Közélet, hírek

Elhunyt Charles Jencks

1/6

Charles Jencks 2017-ben. Fotó: Crichton Foundation

Charles Jencks – Maggie Keswick – Terry Farrell – Michael Graves: Thematic House, London, 1979-1984. Fotó © Chris Redgrave, Historic England

Charles Jencks: A Garden of Cosmic Speculation részlete, Dumfries, Skócia. Fotó: Flexdream, Wikimedia Commons

Charles Jencks: A Garden of Cosmic Speculation részlete, Dumfries, Skócia. Fotó: Flexdream, Wikimedia Commons

Charles Jencks: Jupiter Artland, Bonnington House, Edinburgh, 1999-2015. Fotó. Jupiter Artland

Charles Jencks: Crawick Multiverse, Skócia, 2015. Fotó: Rosser1954, Wikimedia Commons

?>
Charles Jencks 2017-ben. Fotó: Crichton Foundation
?>
Charles Jencks – Maggie Keswick – Terry Farrell – Michael Graves: Thematic House, London, 1979-1984. Fotó © Chris Redgrave, Historic England
?>
Charles Jencks: A Garden of Cosmic Speculation részlete, Dumfries, Skócia. Fotó: Flexdream, Wikimedia Commons
?>
Charles Jencks: A Garden of Cosmic Speculation részlete, Dumfries, Skócia. Fotó: Flexdream, Wikimedia Commons
?>
Charles Jencks: Jupiter Artland, Bonnington House, Edinburgh, 1999-2015. Fotó. Jupiter Artland
?>
Charles Jencks: Crawick Multiverse, Skócia, 2015. Fotó: Rosser1954, Wikimedia Commons
1/6

Charles Jencks 2017-ben. Fotó: Crichton Foundation

Charles Jencks – Maggie Keswick – Terry Farrell – Michael Graves: Thematic House, London, 1979-1984. Fotó © Chris Redgrave, Historic England

Charles Jencks: A Garden of Cosmic Speculation részlete, Dumfries, Skócia. Fotó: Flexdream, Wikimedia Commons

Charles Jencks: A Garden of Cosmic Speculation részlete, Dumfries, Skócia. Fotó: Flexdream, Wikimedia Commons

Charles Jencks: Jupiter Artland, Bonnington House, Edinburgh, 1999-2015. Fotó. Jupiter Artland

Charles Jencks: Crawick Multiverse, Skócia, 2015. Fotó: Rosser1954, Wikimedia Commons

Elhunyt Charles Jencks
Közélet, hírek

Elhunyt Charles Jencks

2019.10.15. 08:07

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Építészek, alkotók:
Charles Jencks

Vélemények:
2

Életének 81. évében, 2019. október 13-án elhunyt Charles Jencks Nagy-Britanniában élő amerikai tájépítész, építészettörténész, elméleti szakember. Magyarországon a posztmodern építészet meghatározó teoretikusaként vált ismertté, de az angol nyelvterületen úttörő tájépítészeti munkássága kapcsán is számon tartják, illetve a Maggie’s Centres néven ismert beteggondozó hálózat alapítása is a nevéhez fűződik.

Charles Alexander Jencks 1939. június 21-én született az Egyesült Államokban, Baltimore-ban. Angol irodalmat tanult a Harvardon, majd 1965-ban a Harvard Graduate School of Design hallgatójaként szerzett építész MA-diplomát. Még ebben az évben az Egyesült Királyságba költözött, ahol Skócia és London között ingázva élt. 1970-ben PhD-fokozatot szerzett Reyner Banham hallgatójaként a londoni University College-on; a disszertációja nyomán megjelent Modern Movements in Architecture (Modern mozgalmak az építészetben, 1973) már határozottan kritikus hangvételt ütött meg a modernizmussal kapcsolatban.


Charles Jencks 2017-ben. Fotó: Crichton Foundation
1/6
Charles Jencks 2017-ben. Fotó: Crichton Foundation



Jencks elsősorban fontos, bár nem tévedhetetlen, sokakkal vitázó elemzőként és építészettörténészként tett szert hírnévre. Számos antológia szerkesztője, építészettörténeti tanulmány, esszé és kötet szerzője. Legismertebb műve a sokat idézett The Language of Post-Modern Architecture (A posztmodern építészet nyelvezete, 1977), ebben jelöli meg a modern építészet „halálának" dátumát a St Louis-i Pruitt-Igoe lakótelep felrobbantásának kezdeti pillanatában, 1972. június 15-én, 15 óra 32 perckor. Jencks munkássága nagyban hozzájárult a posztmodern építészet térhódításához; 2011-ben megjelent összefoglaló kötete, a The Story of Post-Modernism, Five Decades of the Ironic, Iconic and Critical in Architecture az irányzat nagyszabású összefoglalását kínálja.



Saját épületeit Jencks ugyancsak posztmodern stílusban tervezte. A legismertebbek közé tartozik a feleségével, Maggie Keswick-kel, valamint Terry Farrell-lel és Michael Graves-szel közösen tervezett londoni Thematic House (Tematikus Ház, 1979-1985). A ma már műemléknek számító épület izgalmas téri struktúráival, szabadon klasszicizáló homlokzatával Nagy-Britannia egyik legfontosabb posztmodern épületévé vált, amelynek különszámot szentelt az A&U 1986-ban. Az épületet 2017-ben Jencks archívumként és múzeumként tette látogathatóvá. (Az épület részleteit Adam Nathaniel Furman Instagram-oldalán érdemes megnézegetni.)


Charles Jencks – Maggie Keswick – Terry Farrell – Michael Graves: Thematic House, London, 1979-1984. Fotó © Chris Redgrave, Historic England
2/6
Charles Jencks – Maggie Keswick – Terry Farrell – Michael Graves: Thematic House, London, 1979-1984. Fotó © Chris Redgrave, Historic England




A tájépítészként dolgozó Maggie Keswick Jencks felvetése volt egy olyan beteggondozó hálózat létrehozása, amely meglévő egészségügyi központokhoz kapcsolódva, az építészet eszközeivel nyúlt felemelő és pihentető környezetet rákbetegek számára. Az erre a célra létrehozott Maggie’s Centres jótékonysági szervezetet még együtt alapították Jencks-szel, de az első intézmény megnyitását Edinburgh-ben már nem érhette meg. Jencks folytatta a feleségével közösen megkezdett munkát: azóta több mint húsz városban nyílt ilyen központ, olyan építészek munkájaként, mint Zaha Hadid, Richard Rogers, Rem Koolhaas, Kisho Kurokawa vagy a Snøhetta. A hálózat mára Nagy-Britannián kívül is működik: a hongkongi egységet Frank Gehry, a tokióit a Cosmos More tervezte. Jencks a The Architecture of Hope (A remény építészete, 2015) című könyvében foglalta össze a Maggie-központok történetét.





Jencks felesége hatására kezdett el maga is a tájépítészettel foglalkozni, bár őt kevésbé a növények, mint inkább a land-art érdekelte. Első közös munkájuk saját skóciai házuk kertje, a több évtizeden keresztül épített Garden of Cosmic Speculation volt Dumfries-ben. Ezt követően Jencks mind nagyobb szabású munkákat vállalt. Az edinburgh-i Modern Művészeti Galéria parkjában kialakított Ueda (1999-2002) a geometrikus, természetfeletti módon szabályos formák iránti érdeklődését példázzák.

Idővel Milánóban, Pekingben, Dél-Koreában is megvalósultak tájépítészeti munkái, bár a legfontosabbak továbbra is az erősen ihlető Skóciához kötődnek. Legkülönlegesebb munkája talán a skót felföld ősi tájformáló aktusainak utánérzéseként 2012-ben elkészült Northumberlandia, egy korábbi bánya helyén kialakított, négyszáz méter hosszú nőalak. A műfajról vallott gondolatait a The Universe in the Landscape (A táj univerzuma, 2011) című könyvében vetette papírra.

 

Vélemények (2)
P. Imre
2020.06.15.
12:28

Élmény újra olvasni Ch. Jencks "A posztmodern építészet" c. könyvét. Majdnem ötven év után is üdítő a sok szokatlan, de elméletileg és példákkal egyaránt jól megalapozott vélemény, amely mellesleg a modernizmus sok ponton vitatható, de átfogó bírálatát is nyújtja. Kár, hogy ez az értékes mű magyarul megalázó minőségű könyvként jelent meg a MÉSZ elméleti sorozatában. A fordítás is gyenge, ám a szöveggondozás (ami láthatóan a puszta gépelésre szorítkozott) egyenesen kritikán aluli. "Mentsége", hogy régi kiadvány, mindössze 350 példányban jelent meg és kéziratként. A szerző és műve immáron megérdemelne egy új, professzionális kiadást.

P. Imre
2020.06.16.
08:16

@P. Imre: Ez a felháborítóan slendrián módon lefordított és nyomdába küldött kis kötet legalább felidézi, hogy mi volt a szocializmus és termékei talán legfontosabb ismérve: a silányság. A módszeresen létrehozott, elfogadott, minőségként méltányolt silányság, az igényesség teljes hiánya. Hogy ezt szegény Jencks műve és az olvasók szenvedik meg, másodlagos. A keserű tanulság fontosabb: hogy mi, mai nyugdíjasok ebben tapicskoltunk alkotó évtizedeink jelentős részében, eleve kudarcra ítélt szakmai erőfeszítéseink hiábavalóságával. Bocsánat a szinte OFF-nak számító kommentárért.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.