Épületek/Középület

Happy ending: elkészült a TRAFIK Kortárs Művészeti Pont

1/32

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
?>
1/32

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

Happy ending: elkészült a TRAFIK Kortárs Művészeti Pont
Épületek/Középület

Happy ending: elkészült a TRAFIK Kortárs Művészeti Pont

2010.09.15. 14:24
MÉD

Projektinfó

Építészek, alkotók:
Ligetvári István, Ries Zoltán, Balog Ádám, Póra Csaba

Földrajzi hely:
Dabas, Magyarország

Vélemények:
1

MÉD:

A kalandos, hányatott múltú dabasi Trafik, melynek eredeti terveit Ries Zoltán készítette, majd 2006-ban, az utolsó pillanatban lelkes művészek mentették meg a bontástól, végre révbe ért. A felújítási tervek Ligetvári Istvánnak, Balog Ádámnak és Póra Csabának köszönhetően már 2009-ben rendelkezésre álltak, amiről mi is hírt adtunk, ám a folyamat akkor megtorpant. Viszont most, frissen felújítva méltó helyet nyújt a különböző művészek bemutatkozásának.

Az építés körülményei:
A dabasi Trafik épület az 1970-es években épült Ries Zoltán tervei alapján. Ezt megelőzően már állt ezen a helyen egy vályogból készült kis épület, ami szintén trafikként funkcionált, ám az akkori városvezetés úgy döntött, hogy új, igényes épületet építtet. Az építés során törekedtek arra, hogy az akkori legmodernebb technikát alkalmazzák. Az építkezéshez a város egyéb beruházásairól hoztak anyagot, és a mesterek szabadidejükben végezték a munkát.

 

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
1/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
2/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
3/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
4/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
5/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
6/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
7/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
8/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

 

 

Ez az érzelmi kötődés jól látható a részletek kidolgozottságán. Az épület megjelenésében két anyag játszott szerepet, a fehérre meszelt téglafalazat, aminek különlegességét a meszelt felületen átlátszó tégla-architektúra valamint az egyedi módon zsaluzott (vékony résnyire széthúzott tetőlécek) nyers beton különleges textúrája adta. Ezek a felületek  és a geometrikus formák méltón képviselik a II. világháború utáni építészet esztétikai minőségét. Külön izgalmas, hogy ez a városias kis épület egy magyar (akkor még) falusias közegbe épülhetett meg.

A terület 1986-ban teljesen átalakult, amikor a Trafik mögötti telekre egy sorházat építettek. Ezzel a Trafik annak előkertjébe, így városias közegbe került. Megjegyzendő, hogy ez a helyzet még jobban is illik az épület megjelenéséhez.

 

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
9/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
10/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
11/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
12/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

 

 

A funkció:
A dabasi Trafikot hosszú időn keresztül Újvári László, a „trafikos" üzemeltette, aki azóta legendává vált. Még ma is vannak sokan, akiknek a Trafik Laci bácsit jelenti. Aztán a magyarországi trafikok szerepe a fogyasztói kultúra átalakulásával megszűnt, illetve átalakult, és ez a fajta szolgáltatás lassan az egyre szaporodó bevásárló központokba  koncentrálódott. A folyamat hatással volt Dabasra is, így a Trafik megszűnt és hosszú éveken át üresen  elhanyagolva állt, lassan az enyészetnek indult, nyílászáróit betörték és megtelt szeméttel. Bár mindenki szerette, nem tudták rentábilis módon hasznosítani.

Ligetvári István helyi építész 2005-ben kérte a helyi védettség alá vonást (még két, ebben az időben épült épülettel együtt), de a képviselő testület nem foglalkozott a témával. Majd nem sokkal később a Trafik sorsa majdnem megpecsételődött. Az ott lakók, miután a kéménye szétfagyott és ledőlt, kérték az önkormányzatot, bontassa el az épületet, mert veszélyes.

 

 

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
13/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
14/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
15/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
16/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
17/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
18/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

 

A Trafik-Kör:
2006-ban a II. Dabasi Építészeti Kiállításon a kiállítást szervező Ligetvári István és néhány lelkes helyi művész – bár a tárgy a helyi építészek bemutatkozása volt - készített egy nagy tablót „Requiem a Trafikért" címmel figyelemfelkeltésként, ami rávilágított az akkor igen rossz állapotban lévő épület építészeti értékeire. A drámai fotók bemutatták az épület hanyatlását, lepusztult állapotát de  a kivételesen szép egyedi részleteket is.  A figyelem felhívása azt eredményezte, hogy sikerült megnyerni a város polgármesterének támogatását, aki megígérte, hogy amennyiben egy rentábilis funkciót sikerül kitalálni akkor semmiképp nem kerül lebontásra a trafik. Ekkor alakították meg az akkori szervezők a TRAFIK KÖR-t, amely célul tűzte ki az ikonná vált épület megmentését.  Meghatározták az új funkciót és elkészítették a felújítási és hasznosítási koncepciót.

A felújítás:
2008. elején elkezdődött a felújítás tervezése. Ligetvári István mellett két helyi építészhallgató, Balog Ádám és Póra Csaba is részt vállalt a tervezésben, sőt a későbbiek során még a kivitelezésben is. Az épület sokkal jobb állapotban volt, mint az a tervezés elején látszott. A céljuk az volt, hogy az eredeti állapotot minél pontosabban az új funkció igényeihez igazodva állítsák vissza. Az épület tömegét meghatározó kéményt eredeti formájában építették újra. A dolog pikantériája, hogy a kőművesmester, aki a munkát végezte, a trafik építése idején „inasként" dolgozott az azt építőknél. Az épület nyílászáróit nagy üvegportálra cserélték, mivel a kiállításokat kirakatszerűen gondolták bemutatni. Így a Trafik mint városbútor képes a művészetet a mindennapok részévé tenni.

 

 

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
19/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
20/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
21/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
22/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
23/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
24/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
25/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
26/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
27/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
28/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

 

A 70'-es évekbeli kivitelezés sajnos nem volt mindenhol precíz. Az üvegportál elhelyezésekor kiderült, hogy a födém valamint az attikafal ferde. Ezt kezeletlen acél burkolattal fedték, új textúrát alkotva egyben a homlokzaton. Az üvegportál műanyag kereteit is ugyanazzal az anyaggal burkolták. Így az épület „brutalista" megjelenését a nyers beton mellett egy másik, ugyancsak nyers anyag, a rozsdás acél egészíti ki. A kiállítótérben mindössze egy betonlábakon álló üvegasztal, valamint egy elválasztófal mögött eltakart informatikai- és klímaberendezés van.

A környezet rendezésekor a tervezők sajnos csak közvetlenül az épület előtti részt alakíthatták. A végeredményt némiképp rontja, hogy az épület mellett az egyik lakás tulajdonosa színes kőburkolatot csináltatott anélkül, hogy a tervezőkkel egyeztetett volna. A Trafik előtti teret úgy alakították ki, elhelyezve ott három betonülőkét, hogy egy-egy program alkalmával le lehessen ülni és részesévé válni az interaktív művészeti programnak, kiszakadva ezzel néhány percre a hétköznapi sodrásból. Az alkotók bíznak abban, hogy a kis téren egy-egy kiállítás alkalmával spontán közösségek tudnak majd kialakulni.

 

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
29/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
30/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya
31/32
Trafik Kortárs Művészeti Pont - Trafik Kör, fotó: Ligetvári Dorottya

 

 

Népszerűsítés _ kortárs művészeti egyesület vidéken
A TRAFIK-KÖR olyan kortárs művészeti egyesület, amely megjelenést biztosít a helyi és az országban ismert és ismeretlen művészeknek. Előadásokat és művészeti programokat szervez. Dabason nagyon erős a hagyományőrzés és emellett nem alakult ki idáig kortárs kultúra. Sokan ma sem értik a pl. a Trafik épületének építészeti értékét, ezért a TRAFIK-KÖR célul tűzte ki a kortárs művészet bemutatását. Az épületet helyi védettség alá helyeztettük és beneveztük a Helyi Örökségvédelem 2010. pályázatára ahol a Trafik szakmai elismerésként nívódíjat kapott.

A felújításról készült videó

Vélemények (1)
adam899
2010.10.04.
21:44

A TRAFIK-KÖR honlapja: www.trafikkor.com

Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk