Technológia

Eiffel Műhelyház: Leier előregyártott beton megoldások a legnagyobb ipari műemlék felújításánál

1/4

Eiffel Műhelyház: fotó a Leier hozzájárulásával

?>
Eiffel Műhelyház: fotó a Leier hozzájárulásával
?>
Eiffel Műhelyház: fotó a Leier hozzájárulásával
?>
Eiffel Műhelyház: fotó a Leier hozzájárulásával
?>
Eiffel Műhelyház: fotó a Leier hozzájárulásával
1/4

Eiffel Műhelyház: fotó a Leier hozzájárulásával

Eiffel Műhelyház: Leier előregyártott beton megoldások a legnagyobb ipari műemlék felújításánál
Technológia

Eiffel Műhelyház: Leier előregyártott beton megoldások a legnagyobb ipari műemlék felújításánál

2020.05.14. 17:19

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Marosi Miklós, Közti Zrt.

Cég, szervezet:
Leier

Címkék:
ipari műemlék

Az Eiffel Műhelyház 220 méteres hosszúságával és 110 méteres szélességével Magyarország legnagyobb ipari műemléke. Az épület még szétbontott állapotában, a lecsupaszított acélszerkezetek között lévő, előregyártott beton kéregfalainak a látványával is lenyűgöző volt. A Műhelyház mára elkészült, egy fantasztikus épület átlényegült. (x)

A Budapest belvárosában található Operaház körül több mint féltucat olyan kiszolgáló műhely található, amely a számtalan díszlettel és a sok százezer jelmezzel együtt már régen nem fért el a patinás épületben. Utóbbiak a Budapest körüli raktárból költözhetnek át a lehető legkorszerűbb körülmények közé, ahogy a jelmezkészítő, cipész, ötvös, kárpitos és díszletkészítő műhelyek is.

A közel 130 éves csarnok 2009 óta állt üresen. A 22 hektáros telek 6,7 hektáros részét, rajta a mintegy 25 ezer négyzetméteres szerelőcsarnokkal 2015 nyarán bocsátotta az állam az Operaház rendelkezésre. Magyarország legnagyobb ipari műemlékének átépítéséhez 15 000 négyzetméter, a Leier győri előregyártó üzemében készült vasbeton kéregfal elemet  használtak fel.

Eiffel Műhelyház: fotó a Leier hozzájárulásával
3/4
Eiffel Műhelyház: fotó a Leier hozzájárulásával

Az átalakításért felelős tervező a Közti Zrt. csapata Marosi Miklós Széchenyi-, Ybl- és Pro Architectura díjas építész vezetésével modern műszaki megoldásokat alkalmazva dolgozott az Opera szellemiségéhez méltó környezet kialakításán. 2018-ban, a szerkezetépítés alatt építészek számára szervezett épületbejáráson Marosi arra hívta fel a szakemberek figyelmét, hogy bár  

„ ... a bejáráson a lecsupaszított szerkezetek mellett még csak az előregyártott betonfalak egy része látszott, de a beépülő kéregfal jó része az épületben látszóbeton felületként jelenik majd meg."

Arra a kérdésre, hogy miért is előregyártott betonfalakkal dolgoznak, a bejárást vezető másik vezető tervező, Pernesz Ágnes azt válaszolta, hogy ekkora mennyiségű és elvárt minőségű (látszóbeton) fal ilyen szoros határidővel történő felépítése kizárólag előregyártott technológiával képzelhető el.

Az előregyártott beton kéregfal és -födémelemek alkalmazása új trend az építésben. Ha a szokványosnál nagyobb méretű falakról van szó, vagy egy belvárosi foghíjbeépítéskor kevés a felvonulási hely, érdemes átgondolni az előregyártott beton kéregfal és kéregfödém elemek használatát. Szoros határidők, vagy szakemberhiány esetén szintén előnyös lehet az előregyártott monolit beton használata, nem is beszélve a kiterjedt födémek építésének gazdaságossági szempontjairól. Emellett nem csupán a nagyméretű, közösségi vagy ipari igényeket kiszolgáló épületeknél, hanem akár családi házaknál is jelentkezhetnek azok a beruházói igények és technológiai elvárások (pl. pincefalak vagy tetőtér beépítés esetén), amelyek kielégítésére az előregyártott vasbeton elemek alkalmazása a legmegfelelőbb. Ezek az előregyártott elemek az említett előnyeik mellett remek hangszigetelők is: ez a tulajdonságuk társasházak építése esetén kínál komoly használati előnyöket.

Eiffel Műhelyház: fotó a Leier hozzájárulásával
4/4
Eiffel Műhelyház: fotó a Leier hozzájárulásával

A legújabb technológia és a kortárs építészeti megoldások mellett természetesen helyet kaptak a Műhelyház kialakítása során az épület múltjára visszautaló elemek is: az előcsarnok dísze lesz egy 1911-ben készített, 301-es típusú gőzmozdony, berendeznek egy vasúti emlékszobát is, valamint emléktermet szentelnek Feketeházy Jánosnak, a csarnok építészének, aki az Operaház tetőszerkezetét is tervezte.

Mára megújult épületben mind a látogatók, mind a próbafolyamatok és stúdiófelvételek résztvevői számára is biztosítottak a modern munkakörülmények mellett az étkezési, pihenési és rekreációs lehetőségeket is. 2019-re a Magyar Állami Operaház művészeti és logisztikai központjává válik a Feketeházy János tervei alapján készült, évtizedekig a MÁV Kőbányai úton található Északi Járműjavító szerelőcsarnokaként ismert épület. Az Operaház színpadjával azonos méretű próbaszínpad és egy 400 fős kisszínház, a Bánffy terem mellett egy hatalmas méretű és egyedülálló kialakítású díszletraktár is helyet kap majd az egykor 96 mozdony egyidejű javítására alkalmas csarnoktérben. A tervek között szerepel továbbá egy többhektáros közpark kialakítása is.

Bővebb információ a Leier weboldalán.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk