Közélet, hírek

Bontják a Nemzeti Színházat Tiranában

1/5

A tiranai Nemzeti Színház épületegyüttese. Fotó: Europa Nostra

A tiranai Nemzeti Színház épületegyüttese. Fotó: Europa Nostra

A tiranai Nemzeti Színház épületegyüttese. Fotó: Europa Nostra

Giulio Bertè 1938-as homlokzati rajza.

A BIG látványterve az új tiranai Nemzeti Színházról

?>
A tiranai Nemzeti Színház épületegyüttese. Fotó: Europa Nostra
?>
A tiranai Nemzeti Színház épületegyüttese. Fotó: Europa Nostra
?>
A tiranai Nemzeti Színház épületegyüttese. Fotó: Europa Nostra
?>
Giulio Bertè 1938-as homlokzati rajza.
?>
A BIG látványterve az új tiranai Nemzeti Színházról
1/5

A tiranai Nemzeti Színház épületegyüttese. Fotó: Europa Nostra

A tiranai Nemzeti Színház épületegyüttese. Fotó: Europa Nostra

A tiranai Nemzeti Színház épületegyüttese. Fotó: Europa Nostra

Giulio Bertè 1938-as homlokzati rajza.

A BIG látványterve az új tiranai Nemzeti Színházról

Bontják a Nemzeti Színházat Tiranában
Közélet, hírek

Bontják a Nemzeti Színházat Tiranában

2020.05.18. 09:19

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Tirana, Albánia

Építészek, alkotók:
Giulio Bertè, Bjarke Ingels, BIG

Az első pillantásra talán nem feltűnő épület valójában a város egyik legsajátosabb emléke: Albánia 1939-1943 közötti olasz megszállásának mementójaként az itáliai racionalista építészet gyümölcse. Helyére a hangos tiltakozás dacára a dán BIG tervezte új színházépület kerülhet, pedig 2020-ban felkerült Európa hét legveszélyeztetettebb műemlékének listájára is.   

A helyszín Tirana szíve, a Szkander bégről elnevezett tér és a Nemzeti Galéria szomszédsága, ahol az olasz Giulio Bertè tervei szerint emelt kettős színházépület 1939 óta áll. A környék több épületével együtt az olasz megszállás idején épült, alapvetően a katonák szórakozásáért. Albánia függetlenedését követően Teatri Kombëtar néven működött benne legendássá váló színházi műhely. Az U alakú épületegyüttes ma is nagyjából eredeti formáját őrzi: az egyik szárny ad helyet az eredetileg Savoia néven nyitott színháznak, a szemközti szárnyban pedig a közelmúltig kísérleti színpad működött.

Giulio Bertè 1938-as homlokzati rajza.
4/5
Giulio Bertè 1938-as homlokzati rajza.

Az albán parlament 2018 nyarán fogadta el a színház bontásáról és a környék fejlesztéséről döntő határozat, a heves bírálatok ellenére, amelyek azóta is kitartottak, Albánia történetének leghosszabb civil tiltakozásához vezetve. Az elmúlt két évben az épület mellett kint volt a molinó, amely jelentőségére hívta fel a figyelmet. Megőrzéséért több nemzetközi szervezet, így a modern építészeti emlékek védelméért küzdő DOCOMOMO International vagy az olasz SIRA – Società Italiana per il Restauro dell´Architettura is szót emelt. Az épület 2020-ban felkerült az Europa Nostrának a kontinens hét leginkább veszélyeztetett emlékét felsorakoztató listájára is. 

Mindhiába – de a helyi hatóságok, konkrétan az Edi Rama, a várost 2000-2011 között irányító egykori polgármester vezette kabinet félelmét jelzi, hogy a bontást végül május 17-én, vasárnap hajnali négy órakor indították meg. A helyszínen a jelenleg érvényes tervek szerint a Bjarke Ingels Group, azaz a BIG tervei szerint épül új színház; a saját formája után „csokornyakkendő" néven ismert elképzelés terveit még évekkel ezelőtt mutatták be. A tiltakozók szerint azonban ez csupán egy hatalmas ingatlanpiaci panama része és a felszabaduló telek nagy részét kereskedelmi célokra fogják hasznosítani. 

A BIG látványterve az új tiranai Nemzeti Színházról
5/5
A BIG látványterve az új tiranai Nemzeti Színházról

A mostani helyzet azonban nem újdonság. Giulio Berté egy korábbi munkáját már 2011-ben elbontották, 2017-ben pedig eltűnt a föld színéről a Gherardo Bosio tervei szerint 1939-1941 között emelt Nemzeti Stadion is. A folyamatba illeszkedik a város ottomán történeti örökségének módszeres eltüntetése is. Saimir Kristo PhD építész, urbanista, a tiranai POLIS Egyetem Építészet és Design Karának dékánhelyettese és a 15. Média Építészeti Díja előzsűrijének tagja a Facebookon azt írta: „Ez nem csupán egy épület, Giulio Bertè 1939-es munkájának pusztulását jelenti, de Albánia építészeti és kulturális öröksége egy részének pusztulását is, egyben Tirana történeti épületeinek és a Nemzeti Stadionnak a bontásával egyetemben Albánia kollektív emlékezetének és történelmének az elpusztítását is."
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.