/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Közélet, hírek

Elhunyt Vittorio Gregotti olasz építész

1/10

Vittorio Gregotti. Fotó: International Academy of Architecture

?>
Vittorio Gregotti. Fotó: International Academy of Architecture
?>
Vittorio Gregotti tervrajza a palermói ZEN-hez
?>
A palermói ZEN madártávlatból. Építész: Vittorio Gregotti, 1969. Fotó: Rino Porrovecchio, Wikimedia Commons
?>
Gregotti Associati: Luigi Ferraris Stadion, Genova, 1986-1989. Fotó: Gabriel Rinaldi, Wikimedia Commons
?>
Gregotti Associati: Centro Cultural de Belém, Lisszabon, 1993. Fotó: Leandro Ciuffo, Wikimedia Commons
?>
Gregotti Associati: Università Bicocca, Milánó, 1998. Fotó: Николай Максимович, Wikimedia Commons
?>
Gregotti Associati: Grand Théâtre de Provence, Aix-en-Provence, 2003-2007. Fotó: f.torasso, Wikimedia Commons
?>
Vittorio Gregotti tervrajza. Forrás: Centre Georges Pompidou, (c) Vittorio Gregotti örökösei
?>
Vittorio Gregotti tervrajza. Forrás: Centre Georges Pompidou, (c) Vittorio Gregotti örökösei
?>
Vittorio Gregotti tervrajza. Forrás: Centre Georges Pompidou, (c) Vittorio Gregotti örökösei
1/10

Vittorio Gregotti. Fotó: International Academy of Architecture

Elhunyt Vittorio Gregotti olasz építész
Közélet, hírek

Elhunyt Vittorio Gregotti olasz építész

2020.03.16. 09:12

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Milánó, Olaszország

Építészek, alkotók:
Vittorio Gregotti

Címkék:
gyász

Elhunyt Vittorio Gregotti olasz építész, oktató, építészeti szakíró, többek közt a barcelonai Olimpiai Stadion és a lisszaboni Belém Kulturális Központ vezető tervezője. Életműkiállítását 2016-ban mutatta be a Centre Pompidou. A 92 éves építész a COVID-19 vírus okozta tüdőgyulladás áldozata lett. 

Vittorio Gregotti a piedmonti Novarában született 1927. augusztus 10-én, litván és olasz szülőktől. 14 évesen kezdett dolgozni a családi textilgyárban, ahol hamar megtanulta a kollektív munka fontosságát. 1947-ben, húszévesen a párizsi Perret-építészstúdiót meglátogatva fedezte fel az építészi hivatás szépségét. 1952-ben diplomázott a Politecnico di Milanón, majd Ernesto Nathan Rogers, a híres olasz építész (Richard Rogers nagybátyja) irodájában, később pedig Ludovico Meneghetti és Giotto Stoppino munkatársaként dolgozott. 

1953-1955 között a Casabella magazin szerkesztője, majd 1963-ig a Casabella-Continuità főszerkesztője. Médiamunkássága később, 1979-1988 között a Rassegna, 1982-1996 között a Casabella lapigazgatói pozícióival folytatódott. 1992-1997 között a Corriere della Sera, azóta pedig a La Repubblica rendszeres szerzője volt.

Gregotti Associati: Luigi Ferraris Stadion, Genova, 1986-1989. Fotó: Gabriel Rinaldi, Wikimedia Commons
4/10
Gregotti Associati: Luigi Ferraris Stadion, Genova, 1986-1989. Fotó: Gabriel Rinaldi, Wikimedia Commons

Az IUAV (a Velencei Egyetem Építészeti Intézete), valamint a Politecnico di Milano és a palermói egyetem oktatójaként, professzoraként is dolgozott, vendégtanárként előadott Tokióban, Buenos Airesben, São Paulóban, Lausanne-ban, a Harvardon, Princetonban, illetve az MIT-n és a cambridge-i egyetemen. Az 1963-as milánói Triennále megvalósításán együtt dolgozott Umberto Ecóval, 1974-1976 között pedig ő felelt a Velencei Biennále vizuális művészeti és építészeti szekciójáért. 

Építészi pályája 1964-ben a milánói Via Montegani lakóházaival vett repülőstartot. Alig néhány évvel kapott megbízást legismertebb, mondhatni notóriussá vált munkájára, a palermói Zona Espansione Nord, azaz ZEN tervezésére. A szíciliai város perifériáján álló lakónegyed 16 ezer fő számára épült a modern lakástervezés elvei szerint 1969-ben. Változatos tagolású és magasságú tömbjeit az egységes, okkersárga színezés kapcsolja össze. Az elmúlt évtizedekben a városnegyed a szervezett bűnözés, a drogkereskedelem központjává vált, olyannyira, hogy Massimiliano Fuksas a lebontását kezdeményezte. Gregotti reakciójában az átépítés lehetőségeit emelte ki. A negyedet 1997-ben Néri Szent Fülöpről nevezték el, ez azonban érthető módon nem oldotta meg a társadalmi problémákat. 

Vittorio Gregotti tervrajza a palermói ZEN-hez
2/10
Vittorio Gregotti tervrajza a palermói ZEN-hez

1974-ben megalapította saját stúdióját Gregotti Associati néven. Az iroda fontos munkái közé tartozott a Palermói Egyetem Tudományos Intézete (1969-78), a Calabriai Egyetem campusa (Cosenza, 1973-79), a Luigi Ferraris Stadion (Genova, 1986-1989), az Università Bicocca épülete (Milánó, 1998), a Grand Théâtre de Provence (Aix-en-Provence, 2003-2007), a Corriere della Sera milánói székháza (1988-2006), a Centro Cultural de Belém (Lisszabon, 1993) és a Tetro degli Arcimboldi (Milánó, 2002). Az 1990-es évek elején az iroda tervei alapján újították fel az olimpia céljaira a barcelonai Lluís Companys Olimpiai Stadiont. 2001-2007 között Sanghaj új városrésze, a 100 000 lakos számára tervezett Puijang negyed tervein és megvalósulásán dolgozott. 

Le Corbusier és Walter Gropius személyes ismerőjeként, a modernizmus állhatatos híveként Gregotti nehezen ismerte be esetleges tévedéseit korai munkáival kapcsolatban; különösen érzékenyen érintette a ZEN építészeti és társadalmi amortizációja. „Nekem a ZEN ma is gyönyörű. De sosem élnék ott - nem vagyok proletár" - válaszolt meglepő őszinteséggel a témában feltett kérdésre 2006-ban. Két évvel később publikált könyve, a Contro la fine dell’architettura (Az építészet vége ellen) viszont leszögezte, hogy a posztmodern kiüresítette az építészet jelentését és jelentőségét, az építész társadalmi felelősségének kérdését. 

Vittorio Gregotti tervrajza. Forrás: Centre Georges Pompidou, (c) Vittorio Gregotti örökösei
8/10
Vittorio Gregotti tervrajza. Forrás: Centre Georges Pompidou, (c) Vittorio Gregotti örökösei

2000-ben elnyerte az Olasz Köztársaság Tudományos és Kulturális Aranyérmét. 2006-ban a Velencei Biennále Manfredo Tafuri-díjával, 2007-ben a Lisszaboni Nemzetközi Építészeti Triennále Millennium-díjával, 2012-ben a milánói Triennále aranyérmével ismerték el munkásságát. 2016-ban a párizsi Centre Pompidou „Vittorio Gregotti - L´Invention du territoire" címmel kiállításon mutatta be életművét.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk