Nézőpontok/Kritika

Építészet és aktivizmus — új fókusztémát indítunk

1/1

Hirdetés
?>
1/1

Építészet és aktivizmus — új fókusztémát indítunk
Nézőpontok/Kritika

Építészet és aktivizmus — új fókusztémát indítunk

2008.11.17. 14:05

Cikkinfó

Vélemények:
15

Eszmék, irányok, gondolatok, tervek. A társadalom és az építészet interakciója. Röviden így lehetne azt a vállalkozást felvezetni, amit a következő hetekben megvalósítani igyekszünk.Indul az építészet és aktivizmus fókusztéma az építészfórumon.

Indul az építészet és aktivizmus fókusztéma az építészfórumon

Eszmék, irányok, gondolatok, tervek. A társadalom és az építészet interakciója. Röviden így lehetne azt a vállalkozást felvezetni, amit a következő hetekben igyekszünk megvalósítani.


Az aktivizmus dekadenciája ma már tagadhatatlan tény. Fő bizonyíték: Kassák új formaaktivizmusa. Formaaktivizmus — szociális aktivizmus helyén. Az új művészet él, de az élet — a régi. Semmi sem változott. Éppen, mert csak az új művészet él, mert csak mint művészet él. A formaaktivizmus csúcsfokán a kenyér — az életaktivizmus természetszerűen újra a mélybe a tehetetlenségbe zuhan. A kenyér szó, az új életforma aktivizmusa: a forradalmi hullám elmúlott. A kenyértelenség, a régi életformák azonban megmaradtak, és az aktív cél még ma is egy: tömegélet. De az aktivizmus ma már csak formabiztosság: művészet. Régi cél, 100%-os cél, kegyetlen igaz cél, el nem ért cél — elhagyása. Menekülés. Kegyetlen szóval: dekadencia." – e szavak 1926-ban íródtak1. Furcsa, ugye? Mintha ugyanazt a kort élnénk, ahogy Móricz Zsigmond kegyetlen társadalomkritikája, a Rokonok is megállja a helyét egy remake változatban a mai Magyarországon. Az építőművészet mai „formaaktivizmusa", azaz a sokat kritizált dizájnközpontúság, amelyben lassan egyeduralkodóvá válik a mindenáron való ellenpontozási kényszer és a „neo retro-ja"...

Ahol a művészi kompozíció kulisszává merevíti, válaszra sem méltatja a társadalmat, render-emberekké nyomorítja a feltételezett felhasználót ám valami felsőbbrendű távolságtartásba, a meg nem értettek egoizmusába burkolózik, diszfunkcionalitását szoliterséggel, szoborszerűséggel, kihívó dizájnnal, sztár allűrökkel leplezi. A valóság tükre?

A tömegépítészet és ízlés ugyanakkor historizál és cicomáz, Keller Ferenc szavaival a „csicsa-skálán meghaladja a 20%-ot". Vagy az egyszerűséget – mint őt magát ridegen közönségessé nyomorító gazdasági bunkót – használja fel arra, hogy meg-megbicsakló ideológiai tartalmat építsen a semmi fölé. A kettő között pedig nagyon szűk a mezsgye, ahol csak néhányan férnek át.

A „kiáltványok" idejét éljük. Újra. Városi jövőképet sürgető, belső ellentmondásokkal terhes kiáltvány (Zoboki Gábor) születik viszontválaszokkal, kamarai működést konstruktív kritikával illető nyílt levelek (Ertsey Attila) íródnak '56-os forradalmi évfordulók éjszakáján, a hatalom és az építészet szennyesét kiborító közberuházási pályázatoktól (Kormányzati negyed, Szépművészeti Múzeum bővítés, Szent György tér) és a magasház kérdéstől, a tervtanácsi anomáliáktól, az új építészeti jel fétisétől hangos a napi sajtó. Az építésügy zavarosságától halk (inkább néma) a politika. A fejlesztői nyomulások és stiklik, a bedőlt fejlesztések, a pillanatnyi gazdasági helyzetkép valami apokaliptikusan pesszimista jövőkép irányába mutat.

Az építészetről szóló írásokat pedig „a szépet mondani bármi áron" típusú sekélyesség, a költőieskedő érthetetlenség, a műszaki leírás szárazsága vagy ha mindez nem, akkor a közérthetőség (ekkor azonban már bulvár) jellemzi. A BÉK megismételt közgyűlésén a minap elhangzott: „a Kamarai Közlöny túl száraz, az Építészfórum túl bulváros". Mónus János azonban erre találóan azt jegyezte meg: „nem az Építészfórum a bulváros, hanem néha mi, építészek vagyunk azok."

Most „forr a bor". Szaporodik az építészet, mint művészeti ág iránti társadalmi fogékonyság; a kamarában munkacsoportok alakulnak problémák, stratégiák gyártására; „hirtelen" megjelent egy társadalom és építészet közötti kommunikációs igény a szakmai érdekképviselet irányából (melyet on-line lapunk és még sok más egyre szaporodó szakmédia és blog már egy ideje kielégíteni próbál); jelentős társadalmi-gazdasági-politikai-ökológai változások zajlanak a Föld nevű bolygón; melyen sok-sok történést összefoglaló néven globalizációnak szokás nevezni. Mindezek reakcióra ösztönzőek, kikényszerítik a választ az oly nehezen és lomhán reagáló építészetből is.

A fenti bevezető idézet jegyében gondoljuk, hogy az építészetnek új aktivizmusra van szüksége, az aktivizmus „retro"-jára, ami csíráiban történik is, és mi eme aktivizmus csíráit kívánjuk palántává nevelgetni. Ezek a csírák nem feltétlenül magán az építészeten belül hajtanak ki (burjánzanak ott is), de társadalmi csatornákon keresztül előbb-utóbb eljutnak majd az építészethez is, és ott fognak lecsapódni épületeinkben, tereinkben, városainkban, életmódunkban.

A fókusztéma építészeti és építészet közeli kortárs teoretikusok munkáiból, új városi gondolatokból, a kamarán belüli erjedésből, az építészet és társadalom kommunikációjából (amelynek érdekes lenyomata az építészet médiadíját övező polémia), a civil mozgalmi aktivitásokból és az építészeti aktivizmusból merít. Műhelyeket, gondolkodókat, trendeket, álláspontokat kíván bemutatni. Reméljük, sikerrel. Inspiráló vagy éppen vitára (aktivitásra) ösztönző módon.

Bardóczi Sándor
tájépítész mérnök – a fókusztéma szerkesztője

1 Heves Ferenc e sorok kíséretében küldte el Erg Ágostonnal közös verseskönyvét a Groteszk plakát-ot kiadójának.

Vélemények (15)
Ódor Tamás
2008.11.19.
12:08

Kedves Sándor,

A kérdés, amelyet napirendre tűztél, szerintem is nagyon fontos. Sőt, az én szemléletem szerint éppenhogy az építészet lényegét érinti.

Építészet és Társadalom

Ha megengeded, javasolnám, hogy már a címet is módosítsd, erre a címre. Ugyanis erről szeretnél te magad is eszmecserét kibontakoztatni, ha jól értettem a szándékodat. Akkor pedig minek ilyen félrevivő, definiálatlan, mást jelentő cím mögé rejteni a lényeget, és miért nem vállalható fel az, amiről szólni szeretne ez a kezdeményezés?

Az aktivizmusnak rengeteg más értelmezési lehetősége is van, hadd ne soroljam most fel, mert akkor szerencsétlenül abba az irányba terelődhetne a téma.

Építészet és Társadalom

Erről van szó, és célszerű lenne, ha már a címből is kiolvasható lenne ez a szándék. Egyáltalán nem baj, ha nem követjük a divatos szóvirág műfajt, és világosan, manírmentesen beszélgetünk LÉNYEGRŐL, nyíltan, magyarul, közérthetően, és nem azzal a szándékkal, hogy aki elolvassa, az rögtön hanyattvágja magát, mert nem tudja követni a halandzsa-rébuszokat, amelyeket önimázsépítő kollégáink szeretnek púderködként maguk köré fújni.

Ha ez az eszmecsere valóban az Építészet és a Társadalom viszonyáról, kapcsolatáról szeretne szólni, akkor már a címadással is illik megtisztelnünk a Társadalom nem építész tagjait a közérthetőségre való törekvésünkkel.

üdv

ÓT

bardóczi
2008.11.19.
14:54

@Ódor Tamás: Kedves Tamás,

Válaszul álljon itt egy definíció, a többit - úgy vélem - a bevezető és a közlésre szánt anyagok magyarázzák.

AKTIVIZMUS: szűkebb értelemben a német expresszionizmus balszárnyának mozgalma, képviselői radikális-utópisztikus programjaikban egy felszabadított társadalom körvonalait vázolták fel - tágabb értelemben azon avantgardista tendenciák összefoglaló elnevezése, amelyek a polgári világ elleni lázadást hirdették, esztétikai elveik szerint minden művészi gesztus egyúttal társadalmi cselekedet is; a művészet értéke jó vagy rossz társadalmi hatásában mérhető, így elsősorban a hatás érdekli őket, nem pedig a kifejezés módja - Kassák és körének mozgalma a tízes években: a művészetet tettként fogják föl és megpróbálják a művészt és a hétköznapi embert elválasztó falat lebontani.

Ódor Tamás
2008.11.19.
15:58

@bardóczi: „hirtelen” megjelent egy társadalom és építészet közötti kommunikációs igény - írod.

Én csupán erre reflektáltam. Ha a fókusztéma célja pusztán az aktivizmus, mint művészeti irányzat, vagy mint művészi hozzáállás bemutatása, akkor tekintsétek tárgytalannak a hozzászólásomat. Akkor én értettem félre valamit. Természetesen ez is érdekes téma, csak ez egy tapodtat sem viszi az építészetet a társadalmi párbeszéd felé. Ugyanis a MAI társadalom nem ezen a nyelven beszél. Csupán arra szerettem volna rávilágítani, hogy ha valaki valóban társadalmi párbeszédet szeretne kezdeményezni, akkor először is meg kellene kísérelni egy közös nyelvet találni a társadalommal. Ehhez pedig őszinte szándékra van szükség. Ezen a téren minden egyéb csak üresjárat és pótcselekvés. Azzal nem fog az építészet közelebb kerülni a mai társadalomhoz, hogy mi építészek elmagyarázzuk a társadalomnak, hogy létezik az aktivizmus, és az milyen frankó, mert az egy olyan műfaj, amelyikben a művész igyekszik közel kerülni a hétköznapi emberhez.

Egyébként az aktivizmusnak van egy másik olvasata is: művészeti populizmus.

Az én értelmezésemben az Építészet és a Társadalom közötti párbeszéd nem feltétlen kell elvigye az építészeket a populizmus irányába. A folyó két partján élő emberek számára nem arra lenne szükség, hogy bármelyik is azonosuljon a másikkal, hanem arra, hogy legyen egy közös nyelvük, amelyen keresztül kommunikálni képesek, amely képes elvezetni egymás megértéséhez és kölcsönös tiszteletéhez. Az aktivizmus, mint művészeti irányzat, nem erről szól. Hanem arról, hogy a művész teljes énjével azonosul a hétköznapi emberrel. Ez egészen más dolog.

üdv

ÓT

bardóczi
2008.11.19.
16:26

@Ódor Tamás: Jó hogy reagáltál, jó hogy máshogy látjuk. Én az építészet és társadalom (társadalmi párbeszéd) kérdését az aktivizmus részhalmazának, Te az építészet és aktivizmus (művészeti irányzat) kérdését a társadalmi párbeszéd részének. Aztán majd csak lesz belőle valami. De remélem egy nem túl akadémikus vita vagy populizmus.

Ódor Tamás
2008.11.19.
16:26

@bardóczi: A fenti bevezető idézet jegyében gondoljuk, hogy az építészetnek új aktivizmusra van szüksége, az aktivizmus „retro”-jára   - írod.

Szerintem ez így túl erős. Nem helyeslem, hogy bármiféle irányzatot kijelöljünk, és kijelentsük, hogy arra van szükség. Ez engem arra emlékeztet, hogy előre a lenini úton. Ismét egy lépés valamifajta gleichschaltolás irányába. Vajon nem tanultunk eleget a XX. századból? Nem értettük meg még mindig, hogy a világot és benne önmagunkat a sokszínűség elfogadásával és befogadásával vihetjük előrébb? Az előbbi egyazonos irány kijelölésével szembeni ellenérzésemhez képest ez a véleményem talán paradoxonnak is tűnhet: az emberiség számára nincs másik út. A látszólagos paradoxon pedig - remélem elfogadjátok - abban oldható fel, hogy ez az egy út nem azért egy, mert mindenki csakis abba az egy irányba mehet, és egyszerre kell lépniük is, hanem azért, mert a sok-sok színes különböző irányba mutató emberi lépésvektorok összességének kellene ebbe az irányba mutatnia. És akkor rendben lennénk itt a Földön, és egymásra tudna találni Építészet és Társadalom. Ez egy merőben új szemlélet, amelyik Kassák korában ebben a megközelítésében még nem létezett. Az a forradalmak kora volt, forradalmi költészettel és forradalmi művészettel megfűszerezve. A XX. század egyik legfőbb tanulsága éppen az, hogy a forradalom nem old meg semmit, vagy amennyit megold, legalább annyit el is ront. Nem lenne helyes ma fétisizálni a forradalmak társadalmi szerepét. Amire viszont szükség lenne - a mainál sokkal nagyobb mértékben - az az emberek, egymás, és ezen belül az Építészet és Társadalom közötti, egymást, a sokszínűséget megértő és elfogadó párbeszéd kibontakoztatása.

ÓT

Ódor Tamás
2008.11.19.
16:28

@bardóczi: O.K.

bardóczi
2008.11.19.
16:45

@Ódor Tamás: az idézett szöveg - ha már elemzed - belőlem úgy íródott ki, mint irónia (kicsit önirónia is), amit így szövegkörnyezetéből kivéve lehet csak így olvasni. De ha megnézed, mit írtam a "neo retro"-járól, a rokonokról, a kiáltványok koráról, vagy arról, hogy egy 1926-ban leírt szöveg milyen kísértetiesen leír egy mai lelkiállapotot, akkor már máshogy cseng - remélem.

Kassák korában egyébként bizony volt ez a "találjon végre egymásra a társadalom", "legyen az egyén fölé rendelve a közösségi érdek" stb. irányzat, amit összefoglaló néven altruizmusnak neveztek az -izmusok között. A lépésvektorokban meg nem hiszek, mert én egy látens buddhista vagyok, akinek a történelem ismétli önmagát, a fejlődés meg csak egyéni lét szintjén értelmezhető. A XIX., a XVII. ... stb. század tanulsága is lehetne az, hogy a forradalom nem old meg semmit. 

Ódor Tamás
2008.11.19.
23:58

@bardóczi: Észrevettem a bevezető nyelvezetének és értelmezhetőségének többrétegűségét. Éppen ez késztetett az első hozzászólásomra: ha a cél a társadalmi párbeszéd kezdeményezése, akkor ehhez ez a nyelvezet nem célravezető út, ugyanis nem fair, hogy úgy akarunk párbeszédet kezdeményezni, hogy már az első megszólalásunkkal intelligenciateszt elé állítjuk a megszólítottakat. Ezért kérdeztem, hogy mi a cél. Ha az a cél, hogy itt a fórumon az építészek és még néhány művészetértő autodidakta egy jót élvezkedjen a saját és társai magasröptű eszmefuttatásain, akkor nem szóltam. A szellemi táplálékkal ki kell szolgálni az arra éheseket. Ezzel nincs bajom, aki ezt szereti csinálni, hadd tegye.

De ez a módszer nem alkalmas társadalmi párbeszéd indukálására. Ennyit szerettem volna mondani. Ahhoz ugyanis közérthetőbben, a hétköznapok nyelvén, többrétegű szellemi fejtörök és próbatételek nélküli tartalommal megfogalmazott vitaindítóra lenne szükség. Ehhez bizony le kell szállni a parnasszusról, és fel kell hagyni a belterjes szakmai agyizomtornával.

Lépésvektorok akkor is léteznek, ha nem hiszünk bennük. Meglep, amit a látens buddhista mivoltodról írsz, ugyanis éppen a buddhizmus (pontosabban a zen és a taoista filozófia) már évezredekkel ezelőtt felismerte azt, amit az európaiak csak a XX. század kataklizmái eredményeképpen értettek meg (remélhetően), hogy egy adott cél eléréséhez a rövidtávú látszat ellenére nem a másik emberen való átgyaloglás a legrövidebb út, hanem a kitartó megismerés. Előbb érsz célba te magad is, ha hagyod embertársadat is érvényesülni, mintha arra pocsékolnád az energiádat, hogy magad alá gyűrd. A forradalmakkal az a baj, hogy a szellemi élet terén "rendkívüli állapotot" teremtenek, vagyis a gondolkodást merőben lebutítja az, hogy mindössze annak hagy teret, hogy a forradalomhoz való viszonyát kifejezze. Mellette, vagy ellene. Az más kérdés, hogy az emóciókat viszont felpörgeti. Ezzel együtt ez a szellem halála. Ha végignézed a történelmet, akkor a forradalmak sohasem átfogó filozófiai koncepciókat, hanem tömör jelszavakat teremtek.

Egy hasonlóság mindenképpen van a mai szellemi élet, és Kassák kora között. Ez a hasonlóság azonban nem a forradalmiságban van, hanem a dekadenciára való hajlamosságban. Tény, hogy a művészetek és a szellemi élet terén is tapasztalható ez a hajlam. Nem állítanám, hogy már térdig járunk a dekadenciában, de hogy az erre való hajlam egyértelműen kitapintható, azt ki merem jelenteni.

Kedves Sándor! Akkor most már elő a farbával: egy újabb forradalmi korszak előhírnöke volnál-e, vagy inkább megelőző felvilágosító akcióba fogtál?

üdv

ÓT

rokon
2008.11.20.
06:30

@Ódor Tamás: ez is

az is

(nem vagy-vagy)

például ezért: "Magyarán: elegem van. Torkig vagyok." (Petri)

stb.

Ódor Tamás
2008.11.20.
06:47

@rokon: ha csak úgy nem...

a dekadencia stimmel.

rokon
2008.11.20.
07:33

@Ódor Tamás: A NEM [!], a bírálat, a lebeszélés, a feltárás miért lenne dekadencia???

Hagyd már abba, kérlek, a kötözködést, mert az maga a dekadencia.

rokon

bardóczi
2008.11.20.
09:05

@Ódor Tamás: Te most alábecsülöd a megszólítottak intelligenciáját, holott te is jelzed, magad is észrevetted a szöveg többrétegűségét. Hmm...Bob Dylan protest song korszaka jutott az eszembe, és az a bizonyos newporti metamorfózis, amikor a rajongói döbbent rémülettel nézték végig, hogy a felbálványozott Dylan az egyrétegű, nagyon erős társadalomkritikáról (aminek az eszköze a country stílus és az akkusztikus gitár, valamint a trubadúr póz volt) hogyan vált át egy többrétegű szövegre és a egyben egy komplexebb hangzásra. Kifütyülték. Később valahogy mégis valakik a billboard lista tetejére juttatták a Like a rolling stone-t (egy magazin ezzel a névvel ért el őrületes sikert később) a Ginsberggel kiagyalt subterrain homesick blues-t, a knockin' on heaven's door-t és sok egyéb nótáját. Pedig azok a dolgok nem egy, nem két, hanem 4-5-? rétegben íródtak. Joan Baez 1964-ben még nagyobb név volt Dylan-nél. Ő megmaradt forradalmárnak. De ki volt nagyobb hatással a társadalomra? Baez vagy Dylan?

[átgyalogolni senkin nem szándékozok, szándékoztam. Csak bemutatni alternatívákat. Látod nálam te is érvényesülhetsz. ]

Ódor Tamás
2008.11.20.
09:15

@rokon: félreértettél. én így értettem:

ez is

az is

válasz: ha csak úgy nem...

Petri

válasz: a dekadencia stimmel

Pontosan azon a nyelven válaszoltam neked, amelyen te nekem. A saját nyelveteket sem értitek, de ezen a bikkfanyelven szeretnétek megszólítani a társadalmat. Tegyétek.

Ha nektek ez kötözködés, amit eddig írtam, akkor valóban jobb, ha magatokra hagylak benneteket. Bizonyára nagy szolgálatot tesztek a társadalomnak a dekadencia népszerűsítésével.

ÓT

bardóczi
2008.11.20.
10:05

@Ódor Tamás: kedves Tamás. A végső ítélettel várj a széria végéig. Addig is olvasd, ami a témában megjelenik - szigorúan nem "bikkfa" nyelven. Más a szerepe egy felvezetésnek - itt engedd meg nekem ezt a sejtelmes többrétegűséget pontosan a téma széles merítése miatt - és más a szerepe a konkrét cikkeknek, vitaanyagoknak, szervezés alatt álló beszélgetéseknek.

Ódor Tamás
2008.12.15.
12:13

@bardóczi: Bob Dylan-t az akusztikusról az akkori fülek számára szokatlan elektromos hangzásra való átváltás miatt fütyülték ki, nem pedig a tartalmi váltás miatt. Odáig ugyanis el sem sikerült jutnia, hogy a tartalmat megismerhesse a közönség...

A fókusztémához pedig csak annyit: türelemre intettetek, türelmesen vártam, és sajnálattal kell látnom, hogy a fókusztéma körüli passszivitás a blogbejegyzés elején tett észrevételeim indokoltságát igazolja vissza. Valójában senkit sem sikerült aktivizálnotok a korábban már megismert rendszeres vitapartnereken kívül.

Őszintén sajnálom.

ÓT

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.