BMW Welt, München
Szerkezetkész a COOP HIMMELB(L)AU új épülete Münchenben.
Egyenes vonalat és síkokat nem érdemes keresni az osztrák építészek legújabb müncheni épületén, amely éppoly teátrális, mint mottójuk: „az építészet mai, könnyű, mint a felhők: az építészet a jövő“. Ám a teatralitás a BMW fontos koncepciója. Az autógyártás esztétikai értékké vált, mint ahogy a Lipcsei BMW Werk (építész: Zaha Hadid) esetén láthattuk, Münchenben pedig maga a vásárlás alakul esztétikummá.
A BMW Welt erről szól: az autóvásárlás megismételhetetlen, egyedi élmény, felmagasztosulás, megváltás, überkatarzis. Az ember az autóvásárlás gondolatától kezdve részese a BMW világnak, nyomon követheti autójának születését. Sorozatgyártás az egyediség maszkjában. Mindezt természetesen már a Volkswagen is kitalálta – ha egy német ismerősünk ragyogó arccal közli: „megyek Wolfsburgba“, biztosak lehetünk benne, hogy új autójának átvételére készül a VW hasonló wolfsburgi központjában. Na persze mondhatjuk, hogy csak a szocialista hiánygazdaságot másolják – hasonló katarzissal bizonyára felért egy-egy új Skoda vagy Lada átvétele is a Merkurnál, pár év várakozás után.
Milyen nehéz dolog is ez a jólét: ha van rá pénzed, megveheted – na hát ez túl egyszerű. Érdemes egy kis mítoszt keríteni köré, s mivel a BMW nem egy olcsó dolog, az egész minél nagyobbat szól, annál jobb. A vásárló nemhogy elégedett – a mennyben érzi magát, nem csoda, hogy mindezt minimum egy COOP HIMMELB(L)AU tervezi.
Eszetlen mennyiségű acél, az utolsó csomópontig egyedi részletek, építészeti csúcstermék az Olimpia-centrum közelében, autópályák és a BMW gyár mellett. Mindez természetesen a BMW új imázsának és dizájn-koncepciójának is része, amelyben a hagyományos megbízhatóság, jóléti szimbólum stb. mellett egyre inkább az egyediség, a progresszió kap hangsúlyt. A stílus maga az ember – meg az autója...
Ez az új BMW Welt, amelynek átadása 2007 elején várható.
Varga Péter István
Nürnberg
képek: VPI, BMW-Welt, Coop Himmelb(l)au