Biedermeier a’la Geppetto
A Geppetto Belsőépítészeti Stúdió 2010-ben egy új étterem és gourmet üzlet belsőépítészeti munkáinak elkészítésére kapott megbízást. Nem csupán az enteriőrt kellett kialakítaniuk, hanem a legjobb hazai szakemberekkel: Mautner Zsófiával, Segal Viktorral, Harmath Csabával, Baráth Dáviddal és a Je suis belle divattervező teammel együttműködve egy csúcsminőségű brandet is teremtettek.
Egy kiváló, lendületes, fiatalokból álló megrendelői csapattal dolgozhatott együtt a Geppetto Belsőépítészeti Stúdió az első Baldaszti’s étterem és gourmet üzlet megvalósítása során. Baldaszti Péter célja az volt, hogy a legjobb hazai szakemberekkel: a Geppettoval, Mautner Zsófiával, Segal Viktorral, Harmath Csabával, Baráth Dáviddal és a Je suis belle divattervező teammel együttműködve hozzák létre Budapest első olyan gourmet központját, ahol együtt megtalálható egy étterem, mely világkonyhát visz, delikatesz üzlet és gasztronómiai tanácsadás. Az együttműködés eredményeként a 2011. áprilisában nyílt üzlet egyedülálló kulináris élményekkel és különleges építészeti megoldásokkal várja a vásárlókat. A Geppetto számára a tervezés igen komplex feladatot jelentett, tervezőik új és inspiráló kihívásokkal találkoztak a koncepció kialakítása és megvalósítása során.
A Baldaszti’s projekt 2010-ben kezdődött a Geppetto számára, amikor Baldaszti Péter és üzlettársa megbízta a designcsapatot a Lánchíd utcában épülő étterem és gourmet üzlet belsőépítészeti munkáinak elkészítésével. Baldaszti Péter tulajdonos elképzelése szerint az üzlet, illetve a Baldaszti’s brand megteremtésével egy olyan európai színvonalú hely jön létre, amelynek a csúcsminőségű termékek forgalmazása mellett célja a kiváló magyar termékek felkutatása és nagyközönségnek való bemutatása is.
– A feladat a Geppetto számára sokrétű volt, és nagy kihívást jelentett. – meséli Elek Márton, a Geppetto vezetője. – A Baldaszti’s-tól kapott megbízás nem csak egy üzlet, illetve étterem kialakításáról szólt, a megrendelők ugyanis ez esetben hosszútávra terveznek, egy brandet akarnak megteremteni az első Baldaszti’s üzlet megnyitásával. Egy olyan hely megtervezése volt a feladat, amely akár európai hálózattá is bővülhet.
A cél tehát egy olyan nemzetközi márka tárgyi környezetének kialakítása volt, ahol a belsőépítészeti megvalósítás meghatározó és jól kommunikálható eleme a márkának. A koncepcióban a Baldaszti’s-t olyan helynek álmodtuk meg, ahol a csúcsgasztronómiai színvonal nem zárja ki az oldott hangulatot. A tulajdonos és ötletgazda Baldaszti Péter csak a legjobb szakemberekkel dolgozott együtt a projekt során. A terméktanácsadó a Chili&Vanília blog szerzője, Mautner Zsófia, a Baldaszti’s kreatív séfje a méltán elismert Segal Viktor, míg a borválogatás összeállításáért Harmath Csaba volt felelős. A márka arculati elemeit Baráth Dávid grafikus tervezte.
A Geppetto feladata így nemcsak a belsőépítészeti tervezésről szólt, sokkal összetettebb feladat hárult rájuk. A Baldaszti’s csapattal együttműködve részt vettek a célcsoport meghatározásában, és a feladatnak része volt a brand pozicionálása, építése és a márka kialakítása is.
A tervezés fázisai
A tervezés első fázisában a Geppetto a Baldaszti’s szakembereivel az üzlet és a márka célcsoportját határozta meg, illetve körüljárták, hogy terjeszkedhet házon belül és kívül a Baldaszti’s. Fontos volt, hogy a szolgáltatások, mint sok kis részegység, igény szerint bővíthetőek legyenek az üzlet területén kívül is, megjelenhessenek külső partnereknél vagy önálló hálózatként terjeszthetőek legyenek.
A tervezés során a Geppetto fontosnak tartotta, hogy a kiszolgálás és a látvány révén a Baldaszti’s-ba betérőket olyan élmény érje, ami minden idelátogatót törzsvásárlóvá tesz. Olyan helyet vizionáltak, amely megjelenésében látványos, beszédtémának számít és divatos. Elképzeléseik szerint a Baldaszti’s szolgáltatásait a professzionalitásnak, a hozzáértésnek és a hitelességnek kell jellemeznie. Az elképzelések találkoztak a megrendelő igényeivel.
A tervezés második lépésében a Geppetto meghatározta, hogy miben más a Baldaszti’s, mi az, amit csak itt kap meg a vásárló. A válasz erre az, hogy itt valóban belekóstolhat abba, hogy mi az a gasztronómia, vagyis a Baldaszti's nem csak az átlagfeletti minőségű áruk boltja, de a kóstolás által olyan élményt ad, amit más nem. A kóstolás folyamata úgynevezett tasting pontokon keresztül jelenik meg a térben. A Baldaszti's-ban rögtön feltűnnek a furcsa, semmire sem hasonlító nyírfa pultocskák, ahol minden termékből kis kóstolót kaphatunk a hozzáértő eladó segítségével.
A tervezés harmadik lépésében a Geppetto egyedi bútorokat alakított ki egyfajta modulrendszer keretein belül, aminek fő célja az volt, hogy az üzlethálózat bővülése esetén jól felismerhető elemek kerüljenek majd be a terekbe. A vásárló útjának fontosabb megállópontjait, valamint az üzlet főbb termékcsaládjait tekintették egy-egy modulnak, úgymint a tasting pultokat, a fűszeres szekrényt, az olajos pultot, a magyar szekrényt és a kenyérsütést.
A belsőépítészeti anyaghasználatra az ízekhez társított érzékiség jellemző, stílusában pedig a gegekkel tarkított természetesség párosul a biedermeier és neoklasszicista polgári hangulatok modern megfogalmazásával. A Geppetto koncepciótervezőből, belsőépítészből, enteriőrtervezőből, stylistból és világítástervezőből álló szakértői csapattal vett részt a munkában annak érdekében, hogy a nyitásra minden a helyére kerüljön – a falaktól az utolsó kiskanálig.
A Geppettóról
A Geppetto Belsőépítész Stúdió 1996 óta Magyarország egyik legismertebb tervezőirodája. A csapat számos rangos külföldi díjban részesült, első magyar kiállítói voltak a londoni 100% Designnak, valamint a milánói iSaloninak. Tevékenységi körükben szerepel a magánlakások, családi házak belsőépítészeti tervezésén (Geppetto Home) kívül a terméktervezés és az üzleti célú tervezés (Geppetto Business) is. Ez utóbbi – leginkább üzletek, hotelek, irodák, közösségi terek belsőépítészeti tervezésével foglalkozó – üzletág nagy hangsúlyt fektet a marketingstratégia alapú tervezésre. A Geppetto a mélyreható koncepcionális elemzés és tervezés során egyszerre tartja szem előtt a brandépítés és a célcsoport szükségleteit, illetve a beruházó személyiségét. Mindig felismerhetőt és egyedit alkotnak. A stúdióban enteriőrtervező, bútortervező, belsőépítész, építész, formatervező, világítástervező, koncepciótervező, és szociológus is dolgozik. A csapat képes a végeredményt egészben látni, ezt át tudja ültetni részletmegoldások szintjére, érti a kivitelezők nyelvét, és mindezt képes határozottan képviselni a megrendelők érdekében.
A projekten dolgozó Geppetto munkatársak:
Paller Eszter – belsőépítész, vezető tervező
A Geppetto Stúdió belső munkatársa, a projekt vezető tervezője, belsőépítésze. Ő fogta össze a tervezést a koncepció kialakításától a kivitelezés végéig. 2005-ben végzett a Budapesti Műszaki Egyetem építészmérnöki karán, pályáját egy párizsi építészirodában kezdte, ahol felhőkarcolók tervezésén dolgozott, majd Franciaországból hazatérve hirtelen léptéket váltott, és a Geppettóban helyezkedett el belsőépítészként.
Maurer Klimes Ákos – koncepciótervező
A Geppetto Stúdió részére külső munkatársként koncepciótervezést és design tanácsadást végez. Feladata, hogy a megrendelő vágyai és a tervezők inspirációi egy közös tervezési stratégiává álljanak össze. 2003-ban végzett a Moholy Nagy Művészeti Egyetemen ipari formatervezőként, és másoddiplomásként mint design manager. 2009-ben Kucsera Péterrel közösen az Ivánka design számára tervezte a díjnyertes Seeyou beton sírkövet, ami Palermo Design Week Awardot és Magyar Formatervezési Díjat is nyert.
Piros Panna – enteriőrtervező
A Gepetto belső munkatársa, az ő nevéhez fűződik a projekt belsőépítészeti hangulati elemeinek megválasztása, a tapétától a kiskanálig. Pályáját fotósként kezdte. A tárgyak formája és az enteriőrök átfogalmazása határozza meg az életét. Otthonosan mozog a stílusok között. Fontosnak tartja az enteriőrök kialakításánál a koncepció alapú tervezést. Az ELTE magyar-héber és a Krea Kortárs Művészeti Iskola enteriőrtervező szakán végzett.
Szily Sarolta – világítástervező
A Geppetto külsős munkatársa, 2010. októbere óta a stúdió világítási tanácsadója. A megvalósuló világítási konstrukciókat találja ki, a belsőépítészek és az elektromos tervezők között kommunikál. 2004-ben végzett a Filmművészeti Egyetem operatőr szakán. Reklám-, kisjáték- és dokumentumfilmek operatőreként dolgozott, később világítást oktatott.