| CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Közélet, hírek

Elhunyt Andrea Branzi

1/4

Andrea Branzi (1938 - 2023) – forrás: exibart

Archizoom Associati, "City, Assembly Line of the Social," in Casabella 350-351, 1970 – forrás: Elisa C. Cattanado (ed.), Andrea Branzi, E=mc2: The Project in the Age of Creativity, Actar Publishers, 2020, p. 305.

Archizoom Associati, No-Stop City Residential Parkings, Climatic Universal Sistem," in Domus 496, 1971 – forrás: Elisa C. Cattanado (ed.), Andrea Branzi, E=mc2: The Project in the Age of Creativity, Actar Publishers, 2020, p. 315.

Archizoom Associati, Sofa Superonda, 1967, Poltronova – fotó: WikiMedia Commons | Sailko

?>
Andrea Branzi (1938 - 2023) – forrás: exibart
?>
Archizoom Associati, "City, Assembly Line of the Social," in Casabella 350-351, 1970 – forrás: Elisa C. Cattanado (ed.), Andrea Branzi, E=mc2: The Project in the Age of Creativity, Actar Publishers, 2020, p. 305.
?>
Archizoom Associati, No-Stop City Residential Parkings, Climatic Universal Sistem," in Domus 496, 1971 – forrás: Elisa C. Cattanado (ed.), Andrea Branzi, E=mc2: The Project in the Age of Creativity, Actar Publishers, 2020, p. 315.
?>
Archizoom Associati, Sofa Superonda, 1967, Poltronova – fotó: WikiMedia Commons | Sailko
1/4

Andrea Branzi (1938 - 2023) – forrás: exibart

Archizoom Associati, "City, Assembly Line of the Social," in Casabella 350-351, 1970 – forrás: Elisa C. Cattanado (ed.), Andrea Branzi, E=mc2: The Project in the Age of Creativity, Actar Publishers, 2020, p. 305.

Archizoom Associati, No-Stop City Residential Parkings, Climatic Universal Sistem," in Domus 496, 1971 – forrás: Elisa C. Cattanado (ed.), Andrea Branzi, E=mc2: The Project in the Age of Creativity, Actar Publishers, 2020, p. 315.

Archizoom Associati, Sofa Superonda, 1967, Poltronova – fotó: WikiMedia Commons | Sailko

Elhunyt Andrea Branzi
Közélet, hírek

Elhunyt Andrea Branzi

2023.10.09. 16:08

Cikkinfó

Szerzők:
Hulesch Máté

Építészek, alkotók:
Andrea Branzi, Archizoom, Studio Alchimia, Memphis

Címkék:
gyász

2023. október 9-én, 84 éves korában elhunyt Andrea Branzi olasz építész és designer, az Archizoom Associati alapító tagja. 

Andrea Branzi Firenzében született és itt is nevelkedett, építészeti tanulmányait a Firenzei Építészeti Egyetemen végezte. 1966-ban Gilberto Correttivel, Paolo Deganellóval és Massimo Morozzival együtt megalapította az Archizoom Associati stúdiót, melyhez később Dario Bartolin és Lucia Bartolini is csatlakozott. A csoport a Superstudióval együtt az 1960-as és 1970-es évek avantgárd mozgalmainak, különösen a radikális építészetként ismert kísérleti mozgalomnak egyik legelismertebb és legtöbbet idézett példája volt. A stúdió többek között az 1967-ben tervezett és Poltronova által gyártott Superonda kanapéval vált ismertté, melynek első prototípusát 1966 decemberében, a Superstudióval közös, a radikális anti-design manifesztójának is tekinthető Superarchitettura című kiállításon mutatták be.

Archizoom Associati, Sofa Superonda, 1967, Poltronova – fotó: WikiMedia Commons | Sailko
4/4
Archizoom Associati, Sofa Superonda, 1967, Poltronova – fotó: WikiMedia Commons | Sailko

Az Archizoom alighanem legismertem és legmeghatározóbb – egyúttal leginkább félreértett – projektje az 1970-1972 között több részletben, a Casabella, a Design Quarterly, az Architectural Design és a Domus magazinok lapjain publikált No-Stop City című mű volt. Ahogy arra Anyagtalan Architektúrák című cikksorozatunkban rámutattunk: 

"a No-Stop City egy építészeti és építészeten túli eszközöket is felsorakoztató kritikai projekt volt, melynek nem az épített környezet átalakítása, sem egy utópikus, idealizált jövőkép felvázolása volt a célja, hanem megmutatni azt, hogy milyen is lenne az a világ, amiben a kapitalizmus logikája a végsőkig kiteljesedik – vagy helyesebben, hogy milyen is a valóság a történelemből megmaradt épített struktúrák álcája nélkül."

A rövid életű Archizoom 1974-es feloszlása után Branzi az Alessandro és Adriana Guerriero által 1976-ban alapított "poszt-radikális" Studio Alchimia csoport tagja lett, majd a ´80-as évektől a Memphis csoporttal működött együtt. Ebből az időszakból főként bútorai ismertek, de később visszatért a nagyobb léptékű projektekhez is.

Archizoom Associati, No-Stop City Residential Parkings, Climatic Universal Sistem,
3/4
Archizoom Associati, No-Stop City Residential Parkings, Climatic Universal Sistem," in Domus 496, 1971 – forrás: Elisa C. Cattanado (ed.), Andrea Branzi, E=mc2: The Project in the Age of Creativity, Actar Publishers, 2020, p. 315.

Munkái olyan múzeumok állandó gyűjteményeiben szerepelnek, mint a párizsi Centre Georges Pompidou, a New York-i Metropolitan Museum of Art, a houstoni Museum of Fine Arts, a New York-i Museum of Modern Art, a londoni Victoria & Albert Museum, a Weil am Rhein-i Vitra Design Museum és a milánói ADI Design Museum. Alkotói tevékenysége mellett az akadémiai életben is aktív volt, 1982-es alapításától kezdődően 10 éven át kulturális igazgatója volt a Domus Akadémiának, az első olasz privát posztgraduális építészeti és designképzési intézménynek, 2009-ig pedig a Politecnico di Milano Belsőépítészeti Iskoláját vezette.

Archizoom Associati,
2/4
Archizoom Associati, "City, Assembly Line of the Social," in Casabella 350-351, 1970 – forrás: Elisa C. Cattanado (ed.), Andrea Branzi, E=mc2: The Project in the Age of Creativity, Actar Publishers, 2020, p. 305.

Branzi gondolkodásmódja sokat formálódott a korai radikális korszaka óta, szemlélete mégis mindvégig kritikus maradt a domináns építészeti narratívákkal szemben. 2006-ban például így fogalmazott:

"A kortárs építészet még mindig az építés aktusainak tulajdonítja saját alapját, látható tereket épít; egyetlen épületre és egyetlen tipológiára korlátozódó metaforákat, és nem él a lehetőséggel, hogy egy szétszórt, megfordított és anyagtalan városi állapotot ábrázoljon. [...] A városi táj teljes képe többé nem felel meg a benne végzett tevékenységeknek. A forma és a funkció közötti szoros kapcsolat felbomlott..." [1]

Hulesch Máté

[1] Branzi, Andrea, "For a Non Figurative Architecture" 2006, újranyomva in: Cattaneo, Elisa C. (ed.) Andrea Branzi, E=mc2: The Project in the Age of Relativity, Actar Publishers,  2020, p. 362.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Gül Baba utca // Egy hely + Építészfórum

2024.01.30. 16:22
8:55

A Frankel Leó útról nyíló meredek, macskaköves gyalogutat sokszínű építészeti térfalai és ebből fakadó zegzugossága teszi Budapest egyik legromantikusabb utcájává. A hangulatos ösvényen keresztül lehet felzarándokolni a közel fél évezreddel ezelőtt épült Gül Baba türbéjéhez, az iszlám világ legészakibb szenthelyéhez.

A Frankel Leó útról nyíló meredek, macskaköves gyalogutat sokszínű építészeti térfalai és ebből fakadó zegzugossága teszi Budapest egyik legromantikusabb utcájává. A hangulatos ösvényen keresztül lehet felzarándokolni a közel fél évezreddel ezelőtt épült Gül Baba türbéjéhez, az iszlám világ legészakibb szenthelyéhez.

Nézőpontok/Történet

Róth Miksa Emlékház és Gyűjtemény // Egy hely + Építészfórum

2024.01.16. 11:41
9:03

Róth Miksa üvegműves, üvegfestő és mozaikművész volt. Művei megtalálhatóak az Országházban, a Zeneakadémiában, a Gresham-palotában és a Magyar Nemzeti Bankban, míg családja – a rendszerváltás előtt – hagyatékát Erzsébetvárosnak adományozta. Az Egy hely stábja a pesti "Chicagóba", a Nefelejcs utcai Róth Miksa Emlékházhoz látogat el.

Róth Miksa üvegműves, üvegfestő és mozaikművész volt. Művei megtalálhatóak az Országházban, a Zeneakadémiában, a Gresham-palotában és a Magyar Nemzeti Bankban, míg családja – a rendszerváltás előtt – hagyatékát Erzsébetvárosnak adományozta. Az Egy hely stábja a pesti "Chicagóba", a Nefelejcs utcai Róth Miksa Emlékházhoz látogat el.