Épülettervek/Tervpályázat

Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás és csapata

1/18

Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás, Balázs Marcell, Baranyi Ágnes, Kun Tamás, Szigeti Nóra

?>
Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás, Balázs Marcell, Baranyi Ágnes, Kun Tamás, Szigeti Nóra
?>
Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás, Balázs Marcell, Baranyi Ágnes, Kun Tamás, Szigeti Nóra
?>
Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás, Balázs Marcell, Baranyi Ágnes, Kun Tamás, Szigeti Nóra
?>
Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás, Balázs Marcell, Baranyi Ágnes, Kun Tamás, Szigeti Nóra
?>
Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás, Balázs Marcell, Baranyi Ágnes, Kun Tamás, Szigeti Nóra
?>
Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás, Balázs Marcell, Baranyi Ágnes, Kun Tamás, Szigeti Nóra
?>
Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás, Balázs Marcell, Baranyi Ágnes, Kun Tamás, Szigeti Nóra
?>
Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás, Balázs Marcell, Baranyi Ágnes, Kun Tamás, Szigeti Nóra
?>
Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás, Balázs Marcell, Baranyi Ágnes, Kun Tamás, Szigeti Nóra
?>
Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás, Balázs Marcell, Baranyi Ágnes, Kun Tamás, Szigeti Nóra
?>
Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás, Balázs Marcell, Baranyi Ágnes, Kun Tamás, Szigeti Nóra
?>
Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás, Balázs Marcell, Baranyi Ágnes, Kun Tamás, Szigeti Nóra
?>
Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás, Balázs Marcell, Baranyi Ágnes, Kun Tamás, Szigeti Nóra
?>
Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás, Balázs Marcell, Baranyi Ágnes, Kun Tamás, Szigeti Nóra
?>
Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás, Balázs Marcell, Baranyi Ágnes, Kun Tamás, Szigeti Nóra
?>
Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás, Balázs Marcell, Baranyi Ágnes, Kun Tamás, Szigeti Nóra
?>
Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás, Balázs Marcell, Baranyi Ágnes, Kun Tamás, Szigeti Nóra
?>
Dévényi Tamás, Balázs Marcell, Baranyi Ágnes, Kun Tamás, Szigeti Nóra
1/18

Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás, Balázs Marcell, Baranyi Ágnes, Kun Tamás, Szigeti Nóra

Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás és csapata
Épülettervek/Tervpályázat

Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás és csapata

2013.09.12. 09:13

Projektinfó

Földrajzi hely:
Debrecen, Magyarország

Építészek, alkotók:
Dévényi Tamás, Kun Tamás, Balázs Marcell, Szigeti Nóra, Baranyi Ágnes

Vélemények:
4

Tervezés éve:
2013

Stáblista

makett: Zajacz Judit, Losonci Kálmán
látványtervek: PYXYR Stúdió Kft.

Letölthető dokumentumok:

Bemutatjuk Dévényi Tamás és az ÉME Mesteriskolás hallgatókból álló csapat közös tervét, amelyet a Bíráló Bizottság logikusan szerkesztett térrendszere, újszerű térszervezése és korszerű építészeti felfogása miatt ll. díjban részesített.

Részlet az “INTERMODÁLIS KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉSI KÖZPONT LÉTREHOZÁSA DEBRECENBEN" - Tervpályázati Bíráló Bizottság Zárójelentéséből.

Építészet

A terv egy várostörténeti emléket idéz: a hajdani Várad utca - ahol egykor Petőfi Sándor megszállt - határozta meg a telepítés egyik főtengelyét, a rozsdaövezetbe átnyúló gyalogosútvonalakat. Az itt fogant vers a pályázó ötlete nyomán a burkolatba kirakott vers szövege helyén őrzi meg az eseményt.
Ez a tengely és a rá merőleges osztatlan épülettömeg (ami a jelenlegi állomás épület nyomát idézi) szabja ki az épületegyüttes kompozíciós rendjét.
Ez az autonóm térbeli kereszteződés teljesíteni tudja a városszerkezeti - térképzési kívánalmakat és funkcionálisan is - nem szokványos, újszerű eredményre vezet.

Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás, Balázs Marcell, Baranyi Ágnes, Kun Tamás, Szigeti Nóra
4/18
Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás, Balázs Marcell, Baranyi Ágnes, Kun Tamás, Szigeti Nóra

A távolsági buszpályaudvart fedett-nyitott térben a tetőszinten helyezi el, aminek rámpás megközelítését összeszerkesztette a tervező a hossztömeg felső szintjén elhelyezett parkolók felvezető rámpájával. Az utasokat kiszolgáló funkciók az 1. szintre (+6,60) kerültek: egyfelől a felső gyalogos tengely mentén, másfelől a hossztömegben megoldva, közlekedőjét a gyalogos tengellyel függőfolyosó-szerűen összekötve. Ez tulajdonképp az épület földszintje, a vonatok is innen közelíthetők meg. Az elrendezés gyenge pontja, hogy az utasok a kiszolgáló funkciókat csak lineárisan tudják elérni. Ezt több és tágasabb földszinti kapcsolattal orvosolni lehetett volna.

Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás, Balázs Marcell, Baranyi Ágnes, Kun Tamás, Szigeti Nóra
8/18
Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás, Balázs Marcell, Baranyi Ágnes, Kun Tamás, Szigeti Nóra

A földszint egy összefüggő, átlátható tér. A távolsági buszt kivéve, ide érkezik az összes jármű párhuzamos rendben. Az intermodalitás nemcsak az utasforgalom ésszerű szervezésében érhető tetten, hanem abban a törekvésben is, - ami a műleírás szövegéből pontosan kiolvasható - nevezetesen, hogy az állomás előtti tér nem kell, hogy egy szabályos városi teret imitáljon (padokkal, szökőkúttal, szobrokkal), hanem egy új minőséget kell létrehozni. A pályázó a szokványos, utcabútorokkal, szökőkutakkal benépesített park helyett “kiserdőt" javasol az állomás előteréül, ami várostörténeti, ökológiai és hangulati szempontból is szívmelengető ötlet és térfalat képez az Erszébet utca mentén.

Magasra értékelendő, hogy a terv nem egy formai prekoncepció alapján, hanem a funkciók és az épületstruktúra ökonomikus és esztétikus összeszerkesztése segítségével nyerte el a végső formáját. Ez azt eredményezi, hogy az ábrázolt terek, tömegek a későbbiekben károsodás nélkül fogják elviselni további igények, ízlésváltozások módosításait anélkül, hogy az alapötlet változna. Általában: a líra (Petőfi vers, kiserdő), az ésszerűség (funkciók ökonomikus, jól működő rendje) és a mai kor eszköztárának (változó, képzőművészeti-technikai effektusokat alkalmazó homlokzat) arányos jelenléte jellemzi a tervet.

Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás, Balázs Marcell, Baranyi Ágnes, Kun Tamás, Szigeti Nóra
9/18
Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás, Balázs Marcell, Baranyi Ágnes, Kun Tamás, Szigeti Nóra

Várostervezés

A pályamű alapgondolata egy keskeny, zárt tömegbe összefogott, térfalat alkotó épület létrehozása. Ebben kap helyet az IKKK, valamint a P+R parkoló is. A koncepció érdekében bontja a jelenlegi állomás épületét is. A buszpályudvart a vasúti vágányok felett helyezi el - nyitott-fedett módon -, melynek megközelítése a vasúti felüljárónál tervezett körforgalomból lehetséges. A villamos vonalat a Petőfi tér nyugati oldalára húzza, amely aztán bekanyarodik az állomás elé. A Petőfi tér déli térrészén “kiserdőt" tervez, klimatikus megfontolások alapján. A Petőfi tér északi részéről markáns elemként, megemelt városi sétányt indít, amely az IKKK épületén keresztül továbbvezet a vasút fölött a déli városrész irányába. A Petőfi téri szabadtéri parkolót megtartja, és azon időszakos piacot javasol - egyszerű, ötletes megoldás.

Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás, Balázs Marcell, Baranyi Ágnes, Kun Tamás, Szigeti Nóra
12/18
Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás, Balázs Marcell, Baranyi Ágnes, Kun Tamás, Szigeti Nóra

Közlekedés

A pályamű a felvételi épület lebontásával, a villamos végállomás és a helyi autóbusz megállók vasúti peronok mellé húzásával, illetve a helyközi autóbusz pályaudvar peronok feletti kialakításával hozza létre az intermodális csomópontot. Kialakít egy vezérszintet, ezen közlekedik minden utas a vasút és az egyéb közlekedési eszközök között. A villamos végállomása a vágányokkal párhuzamosan, az új intermodális létesítmény előtt helyezkedik el, így az vertikálisan csatlakozik a vezérszinthez. Ez a megoldás kompakt, jók a kapcsolatok, az utasok átszállási útvonalai egyértelműek. A gyalogos forgalmat sehol nem keresztezi járműforgalom (a földszinti 1. vágány elérési útját is ki lehet jelölni keresztezés nélkül). A vezérszint egy gyalogos és kerékpáros híddal a vágányok felett átnyúlik a déli városrész felé, amely révén elősegíti a Piac utcai kerékpáros tengely kialakítását. Az úthálózati kapcsolatokban a turbó körforgalom elve jó, a kétsávos turbó körforgalomnál kétség merül(het) fel a kapacitásokkal kapcsolatban, de ez a továbbtervezésnél korrigálható.

A közlekedési programnak a terv megfelel. Az autóbusz tárolók messze vannak a megállóktól. A villamosüzem működtetése jó. A terv a vasúti közlekedési funkciónak megfelel, az utasáram lehetőségek jók, az utasforgalmi és utasellátó funkciók a vezérszinten, a vágányokkal párhuzamosan kaptak helyet, melyről a peronok és a villamos végállomás is akadálymentesen közelíthetők meg. A terv RMT “C" változat szerinti vágányképet használja, az oszlopok miatt kis módosítással. A terv tram-train lehetőséget nem tartalmaz. A terv intermodális szempontból kiváló, közlekedési szempontból jó.

Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás, Balázs Marcell, Baranyi Ágnes, Kun Tamás, Szigeti Nóra
11/18
Debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ - Dévényi Tamás, Balázs Marcell, Baranyi Ágnes, Kun Tamás, Szigeti Nóra

Üzemeltetés

Jól átlátható, könnyen üzemeltethető terv, tervezett gépészete energetikai szempontból kedvező, esztétikus, jó terv.

Közművek

Egyszerűsítetten, de vizsgálja a közművesítettséget. Megállapításai, következtetései jók, a közműves munkarész elfogadható. A parkosítást, közterületrendezést csak a költségbecslés említi.

A Bíráló Bizottság a tervet logikusan szerkesztett térrendszere, és az újszerű térszervezése, korszerű építészeti felfogása miatt ll. díjban részesítette.

Vélemények (4)
Pákozdi Imre
2013.09.12.
20:34

Kedves Tamás, 

ez a leginkább érthető, a legjobban elmagyarázott, logikusan és didaktikailag is korrekt módon felvezetett terv. Az első két ábrára gondolok, amelyekhez nagyon hasonlókkal kellett volna kezdődjön minden versenymunka.

Az eredmény azonban - nyilván csak szerintem - két sebből vérzik. Az egyik a főépület maga. Ez az épület nem bírja el a központisággal reá rótt terhet: esztétikailag kevés ehhez. Ez a kockaház olyasmi, mint a hatvanas évek végén a Fiat 124, a későbbi Zsiguli, a Lada volt: merészen fantáziátlan. Azzal az autóval lehetett keleti piacokat hódítani, de autós szíveket nem. Márpedig ott, Debrecenben azzal a - nagyon helyesen írtad - EGYETLEN épülettel a szíveket is meg kell hódítani, az utasokét és a lakosokét egyaránt.

A másik gondom a gyönyörű Kék Utasfolyó. Azon a csodahídon jóformán senki nem fog végigmenni. Az utasok taxiba, saját autóba, villamosra, buszra szállnak, mert sietnek. Ezt a tért ölelő sétát senki nem fogja megkockáztatni - nyílegyenes és deklaráltan kitárulkozó jellege miatt még az andalogni induló szerelmesek se - és a betonszerkezet, meleg emberi talpak által nem taposva, pont úgy az enyészetté leend, mint Budapesten, a Nyugati téri felüljáró gyalogjárdái.

FenyvesiHK
2013.09.13.
17:26

@Pákozdi Imre: A számítógép elrepít bennünket egy andalítóan éteri tisztaságú világba. Minden zavaró részlet eltűnik a városból, avagy a környezetből, a házak hófehérek az utcák egyenesen vezetnek céljainkhoz, a fák erdőként zöldellnek ott ahol kell, a látványterveken jólöltözött, de azért trendi fiatalok emelik lépésre vadiúj adidas cipőjüket és így tovább...

Persze a tervpályázat jövőképet mutat be, ahonnan örökre eltűnnek a légkábelek jelenben még létező intermodális hálói és a pályaudvarral szemben lévő távfűtő kémények sem ontják egetborító füstjüket, már amikor nem nézünk oda.

A tervpályázat sohasem mutatja meg, hogy honnan kellett elindulnia.

Debrecen Nagyállomás esetében innen:

https://foursquare.com/v/debrecen-nagy%C3%A1llom%C3%A1s/4bb3405335f0c9b6161cbc83

Álmodjunk merészet.

Pákozdi Imre
2013.09.14.
08:07

@FenyvesiHK: Ha már FHK elröpített minket a konkrét tervek konkrét elemzésének talajáról a nagy magyar világfájdalom ködébe, hadd próbálkozzam e köd "megfoghatóvá sűrítésével" :-). 

A belinkelt anyag képei engem két, korábbi meggyőződésemben erősítenek meg. Egyrészt abban, hogy a Nagyállomás meglévő főépülete nagyon-nagyon jó. Le a kalappal annak tervezője, belsőépítésze valamint a faliképek alkotói előtt. A másik, hogy teljesen fölösleges bármit is építeni, amihez a fenntartás, a folyamatos karbantartás és az alkalmi, kisléptékű fejlesztés erőforrásai majdan nem állnak rendelkezésre. Nem csak pénzről van szó, bár arról is. Magyarországon a közterek és egyáltalán: az épített struktúrák karbantartásának kultúrája, igénye és gyakorlata hiányos. Nézzék meg a hazai családi házak homlokzati fa szerkezeteit: mind rohad. Vagy vegyük példának a budapesti XI. kerületi Diószeghy utca - Dávid Ferenc utca sarkán két évvel ezelőtt, európai forint-milliókból rendbehozott játszóteret! Trehány, piszkos, a fű kiégett, az ösvények porosak. Avagy a Budai Vár déli lejtője, amelynek összes lépcsője járhatatlanul szétcsúszott, miközben a Vár falai több helyen kimarjultan omladoznak: harminc éve nem járt arra karbantartó, csak amikor valóban hullani kezdett a tégla és a törmelék. Eger tíz éve rendbehozott belvárosa zavartalanul kopik, a házfalak jelentős része lepergő festéktől tarka. A debreceni Nagyállomás és környéke is rossz bőrben van, ám mai állapota nem a valamikori tervezők és építők sara, hanem a felállításuk óta soha újra nem festett, de talán még csak le se mosott villanyoszlopok gazdáié, az épületeket lerohadni hagyó MÁV-é, az aszfaltot és a kövezetet nem ápoló önkormányzaté. Ez egyrészt konkrét felelősségeket vet fel, másrészt figyelmeztet minket, hogy egyetlen fillért nem szabad költenünk a Budai Vár vagy a debreceni intermodális csomópont rekonstrukciójára, amíg nincs alkalmas szervezet ezek majdani karbantartására. Bátorításul: a probléma hasonlít a hazai vendéglátó helyek mellékhelyiségeinek elmúlt negyedszázados sorsára. Huszonöt évvel ezelőtt egyikben sem volt se papír, se szappan, se törülköző: ma, döntő többségükben ezekből legalább kettő megtalálható. A közterület- és épületkarbantartás is ilyesmi: egyszerre hivatali feladat és távlat a hazai közösségi tudat fejlődése előtt. Mert talán hallották már, hogy mi a különbség a magyar és a német háziasszony között? A magyar akkor kezd takarítani, amikor kosz van, a német pedig amikor még minden ragyog...

FenyvesiHK
2013.09.14.
21:59

@Pákozdi Imre: Köszönöm. Egészen pontosan ezt szerettem volna érzékeltetni mindenféle ómagyar világfájdalom nélkül, csak a realitások talajáról közelítve a témát. Nemcsak itt, de általánosan hiányolom az ilyen volt ilyen lesz bemutatását egy adott feladatnak. Hogyan mondjunk véleményt (nem vagyok debreceni), ha nem látjuk tisztán a meglévő állapotokat. Nagyon jónak tartom ezt a képfüzért, a teljes filing érthetővé válik és így az érthető szándék is a továbblépésre. Egyébként köztudott, hogy intermodális lázban égünk országszerte. Már ennek a szónak a csengése is arra reményít, hogy lesz még szőlő s lágy kenyér e honban, meg persze rendes pályaudvar. Ám Honfi! mit ér epedő kebel e romok ormán? ha nincs fenntartás.... ez esetben konkrét tervek konkrét elemzése is csak egy ábránd, mert messze jövendővel komolyan vess öszve jelenkort stb.mondotta volt Mr. Kölcsey világismeretlen magyar költő 1831-ben.

 A fenntartatlanság ősi magyar átkának elemzésével különben mélyen egyetértek. Az intermodalitásnak az adná meg az igazi értelmét,ha ez az elem is beépülne a megépítéskor az egész rendszerbe.

Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk