Design/Formatervezés

Crimson Architectural Historians – A jólét banalitása

1/6

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

?>
Crimson Architectural Historians  - Velencei Építészeti Biennálé
?>
Crimson Architectural Historians  - Velencei Építészeti Biennálé
?>
Crimson Architectural Historians  - Velencei Építészeti Biennálé
?>
Crimson Architectural Historians  - Velencei Építészeti Biennálé
?>
Crimson Architectural Historians  - Velencei Építészeti Biennálé
?>
Crimson Architectural Historians  - Velencei Építészeti Biennálé
1/6

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Crimson Architectural Historians – A jólét banalitása
Design/Formatervezés

Crimson Architectural Historians – A jólét banalitása

2012.12.03. 11:54

Cikkinfó

Építészek, alkotók:
Takács Ákos

Földrajzi hely:
Velence, Olaszország

Dosszié:

Takács Ákos építész hallgató a 2012-es Velencei Építészeti Biennálén szereplő rotterdami építészettörténész csoport installációját mutatja be, amely a 20. század második felének jóléti és profitorientált városfejlesztési példáit állítja szembe egymással.

Hogyan vált a közös jólétet és a társadalmi egyenlőséget, mint egyfajta „közös alapot" megtestesítő új kertváros (New Town) egy szűk, tehetős réteg kiváltságává?

A Crimson Architectural Historians független rotterdami építészet-történész csoport „The Banality of Good" címet viselő installációja arra keresi a választ, milyen sorsra jutottak a 20. század II. világháborút követő időszakának ambíciózus jóléti urbanisztikai törekvései. A kiállítás szembeállít 3-3, a háború utáni időszakból származó, illetve a 21. század fordulóján befektetéssel létrehozott várost, melyek hangzatos jelszavait, ideáljait hatásosan egy-egy klasszikus szárnyas oltáron ábrázolja.

Crimson Architectural Historians  - Velencei Építészeti Biennálé
2/6
Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

A Giardini fő kiállítóépületében helyet kapó tárlat bemutatja a bürokratikus, központilag tervezett jóléti városok első angliai csíráját, Stevenage-et, illetve annak további külföldi utódait, mint a frissen dekolonizált ghánai Tema városát és a háború utáni lakásigény kielégítésére egy polderben felépített holland Almere-t. Míg az előbbiek a kor szociális érzékenységének eszményképeit maguk előtt tartva, egyfajta újjáépítési szándéktól vezérelve épülnek, helyüket az ezredfordulóra átveszik a teljes mértékben profitorientált fejlesztések.

A kiváltságosok kapukkal elzárt közösségét rejtő brazil Alphaville-Tamboré, az import angol kisvárost idéző kínai skanzenváros, Songjiang és a sivatag közepén kialakított arab luxusváros, King Abdullah Economic City kendőzetlenül a tőke erejéről beszélnek, viszont paradox módon nem mutatnak nagy formabeli különbséget a korábbi szociális jellegű fejlesztésekkel.

Crimson Architectural Historians  - Velencei Építészeti Biennálé
5/6
Crimson Architectural Historians - Velencei Építészeti Biennálé

Maradt-e korunk városfejlesztőiben annyi alázat, hogy olyan banális dolgokkal is foglalkozzanak, mint az általános jólét, és létezik-e vajon egy mindenre ráhúzható univerzális várossablon, amely jólétet biztosít?

Takács Ákos, BME Urbanisztika Tanszék

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.