/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Épületek/Középület

Trafik kiállítótér — Dabas

1/17

A trafik annó, üresen

?>
A trafik annó, üresen
?>
A trafik annó, üresen
?>
A trafik annó, üresen
?>
A trafik annó, üresen
?>
A trafik annó, üresen
?>
A trafik jelenleg, félig átalakítva
?>
A trafik jelenleg, félig átalakítva
?>
A trafik jelenleg, félig átalakítva
?>
A trafik jelenleg, félig átalakítva
?>
részlet
?>
részlet
?>
A jövő
?>
A jövő
?>
A jövő
?>
A jövő
?>
A jövő
?>
1/17

A trafik annó, üresen

Trafik kiállítótér — Dabas
Épületek/Középület

Trafik kiállítótér — Dabas

2009.07.15. 08:55

Projektinfó

Építészek, alkotók:
Ligetvári István, Ries Zoltán, Balog Ádám

Földrajzi hely:
Dabas, Magyarország

Vélemények:
4

A Ries Zoltán által tervezett dabasi trafik építészetileg talán Magyarország egyik legigényesebb ilyen jellegű épülete volt. A magyarországi "trafikkultúra" lehanyatlása után évekig üresen állt, most helyi építészek, vállalkozók összefogásával mini-galériaként születik újjá.

Az 1970-es években Ries Zoltán dabasi építész felkérést kapott, hogy tervezzen a városnak egy trafikot. Az épület megépült, és rövid idő alatt a helyiek szeretett dohányáru és cukorka boltjává vált. A trafikos, Újvári László - aki sajnos már nincs közöttünk - személyében is hamar legendává vált a dabasiak szemében.

 

A trafik annó, üresen
1/17
A trafik annó, üresen

A trafik annó, üresen
2/17
A trafik annó, üresen

A trafik annó, üresen
3/17
A trafik annó, üresen

A trafik annó, üresen
4/17
A trafik annó, üresen

A trafik annó, üresen
5/17
A trafik annó, üresen

 

A magyarországi „trafikkultúra" a rendszerváltozás után hanyatlani kezdett, majd összeomlott. Ez elsősorban a megváltozott fogyasztói igények és a multik megjelenése miatt következett be. Ma már csak elvétve, elrejtve vannak hazánkban ilyen rendeltetésű épületek. Azt mindenesetre megállapíthatjuk. hogy a dabasi trafik építészetileg talán Magyarország egyik legigényesebb ilyen jellegű épülete volt, és az építészeti minőség mindig kihat a rendeltetés működésére.

Mi ez az építészeti minőség? Az épület egy része tégla, másrészt vasbeton szerkezetű, és nagy üvegfelülettel fordul az utca felé. A formai megoldások zsenialitására akkor jön rá az ember, amikor elkezdi az épületet lerajzolni. Én például ekkor értettem meg igazán a formát, az alaprajz és a tömeg összhangját, ami számomra azt a képzőművészeti modern építészetet jelenti, melynek Le Corbusier volt a mestere.

Az épület anyaghasználata olyan, hogy sok helyen egy ma épült házat juttat az ember eszébe. Ries Zoltán a tervlapokon sok helyen látszóbetont ábrázolt, például a felső födém függőleges lezárása olyan durva fa zsaluzattal történik, melyek ereket vágnak a betonban szilárduláskor. Ez teljesen mai gondolkodásra utal.

A trafik megszűnése után az épület évtizedek óta üresen áll. A buszra váró fiatalok szemeteskukájává vált.

 

A trafik jelenleg, félig átalakítva
6/17
A trafik jelenleg, félig átalakítva

A trafik jelenleg, félig átalakítva
7/17
A trafik jelenleg, félig átalakítva

A trafik jelenleg, félig átalakítva
8/17
A trafik jelenleg, félig átalakítva

A trafik jelenleg, félig átalakítva
9/17
A trafik jelenleg, félig átalakítva

részlet
10/17
részlet

részlet
11/17
részlet

 

Az épület helyzetét rontja, hogy magánterületen áll, mióta a 80-as évek végén felépítettek mögé egy sorházat. Így furcsa viszonyok alakultak ki, mivel a trafik gyakorlatilag két sorházi lakás előkertjében található. Az ott lakók kerülgetik autóval és gyalog, és néhány éve felvetették a lebontás kérdését. Ekkor szólalt fel a bontás ellen egy helyi építész, Ligetvári István, aki javaslatot tett az épület funkciójának újragondolására és felújítására, amit a polgármester úr elfogadott. Ezzel megkezdődött a városban valami, amit úgy hívnak TRAFIK KÖR. Ez a civil összefogás kiállítások és előadások megrendezésén dolgozik, és célja a városlakóknak bemutatni a város építészeti értékeit és a kortárs építészetet.

A városban minden ősszel a Dabasi Napok rendezvénysorozat keretében megrendezésre kerül egy már hagyományossá vált építészeti kiállítás, mely minden esetben egy helyi kötődésű témával foglalkozik.

2006-ban ez a kiállítás a Trafik köré szerveződött: fotóművészek (Molnár Szilvia és Molnár László) által készített fotókon keresztül kerültek bemutatásra az épület legszebb részletei.

 

A jövő
12/17
A jövő

A jövő
13/17
A jövő

A jövő
14/17
A jövő

A jövő
15/17
A jövő

A jövő
16/17
A jövő

 

2007-ben az egyetemen kaptunk egy feladatot, amelyben a lakókörnyezetünk egy olyan épületét kellett bemutatni, elemezni, melyet értékesnek tartunk. Dabasiként lehetőségem lett volna az itt lévő több mint 30 kúria közül egyet bemutatni, én mégsem ezt az utat választottam. Mindig nagy kérdés számomra, hogy az átlagember lassan száz év távlatából miért bánik még mindig mostohagyerekként a modern építészettel? Itt is ez a gondolat foglalkoztatott: miért bánnak a dabasiak mostohagyerekként a trafikkal, amihez egyébként élményeik kötődnek, sokaknak a gyerekkoruk jut eszébe róla.

Ezt az egyetemi feladatot elküldetem Ligetvári Istvánnak, aki örült érdeklődésemnek, és bevont a felújítás tervezésébe. Egy helyi építészhallgató barátomat, Póra Csabát is a csapatba. Így háromfősre bővült a tervezői gárda. 2008 februárja óta tervezzük a felújítást. Célunk az, hogy a régi trafik hangulatát megőrizzük, és hozzáadjunk valamit a mai korból is. Az épületben szándékaink szerint „mikrokiállítások" működnek majd. Az építészeten kívül képzőművészettel és iparművészettel is szeretnénk foglalkozni.

Célunkká vált az is (mivel az önkormányzat nem finanszírozza a felújítási munkálatokat), hogy helyi kivitelezők, mesterek végezzék el a felújítást önerőből. Ezt példaként szánjuk sok településnek, hogy helyi vállalkozók, ha kell, képesek összefogni a kultúra érdekében.

A felújítás több ütemben készül. Az elsőn már túl vagyunk: megvalósult a nyílászárók cseréje és a kémény helyreállítása. A második ütem a rozsdás acélelemek felhelyezése lesz, illetve a látszóbeton felületek lecsiszolása, valamint az épület újrafestése és berendezése. A rozsdás acélburkolat talán egy kis magyarázatra szorul. Ez egy teljesen új anyag lesz ezen az épületen. Ezzel az elemmel korrigáljuk a felső födémlemez ferdeségét ami a múltbéli kissé pontatlan munka eredménye. A harmadik ütem a trafik előtti kis tér kialakítása, illetve a környék rendezése lesz.

Reményeink szerint a II. ütem még ebben az évben elkészül, és ősszel már meg tudjuk benne rendezni az első kiállítást.

A trafik tervezőjét is nagy örömmel tölti el, hogy megakadályoztuk, hogy épületét lebontsák. Ries Zoltán ma Szentendrén él, és fotóművészként tevékenykedik.

Balog Ádám

Vélemények (4)
adam899
2010.02.05.
07:30

A TRAFIK-KÖR honlapja: www.trafikkor.com

adam899
2009.12.19.
10:51

A felújításról szóló videó: http://www.youtube.com/watch?v=7dBwwsmi92w 

sityu
2009.12.21.
07:51

@adam899: Kedves Ádám!

Hadd tegyek egy off-topic, technikai jellegű észrevételt: jól tudom, hogy pl. a picasa is felajánlja az automatikus youtube videóvá konvertálást, de véleményem szerint ez nem a legjobb módja az ilyesfajta slideshow-k publikálásának.

Több okból is: 1. nem túl szép a képminőség (a videók tömörítése kimondottan mozgóképekre van optimalizálva); 2. nem lehet a képek közt lépkedni (pedig pl. ez esetben én szívesen megnézegettem volna egyik másikat, átugrottam volna egyeseket); 3. van ennél jobb megolodás, ami nyújtja azokat szolgáltatásokat, mint a youtube (aláfestő zene, beilleszthető, megosztható kód stb.), a slideshow-k egyedi funkcióival (pl.: kép-léptetés, jobb képminőség).

Több ilyen szolgáltatás létezik (az alábbiakban a regisztráció után ingyenesen használható megoldásokból szemlézek):

www.slideshare.net: talán ez a leghasználhatóbb (powerpiont feltöltés, aláfestő zene - ezt próbáltam is, szoktam használni);www.slideserve.com: nagyjából, mint a slideshare; de nem próbáltam;www.scribd.com: általános webes megjelenítő (plugin nélkül tudja megjeleníteni a legismertebb dokumentum formátumokat; pl.: doc, ppt, pdf, excel stb.); de úgy tudom, hogy ez alá nem lehet zenét keverni (a powerpointba illesztett zenével még nem próbálkoztam - de ezt is rendszeresen használom)docs.google.com: a google fiókhoz automatikusan járó online dokumentumszerkesztőnek is van slideshow megjelenítője (itt közvetlenül, böngészőben is megszerkeszthető a slideshow, de powerpoint fájl is feltölthető; zene itt sincs egyelőre, bár szerintem idővel lesz az is);Gondjaim a tárgyi youtube slideshow-kkal: a lényeg veszik el, ugyanis időben a legtöbbet az átmenetek veszik el, a (nem túl jó minőségű) képek csak villanásnyi időre jelennek meg; pedig a munka nagyon szépen sikerült, s a téma is érdekes (a közelmúlt értékeinek megörzése).

adam899
2009.11.05.
06:24

A tervekről készült videó itt tekinthető meg: http://www.youtube.com/watch?v=Lg-iYvUmu20&feature=related

Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk