Épületek/Lakóépület

Egy mozdulat csak (épp a megfelelő)

1/19

földszinti alaprajz

emeleti alaprajz

tetőtéri alaprajz

metszet

metszet

oldalkerti homlokzat

utcai homlokzat

?>
?>
földszinti alaprajz
?>
emeleti alaprajz
?>
tetőtéri alaprajz
?>
metszet
?>
metszet
?>
oldalkerti homlokzat
?>
utcai homlokzat
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/19

földszinti alaprajz

emeleti alaprajz

tetőtéri alaprajz

metszet

metszet

oldalkerti homlokzat

utcai homlokzat

Egy mozdulat csak (épp a megfelelő)
Épületek/Lakóépület

Egy mozdulat csak (épp a megfelelő)

2007.08.27. 11:20

Projektinfó

Szerzők:
Rozmann Viktor

Építészek, alkotók:
Tomay Tamás

Vélemények:
1

Ebben a szűkszavú architektúrában a katarzis erejével hat a felemás tető. Nem csak az ősi ház-formát, hanem a ’60-as évek egyik divatját, az aszimmetrikus tető-motívumot is megidézi.Családi ház RemetehegyenÉpítész: Tomay Tamás

Családi ház Remetehegyen

1/19

Nyeregtetővel fedett, négyzet alapú hasáb. A lakóház ősi alapformáját idéző épület egyszerűbb és visszafogottabb aligha lehetne. A kevés eszközzel dolgozó architektúra egy néhány évtizeddel korábbi formai divatot elevenít fel és tölt meg új erővel.

Az épületen a forma módszeres visszabontása figyelhető meg. A tömeg monolitikus. A tetősík nem lép túl a homlokzat síkján, hanem szigorúan a hasáb határain belül marad; az oromfalaknak finoman metszett lezárást ad, az eresz feszesen a falhoz húzott. A lekopaszított tömbszerűséget hangsúlyozza a tető fémlemez fedése, és a téglaburkolat kérlelhetetlen monotonitással szőtt textúrája. A homlokzatoknak ezt a formavesztett állapotát a tetőtéri erkélylemez enyhíti. Ez azonban kevés volna, hogy a végeredmény ne csak egy végletesen visszafogott, – már-már merev – épület legyen.
Azonban a ház tesz egy forma-mozdulatot, ami radikálisan szakít ezzel a kimért, szikár magatartással; ez pedig a tetőnek a hagyományosból való kibillentése. Ebben a szűkszavú architektúrában a katarzis erejével hat a felemás tető. Nem csak az ősi ház-formát, hanem a ’60-as évek egyik divatját, az aszimmetrikus tető-motívumot is megidézi. Ráadásul kétszeresen aszimmetrikus: a tetőgerinc kimozdul a tömeg középvonalából, és a tetősíkok hajlásszöge is eltérő. A ház minimumra redukált megfogalmazása megfelelő helyzetet teremt, hogy a tetőforma igazán nagyhatású lehessen. Csupán egyetlen, apró, de esszenciális sűrűségű mozdulatot tesz.
Ehhez a jelentőségteli, koncentrált elemhez képest minden másnak csak alárendelt és kiegészítő szerepe van/lehet. Csak ebben az eszközhasználati légritka térben tűnhet fel és nyerhet hangsúlyt az olyan apró, gesztusértékű részlet, hogy az oromfalon, egészen fent, a tetővonal közelében a burkolótégla futó sorai állóra váltanak – alig két tucat elem. Ugyanilyen minimál-részlet a kéménypillért alátámasztó betonkonzol, a hosszan elnyújtott bejárati előtető (szintén nyersbetonból) vagy a teljes értékű kéményseprő-kilépő és az erkélyre nyíló, ferde szemöldökű fémajtó. Itt kell megemlíteni a durva plaszticitású betonlemezekből összeállított archaikus hangvételű kapuépítményt is.

földszinti alaprajz
2/19
földszinti alaprajz

emeleti alaprajz
3/19
emeleti alaprajz

tetőtéri alaprajz
4/19
tetőtéri alaprajz

metszet
5/19
metszet

metszet
6/19
metszet

oldalkerti homlokzat
7/19
oldalkerti homlokzat

utcai homlokzat
8/19
utcai homlokzat

9/19

10/19

11/19

12/19

13/19

14/19

15/19

16/19

17/19

18/19

A nyíláskiosztás rendszere minden egyes homlokzaton belül egyensúlyt alkot. Azonban ezek az egyensúlyok homlokzatonként más-más koncepció szerint alakulnak. Az udvari homlokzaton egy impozáns szélességű kiváltó felett az egyforma ablakok racionálisan rendezettek. Az erkélyes oromfal nyílásai méretét és helyzetét egyaránt szándékolt spontaneitás határozza meg. A hátsó oldalon pedig a humor keveredik az antropomorfizmussal: középen tátongó hatalmas (lépcsőházat bevilágító) ablak két oldalán egy-egy apró szellőzőablak pislog. Játékosság, fesztelenség, kísérletező kedv és önirónia: az építész saját, kiérlelt rendszerének fordít hátat.


szöveg: Rozmann Viktor; fotó: Bujnovszky Tamás

Az írás megjelent az Atrium 2007/3 számban


Családi ház Remetehegyen
Budapest, Petőfi utca

Építész: Tomay Tamás
Statikus: Bartók Miklósné, Pintér Sándor
Épületgépész: Oltvai Tamás
Elektromos tervező: Sápi József

Vélemények (1)
gramercy
2007.09.11.
23:37

A beton kerítés nagyon jó lett! 

 --

kiváncsi vagyok az ilyen téglaburkolat alá, mellé stb. hogyan lehet hőszigetelni?  

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.