelé emelkedettebb, lefelé haladva mind nyomasztóbb hatások érik a látogatót.

  • 3. Bűn

A Kiállítási épületben a föld alá visszatérve egyre nyomottabb belmagasságú, cellás terekben szembesül a látogató a vallatás, elítélés reménytelenséget keltő eseményeinek sorával. A kommunista megtorló apparátus által alkalmazott fizikai és lelki erőszak célja a társadalom megtörése, a rendszerkritikus gondolkodás megbüntetése, valamint a múlt gyökeres eltörlése volt.  A kihallgatásokkal, verésekkel tűzdelt kálvária kezdete az AVH hírhedt épületében, az Andrássy út 60-ban indult, melynek miliőjét idézi meg ez a stáció.

  • 4. Eszmélés

A Kiállítási épületből a látogató nyomasztó földalatti alagúton át jut a "valóság"-ba. Az érkezéskor feltáruló víztározók és a visszaépített kettős barakksor, háttérben az őrtoronnyal, hatásos kompozíciót alkotnak. A recski rabokat embertelen körülmények között nyolc barakkban helyezték el. A fából barkácsolt építményeket a fogvatartottak szerszámok nélkül, puszta kezükkel építették. A kettős barakksort és annak hátterében látható őrtornyot – a valóságnak megfelelően visszaépítik. Funkció nélküli, üres “díszletek" lesznek, mégis általuk válik valóságossá és megtapasztalhatóvá a kényszermunkatábor téri világa, egykori miliője.

A barakksor, és a kőbányába vezető út tengelyének fókuszpontjában sötét gránit emlékkő az őrség szimbóluma. A bányaút mentén szabályos rendben felállított kettős szikla szoborcsoport pedig a kényszermunkába induló fogvatartottak absztrakt ábrázolása. A stáció határán felhúzott szögesdrót, mögötte az erdő sötét kulisszájával a bezártság érzékeltetésének hatásos eszköze.

  • 5. Szökés

A kommunista valóságból szabadulni akaró ember viszontagságos útját szimbolizálja az útszakasz mely az Emlékpark nyugati határánál hirtelen kettéágazik:

A szökést fontolgató, de meghátráló és visszaforduló ember útját jelképezi a tóparton a szörnyű valóságba visszatérő pallóösvény, mely egyben emléket állít a sikertelen szökési kísérleteknek.

A ZDA-Zoboki Építésziroda, az Egyheted Studio és az Objekt közös díjnyertes pályaműve a Recski Nemzeti Emlékpark pályázatán
4/15
A ZDA-Zoboki Építésziroda, az Egyheted Studio és az Objekt közös díjnyertes pályaműve a Recski Nemzeti Emlékpark pályázatán

A szökést megvalósító, de újra elfogott személyek zsákutcákba torkolló stációi, majd az egyetlen sikeres szökés útján jutunk fel a dramaturgiai csúcspontot jelentő magaslatra. Itt épül a Szökés emlékműve, melynek homlokfalai a magaslat irányába terelik a látogatót.  A rozsdamentes acéllemezekkel burkolt, 22 m magas emlékmű homlokzati fala közvetlen környezetét tükrözi vissza. A magasba indulni bátorságra van szükség, a 20 cm-es fellépés kényelmetlenné teszi a feljutást, a lépcső pihenői a rejtőzködve menekülés szívritmusát idézik elő.

  • 6. Elcsendesülés

A szökés után a feloldozás útjára lépve a terület északi erdőterületein vezető ösvény az egykori táborbejárat területeit is érintve visz keleti irányba. Az út menti tisztásokra helyezik át az Emlékpark feszületét és az 1956-os emlékművet.

Az út végén az erdőből a fénybe kilépve tárul fel a Feloldozás és feldolgozás emlékhelye. A víz évezredek óta jelképezi az ember számára az élet forrását, a megtisztulást és az újjászületést. Az emlékhely központi eleméül ezért egy szabályos kör alaprajzú, kis mélységű nyugodt vízfelületet választottunk. Belőle emelkedik ki a fogvatartottaknak emléket állító kő/acél virágos rét absztrakció 1800 virágszállal. A látogató a vízfelszínre feszített sétányon lép az emlékhelyre, melyen végighaladva a különböző magasságú virágszálak állandóan változó mértékben engedik a külső világ látványát az emlékhely belsejébe szűrődni, lehetőséget adva az elcsendesedésre, tiszteletteljes megemlékezésre. Az emlékhely koszorúzása a koszorúk víztükörre helyezésével történik.

A ZDA-Zoboki Építésziroda, az Egyheted Studio és az Objekt közös díjnyertes pályaműve a Recski Nemzeti Emlékpark pályázatán
7/15
A ZDA-Zoboki Építésziroda, az Egyheted Studio és az Objekt közös díjnyertes pályaműve a Recski Nemzeti Emlékpark pályázatán

  • 7. Szintézis

Az emlékhelyről rövid sétával érünk vissza a kiállítás épületébe, ahol az emeleti időszaki kiállítótérben nyílik lehetőség az ideiglenes kiállítás, installáció megtekintésére. A földszinten továbbhaladva, a fogadóépület kijáratán keresztül lehet elhagyni az emlékparkot.

Az építészeti terv és kiállítás tisztelet, fejhajtás, megemlékezés a hétköznapi hősök előtt.

ZDA-Zoboki Építésziroda; Egyheted Studio; Objekt

 

Szerk.: Hulesch Máté

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk