Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

1/12

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/12

Budapest Szíve ötletpályázat
Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

2006.03.30. 14:33

Cikkinfó

Letölthető dokumentumok:

I. díjas pályamű, szerzői: Koszorú Lajos, Golda János, Mohácsi Sándor, Madzin Attila vezető tervezők

I. díjas 9. sorszámú pályamű

vezető tervezők: Koszorú Lajos, Golda János, Mohácsi Sándor, Madzin Attila
társtervezők: Ónodi András, Balogh András, Szőke Tamás, Varga Bence, Baranyai István, Tábori Attila, Kucsora Zita
szakági tervezők: Kiss Károly, Mlakár Vivien
egyéb munkatárs: Bor Ferenc, Csizmazia Géza



Részletes bírálat:

A pályázat világosan mutatja be a jelenlegi közlekedési állapotot és a főváros közlekedésfejlesztési koncepciójának releváns elemeit. A pályázó helyesen ismeri fel, hogy a Belváros közúti közlekedési terhelését a kiépülő M0 autópálya körgyűrű és a 4-es és 5-ös Metró belépése jelentősen befolyásolja. A közterületek gyalogosforgalomnak történő visszaadására, a személygépkocsik parkolóházakba, mélygarázsokba helyezésére részletes, jól kidolgozott javaslatokat ad. Helyes a következtetés, hogy a Duna-hidak elhelyezkedéséből adódóan a Belvárosból a kelet–nyugati átmenő forgalom teljes egészében nem szüntethető meg.

A rakpart gyalogosforgalomnak való visszaadása kiváló javaslat – ehhez azonban nem szükséges és nem javasolható a 2-es villamos részbeni felszín alatti vezetése.

A tágabb tervezési terület megoldásain látható a térség alapos ismerete.

A teljes tervezési területet illetően a tervpályázat azokra az elemekre helyezi a hangsúlyt, melyek változása 20 éven belül reálisan megoldható. A lehetséges további fejlesztések számára megfelelő keretet és a megvalósítást elősegítő vonzó környezetet kínál.

A meghatározó terek, gyalogosfelületek szerepe világos, humanizálásukra szép, részletgazdag javaslatokat tartalmaz, ugyanakkor súlyt fektet azok átgondolt rendszerbe foglalására is.

A kiemelt terület tekintetében a pályamű komplex szemléletű javaslatot ad. A történelmi városszerkezet kiskörúti vonalának folytonosságát zöldfelületi elemekkel hangsúlyozza, a Gödörnél és a Városház-tömb esetében is a Károly körút vonalát erősítő fasort javasol. Rendszerszerűen letisztult szerkezeti javaslat.

A Városház-tömb körút felőli építési vonalát úgy állapítja meg, hogy az a Madách tér felőli térfallal tölcsérszerű, kiszélesedő közterületet hoz létre, finoman nyitva az Erzsébet tér felé. Ez a szerkesztési elv a Városház-tömb előtti gyalogosfelület tudatos felbővítését, valamint a Deák téri templom térfal-szervező jelentőségének hangsúlyozását eredményezi.

A tömb beépítésénél alapelv a barokk szerkesztésű, hangsúlyú építészeti együttes (jelenlegi Városháza) „kisugárzása" és egy „modern, értékálló térképzés" közötti egyensúlykeresés. Hangsúlyozott eszközként a tágan értelmezett transzparenciát alkalmazza, a körút felől az átláthatóságot és a zárást egyszerre biztosítva. Tömeg­kompozíciójánál törekszik a tömb térfalainak a környezetbe illeszkedő, karakteres, határozott érzékeltetésére, ugyanakkor a Deák tér megkülönböztetett jelentőségét felismerve az épület átláthatóságát a Deák téri templom felé tudatosan fokozza.

A pályamű a térfalat alkotó épület alsó szintjeinek a közösség számára történő átadásával többszintes, tagolt, fedett fórum kialakítását javasolja, melyhez a nagyvonalú rendezvénytér nyitott városi térként kapcsolódik. A javasolt összetett térrendszer a nagyvárosi közösség sokrétű kapcsolatának funkcionális értelmezése. Nagyvonalú, ugyanakkor érzékeny, multi­funkcionális városi tér, a találkozások foglalata.

A pályamű összességében a tervpályázat kiírásában megfogalmazott kérdések túlnyomó részére átgondolt, magas színvonalú, jól felhasználható javaslatokat adott.

A pályamű összességében a pályaművek között a legjobb javaslatot adta és ezért 9,0 MFt-os I. DÍJBAN részesült.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Épületek/Középület

SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUM // Egy hely + Építészfórum

2021.01.06. 17:41
00:08:06

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk