Épületek/Középület

Építészeti kalandtúra - Weil am Rhein, Vitra Campus

1/124

Frank O. Gehry – Vitra Design Museum, bejárat felől, fotó: Rab Hajnalka

?>
Frank O. Gehry – Vitra Design Museum, bejárat felől, fotó: Rab Hajnalka
?>
Frank O. Gehry – Vitra Design Museum, bejárat felől, fotó: Rab Hajnalka
?>
Frank O. Gehry – Vitra Design Museum, oldalról, fotó: Rab Hajnalka
?>
Frank O. Gehry – Vitra Design Museum, hátulról, fotó: Rab Hajnalka
?>
Frank O. Gehry – Vitra Design Museum, a gyártelep felől, fotó: Rab Hajnalka
?>
Frank O. Gehry – Vitra Design Museum, illegális belső fotó, fotó: Rab Hajnalka
?>
Frank O. Gehry – Vitra Design Museum, illegális belső fotó, fotó: Terék Mariann
?>
Frank O. Gehry – Vitra Design Museum, illegális belső fotó, fotó: Terék Mariann
?>
Frank O. Gehry – gyárépület, fotó: Rab Hajnalka
?>
Frank O. Gehry – gyárépület, fotó: Rab Hajnalka
?>
Frank O. Gehry – gyárépület, fotó: Rab Hajnalka
?>
Frank O. Gehry – szék betonból, fotó: Rab Hajnalka
?>
Frank O. Gehry – szék betonból, fotó: Rab Hajnalka
?>
Emblematikus szobor az esőben, fotó: Rab Hajnalka
?>
Richard Buckminster Fuller – Kupola, fotó: Rab Hajnalka
?>
Richard Buckminster Fuller – Kupola belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Richard Buckminster Fuller – Kupola belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Richard Buckminster Fuller – Kupola részlet, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jean Prouvé - Benzinkúti kiszolgáló épület, fotó. Rab Hajnalka
?>
Nicholas Grimshaw – gyárépület, fotó: Rab Hajnalka
?>
Nicholas Grimshaw – gyárépület, fotó: Rab Hajnalka
?>
Alvaro Siza – Gyárépület, fotó: Rab Hajnalka
?>
Alvaro Siza – Gyárépület, fotó: Rab Hajnalka
?>
Nicholas Grimshaw – gyárépület előtetővel, fotó: Rab Hajnalka
?>
Alvaro Siza – Gyárépület előtetővel és a távolban Zaha Hadiddal, fotó: Rab Hajnalka
?>
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, fotó: Rab Hajnalka
?>
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, fotó: Rab Hajnalka
?>
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, fotó: Rab Hajnalka
?>
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, fotó: Rab Hajnalka
?>
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, fotó: Rab Hajnalka
?>
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, garázs, fotó: Rab Hajnalka
?>
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, garázs, fotó: Rab Hajnalka
?>
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, garázs, fotó: Rab Hajnalka
?>
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, garázs mögötti rész, fotó: Rab Hajnalka
?>
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, lépcső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, a lépcső mögött, fotó: Terék Mariann
?>
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, a lépcső mögött, fotó: Terék Mariann
?>
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, fűthető betonfal a távolban, fotó: Rab Hajnalka
?>
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, emeleti tanácsterem, fotó: Rab Hajnalka
?>
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, emeleti tanácsterem, fotó: Terék Mariann
?>
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, emeleti tanácsterem, fotó: Terék Mariann
?>
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, emeleti tanácsterem, fotó: Rab Hajnalka
?>
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, emeleti tanácsterem, fotó: Terék Mariann
?>
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, emeleti tanácsterem, fotó: Rab Hajnalka
?>
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, emeleti tanácsterem, fotó: Rab Hajnalka
?>
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, WC blokk, fotó: Rab Hajnalka
?>
Tadao Ando - Konferencia pavilon, fotó: Rab Hajnalka
?>
Tadao Ando - Konferencia pavilon, fotó: Rab Hajnalka
?>
Tadao Ando - Konferencia pavilon, fotó: Rab Hajnalka
?>
Tadao Ando - Konferencia pavilon, fotó: Rab Hajnalka
?>
Tadao Ando - Konferencia pavilon, megközelítés libasorban, fotó: Terék Mariann
?>
Tadao Ando - Konferencia pavilon, bejárat, fotó: Terék Mariann
?>
Tadao  Ando - Konferencia pavilon, belső udvar, fotó: Rab  Hajnalka
?>
Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső  udvar, fotó: Terék  Mariann
?>
Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső  udvar, fotó: Terék  Mariann
?>
Tadao  Ando - Konferencia pavilon, belső udvar, fotó: Rab  Hajnalka
?>
Tadao  Ando - Konferencia pavilon, tárgyaló, fotó: Rab Hajnalka
?>
Tadao Ando - Konferencia pavilon, tárgyaló, fotó: Rab Hajnalka
?>
Tadao Ando - Konferencia pavilon, tárgyaló, fotó: Rab Hajnalka
?>
Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Rab Hajnalka
?>
Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Terék Mariann
?>
Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Terék Mariann
?>
Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Terék Mariann
?>
Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Terék Mariann
?>
Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Terék Mariann
?>
Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Rab Hajnalka
?>
Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Rab Hajnalka
?>
Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Rab Hajnalka
?>
Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Rab Hajnalka
?>
Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Rab Hajnalka
?>
Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron : VitraHaus, Madárfészek kerti lámpa, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső-belső tér, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső-belső tér, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső-belső tér, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső-belső tér, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső-belső tér, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső-belső tér, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső-belső tér, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső-belső tér, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, makett, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, makett, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, makett, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, recepció, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, Gehry design, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
?>
1/124

Frank O. Gehry – Vitra Design Museum, bejárat felől, fotó: Rab Hajnalka

Építészeti kalandtúra - Weil am Rhein, Vitra Campus
Épületek/Középület

Építészeti kalandtúra - Weil am Rhein, Vitra Campus

2010.05.21. 11:49

Építészeti kalandtúra az esőben a Vitra gyártelepén, ami a cég építészeti múzeuma is egyben. De itt és most a kétféle funkció  - nyilvánosság és féltve őrzött bútorgyártás - ellentmondásos kapcsolatából adódóan az idegenvezetővel állandó harcban álló építész-turisták győztek: Rab Hajnalka, Teráz Béla és Terék Mariann száznál több képpel és egy izgalmas beszámolóval tértek haza.

Képes beszámoló a svájci Vitra cég németországi gyártelepén tett látogatásunkról, amely az utóbbi időkben építészeti zarándokhellyé nőtte ki magát.

Ha az ember a német-svájci-francia határ találkozásának környékén jár és ráadásul van némi köze az építészethez, akkor a Vitra Campust – gyártelep és szellemi központ - Weil am Rhein-ben vétek kihagyni. Kivételes lehetőség, hogy viszonylag kis területen belül korunk néhány sztárépítészének munkáit egy kupacban megszemlélhessük.

Azzal a szándékkal indultunk neki a két órában maximált időtartamú látogatásnak, hogy – építész attitűddel – kívül-belül megismerjük, körbefotózzuk a házakat, és sok részletkérdésre választ kapva, no meg remek képanyaggal térjünk haza. Nem rajtunk múlt, hogy ez csak félig-meddig sikerült. Két dologgal nem számoltunk: az időjárással és az idegenvezetővel.

A vezetés németül zajlott (hosszasan), majd néhány mondatban angolul is hallhattuk a fontosabb információkat. A körséta elején vezetőnk elmondta, hogy nyugodtan fotózhatunk, filmezhetünk mindenhol, egy kérése van: a csoport mindig maradjon együtt. Utóbb kiderült, ezt tényleg nagyon komolyan gondolta, lazaságnak nem volt helye. Elindultunk, és ezzel egyidőben az eső is rákezdett.

 

Frank O. Gehry - Vitra Design Museum, gyárépület és gyártóüzemi portaépület (1989)


A három épületből álló együttes tervezésére az 1980-as évek közepén kapott – Európában először – megbízást Gehry. A felkérés - a helyi folklór szerint – érdekes körülmények között született. Gehry egyik amerikai szobrász barátja nagyméretű térplasztikát (ma a Vitra Campus logójaként ismert) ajándékozott a Vitra elnökének kerek számú születésnapjára, de a jobb kézzel adott ajándék mellé bal kézzel tervezési megbízást is kért Gehrynek. Az egyébként meghatódott elnök a megbízást megadta. Ma ennek köszönheti az építészettörténet a Vitra Design Museum épületét, Frank O. Gehry pedig azt, hogy megalkothatta azt az épület-együttest ami Pritzker díjat hozott neki.

Az eredeti tervezési program raktárra és kiállítótérre szólt. A tervezési munkával párhuzamosan azonban létrejött egy alapítvány, amely a design és az építészet népszerűsítését tűzte ki célul, így aztán az épület funkciója ennek szellemében kibővült. Kétszintes múzeum lett a végeredmény, a dekonstruktivista építészet egyik mintaértékű darabja, tágas, impozáns, hófehér belső terekkel. A múzeum formavilága a szomszédos gyárépület fogadó részében és a Campus fogadóépületében is visszaköszön.

Frank O. Gehry – Vitra Design Museum, bejárat felől, fotó: Rab Hajnalka
1/124
Frank O. Gehry – Vitra Design Museum, bejárat felől, fotó: Rab Hajnalka

Frank O. Gehry – Vitra Design Museum, bejárat felől, fotó: Rab Hajnalka
2/124
Frank O. Gehry – Vitra Design Museum, bejárat felől, fotó: Rab Hajnalka

Frank O. Gehry – Vitra Design Museum, oldalról, fotó: Rab Hajnalka
3/124
Frank O. Gehry – Vitra Design Museum, oldalról, fotó: Rab Hajnalka

Frank O. Gehry – Vitra Design Museum, hátulról, fotó: Rab Hajnalka
4/124
Frank O. Gehry – Vitra Design Museum, hátulról, fotó: Rab Hajnalka

Frank O. Gehry – Vitra Design Museum, a gyártelep felől, fotó: Rab Hajnalka
5/124
Frank O. Gehry – Vitra Design Museum, a gyártelep felől, fotó: Rab Hajnalka

 

A múzeum belső tereit – általános szokástól eltérően - nem lehetett fotózni a „The essence of things" című kiállítás miatt. Erre - kizárólag a térképzés megörökítésére - irányuló kéréseinket határozottan visszautasították. Azért persze mégiscsak sikerült néhány illegális képet készíteni...

Frank O. Gehry – Vitra Design Museum, illegális belső fotó, fotó: Rab Hajnalka
6/124
Frank O. Gehry – Vitra Design Museum, illegális belső fotó, fotó: Rab Hajnalka

Frank O. Gehry – Vitra Design Museum, illegális belső fotó, fotó: Terék Mariann
7/124
Frank O. Gehry – Vitra Design Museum, illegális belső fotó, fotó: Terék Mariann

Frank O. Gehry – Vitra Design Museum, illegális belső fotó, fotó: Terék Mariann
8/124
Frank O. Gehry – Vitra Design Museum, illegális belső fotó, fotó: Terék Mariann

 

Türelmesen álltunk a múzeum épület bejárata előtt az esőben, míg vezetőnk hosszasan elmondta az előírásszerű szöveget, közben fotózni is próbáltunk, bár esernyővel kombinálva nem volt egyszerű az élet. A legkisebb jelentőségű portaépületet akár meg is tapogathattuk, de a gyárépületet csak távolról szemlélhettük. (Ezek a fránya ipari titkok!)

Frank O. Gehry – gyárépület, fotó: Rab Hajnalka
9/124
Frank O. Gehry – gyárépület, fotó: Rab Hajnalka

Frank O. Gehry – gyárépület, fotó: Rab Hajnalka
10/124
Frank O. Gehry – gyárépület, fotó: Rab Hajnalka

Frank O. Gehry – gyárépület, fotó: Rab Hajnalka
11/124
Frank O. Gehry – gyárépület, fotó: Rab Hajnalka

 

Frank O. Gehry – szék betonból, fotó: Rab Hajnalka
12/124
Frank O. Gehry – szék betonból, fotó: Rab Hajnalka

Frank O. Gehry – szék betonból, fotó: Rab Hajnalka
13/124
Frank O. Gehry – szék betonból, fotó: Rab Hajnalka

Emblematikus szobor az esőben, fotó: Rab Hajnalka
14/124
Emblematikus szobor az esőben, fotó: Rab Hajnalka

 

Richard Buckminster Fuller - Kupola (1978/2000)


Az egyre jobban zuhogó esőben átsétáltunk Buckminster Fuller 1950-es években készített tervei alapján 1978-ban megépített kupolájához, ami eredetileg autó bemutató teremként működött Detroitban. Ezt a sátorszerkezetet később megvásárolta a Vitra és a Campuson kiállító térnek használják (most épp üresen állt). Megálltunk az épület bejáratától pár méterre, vezetőnk valami érthetetlen okból továbbra is kültéri eső-programként értelmezte a túrát. (Mint építészmérnökök csak arra gondolhattunk, hogy vezetőnk az épület csapadékvíz elvezető képességét akarja demonstrálni.) A csoport kevésbé víztűrő tagjai (köztük mi magunk is) végül behúzódtak a kupola alá, így persze lemaradtak (lemaradtunk) a tudományos ismertetőről. De legalább részesei lehettünk annak a sajátos hangulatnak amit a ponyva-szerkezeten kopogó eső keltett és sikerült néhány képet készíteni a sátor-kupola belső teréről. Az alkalmazott sátorponyva – ami azonos a tehergépkocsik ponyva-anyagával - állítólag nem túl strapabíró, kétévente ki kell cserélni (!), amit a Vitra szorgosan meg is tesz.

Richard Buckminster Fuller – Kupola, fotó: Rab Hajnalka
15/124
Richard Buckminster Fuller – Kupola, fotó: Rab Hajnalka

Richard Buckminster Fuller – Kupola belső, fotó: Rab Hajnalka
16/124
Richard Buckminster Fuller – Kupola belső, fotó: Rab Hajnalka

Richard Buckminster Fuller – Kupola belső, fotó: Rab Hajnalka
17/124
Richard Buckminster Fuller – Kupola belső, fotó: Rab Hajnalka

Richard Buckminster Fuller – Kupola részlet, fotó: Rab Hajnalka
18/124
Richard Buckminster Fuller – Kupola részlet, fotó: Rab Hajnalka

 

Jean Prouvé – Benzinkúti kiszolgáló épület (1953/2003)


A picinyke épület előtt újabb hosszas ácsorgás következett, az eső kitartóan szakadt. Mi megint csak a műtárgy keskeny előtetője alatt próbáltunk menedéket keresni, vezetőnk rosszalló pillantásaitól kísérve. A benzinkút nem volt túl attraktív, érdekessége abban áll, hogy annak idején az ötvenes években sorozatgyártásra tervezték, de végül nem terjedt el. Az inkább ipari előregyártás-történeti érdekességet jelentő, mint építészeti értéket képviselő épületből mindössze 3 darab készült. Ebből az egyiket vásárolta meg a Vitra és újra felállította az építészettörténeti park-kezdeménynek látszó gyártelep füves területén.

Jean Prouvé - Benzinkúti kiszolgáló épület, fotó. Rab Hajnalka
19/124
Jean Prouvé - Benzinkúti kiszolgáló épület, fotó. Rab Hajnalka

 

Nicholas Grimshaw – Gyárépület (1981)


A Vitra gyártelepének mintegy kétharmada 1981-ben leégett. A biztosításuk értelmében csak hat hónapig kaptak a biztosítótól üzemleállási kártérítést. Rutinos építészre volt szükségük, aki tud olyan műszaki megoldású – és egyben színvonalas – épületet tervezni „zárthelyi feltételek"-kel amiben hat hónap múlva a termékgyártás újra megindulhat. Grimshaw a megbízást elfogadta, azzal a feltétellel, hogy a teljes üzemi terület épület-koncepcióinak kialakításában és tervezésében az övé lesz az irányító szerep. A színes alumínium hullámlemez homlokzatképzésű épület el is készült határidőre (1981-ben!). Grimshaw azonban több épület tervezésére itt már nem kapott megbízást. (hmm...)

Az épület mellett csak gyorsan elhaladtunk így erre vonatkozó kényelmetlen kérdéseket nem tehettünk fel vezetőnknek.

 

Nicholas Grimshaw – gyárépület, fotó: Rab Hajnalka
20/124
Nicholas Grimshaw – gyárépület, fotó: Rab Hajnalka

Nicholas Grimshaw – gyárépület, fotó: Rab Hajnalka
21/124
Nicholas Grimshaw – gyárépület, fotó: Rab Hajnalka

 

Alvaro Siza – Gyárépület (1994)


Az időjárás végre megkegyelmezett nekünk és lassacskán elállt az eső. Alvaro Siza – rá egyáltalán nem jellemző - téglaburkolatos gyárépülete mellett csak elsétáltunk, bemenni nem lehetett (ismét az ipari titkok kifürkészésének elkerülésére). A téglaburkolat alkalmazásával a gyárépületen Siza az 1920-as évek ipari építészetének emlékét elevenítette fel. A szomszédos, Grimshaw által tervezett gyárépülettel fedett árumozgatási-, közlekedési kapcsolatra volt szükség, ennek kialakításakor azonban azt a különösen fontos körülményt kellett szem előtt tartani, hogy Zaha Hadid kissé távolabbi – ekkor már tervezési fázisban lévő - tűzoltó állomása teljes pompájában látható maradjon a gyártelep bejárata felől. (Legalábbis Hadid ehhez nagyon ragaszkodott.) Ezért aztán Siza – aki ebből is láthatóan udvarias ember - egy magasan ívelt, rácsos acélszerkezetet tervezett, amiről esős időben automatikusan leereszkedik egy hosszú tetőzet. Ezt volt szerencsénk látni. Száraz időben viszont semmi nem zavarja a rálátást a gyártelepi bejárattól a tűzoltó állomás épületére.

Alvaro Siza – Gyárépület, fotó: Rab Hajnalka
22/124
Alvaro Siza – Gyárépület, fotó: Rab Hajnalka

Alvaro Siza – Gyárépület, fotó: Rab Hajnalka
23/124
Alvaro Siza – Gyárépület, fotó: Rab Hajnalka

Nicholas Grimshaw – gyárépület előtetővel, fotó: Rab Hajnalka
24/124
Nicholas Grimshaw – gyárépület előtetővel, fotó: Rab Hajnalka

Alvaro Siza – Gyárépület előtetővel és a távolban Zaha Hadiddal, fotó: Rab Hajnalka
25/124
Alvaro Siza – Gyárépület előtetővel és a távolban Zaha Hadiddal, fotó: Rab Hajnalka

 

 

Zaha Hadid - Tűzoltó állomás (1993)


Zaha Hadid első megépült épülete, a körút fénypontjaként számon tartott tűzoltó állomás alig két éven át működött rendeltetésszerűen. Azóta üresen áll, bár nemrég koncertet tartottak a garázs-csarnokában. Vezetőnk lehorgonyzott a tűzoltóautók garázsának egyik csücskében és itt beszélt hosszasan. Látótávolságon kívülre nem volt tanácsos elkóborolni, mert azonnal utánunk szólt.

Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, fotó: Rab Hajnalka
26/124
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, fotó: Rab Hajnalka

Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, fotó: Rab Hajnalka
27/124
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, fotó: Rab Hajnalka

Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, fotó: Rab Hajnalka
28/124
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, fotó: Rab Hajnalka

Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, fotó: Rab Hajnalka
29/124
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, fotó: Rab Hajnalka

Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, fotó: Rab Hajnalka
30/124
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, fotó: Rab Hajnalka

 

Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, garázs, fotó: Rab Hajnalka
31/124
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, garázs, fotó: Rab Hajnalka

Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, garázs, fotó: Rab Hajnalka
32/124
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, garázs, fotó: Rab Hajnalka

Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, garázs, fotó: Rab Hajnalka
33/124
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, garázs, fotó: Rab Hajnalka

Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, garázs mögötti rész, fotó: Rab Hajnalka
34/124
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, garázs mögötti rész, fotó: Rab Hajnalka

Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, lépcső, fotó: Rab Hajnalka
35/124
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, lépcső, fotó: Rab Hajnalka

Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, a lépcső mögött, fotó: Terék Mariann
36/124
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, a lépcső mögött, fotó: Terék Mariann

Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, a lépcső mögött, fotó: Terék Mariann
37/124
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, a lépcső mögött, fotó: Terék Mariann

Megszemlélhettük azt a fűthető betonfalat, amit Zaha Hadid azért talált ki, mert nem akart olyan magas szerkezetet az épületben kialakítani, ami a tűzoltók általános előírásai szerint szükséges lett volna. Eszerint a tűzoltó fecskendőket teljes hosszukban fel kellene lógatni, hogy használat után a víz maradéktalanul kicsöpögjön belőlük. De nem itt! A víz ugyanis a meleg falra tekert csövekből pára formájában távozik. Rejtély, hogyan tudta elfogadtatni a tűzoltó hatóságokkal ezt a megoldást, de sikerült neki.

Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, fűthető betonfal a távolban, fotó: Rab Hajnalka
38/124
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, fűthető betonfal a távolban, fotó: Rab Hajnalka

 

A másik engedélyezett néznivaló az emeleti tanácsterem volt, aztán máris sietni kellett tovább mivel a két órás látogatási idő már fogytán volt. Esélyünk se volt alaposan körbejárni a házat és minden oldalról szemügyre venni a térképzéseket, az egyedi részletmegoldásokat, elgondolkodni a designon. Vezetőnk ekkor már elég morcos volt – és ennek hangot is adott -, mivel mi azért mégiscsak megpróbálkoztunk egy-egy óvatlan pillanatban szétszéledni, részletek bámulni, pár fotót készíteni a terekről anélkül, hogy vezetőnk vagy a csoport többi tagja belezavarna a kompozícióba.

Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, emeleti tanácsterem, fotó: Rab Hajnalka
39/124
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, emeleti tanácsterem, fotó: Rab Hajnalka

Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, emeleti tanácsterem, fotó: Terék Mariann
40/124
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, emeleti tanácsterem, fotó: Terék Mariann

Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, emeleti tanácsterem, fotó: Terék Mariann
41/124
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, emeleti tanácsterem, fotó: Terék Mariann

Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, emeleti tanácsterem, fotó: Rab Hajnalka
42/124
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, emeleti tanácsterem, fotó: Rab Hajnalka

Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, emeleti tanácsterem, fotó: Terék Mariann
43/124
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, emeleti tanácsterem, fotó: Terék Mariann

Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, emeleti tanácsterem, fotó: Rab Hajnalka
44/124
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, emeleti tanácsterem, fotó: Rab Hajnalka

Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, emeleti tanácsterem, fotó: Rab Hajnalka
45/124
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, emeleti tanácsterem, fotó: Rab Hajnalka

 

Azért a híres üvegajtós vécéblokkba még bekukkantottunk.

Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, WC blokk, fotó: Rab Hajnalka
46/124
Zaha Hadid - Tűzoltó állomás, WC blokk, fotó: Rab Hajnalka

 

Tadao Ando - Konferencia pavilon (1993)


A vezetett körút utolsó állomásához nagy füves területen húzódó keskeny ösvényen juthattunk el. Tadao Ando külön gondot fordított a többszörös irányváltással tarkított nyomvonal kialakítására, hogy a zárkózott, szinte a földbe lapuló épület ezzel a szándékosan lassított felvezetéssel csak apránként tárja fel magát, időt hagyva a ráhangolódásra. Eddig az elmélet. A gyakorlatban mindez úgy nézett ki, hogy a kis csoport libasorban követte a vezetőnket a szűk – aszfaltozott - ösvényen, így leginkább az előttünk baktató hátát láthattuk. Szentségtöréssel felérő illetlenség lett volna kilépni oldalt a fűre, hogy az eredeti koncepcióból valamicskét érzékelhessünk.

Tadao Ando - Konferencia pavilon, fotó: Rab Hajnalka
47/124
Tadao Ando - Konferencia pavilon, fotó: Rab Hajnalka

Tadao Ando - Konferencia pavilon, fotó: Rab Hajnalka
48/124
Tadao Ando - Konferencia pavilon, fotó: Rab Hajnalka

Tadao Ando - Konferencia pavilon, fotó: Rab Hajnalka
49/124
Tadao Ando - Konferencia pavilon, fotó: Rab Hajnalka

Tadao Ando - Konferencia pavilon, fotó: Rab Hajnalka
50/124
Tadao Ando - Konferencia pavilon, fotó: Rab Hajnalka

Tadao Ando - Konferencia pavilon, megközelítés libasorban, fotó: Terék Mariann
51/124
Tadao Ando - Konferencia pavilon, megközelítés libasorban, fotó: Terék Mariann

Tadao Ando - Konferencia pavilon, bejárat, fotó: Terék Mariann
52/124
Tadao Ando - Konferencia pavilon, bejárat, fotó: Terék Mariann

Az épület viszont önmagáért beszél - ráhangolódással vagy anélkül - a maga fegyelmezett visszafogottságával. Az alkalmazott modul-rendszer a japán tatami arányrendszerét követi mindenhol az egész épületben a látszóbeton panel elemek és a raszteres faburkolatok esetében is. Tadao Ando még az épület körüli cseresznyefák lombkoronájának a belső térhez való kapcsolódására és a szomszédos autóút forgalmának belekomponálására is ügyelt a tárgyalóhelyiségek kilátásának tervezésekor.

Tadao  Ando - Konferencia pavilon, belső udvar, fotó: Rab  Hajnalka
53/124
Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső udvar, fotó: Rab Hajnalka

Tadao  Ando - Konferencia pavilon, belső udvar, fotó: Rab  Hajnalka
56/124
Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső udvar, fotó: Rab Hajnalka

Tadao  Ando - Konferencia pavilon, tárgyaló, fotó: Rab Hajnalka
57/124
Tadao Ando - Konferencia pavilon, tárgyaló, fotó: Rab Hajnalka

Tadao Ando - Konferencia pavilon, tárgyaló, fotó: Rab Hajnalka
58/124
Tadao Ando - Konferencia pavilon, tárgyaló, fotó: Rab Hajnalka

Tadao Ando - Konferencia pavilon, tárgyaló, fotó: Rab Hajnalka
59/124
Tadao Ando - Konferencia pavilon, tárgyaló, fotó: Rab Hajnalka

 

Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Rab Hajnalka
60/124
Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Rab Hajnalka

Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Terék Mariann
61/124
Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Terék Mariann

Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Terék Mariann
62/124
Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Terék Mariann

Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Terék Mariann
63/124
Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Terék Mariann

Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Terék Mariann
64/124
Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Terék Mariann

Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Terék Mariann
65/124
Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Terék Mariann

Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Rab Hajnalka
66/124
Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Rab Hajnalka

Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Rab Hajnalka
67/124
Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Rab Hajnalka

Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Rab Hajnalka
68/124
Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Rab Hajnalka

Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Rab Hajnalka
69/124
Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Rab Hajnalka

Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Rab Hajnalka
70/124
Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Rab Hajnalka

Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Rab Hajnalka
71/124
Tadao Ando - Konferencia pavilon, belső tér, fotó: Rab Hajnalka

 

Jacques Herzog & Pierre de Meuron : VitraHaus (2010)


A vezetett túra itt véget ért, fellélegezhettünk és immár szabadon, minden megkötés nélkül indulhattunk a Campus legújabb tagjának felfedezésére. A VitraHaus két évi építés után ez év elején készült el, izgalmas tömegű és belső terű építmény, minden zugában bútorkiállítással.

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső, fotó: Rab Hajnalka
72/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső, fotó: Rab Hajnalka
73/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső, fotó: Rab Hajnalka
74/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső, fotó: Rab Hajnalka
75/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső, fotó: Rab Hajnalka
76/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső, fotó: Rab Hajnalka
77/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső, fotó: Rab Hajnalka
78/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső, fotó: Rab Hajnalka
79/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső, fotó: Rab Hajnalka

 

Az épülethez vezető úton déjà-vu élményünk volt, a járdát szegélyező kerti lámpák kísértetiesen emlékeztettek a „Madárfészek" néven elhíresült pekingi olimpiai stadionra.

Jacques Herzog & Pierre de Meuron : VitraHaus, Madárfészek kerti lámpa, fotó: Rab Hajnalka
80/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron : VitraHaus, Madárfészek kerti lámpa, fotó: Rab Hajnalka

 

Mivel otthoni bútorok kiállítási tereként épült, az alkotók ebből az eszméből kiindulva a legegyszerűbb, klasszikusnak számító nyeregtetős, hosszanti elrendezésű „családi" házformát vették alapul. Az építészeti „trouvaille" ennek az egyetlen alapelemnek a sokszorozásában és szokatlan összeállításában rejlik, mintha csak úgy lazán összedobálták volna őket.

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső-belső tér, fotó: Rab Hajnalka
81/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső-belső tér, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső-belső tér, fotó: Rab Hajnalka
82/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső-belső tér, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső-belső tér, fotó: Rab Hajnalka
83/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső-belső tér, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső-belső tér, fotó: Rab Hajnalka
84/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső-belső tér, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső-belső tér, fotó: Rab Hajnalka
85/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső-belső tér, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső-belső tér, fotó: Rab Hajnalka
86/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső-belső tér, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső-belső tér, fotó: Rab Hajnalka
87/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső-belső tér, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső-belső tér, fotó: Rab Hajnalka
88/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, külső-belső tér, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, makett, fotó: Rab Hajnalka
89/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, makett, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, makett, fotó: Rab Hajnalka
90/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, makett, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, makett, fotó: Rab Hajnalka
91/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, makett, fotó: Rab Hajnalka

 

Az alapelemek mindkét vége teljes felületen üvegborítású, így elegendő természetes megvilágítást is kapnak a belső kiállítóterek. Az épület kívül fekete, belül fehér, ehhez faburkolatú padlók és lépcsők valamint nagy üvegfelületek társulnak csak. Anyag- és színválasztásban mértéktartóan egyszerű, mégis van egyfajta otthonossága.

Ennél többet nem is érdemes róla beszélni, ezt látni kell! A fényképek ugyan bemutatják egy-egy látószögből az épület egyes részeit, de a térélmény nem adható vissza. A 12 – látszólag véletlenszerűen – egymásra halmozott sematikus lakóház formáját idéző tömeg-egység olyan geometriai áthatásokat eredményez a fehérre festett falú és mennyezetű belső terekben, amik sík vetületben visszaadhatatlanok. A Vitra elmúlt 30 évi „otthon-design" termékeit bemutató itteni kiállításról sokat mondani nem tudnánk, mert a kiállítóterek szerkesztési elveinek megértés-kísérlete lekötötte agyi kapacitásainkat. Azért az itt készült fényképeket közreadjuk, nehogy valaki puszta nagyotmondásként értelmezze a leírtakat.

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, recepció, fotó: Rab Hajnalka
92/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, recepció, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
93/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
94/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
95/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
96/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
97/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
98/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
99/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
100/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
101/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
102/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
103/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
104/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
105/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
106/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
107/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
108/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
109/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
110/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
111/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
112/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, Gehry design, fotó: Rab Hajnalka
113/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, Gehry design, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
114/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
115/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
116/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
117/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
118/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
119/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
120/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
121/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
122/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka

Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka
123/124
Jacques Herzog & Pierre de Meuron - VitraHaus, belső, fotó: Rab Hajnalka



 

szöveg: Rab Hajnalka, Teráz Béla
fotók: Rab Hajnalka, Terék Mariann

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk