GRAPHISOFT: Az építészek többsége gyorsan alkalmazkodott az otthoni munkavégzéshez
A koronavírus-járvány fokozódásával az ország március közepétől lényegében átállt az otthoni munkavégzésre. A bezártság első hetében az Építészfórum igyekezett körképet adni a hazai irodák helyzetéről: hogyan reagálnak az intézkedésekre, hogyan készülnek fel erre az időszakra? A GRAPHISOFT által végzett közvéleménykutatás célja az átállás tapasztalatainak megismerése volt.
A SARS-CoV-2 (koronavírus) miatt 2020. március 11-én elrendelt vészhelyzetet követően a magyarországi vállalatok egymás után kezdtek el távoli munkavégzésre átállni. A gyorsan kialakult járványügyi helyzetben a legfontosabb feladat a munkavállalók és környezetük egészségének megőrzése volt. Az otthoni munkavégzés elősegítésére a GRAPHISOFT ingyenes vészhelyzeti licenceket vezetett be, amelyek azoknak nyújtanak segítséget, akik nem vagy nehezen férnének hozzá a meglévő – irodai eszközökön futó – ARCHICAD licenceikhez. A magyarországi építészek több mint 93 százaléka otthoni környezetből folytatja a munkát, 83 százalékuk három napon belül kialakította az új munkavégzési feltételeket. Mindösszesen három százalékuk számolt be a járványügyi helyzet miatti elbocsátásokról, derült ki a cég által végzett közvéleménykutatásból.
Az átállás tapasztalatainak megismerése és – szükség szerinti – megosztása érdekében 2020. március 30. és április 5. között a GRAPHISOFT az építőipar szereplők körében nem reprezentatív kérdőíves közvéleménykutatást végzett. A kérdőívet 232 válaszadó töltötte ki, közülük 211 (90,9 százalék) építész volt, a többi szakági mérnök, statikus, gépész, villamos tervező, kivitelező és BIM menedzser. A válaszadók kicsit több mint a fele (55,2 százalék) budapesti, 20,3 százalék vidéki nagyvárosi, míg 24,1 százaléka vidéki településen él. Egyharmaduk 2-5 fős céget, 18 százalékuk 20 főnél nagyobb céget képvisel, míg kicsit kevesebb mint egynegyedük (22,4 százalék) egyedül dolgozik. Ennek megfelelően 64 százalékuk 5 vagy annál kevesebb ARCHICAD licensszel rendelkezik, de közel egytizedük húsznál több ARCHICAD szoftvert használ. A gyakran irodai szervereken futó programok nagy száma nyilvánvalóan megnehezítette a távmunkára való átállást. Az átállás két legnagyobb nehézsége a licenszek otthoni számítógépről való elérésének biztosítása, valamint a nagyobb létszámú irodákban a csapatmunka működésének fenntartása. A járványügyi helyzet előtt az építészek 22,4 százaléka eleve otthonról dolgozott, a vészhelyzet miatt a megkérdezettek 69 százaléka váltott home office-ra, míg 8,6 százalékuk továbbra is az irodából dolgozik.
Érdekes az átállás technikai megoldása: a válaszadók legnagyobb része (30,2 százalék) hazavitte az irodai számítógépet, de közel ugyanekkora hányaduk (28,9 százalék) VPN-kapcsolaton keresztül éri el az irodai eszközökre telepített ARCHICAD licenszet, míg 27,6 százalékuk otthoni gépen folytatja a munkát. A megkérdezettek 60,3 százalékának nem kellett a home office miatt semmilyen módon változtatni a megszokott munkafolyamatokon, míg ahol igen (39,7 százalék), ott elsősorban a kapcsolattartást, a kommunikációt és az adatcsere módját kellett újra szervezni.
Az otthoni munkavégzést meglepően gyorsan, pár napon belül kialakította megkérdezettek közel 83 százaléka. Az elmúlt két hét tapasztalata alapján a válaszadók 55,2 százaléka 90 százalék feletti hatékonysággal tud továbbra is dolgozni az ARCHICAD megoldásaival és mindösszesen 6,4 százalékuk tudja kevesebb, mint 50 százalékban kihasználni otthoni eléréssel a szoftveres lehetőségeket. Az új munkavégzési helyzetben a megkérdezettek mintegy kétharmada változatlanul vagy kifejezetten jól érzi magát.
Az otthoni munkavégzés hatékonyságát általában a család melletti munkavégzés, az otthoni infrastrukturális környezet kialakítása, a munkafolyamatok átszervezése, valamint a belső szervezeti működés nehezíti. Noha még az elején járunk az új helyzetnek, a megkérdezettek 43,1 százaléka úgy gondolja, hogy a járványt követően azonnal visszaköltözik az irodai környezetbe, de egyharmaduk (32,3 százalék) sokkal magabiztosabban fog heti 1-2 napot otthonról dolgozni.A válaszadók 97 százaléka nem tapasztal (89,7 százalék) vagy nem tud róla (7,3 százalék), hogy a járvány miatt elbocsátások történtek volna.
„Úgy gondolom, hogy a váratlanul kialakult járványügyi helyzet ellenére a hazai építőipari szereplők jól és gyorsan reagáltak a megváltozott környezetre, felelősséggel és önerőből alakították ki az átállás technikai és szervezési feltételeit. Bizakodásra adhat okot, hogy tervezési oldalról a járvány nem okoz fennakadást az építőipar számára, és az eredményesen működő távmunka biztosítéka lehet az építőipar erősödő hatékonyságára és versenyképességének fennmaradására, amelyre szükség lesz a megváltozó gazdasági környezetben is." – mondta Reicher Péter, a GRAPHISOFT Magyarországért is felelős régiós vezetője.
A kialakult helyzetre az építész irodák gyorsan reagáltak. A Paulinyi & Partners munkatársai egy előzetesen megalkotott protokoll alapján három nap alatt állt át otthoni munkavégzésre, figyelve a projektek folytonos munkamenetének biztosítását. Teljeskörűen szűk egy hét alatt minden kollégának kényelmes otthoni munkavégzést teremtettek meg. A tapasztalatokról Szivák Béla, a Paulinyi & Partners BIM menedzsere mesélt.
Az elmúlt időszak alapján mik a tapasztalatok az iroda home office átállásáról?
Szivák Béla: Ez az átállás – szerencsére – egy hosszabb informatikai rendszerfejlesztés után történt, melyben már számoltunk home office munkavégzéssel. A digitális feltételek adottak voltak mind hardver, mind kommunikációs platform szintjén, csak a vártnál korábban élesedett. Ugyanakkor a rendszer megfelelő alkalmazásában az iroda nagy létszáma kihívást jelentett, ezért az átállást megelőző héten már előkészítő munkákat végeztünk – IT és menedzsment oldalon –, hogy a tapasztalatok figyelembevételével finomítsuk a vonatkozó protokollokat.
Ebben a helyzetben milyen az iroda élete? Milyen új megoldások bevezetésére volt szükség?
SZ.B.: Digitális oldalon csak élesíteni kellett a korábban kialakított és már részben alkalmazott technikai megoldásokat, ezekre a platformokra került át a vállalat teljes napi kommunikációja. Munkacsoportonként, külön chatszobákban zajlik az élet, míg a meetingeket videókonferencián tartjuk. A digitális kommunikációt meglepően gyorsan és profin adaptálták a munkatársak. A másik már menedzsmentmegoldás: minden projektcsapat tart egy reggeli indító és egy napvégi záró videókonferenciát. Ezek sűrűsége miatt a munkák előrehaladása jól koordinálható, az iroda napirendje az otthoni munkavégzés ellenére is megmaradt. Emellett az eddigi rendszeres irodai továbbképzéseket videón elérhető oktatóanyaggá alakítjuk, ezzel is segítve a kollégák zavartalan szakmai tréningjeit.
A piacon elérhető egyik elterjedt megoldás arra, hogy egy adott projekten egyidejűleg több tervező dolgozzon a Graphisoft BIMcloud alkalmazása. Úgy tudom önök is ezzel dolgoznak, mi a tapasztaltuk a platformmal kapcsolatban, az átállás során szükség volt valamiféle támogatás igénylésére a Graphisofttól?
SZ.B.: A fejlesztési fázisban intenzív együttműködés volt közöttünk, az ekkor született döntések a jelen szituációban is megállják a helyüket. A távmunka technikai kialakításában először a leggyengébb láncszemet kerestük. Cégbiztonsági protokoll miatt mi saját fizikai szervereken dolgozunk. A szerverek és a munkatársak otthona között meglévő internetszolgáltatás stabilitása és valós sávszélessége a legkritikusabb keresztmetszet. Elsődleges volt, hogy erre reagáljunk. Ennek konklúziójaként egy védett csatornán, kis sávszélesség használatával csatlakoznak be a kollégák az irodái munkaállomásokra, melyek nagysebességű hálózaton kapcsolódnak a szervereinkhez. Ez abszolút cégspecifikus megoldás, ugyanakkor nem zárja ki az olyan BIMcloud funkciók alkalmazását mint a BIMx. Ugyanakkor számunkra kifejezetten fontos az ARCHICAD-alapú távmunka lehetősége, amely jelen körülmények között is akadálytalanul és megbízhatóan működik.
A nagy komplexitású munkák esetében mennyi ideig és hogyan tartható fenn az otthoni munkavégzés?
Sz.B.: A cégcsoport részéről az átállás alapkritériuma, hogy még a helyzet következtében sem elfogadható a fennakadás. Éppen ezért volt nagy jelentősége az előretervezésnek, ennek köszönhetően nincs időbeli korlátja a távmunkának, legyen szó akár nagy-, akár kisléptékű projektről. Az ügyfeleink, együttműködő partnereink visszajelzései alapján azt látjuk, hogy ez a helyzet nem befolyásolja az aktuális munkáinkat, mindenki alkalmazkodik a körülményekhez. Hiszünk az összefogás erejében, vállalati közösségünkön belül és azon kívül is!