Közélet, hírek

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán

1/7

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

?>
Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila
?>
Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila
?>
Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila
?>
Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila
?>
Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila
?>
Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila
?>
Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila
1/7

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán
Közélet, hírek

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán

2022.11.18. 14:54

A Wienerberger által kiírt „Esztétika és fenntarthatóság" elnevezésű Tondach Építész Pályázat díjátadás az idei Média Építészeti Díja gála keretében történt. A pályázatot és a díjazottakat a zsűri egyik tagja, Vincze László építész mutatja be. 

A bennünket kiszolgáló technológiák naponta, de akár órákon belül változnak, gyorsulnak, frissülnek. Így vagyunk a divattal is, hajt bennünket az új megismerése, a kíváncsiság, egyéniségünk kifejezése. Az építészet a társadalmi alá- és felérendelések legősibb eszköze. Nem egyszerűen technológiák eredményeként születik, megjelenése, formái a kultúra több ezeréves áramlásának nyomai. A régit meghaladó az egymásba átalakuló történeti stílusok ezt a dinamikát teszik megragadhatóvá. 

A kultúrában újfent vita folyik a hagyomány és a korszerűség megítélése körül, nehéz támpontokra lelni, hogyan is lehet az építészeti értékteremtésben korunk fejlettségét, jelenvalóságát és a hagyományt egyszerre szamon kérni. Amilyen magától értetődő, hogy ma már nem zsinóros telefont használunk, annyira nehéz választ kapni arra, miért a 19. sz. építészeti ízlése és elvei szerint alakul sok városunk, közterünk, a Balaton-felvidék, vagy Zemplén arculata; mért kap kevés támogatottságot, a kísérlet, a progresszív gondolkodás; miért félünk az újtól, ami építészet? Tanulságos visszatekinteni a ’20-as években egész Európára érvényes korai modern, a Bauhaus mozgalom és a historizmus a múltról és a megújulásról szóló vitájára!

A Wienerberger nemzetközi szakmai mustrája, a Brick Award minden évben összegyűjti és könyv alakjában bemutatja a világ progresszív téglaépítészeti eseményeit. Ez a kiadvány segíti érdemeinket elhelyezni a nemzetközi porondon. A Brick Award album az egyik legelegánsabb darabja több építésziroda könyvtárának.

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila
2/7
Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

A korszerűség bátorságot jelent, az új használata, a kísérletezés annak reményében, hogy pontosabban kifejezzük korunkat, meghatározzuk magunkat, jelenünket.

A kortárs építészetben új doktrínák születnek, előtérbe került a környezettudatosság, a megújuló energiák használata, a bontás helyett a felújítás, az adaptív építészet, a reprezentálás helyett mértéktartás, a közösségi lakhatási kísérletek és a szociális otthonteremtés, a gazdaságos építés gyakorlata.

Örömmel tölti el a Wienerberger Magyarország csapatát, a zsűri tagjait, hogy a pályázatra beérkezett munkák legjobbjai ezeket az elveket tükrözték vissza. Figyelemre méltó, hogy a legmagasabb színvonalú pályázatok a közösségi funkcióknak helyet adó munkák. Ez azt a kisközösségi igényt is szolgálja, hogy a tervezésben és építésben az emberek érdekeltté, aktívvá válhassanak, ne tőlük függetlenül szülessenek döntések. A pályázat egy új termék, a Wienerberger fehér Inspira tetőcserép kínálta építészeti lehetőségeket kívánta felmérni, az miként motiválja tervezőket, vagy segít a kreatív ötletekhez.  

Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila
3/7
Gondolatok a Wienerberger „Esztétika és fenntarthatóság” építészeti pályázata kapcsán. Fotó: Gulyás Attila

Bálint Zoltán Fészek menedékházait vízre helyezi, cölöpökre állítja, olyan közelségbe helyezi a természethez, hogy szinte el sem válik attól. Mesteri a romantizált témaválasztás, eredeti az épülettömegek magastetős formálása, a felső üvegezett zárófödém és az ezzel létrehozott égre néző belső tér.

Bors Eszter Mogyoródi közösségi háza egy sikeres és eredeti koncepció eredménye. A településszerkezetbe úgy illeszti az új épületelemeket, hogy a meglévő nyeregtetős házat klónozza, az új egyedeket egymás mellé sorolja és az átmozgatással megteremti a közösségi ház bejáratát, udvarát, egy nagyszerű gyülekezési teret. Eredeti, merész és látványos az épülettömegek áthatásából létrejött forma.

Böröcz Péter Egészségháza kitűnő, kiforrott alkotás. Akár több más településre is adaptálható, hiszen a szerkesztés szabályai archetipikusak, bölcsek. A két fő tömegben az eltérő és összetartozó funkciókat osztja el a tervező, miközben a széthúzott tömeg között fűszer és virágkertet telepít könnyű, középen felnyitott tetőelemekkel árnyékolva. A terv példaszerűen kezeli, használja az épületek közötti teret, az érkezés a találkozások helyét. A világos homlokzati architektúrába a fehér Inspira tetőhéjalás tökéletesen alkalmazkodik.

Mikus László arra ad választ, miként lehet egy arctalan, groteszk arányokkal fennmaradt présház épületet átmenteni a mába.  A hozzáépítés, a bővítés kiterjesztése minimális, épp akkora, amire szükség van az alváshoz, az evéshez és a csendes szemlélődéshez. Elengedi az édeskés, közhelyes présház minták követését. Helyette új formát húz a megtalált tömegre. A művelés alatt álló táj a Cserhát, a ligetes fasor, a domboldal és a karakteres, a tájban különcként megjelenő épülettömeg játéka egyensúlyba kerül. Bátor munka. Nagyszerű példája annak, miként tud az építész kreatív eszközökkel, kis mozdulatokkal a talált, magára hagyott romból jelet teremteni.

A Hószikla, Vörös Grigoriu Eszter munkája elbűvölő grafikai lapjai miatt kapott elismerést. A látványterv olyan értelmezése ez, ahol a fotórealisztikus gépi rendereket sikerül kreatív, egyéni ízléssel, ötletekkel felülmúlni.

A pályázat Legjobb eredeti ötletért járó különdíját Ungerhofer Dániel kapta. A pályamű kialakítását egy origami hattyú vonalvezetéséhez, geometriai nagyszerűségéhez hasonlítja a fiatal építész.  A tető idomainak törése mindig igyekszik a terep adottságaihoz alkalmazkodni, azok számára kínálva közösségi és lakóteret, akik természetes környezetben képzelik el életüket. A lepkeház a hattyú ház kiegészítő pavilonja, fedett tere időjárástól védett helyet biztosít.

Dicséret illeti a szerzőket a magas színvonalú tervekért, a Wienerberger Magyarország csapata nagyra értékeli munkájukat és remélheti, hogy ezen tervek tovább motiválják a következő pályázaton való részvételre az építészeket és építészhallgatókat!

Vincze László dla
2022.11.08.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.