Egyéb cikkek

Az óbudai Fő tér és környezetének rendezése

1/13

Funkció - Schőmer

?>
Funkció - Schőmer
?>
helyszínrajz - Schőmer
?>
térmetszet - Schőmer
?>
 Fő tér az Esernyősök felől érkezve - Schőmer
?>
 Fő tér a Szentlélek tér felől - Schőmer
?>
Fő tér a Harrer Pál utca sarkáról - Schőmer
?>
Szentlélek tér és Fő tér közötti összekötő szakasz - Schőmer
?>
Fő tér az önkormányzat épületének emeletéről - Schőmer
?>
Esernyősök tere a Fő tér felől - Schőmer
?>
Fő tér látványa Szentlélek tér felől - Schőmer
?>
Fő tér a Kórház utca sarkáról - Schőmer
?>
Szentlélek tér a Szentháromság szobor felől - Schőmer
?>
1/13

Funkció - Schőmer

Az óbudai Fő tér és környezetének rendezése
Egyéb cikkek

Az óbudai Fő tér és környezetének rendezése

2009.01.29. 09:23

A Schőmer Műterem Kft. megvételben részesült pályaműve: "érthető, világos, korrekt ábrázolás, visszafogott, egyszerűségében is elegáns megoldások, mind a teljes koncepcióban, mind a részletekben".

megvételben részesült a 3. számú pályamű,
szerzője: Schőmer Műterem Kft.
felelős tervezők: Nádai Brigitta
társtervezők: Schőmer Dávid, Réti Lucia, Benke Csaba, Korodi Zsolt

 

Funkció - Schőmer
1/13
Funkció - Schőmer

helyszínrajz - Schőmer
2/13
helyszínrajz - Schőmer

térmetszet - Schőmer
3/13
térmetszet - Schőmer

 Fő tér az Esernyősök felől érkezve - Schőmer
4/13
Fő tér az Esernyősök felől érkezve - Schőmer

 Fő tér a Szentlélek tér felől - Schőmer
5/13
Fő tér a Szentlélek tér felől - Schőmer

Fő tér a Harrer Pál utca sarkáról - Schőmer
6/13
Fő tér a Harrer Pál utca sarkáról - Schőmer

Szentlélek tér és Fő tér közötti összekötő szakasz - Schőmer
7/13
Szentlélek tér és Fő tér közötti összekötő szakasz - Schőmer

Fő tér az önkormányzat épületének emeletéről - Schőmer
8/13
Fő tér az önkormányzat épületének emeletéről - Schőmer

Esernyősök tere a Fő tér felől - Schőmer
9/13
Esernyősök tere a Fő tér felől - Schőmer

Fő tér látványa Szentlélek tér felől - Schőmer
10/13
Fő tér látványa Szentlélek tér felől - Schőmer

Fő tér a Kórház utca sarkáról - Schőmer
11/13
Fő tér a Kórház utca sarkáról - Schőmer

Szentlélek tér a Szentháromság szobor felől - Schőmer
12/13
Szentlélek tér a Szentháromság szobor felől - Schőmer

 

 


Részletes bírálat:

Bíráló Bizottság a 3-as számú pályamű esetében értékelte az érthető, világos, korrekt ábrázolást, a visszafogott, egyszerűségében is elegáns megoldásokat, mind a teljes koncepcióban, mind a részletekben.

A tervezési terület és környezetének vizsgálata megfelelő, alapos tényfeltáró munkát tartalmaz. A meglévő és helyesen felvetett problémákra sajnos nem mindig születtek jó és színvonalas válaszok.

A Bizottság jónak tartja a „hármas tér" elgondolást, elrendezést, ahol elválaszthatók a különféle funkciók, rendezvények, ahol különféle látvány elemek önálló hangulatot hoznak létre.

A Szentlélek téri buszpályaudvar szűkítése jó ötlet, de megoldása – bár nem volt a pályázat feladata – elnagyolt. A jelentős gyalogos forgalom miatt az ívesen vezető utak helyett markáns, a kapcsolódó területekhez hasonló megoldású, burkolatú térforma és azt szervesen lezáró kiszolgáló épület kívánatosabb lett volna. Megkérdőjelezhető, drága megoldás az új gyalogos aluljáró az óbudai promenád összekötésére, meggondolandó két aluljáró ilyen közeli elhelyezése.

A Szentháromság szobor környezetének kibontása, térbe helyezése, az iskolával szembeni tér kialakítása a színpaddal, mozgatható padokkal jó megoldás.
A terület déli részén talán kevesebb fa is elég lenne a tér lezárásához. A Fő térről elbontott gázfogadó új helye nem jó választás. A Fő tér kialakítása a burkolatokkal, a víz és fény játékkal megfelelő. A kétféle burkolat kijelöli a fő közlekedési utakat és a rendezvény tereket. A téren jól elhelyezhetők a színpad, a jégpálya, a pavilonok. Kifejezetten jó ötlet az esernyős szobrok kis dombra állítása.

Pozitívum, hogy a zöldfelületek elhelyezkedését, kialakítását visszafogottan, a tér használhatóságának rendeli alá.

A piac és a borfalu térbe helyezésére, az építmények formájára, megjelenésére nem kaptunk érdemi megoldást.

A közlekedésre adott válaszok nem kielégítőek.

Alapjában rossz ötlet a Szentlélek tér alatti garázs és a Zichy kastély mögötti parkolóház. A panelházak közötti terület parkolóként való kiépítése nem segíti a tér kiszolgálását.

A kerékpárút új nyomvonala támogatható. A Laktanya utcában és a Hajógyári utcában egyirányú forgalmat tervez, parkolókkal, ez a bizottság szerint nem elfogatható, kívánatos lenne más funkciók elhelyezése az „Esernyős szobrok" körül.

A Szentlélek tér és a kastély mögé tervezett mélygarázs megvalósíthatósága régészeti szempontból aggályos. A Fő tér teljes felületén szabályos raszterban elhelyezett vízjáték közművei és gépészetének elhelyezése a régészeti emlékek függvényében lehetséges. Jó gondolat viszont, hogy a közműveket közműalagútba szervezve, nem pedig külön-külön vezetné, ezáltal a kedvező nyomvonal megtatálása után az emlékek lehető legkevesebb pusztításával megoldható lehet a közműfektetés.

Jó gondolat, hogy a római kori kapumaradványt (Kórház utca - Harrer Pál utca) bekapcsolja a közlekedés (bicikli út) nyomvonalába, s ezáltal megteremti annak lehetőségét, hogy az rendezvényekbe is bevonható legyen.

A pályamű értékei és hiányosságai összegzéseként megvételre javasolt.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk