Épületek/Lakóépület

Dörgicsei nyaraló

1/10

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/10

Dörgicsei nyaraló
Épületek/Lakóépület

Dörgicsei nyaraló

2004.08.06. 18:55

Projektinfó

Építészek, alkotók:
Selényi György

Földrajzi hely:
Dörgicse, Magyarország

Építész: Selényi György

Balaton-felvidék, Dörgicse.
Festői fekvés, balatoni panoráma. Csend és nyugalom, távol a parti nyüzsgéstől.
A telek a falu felső peremén, a hagyományosan az utcára merőlegesen sorakozó keskeny, hosszú telkek hátsókertje és a szőlőföldek közé ékelődve egy furcsa, háromszög alakú terület nyéllel kapcsolva az utcához.







A megbízó lelkes híve és ismerője a kortárs magyar építészetnek. A modern építészeti térformálást és stílusjegyeket részesíti előnyben. Ugyanakkor tudomásul vette a hely szelleméből eredő népi építészeti ízt, és kész volt egy ésszerű kompromisszumos megoldást elfogadni a tájház és a modern építészet között. Ajánlás útján jutott el az építészhez, akinek a baráti körben megvalósult már néhány épülete.







A veszprémi székhelyű Balaton-felvidéki Nemzeti Park Igazgatósága mint szakhatóság diszponál a terület felett. A Balatonfüred Polgármesteri Hivatal mint engedélyeztető hatóság csak az adminisztratív feladatokat látja el. Egyeztetni, tervet elfogadtatni Veszprémben kellett.

Az előírások, az eredeti (ó)falu építészeti és település szerkezeti karakterét védendő, meglehetősen konkrétak. Oldalhatárra tolt beépítés - utcára merőleges oromfalas kubus - 45°-os nyeregtető természetes (cserép vagy nád) héjalással - 7,5 méteres épületszélesség az utcai harmadban - kubusba integrált, masszívra épített déli tornác - 4,5 méteres építmény magasság és földszintes jelleg - homlokzati felületek vakolva vagy helyi/környékbeli pl. vászolyi kővel burkolva.


Több vázlatterv készült. Az úgymond legmerészebb, és a tulajdonos maximális támogatását bíró első változat középen kettévágott és egy lapos, teraszként keresztben kibővülő szakasszal összekötött kubusa a szakhatóság képviselőiben erős ellenérzéseket keltett.

A következő négy eset próbált a hatóság elvárásainak megfelelve minél többet megtartani a terv erdeti erényeiből. A terasz teljes egészében kubuson belülre került, a déli oldal így vizuálisan összeköttetésben lévő külső és belső terek sorolásává alakult. Az erőteljes keresztirányú átvágás egy északi tájolású, kiüvegezett bejárati beugróra és egy kontúron belül tartott földszinti és galéraszinti teraszbevágásra csillapodott. Az épületkülső egységes rusztikus kőborítást kapott, ami több helyen felfeslik, lemorzsolódik, megmutatva a mélyebb és finomabb felületű rétegeket (a bejárathoz vezető fal mentén, ahol az arra járók a vállukkal "elkoptatták", az ablakok körül és a "déli tornác" oszlopainál). A belső terek szerelt, helyenként erősen kiüvegezett, paravánszerű térelválasztói és a finom bútorszerű, furnérozott faborítások, burkolatok a térrészek összetartozását hivatottak szolgálni. Az építési engedélyt a 6. terv megkapta. A kiviteli tervek elkészültek. Van egy csökkentett programú változat is. Az építés remélhetően hamarosan kezdődik.

Szerző: Selényi György (szöveg, fotók)







Dörgicsei nyaraló
Építész: Selényi György
Munkatárs: Pásztor Ádám

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk